kmama Skrevet 10. desember 2013 #1 Del Skrevet 10. desember 2013 2 år og 8 mnd. her, og middag er ikke særlig populært. I barnehagen spiser hun godt både til frokost og lunsj, men middag er en helt annen historie. Kommer ikke på noen retter som jeg kan være sikker på at hun spiser. Om jeg lager noe som hun ser ut til å like, vil hun typisk ikke spise det neste gang jeg lager det. Vet at dette sikkert er helt normalt for alderen, men likevel en smule frustrerende. Klarer stort sett å ikke la meg stresse av at hun ikke spiser så mye til middag (og på den positive siden - hun spiser litt grønnsaker), men det er vanskelig nok fra før å planlegge menyen (også fordi hun har melkeproteinintoleranse). Hva liker din to-/treåring å spise til middag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah- Skrevet 10. desember 2013 #2 Del Skrevet 10. desember 2013 Det meste som vi kan ha ketchup på. Mest populært er pølser, kjøttkaker, fiskepudding, fiskekaker, fiskepinner, potetmos og gulrøtter. (Alt med ketchup selvsagt.) Som regel spiser han bare en av tingene på tallerkenen, f.eks. enten bare fiskekaker, bare potetmos eller bare gulrøtter. Vanlig potet spiser han aldri. Vi er fornøyd bare han spiser noe, for det er oftere han ikke rører maten i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mbea Skrevet 10. desember 2013 #3 Del Skrevet 10. desember 2013 Snuppa vår tåler ikke melk, så det begrenser litt men dette liker hun til middag Kylling, brun saus, ris, fisk, kjøttkaker, spaghetti, pizza uten ost, taco uten ost og rømme, koteletter, biff, hamburger, de fleste kyllingproduktene jeg ka nå få tak i uten melk, Når jeg tenker meg om så spise hun proteiner, og litt karbohydrater til middag. Spiser ikke poteter, men ris, pasta er greit. Problemet her er grønnsaker.. De må finhakket og blandes i hamburgere, sauser osv... Hun nekter å spise dem.. Begynner å bli litt bekymret for dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 10. desember 2013 #4 Del Skrevet 10. desember 2013 Noen er jo veldig følsom for bitterstoffene i grønnsaker. Det å steke eller bake grønnsakene fjerner endel av disse. Kanskje det kan hjelpe....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mbea Skrevet 10. desember 2013 #5 Del Skrevet 10. desember 2013 Pleier å bake dem i ovnen. Skal prøve å steke dem Lenge klage jeg å få henne til å spise litt barnemat som inneholdt grønnsaker, men nå nekter hun det også. Vurdere også å lokke litt... La henne få drikke saft til middagen dersom hun spiser litt grønnsaker.. Nå får hun bare litt saft i helgene, men hun skulle gjerne hatt litt hver dag om det var hun som bestemte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kmama Skrevet 11. desember 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 11. desember 2013 Hvis hun liker spaghetti med kjøttsaus, er mitt tips å ha finraspet gulrot i sausen - setter god smak, men merkes ellers ikke. Dette var en hit hos oss (helt til hun plutselig ikke ville ha kjøttsaus lenger). Hos oss er grønnsakene ofte mest populære hvis hun får dem rå. Hun vil f.eks spise rå paprika, men ikke stekt. I går klarte jeg ikke å la være å la meg stresse av maten. Hun hadde bare spist skiver til lunsj i barnehagen. Spiste ingenting av middagen. Jeg kokte derfor pasta til kvelds, og reaksjonen ble "liker ikke pasta" - selv om pasta alltid har vært vårt sikreste kort. Spiste likevel til slutt litt pasta mens hun så tegnefilm. I dag til frokost ville hun bare ha smør på skivene, og endte opp med å bare spise av smøret og minimalt med brød. Sukk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kmama Skrevet 11. desember 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 11. desember 2013 Mbea: er det melkeallergi eller melkeproteinintoleranse din datter har? Går hun på helt melkefri diett, eller prøver dere ut produkter som inneholder melk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mbea Skrevet 11. desember 2013 #8 Del Skrevet 11. desember 2013 Har vel ikke fått en god forklaring på om det er intolleranse eller allergi. Men er melkeproteiner. Hun drikker althera som inneholder laktose. Har gått ca 12 måneder på helt melkefritt, men begynt å introdusere litt. Har ikke sett noe reaksjon enda. Men nå ser det ut som om lillesøster har samme reaksjon på melk som storesøster så familie maten vil fortsatt være melkefri. Krysser fingrene for at de begge vokser det av seg til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kmama Skrevet 11. desember 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 11. desember 2013 Hos oss har det foreløpig ikke vært vellykket å introdusere produkter med melk. Når vi har prøvd får hun typisk mye luftsmerter om natten og noen ganger oppkast, forbigående rennende nese etc. Det eneste hun får i dag med melkeproteiner er fiskekaker (med mysepulver) i barnehagen. Synes også utprøving er vanskelig, for symptomene på intoleranse er jo ofte så diffuse. Vi venter også i spenning på om lillebror også har melkeproteinintoleranse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå