Anonym bruker Skrevet 9. desember 2013 #26 Skrevet 9. desember 2013 Vi gjør det annet hvert år. Vi har mine og dine barn, så annet hveert år er det ingen barn, året er her er det bare oss. Min manns mor pleier å være her men ikke alltid. Hun er ikke her lenge før hun drar hjem heller. Ungene ønsker det slik, for alle syns det er veldig mas og kjas det året de er hos de andre foreldrene. Da er det storfamilie, og dagen er preget av mye stress. En og en gave åpnes, slik av dagen blir kjempe lang når de er så mange som de er. Ungene ønsker ikke å ta med gavene herfra, for da blir gaveåpningen enda lengre. Om de venterr til nyttårsaften med å åpne de er det helt greit, bare de slipper å få gaveåpningen til å dra ut enda lengre. Men vi pleier å en kosedag 2juledag der vi rusler rundt i pysjen, åpner gaver, ser på film og bare koser oss. Vi ønsker ikke å lage noen ny julaften, men litt kos vil vi ha det og det har vi klart å få til som en fast tradisjon. Ungene gleder seg allerede til 2juledag i år, for i år er de ikke her. Men vi syns det er deilig å bare være oss hjemme. Vi satte oss ned sammen alle sammen når vi ble en familie, og vi snakket om ordan vi ønsket å ha julaften. Og det var slettes ikke vanskelig å bli enige om hvordan vi ønsket julaften. Viktig at alle får litt av sine ønsker og forventninger når vi er to familier med ulike tradisjoner som skal begynne å feire jul sammen. For meg og mine barn så ble det igrunn ingen forsndringer iforhold til slik jeg og de er vant med fra min side av familien. Men for mannen og hans barn ble det store forandringer, men disse forandringene ønsket de selv. Det første alle ungene sa var at de ikke ønsket felles gaveåpning, eller mas om at de måtte åpne. Her går ungene under juletreet og finner gaver, legger de i hauger til de forskjellige mens vi voksne tar av bordet, setter over kaffe osv. Så kan vi begynne å åpne når vi alle er ferdige med småting vi må gjøre. Jeg og mannen har ingen hast, så de ligger gjerne lenge for vi syns det er så koselig å se på ungene. Og ungene storkoser seg. Åpner gaver, innimellom kan de leke lenge med den første gaven de åpnerr eller de kan åpne mange i samme sleng. Titte på hva de andre får, leke med hverandre osv. Her koser de seg virkelig med gave åpningen. Og lillejulaften er nesten mer stas enn julaften, for da skal alle gavene plasseres under juletreet. Det er ungenes oppgave, og de gjetter hva som er i. De klemmer, rister og diskuterer. Herlig å se hvor mye glede de får ut av dette. Vi storkoser oss alene. Vi har sagt at alle kan komme om de ønsker. Mine foreldre er hos min søster siden hun bor så nært og min ofte har vært, skal på jobb eller har vakt. Så da blir det fort mye styr om de hadde vært her. Og min søster vil være hjemme hun også siden hun også har små barn. Ett år var vi på middag hos hun og dro hjem til gaveåpning. Det var veldig hyggelig, men ungene sa at de ønsket å være hele julaften hjemme neste gang. De ønsker roen det blir med bare oss. Vi føler oss slettes ikke ensomme selv om det bare er oss julaften. I år skal je være hjemme alene julaften, og det gleder jeg meg faktisk til. Jeg jobber på dagen, ser mannen litt før han drar på jobb. Jeg gleder meg til å krype ned i sofaen under teppet sammen med pusekattene. Jeg føler meg ikke alene selv på denne dagen. Jeg vet jo at ungene har det bra, og jeg ser de dagen etter. Da blir det stort familieselskap. Anonymous poster hash: 0dbc1...0d4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2013 #27 Skrevet 9. desember 2013 Vi har gjort det. Besteforeldre er bedt hvert år. Men det hender vi er alene. De ahr jo flere barn og barnebarn de "rullerer" mellom. Litt "trist" under forberedeslene til den første juleaften, men det ble kjempekoselig. Det eneste ar at vi brukte alt for kort tid ved bordet. Barna var 4 og 8 år gamle, og vi satt 15 min med julemidagen. Vi gadd jo ikke skjære opp kalkun og legge grønnsaker og kjøtt på serveringsfat, sende det mellom oss,- også sette det tilbake på kjøkkenet og dekke til og holde det varmt. Vi satte maten på bordet,- og forsynte oss Barna tok jo en runde, vi voksen to...Men likevel Og desserten tok vi tradisjon tro ETTER gavene. Var jo koselig, barna fikk es julekalenderen på TV;- og vi voksen stt litt ekstra og snakket ved matbordet etter at alt var ryddet bort (lite oppvask etter er også et pluss) I år blir vi alene igjen,- og vi satser