Gå til innhold

Hvordan takler dere når folk avfeier din mening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og nærmest sier du tar feil?

Jeg har problemer med at jeg blir så utrolig forbanna.

Det kan gå på at jeg feks har opplevd noe som var veldig smertefullt for meg og så sier de, pøøøøh det har jeg også og det var da ingenting.

Jeg er voksen men dette er altså det værste jeg vet og fyrer meg ganske bra opp.

Har du noen velformulerte modne svar jeg kan sette på plass vedkommende med uten å virke som en hissig fjortis? 😳

Er snakk om en bekjent jeg MÅ omgås en del med og uansett hva man har opplevd har hun opplevd noe bedre eller værre.

Anonymous poster hash: dcd43...5fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en sånn bekjent, men jeg unngår i det lengste å snakke om sånne ting som jeg vet hun skal overgå meg på. Hvis hun selv begynner, så prøver jeg å styre samtalen over på noe annet....Funker fint for meg.

Skrevet

Det er vanskelig å vite for oss om hun med rette synes du syter, eller om hun bare forsøker å hevde seg.

Men du kan eventuelt si "Nå kreves det vel litt emosjonell modenhet for å forstå at andres følelser og reaksjoner kan være ulike fra ens egne".

Skrevet

Tror ikke jeg syter så mye. Det siste eksempelet ble brukt fordi det var det ferskeste. :-)

Skrevet

Hvordan man takler slikt best tenker jeg avhenger av 'temaet'. Når det gjelder eksempelet du nevner med smerter, så ville jeg nok svart noe i retning av 'så heldig du er som ikke fikk like store smerter/komplikasjoner som meg, ingen er jo like og det er jo så forskjellig hvordan folk reagerer på ting som du jo vet'.

Når det gjelder mer faktabaserte ting er jo den beste måten å 'stoppe kjeften' på bedrevitere rett og slett å komme med håndfast dokumentasjon.

Og, uansett hva man diskuterer, så kommer man alltid best ut av det hvis man klarer å la være å hisse seg opp. Her er det bare målbevisst arbeid med sitt eget temperament som gjelder. Jeg har gjort det selv, og jeg kan love det at den følelsen man får når man klarer å holde hodet kaldt i en diskusjon er fantastisk (når man har slitt med dette før mener jeg), og spesielt når motpartner ikke helt klarer det. ;)

Anonymous poster hash: f6a92...de2

Skrevet

Tror ikke jeg syter så mye. Det siste eksempelet ble brukt fordi det var det ferskeste. :-)

Ok. Da ville jeg ha gått for det jeg sa. Noen mennesker er helt overbevist om at deres eget syn og egne følelser burde være den naturlige rettesnor for alle andre, men da utviser man dårlig innsikt i den menneskelige komplekse natur.

Skrevet (endret)

Hvordan man takler slikt best tenker jeg avhenger av 'temaet'. Når det gjelder eksempelet du nevner med smerter, så ville jeg nok svart noe i retning av 'så heldig du er som ikke fikk like store smerter/komplikasjoner som meg, ingen er jo like og det er jo så forskjellig hvordan folk reagerer på ting som du jo vet'.

Når det gjelder mer faktabaserte ting er jo den beste måten å 'stoppe kjeften' på bedrevitere rett og slett å komme med håndfast dokumentasjon.

Og, uansett hva man diskuterer, så kommer man alltid best ut av det hvis man klarer å la være å hisse seg opp. Her er det bare målbevisst arbeid med sitt eget temperament som gjelder. Jeg har gjort det selv, og jeg kan love det at den følelsen man får når man klarer å holde hodet kaldt i en diskusjon er fantastisk (når man har slitt med dette før mener jeg), og spesielt når motpartner ikke helt klarer det. ;)

Veldig enig her. Har selv fått mennesker til å bli røde i ansiktet av frustrasjon når vi diskuterer dersom jeg nekter å la meg vippe ut av balanse og provosere. Kveruler gjerne litt humoristisk og få den andre til å snakke rundt seg selv, er mitt tips. Den som blir sint "taper" en diskusjon.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Vet. Jeg er en skikkelig hissigpropp når det kommer til slike ting. Denne personen er skikkelig umoden MEN jeg er jo søren meg like umoden selv.

Jeg synes det er ufint å si noen tar feil når det går på følelser og meninger om ting. Ting det ikke finnes rett og galt på liksom. Blir helt satt ut av slikt.

Skrevet

Vet. Jeg er en skikkelig hissigpropp når det kommer til slike ting. Denne personen er skikkelig umoden MEN jeg er jo søren meg like umoden selv.

Jeg synes det er ufint å si noen tar feil når det går på følelser og meninger om ting. Ting det ikke finnes rett og galt på liksom. Blir helt satt ut av slikt.

