Gå til innhold

Hvis jeg får avslag på aap, hva gjør jeg da?

Anbefalte innlegg

Har søkt om aap. Legen mener jeg virkelig er kvalifisert. Hørte aldri noe fra NAV etter søknaden, så ble eg invitert til samtale etter JEG hadde ringt og etterlyst ett svar, 2 mnd etter jeg søkte.

Saksbehandler mente det var en vanskelig sak, og det slettes ikke var sikkert jeg ville få det innvilget. Han mente at jeg kanskje ville klare meg bra uten hjelp fra NAV ( jeg og fastlege er ikke enig ), og syns jeg kanskje heller skulle søke dagpenger.

Nå har jeg vært ca 2 mnd uten noen form for utbetaling, og det er utrolig vanskelig nå. Spesielt når vi går mot jul.

Så hvis jeg får avslag, vil jeg gjerne klage, men er redd det vil ta for lang tid, og får jeg avslag igjen, hadde det vært utrolig vanskelig økonomisk.

Men om jeg søker dagpenger, da vil jeg ikke få etterbetalt fra datoen jeg søkte aap (?), og det er også vanskelig økonomisk.

Er det noen her som kan noe om dette?

Anonymous poster hash: 21ac7...f62

Fortsetter under...

Er i samme sitvasjonen selv :( Jeg er kronisk syk, og havner mellom to stoler hos nav. Jeg er for syk til å jobbe, samtidig som jeg ikke kvalifiserer til ufør. Jeg fikk avslag på aap fordi jeg er for syk til å være på arbeidsrettet tiltak, jeg fikk da beskjed om at det eneste jeg kan få er sosialstønad.

Anonymous poster hash: eccff...16e

Det er så frustrerende.

Kjenner ei som hadde problemer med dagpenger som ikke kom, og måtte søke sosialstønad. Jeg ble også anbefalt dette. Men hun fikk avslag da hun har en samboer med inntekt. Skal det være sånn?

Vi har ingenting å falle tilbake på her. :(

Jeg var i samme situasjon. Fikk avslag på AAP. Legen sendte ny legeerklæring, jeg snakket med saksbehandler og søkte på nytt. Fikk innvilget AAP. Var 3 mnd uten penger. Fikk etterbetalt.

Lykke til! Er du ikke frisk nok til å søke jobb/være i jobb skal du ha AAP!

Det er så frustrerende.

Kjenner ei som hadde problemer med dagpenger som ikke kom, og måtte søke sosialstønad. Jeg ble også anbefalt dette. Men hun fikk avslag da hun har en samboer med inntekt. Skal det være sånn?

Vi har ingenting å falle tilbake på her. :(

Ja, det er sånn :( Man har heller ikke lov til å eie noe de anser å ha verdi.

Hvis jeg skal få sosialstønad må jeg selge min 16 år gammle skraphaug av en bil som jeg er avhening av for å komme meg noe sted.

Har søkt om aap. Legen mener jeg virkelig er kvalifisert. Hørte aldri noe fra NAV etter søknaden, så ble eg invitert til samtale etter JEG hadde ringt og etterlyst ett svar, 2 mnd etter jeg søkte.

Saksbehandler mente det var en vanskelig sak, og det slettes ikke var sikkert jeg ville få det innvilget. Han mente at jeg kanskje ville klare meg bra uten hjelp fra NAV ( jeg og fastlege er ikke enig ), og syns jeg kanskje heller skulle søke dagpenger.

Nå har jeg vært ca 2 mnd uten noen form for utbetaling, og det er utrolig vanskelig nå. Spesielt når vi går mot jul.

Så hvis jeg får avslag, vil jeg gjerne klage, men er redd det vil ta for lang tid, og får jeg avslag igjen, hadde det vært utrolig vanskelig økonomisk.

Men om jeg søker dagpenger, da vil jeg ikke få etterbetalt fra datoen jeg søkte aap (?), og det er også vanskelig økonomisk.

Er det noen her som kan noe om dette?

Jeg jobber med dette og synes det høres veldig merkelig ut. Hvis du har nedsatt arbeidsevne, men er under tiltak som på sikt kan gjøre at du kommer tilbake i arbeid har du stort sett rett til aap. Det kan være behandling, utredning, arbeidspraksis eller avklaring for eksempel.

Synes du skulle ringe veilederen din og be om et møte, to mnd uten ytelse eller avklaring er veldig lang tid.

Anonymous poster hash: 25cc1...485

Annonse

Er man syk er man syk. Man MÅ gjennom alle prosesser for å bevise overfor Nav at man er syke. Spesilet om det er kronisk.

Selv har jeg leddgikt. For tiden ikke "aktiv" men det kan slå ut når tid som helst igjen. Men man må være villig til å prøve så nav "ser" at det ikke går. Etter 1 år på aap kan man søke om uføre.

Er på mitt 3. år på aap. Tok vel 3 mnd før jeg fikk innvilget. Det beste er om man får sendt med legeerklæring fra spesialist også, ikke bare fra fast lege.

Tror også det kommer ann på sykdommen også. Leddgikt er kjent, men ME er det forsatt under diskusjon, men skal ikke være noe særlig problem. 

