aanonym Skrevet 8. desember 2013 #26 Skrevet 8. desember 2013 Hos oss er regelen enkel: enten inviterer man alle av et kjønn eller hele klassen. Eventuelle "enkeltinvitasjon" av enkeltbarn i andre klasser osv ordnes utenom skolen, det er ikke OK å invitere f,eks, 7-8av 10 jenter, det er garantert de samme som blir utelatt fra hver bursdag.
Fru vims Skrevet 8. desember 2013 #27 Skrevet 8. desember 2013 Hva brukte dere å lage til bursdagsselskapene for barna deres? I guttenes selskap i vg ble det satt fram 4 halvfulle skåler med godteri og pølser. Jeg tror personlig at vi lever i et overfladisk samfunn, hvor slike ting som dette blir dømt. Men jeg kommer aldri til å fraråde mine barn til å dra, uansett hvor dårlig råd andre bars foreldre er. Jeg kommer til å si til barna mine at de skal dra uansett, for eller blir han eller hun lei seg..osv. Jeg tror videre at foreldrene til guttene i vg, ikke kommer til å få det så lett frammover. Noen blir provosert over at enkelte tyr til media for å henge ut andre barns foreldre. Ja, for jeg hadde blitt rimelig forfjamset om noen jeg kjente gikk til media, bare forde jeg og barna mine var bortreist, og ikke kunne komme i bursdag. Anonymous poster hash: 8111a...c76 Er vel helt vanlig med godteri og pølser i barnebursdag. Og hva vet vel du om de hadde tenkt til å servere mer og sikkert hadde mer godteri. Og om du hadde reist bort så hadde dere vel gitt beskjed?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #28 Skrevet 8. desember 2013 Jeg har aldri opplevd at min snart 8åring ikke vil i bursdag. Bursdag er per def gøy. Hadde det skjedd at han ikke ville gå i et selskap til en i klassen, var det garanert noe som lå bak og som måtte tas tak i. Jeg hadde funnet ut hva det var og gjort det jeg kunne for å bidra til å "rydde opp". Anonymous poster hash: 325ac...77c
aanonym Skrevet 8. desember 2013 #29 Skrevet 8. desember 2013 Nei enkelte ting skal ikke tas på kammerset! Viktige saker skal ut i lyset. Det er jo ingen hemmelighet på denne skolen likevel og for guttene er det like sårt enten det er i media eller ikke. Flott at noen står fram synes jeg. Viktig å lære guttene at det ikke er deres skyld. Jeg tvinger ikke mine barn i noen bursdager. Vil de ikke, så slipper de. Det er ikke møteplikt i bursdagsselskap. Hadde noen gått til vg for at mine barn ikke kom i selskapet deres, da hadde det blitt månelyst.Anonymous poster hash: b041d...1d0 Om noen ikke vil i bursdag til enkelte gutter, så må foreldrene deres ta ansvar. De må si at: «Jo, det skal du.». De må styre litt, sette seg inn i de andre barnas situasjon. Tenk om det er ditt eget barn ingen vil feire med, sier Løke, som synes det er kjempetøft av foreldrene til 8-åringene å gå ut med historien. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10133707
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #30 Skrevet 8. desember 2013 Nei enkelte ting skal ikke tas på kammerset! Viktige saker skal ut i lyset. Det er jo ingen hemmelighet på denne skolen likevel og for guttene er det like sårt enten det er i media eller ikke. Flott at noen står fram synes jeg. Viktig å lære guttene at det ikke er deres skyld. Jeg tvinger ikke mine barn i noen bursdager. Vil de ikke, så slipper de. Det er ikke møteplikt i bursdagsselskap. Hadde noen gått til vg for at mine barn ikke kom i selskapet deres, da hadde det blitt månelyst.Anonymous poster hash: b041d...1d0 Tipper du er ei slik mor som hadde laget et sant h..... om dette hadde skjedd ditt barn. Du virket ikke særlig sympatisk. Enkelte foreldre har dessverre den holdningen at så lenge det ikke rammer mitt barn er det ikke så farlig. Det er like mye oss voksne som må være gode forbilder for barna våres. Noen ganger må man klare å sette seg inn i hvordan våre handlinger rammer og påvirker andre. Anonymous poster hash: 5a424...7a9 Nei, det tviler jeg på du. Hadde nok aldri stått fram i VG, da jeg ville følt meg som en taper. Er jo ikke gøy å fortelle hele Norge at barne/barna mine er venneløse. Jeg hadde nok heller sluttet å feire bursdager hvor klassen inviteres, og heller feiret med egen familie:) Og bare for å ha det sagt, så hadde jeg nok gitt beskjed per tlf, om vi mine barn ikke kunne komme. Dersom vi var bortreiste osv. Gave hadde bursdagsbarnet fått av oss uansett For vi er greie av natur. Anonymous poster hash: 8111a...c76