på tre retter denne gang...Scampi eller kamskjell på en eller annen måte til forrett, kalkun m alt av tilbehør til hovedrett,- og pannacotta til dessert. Og det skal fortæres FØR gavene i år. Så får i litt mer kos rundt bordet også. Ungene gleder seg veldig, og de syntes det var kjempetrvileg forrige gang. I år blir det nok bare oss på nyttårsaften også. De gleder seg til det også. Da skal vi ha "filmmarathon" etter maten og før rakettene, samt at vi vet barna får en del spill til jul, som de har ønsket seg lenge, så det blir litt spillein (Det vet de ikke enda..De håper på Yatzy, for elsker spille spill med oss) Egne radisjoner er koselig. OG barna vil sette pris på det, bare se Og det blri så UTROLIG mye mer avslappende når man vet at juleaften skal tilbringes hjemme hos seg selv. Får nyte julestemining i eget hus, sove i egne senger og slippe og kjøre til og fra selskap i uvær og storm og pakke gaver inn og ut av bilen med omhu så de ikke ødelegges osv.... Anonymous poster hash: 6777f...089
☆☆☆ Skrevet 9. desember 2013 #28 Skrevet 9. desember 2013 Skal feire heime, men inviterar foreldra mine og enslige søsken.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2013 #29 Skrevet 9. desember 2013 Vi feirer jul hjemme alene eller med svigermor.. Mine foreldre og mannens far er ikke intr i å feire " barnejul".. Synes det er deilig å være hjemme Anonymous poster hash: 6a1c2...647 Hvafornoe?? Jaja, da kan de bare ha det så godt! Jeg har ikke så lyst til å feire bare oss i familien, men skulle gjerne ha invitert resten av familien hit. Men vi har litt lite hus til alle, dessverre.. Anonymous poster hash: 676db...65c
Tired mama Skrevet 9. desember 2013 #30 Skrevet 9. desember 2013 De siste årene har vi feiret alene. Meg, mannen og de tre barna våre. Ikke stusselig for oss i hvert fall. Med 3 barn føles (og høres) det ut som fullt hus uansett! Alle besteforeldre bor et stykke unna, og alle har jobber som gjør at de ofte jobber i jula, så de får ikke kommet til oss heller. Men fra neste år kan det være at besteforeldrene kommer ned til oss for å feire sammen med oss. Det blir faktisk veldig koselig!! :-)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2013 #31 Skrevet 9. desember 2013 Vi ferier ene året med hans familie og andre med min. Men nå begynner vi å snuse på å starte egne julefeiringstradisjoner. Men jeg er redd for at det blir litt stusslig. Anonymous poster hash: 1504c...8d4 Er drømmen for meg:) Men blir nok neppe sånn på lenge da. Mannen har familie her og de er mange. Uaktuelt å trekke seg ut fra felles feiring! I år skal alle hjem til oss så det blir langt fra en stressfri og rolig jul kjenner jeg... Men barna liker seg godt med besøk da:) Anonymous poster hash: a83e8...9bd
Love my kidz Skrevet 9. desember 2013 #32 Skrevet 9. desember 2013 Vi har gjort det et par ganger. Første gangen da gutten var tre år og vi hadde samlivsbrudd og avtalt på meklingen at første jula skulle vi begge feire med gutten. Ble jo litt stusselig, men gutten lekte og var fornøyd. Andre gangen var i fjor. I vårt nye hus (vi hadde funnet tilbake til hverandre forresten), og vi tenkte å innføre ny tradisjon. Praktisk ble det jo, man slipper å kjøre langt med bilen full av pakker og bager, og det blir mindre kaos. Gutten fikk mye lego i gaver og vi fikk god tid til å sitte å bygge sammen med ham utover kvelden. Vi koste oss Men..... i år føler vi likevel sterkt for å være med øvrig familie, så i år pakker vi bilen og kjører til "kaoset", nettopp fordi vi ELSKER å dele hyggetid med dem vi er glad i. Deilig med hjemme alene jul innimellom, men altså ikke alltid. Hvis dere har lyst er det bare å prøve det HI. Blir det for stusselig kan dere bare trøste dere med at det kommer mange flere juler dere kan gjøre om på. :-)
camillla Skrevet 9. desember 2013 #33 Skrevet 9. desember 2013 Vi har alltid feiret jul med min familie.. Så var det min samboer som ville vi skulle begynne å feire julaften alene hos oss selv.. Jeg var meget skeptisk!! Veldig knyttet til mine tradisjoner, men han fikk viljen sin det året. Og det var så koselig!!! I år blir 3.året vi feirer hjemme hos oss selv, og vi har en sønn på snart 5 år det er ingen stress, og vi kan gi all oppmerksomhet til gutten vår:) Når det er sagt, så er vi på middag hos min familie lillejulaften og samboersfamilie besøker vi i romjula
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå