Gå til innhold

Har sagt opp jobben min, og nå er arbeidplassen blitt et mareritt.

Anbefalte innlegg

I og med at du skal over i en konkurrerende bedrift er det helt naturlig at de vil ha deg vekk fra "betrodde oppgaver" i oppsigelsestiden og at de ikke vil la deg slutte før tiden. Det må du nok bare godta selv om det ikke er mye nyttig å gjøre i din nåværende jobb. At de blir rimelig irriterte over å ha holdt stillingen din åpen gjennom permisjonen og kanskje også hatt utgifter på deg da er også helt forståelig. Det koster penger og frustrasjon.

Veldig mange bedrifter har jo også avtaler om karantenetid før folk kan begynne hos konkurrenter. Nettopp for å hindre slikt som skjer hos dere nå. Det er jo ikke noe problem for deg og det dreier seg jo bare om tre mnd så begynner du i ny jobb. Ikke gjør noe mer ut av det. Fortell dem at du forstår at dette er problematisk for bedriften men at du har bestem deg og at dere bare må gjøre det beste ut av den siste tiden. Vær litt ydmyk i forhold til problemene du har gitt bedriften selv om du har retten på din side. Det tror jeg vil havne deg på sikt.Anonymous poster hash: 7f7c2...e43

En ting til. Ikke snakk dritt om arbeidsplassen din, hevn deg eller forsøk å ydmyke dem på noen måte, hverken nå, rett etter siste arbeidsdag eller noen gang senere. Gjør ditt beste for å ha et godt forhold til flest mulig. Du skal fortsette i samme bransje. Da kommer du til å støte på mange av de samme menneskene siden. Tenk på at de skal være en del av nettverket ditt. Om 10 år trenger du kanskje noe fra din nåværende sjef for eksempel. Ikke gi deg selv et dårlig ettermæle.

Anonymous poster hash: 7f7c2...e43

Fortsetter under...

Jeg kom tilbake fra fødselspermisjon i oktober. De siste månedene før jeg skulle tilbake i jobb, begynte jeg å kikke etter jobber. Og i slutten av september ble drømmejobben lyst ut. Jeg søkte, og var på intervju. Først nå i november ble ansettelsen klar. 

Dette er i en konkurrerende bedrift, høyere stilling, og mye bedre lønn og betingelser.

Så informerer jeg lederen min om at jeg har blitt tilbud jobben, og forklarer at dette var en ball som begynte å rulle mens jeg fortsatt var i permisjon.

Det svartnet totalt for han. Han ble rasende sint, og jeg skulle ha klart for meg at det var INGEN som sluttet i den bedriften, og hvertfall ikke begynte i konkurrerende bedrifter. Og jeg fikk fortalt at det var så lite lojalt av meg å søke andre jobber.

Med andre ord gikk jeg nesten gråtkvalt ut fra kontoret hans. Dagen etter leverte jeg skriftlig oppsigelse. Den ville han ikke ta i mot, fordi jeg umulig kunne ha tenkt meg nøye om. Han ville ikke ta i mot den før over helgen, sa han (da hadde vi bikket 1.des). Han ville gi meg et nytt jobbtilbud, og økte noe i lønn. Det er ikke jeg interessert i.

Jeg sa at jeg var sikker på det jeg gjorde og ba han ta imot oppsigelsen.

Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk komme på julebordet samme kveld, siden jeg likevel skulle slutte.

Mandagen ble jeg igjen kalt inn på kontoret hans, 30 min før arbeidsdagen var over.  Da fikk jeg beskjed om å pakke kontoret mitt, fordi jeg fra nå av skulle jobbe på sentralbordet. Da har de bare endret stillingen min, og stillingstittel.

Så nå skal jeg sitte 3måneder i en stilling jeg aldri har hatt, i tillegg er jeg et overflødig årsverk på den avdelingen.

Jeg har spurt om jeg kan få gå før. Men fikk til svar at "du må ha det klinkende klart for deg, at det er totalt uaktuelt å få gå en time før tiden".

Hele uken har jeg fått sleivende bemerkninger, og jeg føler at han til en hver tid prøver å ta meg, eller komme med ekkle kommentarer.

Lederen over han igjen, har oversett meg totalt. Hilser ikke, og svarer ikke når jeg hilser på henne. De er sint!

Nå gruer jeg meg sånn til arbeid i morgen, og de neste 11ukene.

Skal sies at dette er en stor bedrift, med over 15000 ansatte. Men jeg føler ikke det hjelper å ta det opp med tillitsvalgt heller, da jeg ikke "vinner" noe på å få tilbake min gamle stilling for 3mnd.

Anonymous poster hash: d8ce8...7e5

Du utsettes for personlig og organisatorisk mobbing HI. Du kan kontakte Arbeidstilsynet hvis du trenger råd og veiledning.

Anonymous poster hash: 7b415...6f0

Forresten; det har ingen hensikt dersom du likevel skal slutte...

Da ville jeg ha holdt ut så godt det lot seg gjøre, eller eventuelt sykemeldt meg dersom forholdene blir så ille at de gjør deg syk.

Anonymous poster hash: 7b415...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...