Akkurat det er jeg helt enig med deg i må jeg si. Blir veldig fascinert over folk som ikke evner å forstå at enkelte ting rett og slett er veldig individuelt, og selv om det var 'sånn og slik' for en person kan det være helt annerledes for en annen. Jeg må innrømme at min indre frekke personlighet tenker at de må bøte mindre intelligente... Men det sier jeg jo aldri selvsagt... 😳

Skrevet

Jeg er vel ikke automatisk helt enig her... Det kommer helt an på hva som sies.

Men tenker at det er viktig å utvise forståelse og toleranse for andres følelser.

Skrevet

Ja selvsagt kommer det an på tema.

Om jeg sier at Hitler nok er litt feil fremstilt er det lov å si jeg tar feil ;-)

Hvis jeg sier jeg tror på åndelige ting feks (som et eksempel) kan jeg ikke avfeies med at JEG tar feil.

Men det kan være konkrete ting også, så enkelt som at jeg er veldig fornøyd med de tekniske løpesokkene til Nike og hun sier, de er jo skikkelig dårlige de beste er jo Asics sine det vet alle.

Jeg ser jo det komiske i det også men når alt er slik så når man et metningspunkt til slutt.

Selvsagt barnslig å bli forbanna men når alt skal irettesettes hele tiden så...

Uansett det er umulig å unngå vedkommende. Får bare leve med det og øve på å holde kjeft. :-D

Skrevet

Selv har jeg nok høy toleransegrense for andres følelser, men kan bli svært provosert dersom noen er så utrygge at de på manipulerende vis forsøker å få meg til å tro at det de føler er svært vanlig- dersom dette ikke stemmer.

Da blir jeg provosert fordi jeg lurer på hva de egentlig tar meg for....

Ingen kan for eksempel overbevise meg om at deres behov for å ha sex med 70- åringer, er en interesse de deler med så skrekkelig mange andre og at det burde anses for helt normalt. Men jeg respekterer deres behov for å selv ha det og ha slike følelser.

Skrevet (endret)

Om jeg sier at Hitler nok er litt feil fremstilt er det lov å si jeg tar feil ;-)

Hvis jeg sier jeg tror på åndelige ting feks (som et eksempel) kan jeg ikke avfeies med at JEG tar feil.

Men det kan være konkrete ting også, så enkelt som at jeg er veldig fornøyd med de tekniske løpesokkene til Nike og hun sier, de er jo skikkelig dårlige de beste er jo Asics sine det vet alle.

Jeg ser jo det komiske i det også men når alt er slik så når man et metningspunkt til slutt.

Uansett det er umulig å unngå vedkommende. Får bare leve med det og øve på å holde kjeft. :-D

Det høres litt umodent ut ja ;). Er det mest slike ting, så si det til henne du, så slutter hun nok.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Dere høres litt umodne ut begge to ;). Er det mest slike ting, så si det til henne du, så slutter hun nok.

Knis. Jeg vet. Hun bringer frem det værste i meg og kjenner selv jeg blir skikkelig trassig. :-)

Du trivelige juletid, bare kom. :-)

Skrevet

Dere høres litt umodne ut begge to ;). Er det mest slike ting, så si det til henne du, så slutter hun nok.

Knis. Jeg vet. Hun bringer frem det værste i meg og kjenner selv jeg blir skikkelig trassig. :-)

Haha, snakker vi kanskje om en venn av motsatt kjønn her ;)?

Skrevet

Haha, snakker vi kanskje om en venn av motsatt kjønn her ;)?

Nei da. To beintøffe kvinner. ;-)

I mannen sin slekt. Egentlig litt trist. Hun er inngiftet og litt "joke-of-the-family"

Hvis vi er samlet og hun ikke er der og vi snakker om en ting vi ikke finner ut av sier som regel en eller annen "nei, vi får ringe NN (henne) og spørre" Alle synes hun nok er slitsom men sier det ikke direkte.

Ang henne og meg så føler jeg hun egentlig er sjalu på meg av flere årsaker og derfor har behov for å markere seg.

Hun er ikke slem heller, bare veldig dominant.

Skrevet

Haha, snakker vi kanskje om en venn av motsatt kjønn her ;)?

Nei da. To beintøffe kvinner. ;-)

I mannen sin slekt. Egentlig litt trist. Hun er inngiftet og litt "joke-of-the-family"

Hvis vi er samlet og hun ikke er der og vi snakker om en ting vi ikke finner ut av sier som regel en eller annen "nei, vi får ringe NN (henne) og spørre" Alle synes hun nok er slitsom men sier det ikke direkte.

Ang henne og meg så føler jeg hun egentlig er sjalu på meg av flere årsaker og derfor har behov for å markere seg.