Men er enig at det skal være litt vanskelig eller så kan jo hvem som helst rope ut og si at de har vondt her  og der som egentlig ikke er det. Og disse vil jo ta fra de som faktisk er det. Er surt, jeg vet det. 

Viktigste er at dere står på kravene.

Anonymous poster hash: 61e9c...842

Er i samme sitvasjonen selv :( Jeg er kronisk syk, og havner mellom to stoler hos nav. Jeg er for syk til å jobbe, samtidig som jeg ikke kvalifiserer til ufør. Jeg fikk avslag på aap fordi jeg er for syk til å være på arbeidsrettet tiltak, jeg fikk da beskjed om at det eneste jeg kan få er sosialstønad.

Du har jo krav på aap om du er under utredning eller behandling også...

Anonymous poster hash: 5b994...5f9

Jeg er utredet og har vært i behandling, men behandlling hadde ingen virkning. Siden jeg er for syk til å være på arbeidsrettet tiltak har jeg vist ikke krav på noe annet en sosialstønad.

Jeg har en kronisk sykdom, med gode og dårlige perioder. I tillegg har jeg "følgesykdommer" av dette. Føler at jeg ikke blir tatt seriøst på NAV, aol mener at dette må jeg klare fint selv.

Jeg skulle gjerne kjempet med nebb og klør, men har lån som skal betales, og barn som skal førsørges. Leste at en evt klage har behandlingstid på 6 mnd. Gjennomfører jeg det, vil jeg innen den tid være bankrott. Det er jeg allerede nå. :(

Så hvis det blir avslag, ser jeg meg nødt til å søke dagpenger, og gå to mnd ++ i tap økonomisk. Så må jeg da etterhvert ta meg jobb, som jeg da er nødt til å overleve i, i minst 6 mnd for å jobbe meg opp til sykepenger igjen. Og jeg vet ikke om det vil være fysisk mulig for meg.

:(

Jeg er utredet og har vært i behandling, men behandlling hadde ingen virkning. Siden jeg er for syk til å være på arbeidsrettet tiltak har jeg vist ikke krav på noe annet en sosialstønad.

Det er feil, få deg en advokat, du har sikkert rett på fri rettshjelp. Er man for syk til å jobbe, så har man rettigheter!

Jeg har vært i en sånn situasjon, og det ble søkt ufør, og jeg fikk det innvilget etter 3 mndrs behandlingstid..

Anonymous poster hash: 73a53...a0c

Det er faktisk ikke opp til fastlegen å vurdere om du kan klare deg uten hjelp fra NAV eller ikke, eventuelt hvilken ytelse du skal ha fra det offentlige. legen har kun tre oppgaver; behandle deg, henvise deg videre til annen behandling pg dokumentere din medisinske funksjonsevne og behandlingsplan ovenfor de ynigsheter som måtte ha behov for den infromasjonen.

Det er en utbredt misforståelse at så lenge legen mener man kvalifiserer for enten sykepenger, AAP eller uførestønad, så har man rett på det. Legen kan mene så mangt, men det er nå faktisk opp til de som forvalter lovverke å vurdere om man fyller de vilkårene våre politikere har sagt at man må fylle for å få utbetalt en bestemt type stønad fra det offentlige.

DET betyr selvsagt ikke at NAV alltid har rett. NAV vurderer også feil og noen ganger kan "feilen" bero på manglende opplysninger fra lege, manglende medisinske opplysninger, manglende oppfølgingsplaner fra arbeidsgiver, manglende opplysninger fra bruker selv osv. En diagnose i seg selv gir ikke automatisk rett til en stønad. Det er ikke slik at alle med leddgikt eller alle med ME har rett til AAP eller uføreytelse. Noen med disse diagnosene kan klare seg selv - enten med tilrettelegging i den jobben de har, ved at arbeidsgiver får tilretteleggignstilskudd eller lønnstilskudd. Eller ved at man selv søker annen jobb. Da kan faktisk dagpenger være rett ytelse. Hvis du faktisk har en arbeidsevne og en utdannelse du kan bruke på dagens arbeidsmarked (bare ikke i akkurat den jobben du er i i dag), har du kanskje ikke krav på annen stønad enn ordinære dagpenger. Andre ganger får man så svekket arbeidsevne at man må ha omfattende behandling, man må ha arbeidstrening eller man må ha stønad til ny utdanning for å klare å komme tilbake i jobb. Da kan AAP være rett ytelse.

Hvis NAV karakterisserer saken din som "vanskelig" betyr det at det kan være flere faktorer som er vanskelig å bedømme. Om det er behandlingsplanen, arbeidsevnen din, vurdering av din utdanning osv e rganske vanskelig for noen her å si noe om. Hvis saksbehandler mener du bør søke dagpenger, ville jeg absolutt gjort dette for å være sikker. Du kan nemlig ikke få innvilget dagpenger fra før søknadstidspunktet. Du burde også ha en ny samtale med saksbehandler for å få en bedre forståelse av hva ved saken din som er vanskelig.

Og til slutt; Hvis du får innvilget dagpenger så betyr ikke det at du må klare deg uten bistand fra NAV. NAV yter også veiledning og annen bistand til mennesker på dagpenger dersom det er behov for det

Anonymous poster hash: e1643...2ad

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...