Gå til innhold

Ville dere latt en 9-åring ta bussen til sentrum alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I f. eks. Trondheim, Bergen eller Oslo? Ville dere synes det var greit på en ukedag midt på dagen, men ikke sent på ettermiddagen på en lørdag? Hva om han/hun ble møtt av en voksen på busstoppet?

Anonymous poster hash: b43e7...a5b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er snart 9 og kaaaaanskje, om noen måneder, om vi hadde kjørt samme busstur på forhånd for å øve på hvor hun skulle gå av, en voksen fulgte henne på bussen og jeg visste at noen kjente sto på holdeplassen hun skulle av. Hun måtte også hatt på telefonen sin og ikke kjørt bussen i mørket. Kjenner nå at jeg tror det blir lenge til enda. Bor i Oslo.

Skrevet

NNNEEEEVVVVVAAA!! ;)

Nei, er du gal, det har/hadde mine unger aldri fått lov til!

Anonymous poster hash: f0c20...c90

Skrevet

Nei. Min 9-åring er ikke moden nok til det ihvertfall.

Anonymous poster hash: 1fa26...ed5

Skrevet

NNNEEEEVVVVVAAA!! ;)

Nei, er du gal, det har/hadde mine unger aldri fått lov til!

Overså den siste linja, men om noen kjente voksne møtte dem på holdeplassen, så kanskje......

Skrevet

Min 9-åring har tatt bussen alene fra Oslo til Arendal, men ble fulgt til bussen og hentet der han skulle av da. Gikk fint det.

Anonymous poster hash: 703f2...9b3
Skrevet

Om det var noe han skulle gjøre hver dag (som til skole i sentrum), og vi hadde øvd mye på slik at han var lommekjent så ja.

Men en tur til byen for å møte meg på busstoppet nei. Han hadde heller aldri i verden turd å gjøre det, og er ikke så kjent og trygg på denne reisemåten.

Skrevet

Hadde noen fulgt han til busstoppet, og sett at han kom seg på bussen, mens noen stod og ventet på endebusstoppet og forsikret seg om at han kom av på riktig stopp så hadde det gått. Selvfølgelig måtte bussjåføren fått vite at gutten skulle av der-og-der. 

I Bergen går jo bussen til busstasjonen, som er endestoppet, mens bussen vi må ta dit starter her fra vi bor, så det er jo sånn sett en enkel busstur. Han er ikke ni år helt enda, men vet ikke i hvilken situasjon han måtte reist alene? Kjappere å kjøre en 20-minutterstur enn en busstur på 45 minutter ;)

Anonymous poster hash: 4ba21...0bb
Skrevet

Ja. Men ikke for bare å gå rundt alene og tulle.

Skrevet

Vi bor i Bergen og han begynte å ta bussen alene til byen når han var 10 år gammel. Bussjåføren passet på så han gikk av på riktig sted og pappaen sto på busstoppet og ventet.

Anonymous poster hash: 6102a...a04

Skrevet

Vi bor i Bergen og han begynte å ta bussen alene til byen når han var 10 år gammel. Bussjåføren passet på så han gikk av på riktig sted og pappaen sto på busstoppet og ventet.

Men vil du ikke si det er en forskjell mellom en vanlig ukedag tidlig på dagen, og sen ettermiddag, tidlig kveld på en lørdag?

Anonymous poster hash: b43e7...a5b

Skrevet

Vi bor i Bergen og han begynte å ta bussen alene til byen når han var 10 år gammel. Bussjåføren passet på så han gikk av på riktig sted og pappaen sto på busstoppet og ventet.Anonymous poster hash: 6102a...a04

Men vil du ikke si det er en forskjell mellom en vanlig ukedag tidlig på dagen, og sen ettermiddag, tidlig kveld på en lørdag? Anonymous poster hash: b43e7...a5b
Jo, torsdag, fredag og lørdag kveld, evt. Sen ettermiddag, når festfolket begynner å komme fram, da får han ikke ta bussen. Utover det går det fint.

Han tar stort sett bussen midt på dagen om lørdagene og det går fint.

Skrevet

Jeg gjorde det her i Oslo da jeg var ni år, men aldri om datter får det om to år da hun blir ni. Andre tider nå.

Anonymous poster hash: 7f469...392

Skrevet

Bussene her ligger mer i grøfta enn på veien, så nei

Anonymous poster hash: a8aa0...340

Skrevet

Nei. Jeg bor i lille Stavanger og ville ikke synes at det var en god idè her engang...hehe..

Anonymous poster hash: d41b4...6f5
Skrevet

Kommer helt an på hvor moden 9 åringen er. Er de trygge og vil prøve selv er det ok under de forutsetninger som er skissert.

De har godt av å få prøve slikt.

Men det skal sies at i dagens samfunn er jeg ikke helt trygg heller. Det er mye rart der ute.

Lett å si ja i teorien og vanskeligere i praksis.

Anonymous poster hash: c47a0...5f5

Skrevet

Det tror jeg nok hadde gått helt fint, naturligvis avhengig av modenheten.. Jeg tok selv kollektivtransport inn til Oslo sentrum for å møte mamma/pappa fra jeg var i den alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...