Gå til innhold

Meninger om helsestasjonen? ikke en plass jeg føler trygghet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tilhører verdens beste helsestasjon, har verdens beste hesesøster, og hadde verdens beste jordmor og fødeavdeling. Føler meg utrolig heldig, og priviligert over å ha møtt så mange hyggelige mennesker og dyktige fagfolk. Syns det er helt fantastisk hvor bra GRATIS tilbud vi har her i landet, ingen selvfølge! Anonymous poster hash: 853c9...b55

Er så enig!!

Jeg er utrolig takknemlig for å bo i et land med så mange goder!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvis helsesøster skulle vite konkret at denne mora røykte og var mye sint, måtte hun ha fått disse opplysningene fra andre, for eksempel fra barnehagen.

Og det er vel ikke lov?

Hvis det er konkret mistanke om vold, er det ikke på småbarnskontroll på helsestasjonen man snakker alene med barna. Da er det heller bv som organiserer en slik samtale.

Så jeg syns det virker ganske ugjennomtenkt av helsestasjonen å begynne med slike spørsmål under en kontroll med mora tilstede. "Dere må bare ikke tro at vi ikke følger med", liksom...

Anonymous poster hash: d8194...515
Skrevet

Er erfaren helsesøster vil klare se/få vite ganske mye uten å spørre slike spm direkte. Jeg syns det er på grensen, da som noen nevner: en setter barna i en ekkel situasjon. Barna vil som oftest lyve, og de kan føle det er ekkelt å gå til helsesøster. De fleste foreldre krangler nå og da og det er ikke noe unormalt i en god diskusjon. Hvor grensen går for hva barna oppfatter som krangling er også forskjellig og dermed kan barnet få et inntrykk av at det er galt når mamma og pappa diskuterer.

Det er viktig at barna får et godt forhold til helsesøster, og en samtale om hverdagen generelt kan avdekke mye.Det samme kan det å be barnet tegne noe.

Jeg har aldri opplevd slike spørsmål med mine barn så kan hende jeg hadde reagert om de begynte med det plutselig. Det betyr ikke at det er noe galt her.

Anonymous poster hash: 407ee...59a
Skrevet

Synes det er rart av helsesøster å spørre slike spørsmål. Et barn vil nesten alltid ta foreldrene sine i forsvar, ikke rart at de "lyver". Man går da ikke slik frem hvis man mistenker at det er noe galt. Jeg hadde mistet all tiltro til min helsesøster hvis hun hadde opptrått slik. Å gjøre kontrollen til et forhør er uklokt. Jeg vlle også reagert på en slik ovenfra og ned holdning. Mister respekt av den slags. Jeg jobber selv i helsevesenet og er veldig obs på hvordan jeg kommuniserer med pasientene. Maktforholdet er skjevt og da bør man te seg på en tillitsvekkende måte. 

Anonymous poster hash: 81c27...b8c
Skrevet

Synes det er rart av helsesøster å spørre slike spørsmål. Et barn vil nesten alltid ta foreldrene sine i forsvar, ikke rart at de "lyver". Man går da ikke slik frem hvis man mistenker at det er noe galt. Jeg hadde mistet all tiltro til min helsesøster hvis hun hadde opptrått slik. Å gjøre kontrollen til et forhør er uklokt. Jeg vlle også reagert på en slik ovenfra og ned holdning. Mister respekt av den slags. Jeg jobber selv i helsevesenet og er veldig obs på hvordan jeg kommuniserer med pasientene. Maktforholdet er skjevt og da bør man te seg på en tillitsvekkende måte.  Anonymous poster hash: 81c27...b8c

Enig her. Jobber også i helsevesenet.

Gjest Frøken Regine
Skrevet

Merkelig å spørre ut barna på den måten i en slik setting. For det første er barn utrollig lojale mot foreldrene sine og for det andre så skal man ikke overumple barn med slike spørsmål. Å gå varsomt frem og å ha en form for tillitt, pluss å kontrollere om barna skjønner forskjell på sannhet og løgn, er viktige forutsetninger dersom man skal spørre ut barna om hjemmeforhold som kan (med trykk på "kan") være vanskelige.

Å spørre rett ut med mor eller far tilstede uten å ha forberedt barna kan sette dem i en vanskelig og sårbar situasjon, særlig de barna som faktisk opplever problemer i hjemmet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...