aanonym Skrevet 9. desember 2013 #26 Skrevet 9. desember 2013 Vi strekker oss alltid langt. Mye kan flyttes på, med unntak av pappahelg. Anonymous poster hash: 23093...add Når det er pappahelg er det jo pappas ansvar å få barnet i bursdag, dvs at han må gjøre de samme vurderingene opp mot andre aktiviteter som du gjør ellers.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2013 #27 Skrevet 9. desember 2013 Kjenner jeg har litt dårlig samvittighet nå fordi vi har sagt nei til de to siste invitasjonene. Den ene pga fritidsaktivitet, siste før jul og den andre gangen hadde vi billetter til teater (bestilt for lenge siden). Burde vi ha droppet fritidsaktiviteten? Anonymous poster hash: f7d2c...2c8 Kjøpt og betalt teaterbillett er selvsagt gyldig grunn. Når det gjelder fritidsaktiviteten kommer det vel litt an på hvor viktig det var for barnet å få med seg den siste avslutningen før jul. Generelt dropper jeg aldri verken bursdager eller fritidsaktiviteter, så det hadde blitt et dilemma. Men som flere sier, det viktigste er å gi beskjed og ha en god grunn for at man ikke kommer. Anonymous poster hash: 72e14...4e0
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2013 #28 Skrevet 9. desember 2013 Jeg har ofte måtte tatt 3 forskjellge busser for å komme oss til bursdagsbesøket,men det er verdt det når sønnen min har lyst å gå i bursdagen Anonymous poster hash: 57dce...561
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2013 #29 Skrevet 9. desember 2013 barnet mitt driver med ridning så om bursdager faller på den dagen hun har dette så sier vi nei til bursdagen, kommer hun ikke så ikke bare kaster vi masse penger ut av vinduet men hun blir hengende etter. Har vi planer som ikke lett kan forandres så sier vi også nei. Jeg avlyser ikke ting som er planlagt lang tid i forveien som koster masse penger eller barna har sett fram imot for at de skal leke 2 timer i en bursdag. Men om det er et enkelt venninne besøk som kan forandres til en annen tid eller annen dag så går hun selvsagt i bursdagen. Og kan jeg legge om mine/våre planer uten at det går utover de andre barna gjør vi det. Og selvsagt sier vi fra så fort vi vet om hun ikke kan komme. Men jeg har opplevd at det er sendt ut invitasjoner 3-4 dager før en bursdag (lørdags bursdag) da syntes jeg foreldrene til bursdagsbarnet må ta det på sin kappe om det er mange som ikke kan komme. Anonymous poster hash: ef122...7a6
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2013 #30 Skrevet 9. desember 2013 De samme reglene gjelder for barna som for meg selv. Første invitasjon gjelder, da hender det de er opptatt fordi man allerede har takket ja til noe annet. Utover det stiller man i alle bursdager uansett for hvem og er det avtaler vi allerede har avtalt med folk vi ser ofte (feks mormor) hender det barna får "fri" de timene en evt bursdag er. Sier alltid i fra om vi ikke kommer Anonymous poster hash: cbb52...61d
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2013 #31 Skrevet 9. desember 2013 Jeg skal innrømme at jeg ved en anledning gjorde noen svært dumme valg i forhold til bursdagsinvitasjoner til datteren min. Grunnet en masse forferdelig uforutsette hendelser de siste to ukene før bursdagen, så klarte vi bare ikke å gjøre det riktige og invitere alle, og måtte gjøre en liten forenklet vri med bare noen få unger. Det ble et ramaskrik uten like, vi ble snakket til av barnehagen, og unger sto og gråt i ukesvis. Det er det dummeste jeg har vært med på noen gang. Ikke nok med at vi hadde det helt forferdelig selv, stua sto snudd på hodet, babyen var syk, jeg var syk, osv, og så skulle jeg i tillegg bli stående med all verdens dårlig samvittighet på mine skuldre fordi vi ikke klarte å holde oss til "bursdagsreglene". Det fikk meg til å skjønne at det barnebursdagshysteriet vi opplever er så skremmende at jeg har lyst til å droppe alt sammen. Etter dette så har vi faktisk prioritert andre ting høyere enn bursdager, og om vi egentlig hadde lagt andre planer, fritidsaktiviteter eller annet, før det dumper en liten krøllete invitasjon i hylla, så dropper vi glatt bursdagen. Jeg ringer alltid og sier i fra om at vi ikke kommer, da. Jeg ringer også alltid og sier i fra om vi kommer! Men nå drar vi helst bare i bursdagen til de aller nærmeste vennene, og disse går ikke i samme klasse eller skole/barnehage. Og ungene mine synes det er helt greit, for de synes klassebursdager er forferdelig