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #31 Skrevet 8. desember 2013 Huff hvor flau jeg hadde blitt om jeg og mannen min sto fram i VG, og at de stakkars foreldrene ti de bortreiste barna i tur og orden kom på døren med gaver. I tillegg til at de hadde skyldfølelse Lynsjestemning, og sympatitrang! Anonymous poster hash: 8111a...c76
Miljøterrorpeuten Skrevet 8. desember 2013 #32 Skrevet 8. desember 2013 Sønnen min vil alltid i bursdag, så det er ikke noe problem Hvis han hadde sagt han ikke ville i en bursdag hadde jeg nok latt han være hjemme, men også fordi jeg VET at andre barn hadde kommet i bursdagen. På avd hans i bhg er guttene veldig gode venner og alle er med å leke (stor avd så foreldrene er enige om at jentene inviterer alle jenter og gutter inviterer alle gutter). Selv dro jeg i bursdager til alle i klassen på barneskolen. Til og med når vi fikk invitasjon fra gutten med downs kom 8 av 10 stk og det var kjempe koselig Så må innrømme at jeg aldri har tenkt over at dette skjer, før nå... synes veldig synd på de to guttene
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #33 Skrevet 8. desember 2013 Jeg har aldri opplevd at min snart 8åring ikke vil i bursdag. Bursdag er per def gøy. Hadde det skjedd at han ikke ville gå i et selskap til en i klassen, var det garanert noe som lå bak og som måtte tas tak i. Jeg hadde funnet ut hva det var og gjort det jeg kunne for å bidra til å "rydde opp". Anonymous poster hash: 325ac...77c Enig!! Anonymous poster hash: 725a1...2db
Honningmelon Skrevet 8. desember 2013 #34 Skrevet 8. desember 2013 I vårt hus drar man i bursdag uansett, så fremt det ikke er sykdom eller vi hadde andre planer fra før. Ig ikke ha lyst er ikke grunn nok.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #35 Skrevet 8. desember 2013 Sønnen min vil alltid i bursdag, så det er ikke noe problem Hvis han hadde sagt han ikke ville i en bursdag hadde jeg nok latt han være hjemme, men også fordi jeg VET at andre barn hadde kommet i bursdagen. På avd hans i bhg er guttene veldig gode venner og alle er med å leke (stor avd så foreldrene er enige om at jentene inviterer alle jenter og gutter inviterer alle gutter). Selv dro jeg i bursdager til alle i klassen på barneskolen. Til og med når vi fikk invitasjon fra gutten med downs kom 8 av 10 stk og det var kjempe koselig Så må innrømme at jeg aldri har tenkt over at dette skjer, før nå... synes veldig synd på de to guttene Hva mener du med "til og med da vi fikk invitasjon fra en med downs"???? Var det ikke en selvfølge at alle inviterte gikk i den bursdagen også? Merkelig holdning! Anonymous poster hash: c2960...1fe
Miljøterrorpeuten Skrevet 8. desember 2013 #36 Skrevet 8. desember 2013 (endret) Sønnen min vil alltid i bursdag, så det er ikke noe problem Hvis han hadde sagt han ikke ville i en bursdag hadde jeg nok latt han være hjemme, men også fordi jeg VET at andre barn hadde kommet i bursdagen. På avd hans i bhg er guttene veldig gode venner og alle er med å leke (stor avd så foreldrene er enige om at jentene inviterer alle jenter og gutter inviterer alle gutter). Selv dro jeg i bursdager til alle i klassen på barneskolen. Til og med når vi fikk invitasjon fra gutten med downs kom 8 av 10 stk og det var kjempe koselig Så må innrømme at jeg aldri har tenkt over at dette skjer, før nå... synes veldig synd på de to guttene Hva mener du med "til og med da vi fikk invitasjon fra en med downs"???? Var det ikke en selvfølge at alle inviterte gikk i den bursdagen også? Merkelig holdning! Anonymous poster hash: c2960...1fe Seriøst? Må man krangle om ALT her inne? Med det mener jeg at han tilhørte klassen vår, men var sjelden med oss fordi han hadde spesial undervisning adskilt fra andre elever. Han hadde veldig "sterk grad" av downs, hvis man kan si det. Vi var da 13 år gamle, og det var en selvfølge at vi dro i bursdagen hans. Noe kanskje andre 13 åringer ikke ville gjort. Hvis du skal kritisere meg for det, og er mer opptatt av å finne feil i folks innlegg her, og plukke fra hverandre ting for å finne ting du kan vri til det negative så KOS DEG. Endret 8. desember 2013 av Flott!