Hun er ikke slem heller, bare veldig dominant.

Ok. Prøv å ikke la deg provosere du :). Da er dere nok bare ulike, og hun litt besserwisser.

Kan være besserwisser til tider selv jeg  ;)

Skrevet

Vil si hun er mer en som er uenig på generelt grunnlag enn besserwisser.

Tror løsningen er å sette meg langt unna og ikke si så mye når hun deltar. :-)

Skrevet

Jeg må bare komme med en annen innfallsvinkel da jeg ofte sliter med å bli anklaget for det samme som din bekjent. Er det mulig at hun rett og slett bare forteller ting fra sitt liv? At historien ikke har noe med å overgå, eller å underkjenne din opplevelse i det hele tatt? jeg blir liksom inspirert når andre forteller noe, og har (alt for ) god hukommelse, så jeg har gjerne en liknende historie fra mitt liv å fortelle. Er ikke før nå nylig jeg har skjønt at folk feiltolker dette som at jeg ikke tar de på alvor, eller at jeg liksom har en bedre historie å komme med. Det er virkelig ikke min intensjon. Jeg jobber med dette nå, og er mer bevisst, men jeg skjønner rett og slett ikke helt hvordan jeg skal komme meg ut av dette... 

Kanskje det kan være en ide å prate litt med vedkommende? Anbefalt respons slik jeg ser det avhenger jo helt på hva slags respons du evt. ville fått i en slik samtale. 

Skrevet

Jeg må bare komme med en annen innfallsvinkel da jeg ofte sliter med å bli anklaget for det samme som din bekjent. Er det mulig at hun rett og slett bare forteller ting fra sitt liv? At historien ikke har noe med å overgå, eller å underkjenne din opplevelse i det hele tatt? jeg blir liksom inspirert når andre forteller noe, og har (alt for ) god hukommelse, så jeg har gjerne en liknende historie fra mitt liv å fortelle. Er ikke før nå nylig jeg har skjønt at folk feiltolker dette som at jeg ikke tar de på alvor, eller at jeg liksom har en bedre historie å komme med. Det er virkelig ikke min intensjon. Jeg jobber med dette nå, og er mer bevisst, men jeg skjønner rett og slett ikke helt hvordan jeg skal komme meg ut av dette...

Kanskje det kan være en ide å prate litt med vedkommende? Anbefalt respons slik jeg ser det avhenger jo helt på hva slags respons du evt. ville fått i en slik samtale.

Jo for all del, historiedeling er en ting.

Når det kommer til feks hvilket produkt du liker så er det ikke nødvendig å si, det du liker er dritt og det jeg liker er best.

Nå tror jeg nok at jeg har fremstilt dette litt ensidig for dama er ikke BARE sånn.

Uansett, jeg synes det er en fin ting å la noen dele en artig historie uten å føle du må toppe hele driten hver gang.

Det er liksom det at fra vi kommer til vi drar så hører vi hennes stemme 80% av tiden.

Men som jeg sa hun er ikke slem med vilje, jeg takler henne ikke så godt da jeg ikke kan være meg selv med henne.

Skrevet

Du kan jo bare si" Ja men det synes nå JEG da!" på konkrete ting... eller "JEG synes da det!"

Anonymous poster hash: 3a562...c27
Skrevet

Du kan jo bare si" Ja men det synes nå JEG da!" på konkrete ting... eller "JEG synes da det!"

Anonymous poster hash: 3a562...c27

Prøvd den men da får jeg et lengre fordrag om hennes syn. Hehe. Jeg ser at denne tråden er ganske dødfødt. Eneste jeg kan endre er meg selv. Jeg må virkelig bare jobbe med meg selv. :-)

Skrevet

Jo for all del, historiedeling er en ting.

Når det kommer til feks hvilket produkt du liker så er det ikke nødvendig å si, det du liker er dritt og det jeg liker er best.

Nå tror jeg nok at jeg har fremstilt dette litt ensidig for dama er ikke BARE sånn.

Uansett, jeg synes det er en fin ting å la noen dele en artig historie uten å føle du må toppe hele driten hver gang.

Det er liksom det at fra vi kommer til vi drar så hører vi hennes stemme 80% av tiden.

Men som jeg sa hun er ikke slem med vilje, jeg takler henne ikke så godt da jeg ikke kan være meg selv med henne.

Høres ut som at hun kanskje er verre enn meg. Jeg legger meg ikke oppi produkter og sånn. Min anbefaling er å være litt direkte selv. Om hun er slik, tåler hun forhåpentligvis tilbakemeldinger andre veien også. Si for eksempel at: ja, men nå tenkte jeg på det jeg liker da, ikke hva som vil passe for deg. Med mindre hun har helt inngrodde antenner, bør slike svar få henne til å tenke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...