Gå til innhold

Dere med katter - bruker dere kattedo om vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en katt som er halvannet år gammel. Og han hater snøen.

Forrige vinter var han inne en lang stund fordi han var så liten + at han syntes det var alt for kaldt med snø da han endelig fikk lov til å gå ut. Vi beholdt doen fram til våren, da brukte han den ikke lenger.

I dag fikk katta total panikk da han så snø - ikke søren om han skulle ut. Tror vi "kastet" han ut tre fire ganger, for tenker jo at han må på do på et eller annet tidspunkt.

Men det går omentrent 2 min så er han tilbake, og vi ser på sporene at han ikke har bevegd seg i det hele tatt. Til slutt kastet jeg han ut verandadøra og forsvant fra stua. Da må han i det minste gå rundt huset for å komme inn kattedøra.

Da han kom inn hang det litt avføring fra pelsen, som for meg er et godt tegn på at han ikke har gravd seg ordentlig til - bare gjort ting så fort som mulig.

Nå er jeg redd for at han skal finne på å tisse inne - og det er vel noe av det verste jeg vet, katter som tisser inne.

Så for å gjøre en laaaang avhandling kort igjen. Hvordan er deres katter? Tar dere i bruk kattedoen igjen, eller går det bra?

Hilsen fersk katteeier

Anonymous poster hash: 96cf9...0fb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri brukt det tidligere, og det har alltid gått greit.

Det er ikke før nå, når katten begynner å dra på årene, at jeg vurderer det når det er på sitt kaldeste...

Anonymous poster hash: b50a9...ae8

Skrevet

Vi har en katt som er halvannet år gammel. Og han hater snøen. Forrige vinter var han inne en lang stund fordi han var så liten + at han syntes det var alt for kaldt med snø da han endelig fikk lov til å gå ut. Vi beholdt doen fram til våren, da brukte han den ikke lenger. I dag fikk katta total panikk da han så snø - ikke søren om han skulle ut. Tror vi "kastet" han ut tre fire ganger, for tenker jo at han må på do på et eller annet tidspunkt. Men det går omentrent 2 min så er han tilbake, og vi ser på sporene at han ikke har bevegd seg i det hele tatt. Til slutt kastet jeg han ut verandadøra og forsvant fra stua. Da må han i det minste gå rundt huset for å komme inn kattedøra. Da han kom inn hang det litt avføring fra pelsen, som for meg er et godt tegn på at han ikke har gravd seg ordentlig til - bare gjort ting så fort som mulig. Nå er jeg redd for at han skal finne på å tisse inne - og det er vel noe av det verste jeg vet, katter som tisser inne. Så for å gjøre en laaaang avhandling kort igjen. Hvordan er deres katter? Tar dere i bruk kattedoen igjen, eller går det bra? Hilsen fersk katteeier Anonymous poster hash: 96cf9...0fb

STAKKARS pus! JA, jeg har som regel kattedo på vinteren. Dvs det står klart om jeg trenger det. Blir det mye sne bruker han det heller enn å gå ut. Nå har han ikke vært ute på over 1 mnd- går helt fint det. Ikke kast han ut- fikk helt vondt i meg av hvordan du oppfører deg.

Anonymous poster hash: 9a7ae...017

Skrevet

Nei aldri brukt kattedo utenom de første 8-9 mnd. Etter det har det ikke vært behov. Katten er stort sett ute på eventyr. Pisser og driter ute i all slags vær heldigvis. 

Må da puffe han ut i rumpa enkelte dager, men stort sett ikke noe problem. Kan ikke se for meg at han ikke var ute hver dag. Han er 9 år og en sær gubbe. 

Anonymous poster hash: b02e3...d64
Skrevet

Vi har en katt som er halvannet år gammel. Og han hater snøen. Forrige vinter var han inne en lang stund fordi han var så liten + at han syntes det var alt for kaldt med snø da han endelig fikk lov til å gå ut. Vi beholdt doen fram til våren, da brukte han den ikke lenger. I dag fikk katta total panikk da han så snø - ikke søren om han skulle ut. Tror vi "kastet" han ut tre fire ganger, for tenker jo at han må på do på et eller annet tidspunkt. Men det går omentrent 2 min så er han tilbake, og vi ser på sporene at han ikke har bevegd seg i det hele tatt. Til slutt kastet jeg han ut verandadøra og forsvant fra stua. Da må han i det minste gå rundt huset for å komme inn kattedøra. Da han kom inn hang det litt avføring fra pelsen, som for meg er et godt tegn på at han ikke har gravd seg ordentlig til - bare gjort ting så fort som mulig. Nå er jeg redd for at han skal finne på å tisse inne - og det er vel noe av det verste jeg vet, katter som tisser inne. Så for å gjøre en laaaang avhandling kort igjen. Hvordan er deres katter? Tar dere i bruk kattedoen igjen, eller går det bra? Hilsen fersk katteeier Anonymous poster hash: 96cf9...0fb

STAKKARS pus! JA, jeg har som regel kattedo på vinteren. Dvs det står klart om jeg trenger det. Blir det mye sne bruker han det heller enn å gå ut. Nå har han ikke vært ute på over 1 mnd- går helt fint det. Ikke kast han ut- fikk helt vondt i meg av hvordan du oppfører deg.