Sint naken biltyv Skrevet 8. desember 2013 #37 Skrevet 8. desember 2013 Nei enkelte ting skal ikke tas på kammerset! Viktige saker skal ut i lyset. Det er jo ingen hemmelighet på denne skolen likevel og for guttene er det like sårt enten det er i media eller ikke. Flott at noen står fram synes jeg. Viktig å lære guttene at det ikke er deres skyld.Jeg tvinger ikke mine barn i noen bursdager. Vil de ikke, så slipper de. Det er ikke møteplikt i bursdagsselskap. Hadde noen gått til vg for at mine barn ikke kom i selskapet deres, da hadde det blitt månelyst. Anonymous poster hash: b041d...1d0 Jeg syns du fremstiller deg selv veldig usympatisk her..Enig!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #38 Skrevet 8. desember 2013 Mennesker med DOWNS er både skjønne og sjarmerende <3 Alltid et gullkorn på lager, og stort sett kjempegodt humør. Anonymous poster hash: 8111a...c76
mylittlecat Skrevet 8. desember 2013 #39 Skrevet 8. desember 2013 Nei enkelte ting skal ikke tas på kammerset! Viktige saker skal ut i lyset. Det er jo ingen hemmelighet på denne skolen likevel og for guttene er det like sårt enten det er i media eller ikke. Flott at noen står fram synes jeg. Viktig å lære guttene at det ikke er deres skyld. Jeg tvinger ikke mine barn i noen bursdager. Vil de ikke, så slipper de. Det er ikke møteplikt i bursdagsselskap. Hadde noen gått til vg for at mine barn ikke kom i selskapet deres, da hadde det blitt månelyst. Anonymous poster hash: b041d...1d0 Du fremstår som veldig egoistisk og særs lite reflektert. Synd du lærer barna dine å bli samme type. Gir du ikke beskjed i det minste, om barna dine ikke kommer i et selskap de er invitert til?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #40 Skrevet 8. desember 2013 Min sønn inviterte bare noen få (ikke alle bortsett fra en eller to selvfølgelig), fordi han valgte en bursdag som kostet mer og da måtte velge. Tok de han leker med til vanlig. Det må være greit, så lenge det ikke er noen få som aldri får komme. Anonymous poster hash: c6dff...70b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #41 Skrevet 8. desember 2013 Jeg husker godt hvordan jeg ble tvunget i bursdager for jeg var jo invitert og i flere timer måtte leve med å bli gjort narr av og ertet uten noen mulighet til å komme unna. Jeg husker godt hvordan det var å måtte invitere disse samme hjem til meg for de hadde jo invitert meg, og dermed hadde jeg ikke bare en grufull bursdagsfeiring men også perioder hvor de brukte mot meg ny info de hadde fra besøket. Og jeg ble ikke direkte mobbet. Her vi bor er det et lite samfunn og heldigvis er det ikke noe plaging eller mobbing, jeg jobber selv på skolen og vi jobber veldig med å sikre nettopp dette. Og med at samfunnet og skolen er liten er det også veldig mye enklere å oppdage og gjøre noe med det. Største mi er med på de bursdager hvor jeg har mulighet til å sende henne, men det hender at vi velger andre ting framfor bursdag om vi alt har noe planlagt. Vi sier jo alltid ifra i god tid om hun ikke kommer da. Minste er ikke med på så mange bursdager, hun blir ikke invitert i så mange da hun har diagnose og er avhengig av at en voksen er med henne og det passer ikke alltid når jeg har flere barn. Sier klart fra da også selvsagt. Men samtidig har jeg ikke dårlig samvittighet for å si nei til en bursdag om det ikke passer. Hadde barnet mitt kommet og sagt at det absolutt ikke ville i en bursdag ville jeg forhørt meg om hvorfor og om grunnen er god nok ville jeg latt det slippe ja. Men om barn ikke kommer og foreldrene ikke gir beskjed ville jeg faktisk ha ringt å spurt, det kan være invitasjoner som har blitt borte, misforståelser eller at barna ikke har sagt noe hjemme i hele tatt Anonymous poster hash: 60f96...ea5