masete. Særlig de som er arrangert på et lekeland. Å herre fred! Men personlig har jeg alltid hatt foreldrekontakt ved bursdager, og jeg ville aldri invitert til selskap uten å avtale med foreldrene, gjennom en samtale med dem. Å sende ut innbydelser og deretter sette seg med hendene i fanget og håpe på at noen kommer, er et sjansespill som jeg ikke skjønner at noen gidder å utsette seg selv og barna for. Jeg vil på forhånd vite hvem som kommer, og tar derfor en telefon dersom det er noen jeg er usikre på. Jeg synes det er helt forferdelig med disse ungene hvor ingen kom i bursdagen, men foreldrene kunne da for pokker ha ringt og forsikret seg om hvem som kom eller ikke. De hadde vel ikke invitert til fest selv med sine egne voksne venner uten å planlegge såpass at de forhørte seg med vennene om det passet? Så den EGENTLIGE grunnen til at VI ikke drar i en bursdag, er fordi klassebursdager er masete og hysterisk overdrevet, og vi foreldre burde ta oss bryet med å finne en annen løsning som gagner barna og samfunnet bedre. Så svar til HI, ikke ha dårlig samvittighet, men valgene bør bli tatt utfra hvor nære venner barna er, og ring i det minste og si i fra om dere kommer eller ikke. Da kan du også forhøre deg litt med foreldrene om hvilke forventninger de har i forhold til oppmøte. Er det et venneløst barn, som har bestemt at ditt barn er bestevennen, og din unge ikke har oppfattet dette, så får dere ta en avgjørelse da. Det finnes jo dessverre slike situasjoner. (Oj, det ble et langt innlegg...) Anonymous poster hash: d7d4d...176 oi, du hørtes usedvanlig hyggelig ut! Anonymous poster hash: cbb52...61d
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2013 #32 Skrevet 9. desember 2013 Jepp, stemmer i: Anonym d7d4d...176 høres ikke bare usedvanlig hyggelig ut, hun høres også usedvanlig reflektert ut. Ironi, hvis noen skulle lure. Anonymous poster hash: 5edde...379
Christine209 Skrevet 10. desember 2013 #33 Skrevet 10. desember 2013 Jenta mi er bare 3 år, og det er kun en gutt i barnehagen på hennes gruppe som har invitert i bursdag. Da leverte de lappene sent torsdag i barnehagen, jeg hentet tidlig så lsppen var ikke kommet opp ends. Hun hadde fri fredsg, heldigvis sendte en av de ansatte i barnehagen melding om at der hang bursdaginvitasjon. Msn burde da virkelig sende de ut tidliger! Jenta mi fikk gå, men ble jo litt travelt siden vi skulle ha familieselskap hjemme og hadde invitert gjestene en måned før siden de måtte kjøre ett par timer.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #34 Skrevet 10. desember 2013 Jeg kjenner jeg er veldig glad vi bor i utlandet når jeg leser om bursdagspresset som rår i Norge. Man MÅ invitere alle gutter/jenter eller evt. hele klassen (never min barnet som har venner av det motsatte kjønn eller utenom klassen), uavhengig av boligens størrelse (det går jo ann å gjøre det utendørs hvis man bor smått; det er jo så koselig å feire ute med 10 5-åringer i Bergen i februar) eller barnets lyst (noen liker faktisk ikke å leke i store gurpper!). Også MÅ man droppe alt det øyeblikket man er invitert på en bursdag. At man fort kan bli invitert til flere bursdager hver mnd får så være, planlagte aktiviteter eller utflukter må vike for bursdagene. Nok en gang, at poden har skikurs hver lørdag eller at man har kjøpt teaterbilletter blir helt uvesentlig. Og hvor nær man er bursdagsbarnet er i hvert fall uvesentlig. OGSÅ skal man for all del ikke bekrefte til foreldrene om man kommer eller ikke, så det blir en overraskelse hvor mange barn som dukker opp. Jeg bare lurer, hvordan styrer man dette i den voksne verden? Inviterer dere hele avdelingen dere på jobb (evt. alle damene eller hele selskapet) når dere har bursdag, eller vennene dine uanvhengig av hvor dere kjenner de fra? Takker dere til absolutt alle invitasjonene, selv om det kræsjer med andre planer? Går dere på besøk hos folk dere ikke liker? Lar dere være å bekrefte deltakelse når dere er invitert til julebord, bryllup eller bursdag? Og om dere blir syk, lar dere være å si ifra at dere kommer? Barer lurer, synes det er pussig at det skal være veldig forskjellige regler for sosial omgang blant barn enn for voksne, men jeg er vel uvitende og beskyttet i min lille verden der man invitere 4-5 barn (med klasse på 24 barn) og ikke lager stort oppstyr av bursdagsselskaper. Anonymous poster hash: 286d0...05e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå