Gå til innhold

Er sandnøtter og potetmelstopper det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle bake de små runde kakene som man trykke ned med gaffel før man steker. Heter de potetmelstopper eller sandnøtter? Noen som har en god oppskrift? Skal ikke bruke mandler eller andre nøtter i dem :)

Anonymous poster hash: cab80...bfd
Skrevet

Det er ikke det samme nei. Jeg har ikke oppskrift. Potetmelstopper er de hvite litt spisse. Sandnøtter har jeg ikke hørt om, men det kan nok høres mer ut som det du ser etter. Hva med å google bildet av begge?

Anonymous poster hash: e42bf...a15
Skrevet

Her kalles de sandkaker. Har ikke oppskrift, men Google har. ;)

Anonymous poster hash: da5f0...7de

Skrevet

Nei det er serinakaker, sandkaker er de man har i former

Anonymous poster hash: 643e4...5e9

Skrevet

det er serinakaker man trykker ned med gaffel og strør hakkede nøtter/mandler og perlesukker på. Potetmelstopper er små "kuler" som er litt tørre i konsistensen, men veldig gode. Sandkaker er i former med bølger rundt kanten. Sandnøtter har jeg hørt om. Tror mora mi har bakt dem. Minner mye om potetmelstopper, tror jeg. Hvis det ikke er det samme...?

Skrevet

Har forresten oppskrift...

250 g smør

250 g sukker

1 egg

1 ss vaniljesukker

125 g hvetemel

500 g potetmel

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett egg, vaniljesukker og mel. Form deigen til små kuler som trykkes litt flate med gaffel. Stekes i god varme (kanskje 200 grader?). Det står ikke hverken grader el hvor lenge de skal steke i oppskriften. Jeg har bare kludret den ned fra bestemors kokebok :)

Dette er i alle fall de jeg har vokst opp med :) Husker det var yndlingskakene mine da jeg var liten :)

Skrevet

Nei, sandnøtter er de hvor du klemmer med gaffel og strør sukker og mandler på toppen. Potetmeltopper er hvite lyse kuler. De ligner litt på hverandre, men er ikke de samme ;)Det brukes ofte melis i potetmeldeigen, mens det ikke brukes i sandnøtter.

Anonymous poster hash: d0368...c80

Anonymous poster hash: d0368...c80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...