Anonymous poster hash: 9a7ae...017

Du får det da til å høres ut som at jeg er en dyremishandler, men det er jeg da på ingen måte. 

Og det er omentrent 20 meter å gå fra verandaen til katteluka - så tror ikke han led noe nød altså. Tvert i mot slapper han nå av for første gang på noen timer - det har nok ikke vært så lett å gå rundt å knipe igjen heller.

Det blir nok kasse igjen i morgen når jeg får kjøpt sand, så får vi se hva han foretrekker. Takk for svar :-)

Skrevet

Du hørtes jo ut som en hyggelig katteeier..
Skaff en kasse til den stakkars pusen og slutt å kast pus ut i kulda.

Anonymous poster hash: d3bfe...c68
Skrevet

Det var da noen fæle svar fra enkelte.. Katter er jo utedyr. Har hatt mange katter oppigjennom livet, og de har alltid vært lært opp til ar de må ut å gjøre sitt fornødne hele året. Selv om jeg er glad i dem....

Det har aldri vært noe problem. Ingen som har blitt syke. Ingen som aldri har kommet hjem igjen.

Gjest Anybody
Skrevet

Huff stakkars pus! Skaff en kasse. Katter er utedyr opprinnelig ja, men avlet frem så de er kjæledyr mange av rasene.

De er også fra mye varmere land enn Norge. Og takler kulde dårlig. Ingen som leser seg skikkelig opp eller? Gosh..

Skrevet

Vi har hatt katt i 11 år, og han går ute på do i all slags vær. Han kan også snu i døra enkelte ganger på grunn av været, men han går da ut til slutt - og vi trenger ikke å dytte han ut ;) Har aldri tenkt tanken engang at han skal gå på kattedo inne etter at han sluttet med det som kattunge.

Anonymous poster hash: c07b4...0ca

Anonymous poster hash: c07b4...0ca

Skrevet

Herregud, enkelte her inne får det til å høres ut som dyremishandling bare katta blir kald på potene.

Vår katt hadde aldri do inne etter han var over kattungestadiet. Om vinteren var han fortsatt ute om nettene, enten i uthuset eller garasjen. Begge steder hadde han godt med isolasjon. Type koffert med puter, liggeunderlag og isolerte esker. Han kviet seg litt for å gå ut i begynnelsen, men etterhvert gikk han greit på do ute. Han fikk selvfølgelig komme innpå dagtid, men lærte seg fort til å si i fra når han måtte på do, altså ut.

Dette var en katt med halvlangt hår, og han hadde både mat og vann tilgjengelig ute.

Anonymous poster hash: 17c3a...cdc

Skrevet

Det var da noen fæle svar fra enkelte.. Katter er jo utedyr. Har hatt mange katter oppigjennom livet, og de har alltid vært lært opp til ar de må ut å gjøre sitt fornødne hele året. Selv om jeg er glad i dem....

Det har aldri vært noe problem. Ingen som har blitt syke. Ingen som aldri har kommet hjem igjen.

Katter er ørkendyr. De er ikke skapt til å være ute i snø og kulde, faktisk tar katter skade av det.

Jeg har innekatt nå, men da hun var utekatt hadde vi kattekasse til henne på vinteren.

Anonymous poster hash: b6911...fc5

Skrevet

Vi har hatt kattedoen i kjelleren i hele sommer, den har ikke blitt brukt. Men nå som snøen har komet bruker de den. Slik har vi vel hatt det siden sist vinter da de nektet å gå ut. Helt greit for meg, skjønner de ikke vil grave ute i snøen for å gjøre sitt fornødene.

Anonymous poster hash: 450d5...610

Skrevet

Vi har kattedo inne, og jeg er glad for at de bruker den;) liker ikke tanken på at de skal skite ned nabolaget:o

Anonymous poster hash: 00f17...ee0

Skrevet

Katter tar ikke skade av å være ute i litt snø. Kattene mine har gått ute på do hele året. Alle som en. De har også tilfluktsplass som er varm og god i garasjen om det blir for kaldt ute.

Skrevet

Her må også kattene ut for å gjøre sitt fornødne. Hunden også forøvrig selv om han heller ikke er spesielt glad i snø og kulde. Burde vel skaffet innedo til hunden også i følge enkelte her inne..

Skrevet

Jeg har kattedo tilgjengelig året rundt.
Når det er regn eller snø vil ikke katten min ut og da blir hun inne og bruker doen.
Katter skal IKKE være ute når det er kaldere enn 10 minus, det er en myte at katter er utedyr, bare å Google!

Skrevet

Katter er ørkendyr. De er ikke skapt til å være ute i snø og kulde, faktisk tar katter skade av det.

Jeg har innekatt nå, men da hun var utekatt hadde vi kattekasse til henne på vinteren.

Det må noen ha glemt å fortelle gaupa gett ;-)

Skrevet

Skjerp dere og finn ei bok om katter.

Gaupe er IKKE det samme som ei huskatte, samme hva dere tror.

Katter fryser lett, noe folk tydeligvis "glemte" å få med seg når de skaffet seg katt. Tror dere dyr kan spise snø istedefor å få vann også kanskje? 

LES hva som står om katter, så får dere kanskje en aha-opplevelse som kommer katten til gode. Synes så jævlig synd i de som lemper ut kattene sine hver morgen før jobb og lar de sitte ute i 8+ timer. Det ER dyreplageri, og svært mange katter går til naboene for å finne ly og varme. 

Jeg er drittlei av å bli kalt hysterisk katteeier kun fordi jeg er interessert i å gi katta en god vinter og minimere sjangsen for at den roter seg bort i snøen eller stikker til andre. DIN katt, ta ANSVAR.

Anonymous poster hash: fe780...de5
Skrevet

HI her

Jeg må le litt, men er vel ikke overrasket over dette forumet.

Hadde det vært 10-15 minus så kunne je kanskje forstått holdningen. Men gis dere tenker dere litt om så fortalte jeg at katta fikk sjokk over gårsdagens snø. Altså tempen må ha vært rundt null/ et par minus. OG jeg bor i en del av landet hvor det på langt nær har vært så kaldt.

Forøvrig er katten en langhåret variant med maaaaassse underull, så tror han hadde krepert i ørkenen for å si det sånn ;-)

De kattene jeg kjenner/ har kjent har alle gått ut også om vinteren, så ble litt overrasket over kattas reaksjon. Ser vel ikke akkurat for meg at han holder ut å være inne hver dag i hele vinter, han elsker å være ute.

Så vi får se om han begynner å gå på doen inne igjen, eller om han går ut:-)

Ha en fin kattevinter, både med og uten do inne :-D

Skrevet

Vi fikk 3 kattunger etter sommerferien og de er bare inne foreløpig. Hannkatten er kastrert og klar for å gå ut, men vi skal prøve å vente til tidlig vår. Jentene skal steriliseres før de slippes ut.

De skal ha tilgang på kattedo året rundt slik at de kan være inne om nettene og når vi skal bort flere timer om gangen.

Skrevet

Har alltid brukt kattedo hele året. Sparer både oss og naboene for dritten.

Anonymous poster hash: 0481e...fc7
Skrevet

Har en kattedo som står skjult under trappa i tilfelle de må gå om natta. De går for det meste på do ute. Hvis du skal ha innedo så anbefaler jeg å kjøpe kattesand hos vetrinæren med duft. Den er litt dyrere men da slipper du lukt inne. Vi har fire katter og jeg pleier alltid å spørre folk om de kjenner lukt. Er veldig glad i å ha et rent hjem.

Anonymous poster hash: cd884...23c
Skrevet

Tilgang til innedo hele året. Brukes ofte om vinteren og om det er sommerstorm.

Har ikke hjerte til å tvinge den ut. Den får tilbud og de kan saktens ta en tur ut innimellom, selv i 20 minus men den er raskt tilbake når været er for dårlig.

Når første snøen kommer sitter den i vinduet i tre fire dager før den våger seg ut. Virker som om de må tøffe seg opp litt. :-)

Anonymous poster hash: a7503...ed2

Skrevet

Katten min bor ute den, nesten ikke inne. Selv på vinteren . Sær gammel katt . Katter og hunder er ikke like. Mange katter liker friheten.

Anonymous poster hash: 3f900...727

Skrevet

Ser det er mange mindre intelligente mennesker her inne som tror at katter klarer seg, og at de er lik gaupa (!!!). (Mener ikke deg HI, det er helt greit å slippe katten ut nå, men verre i januar/februar.)

Nei, det er ikke sant. Dagens huskatt kommer fra den afrikanske katten, og som navnet tilsier så er den vant til varme.

Man kan selvfølgelig slippe katten ut om den vil, men om katten tydelig ikke vil ut, så er det slemt å tvinge katten ut i kulda.

post-42-0-54852500-1386598957_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...