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #42 Skrevet 8. desember 2013 Vi inviterer ikke alltid alle, men vi utelater ikke ett eller 2 barn. Synes generelt folk er veldig dårlige på å gi beskjed om de kommer, eller ikke, i bursdagsselskap..... Det er vel normal folkeskikk å svare på en invitasjon. Barna våre synes det er stas å dra i bursdager, så det har aldri vært spm om å slippe det. Noen ganger hadde det vært enklere for oss foreldre at de ikke hadde dratt akkurat den dagen, men det er da ikke vår timeplan som skal styre hva barnet får vært med på.... Som regel vet vi jo om dette 1 ukes tid i forveien, så litt planlegging klarer vi da å få til. Nå skal det sies at jeg ikke liker at verken barn eller voksne dropper andre forpliktelser de har for å dra i et selskap, men litt skjønn må man utføre. Og så er det noe med det med at hvis man har sagt at man kommer i selskapet, men det plutselig dukker opp et annet fristende tilbud (enten for barn eller voksne), så holder man den avtalen man inngikk først. Anonymous poster hash: 42dc1...a1f Anonymous poster hash: 42dc1...a1f
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #43 Skrevet 8. desember 2013 Jeg tror det må ligge noe bak at guttene ikke fikk noen gjester. Det er ikke nødvendigvis barna der er noe tvilsomt over, men foreldrene. Kanskje er ikke guttenes foreldre særlig populære? Kanskje de er litt sære og spesielle? Ærlig talt, hvor sært er det ikke å posere i media med godteskåler i ulike fasonger? Flaut er ordet, og folk vil garantert unngå dem i all framtid.. Er jo ikkeno særlig å tvinge andres barn til å komme i selskapene deres for å spise smågodt og ei pølse.. Husker ei fra klassen min på barneskolen, som arrangerte bursdag. Og hun feiret det hele med å grille pølser på ei strand, og ri hester. Jeg kom ikke for å si det slik. Denne jenta har før gitt meg brukte ting i gaver, mens jeg kjøpte nytt til henne for en større sum. Anonymous poster hash: 8111a...c76
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #44 Skrevet 8. desember 2013 Hos oss er regelen enkel: enten inviterer man alle av et kjønn eller hele klassen. Eventuelle "enkeltinvitasjon" av enkeltbarn i andre klasser osv ordnes utenom skolen, det er ikke OK å invitere f,eks, 7-8av 10 jenter, det er garantert de samme som blir utelatt fra hver bursdag. Min datter er en av de som aldri blir invitert. Ingen i klassen inviterer alle, greit nok det, men datteren min er ALLTID i bunken over de som ikke blir invitert. Utrolig trist og sårt å alltid være den som aldri får komme i bursdag Anonymous poster hash: e490e...42e
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #45 Skrevet 8. desember 2013 Jeg synes denne "vi inviterer ikke alltid alle" tankegangen er korttenkt uansett hvordan man vrir og vender på det. For det første: Barn er uhyre sensitive på hvilken kategori eller gruppe de blir plassert i, så selv om det er flere enn 2-3 som ikke blir invitert, vil barna i denne gruppen utvilsomt lure på eller gjøre seg tanker om hvorfor de ikke er invitert- særlig hvis bursdagsbarnet tilhører de populære. Det er svært tankeløst av foreldre å bidra til denslags spekulasjoner hos barn. For det andre: Barnebursdager er en gyllen anledning for de voksne til å kunne få et innblikk i gruppedynamikken, og bidra til korrigeringer der de ser at det er nødvendig. Barn har faser der de har sterke likes og dislikes, uten at disse behøver å være spesielt velbegrunnet. Som voksen bør man ikke nøre oppunder dette, men heller lære barnet at det går an å sosialisere på tvers av ulikheter eller hva det måtte være. Man behøver ikke være bestevenner med alle, nei, men man kan sosialisere, slik man i voksenlivet må møte mennesker i sosiale sammenhenger som man ikke nødvendigvis har et nært forhold til. Her om dagen oppdaget vi - til min store skrekk og bekymring - at datteren vår hadde vært direkte stygg med en annen jente i klassen. Et av tiltakene vi gjorde var å alliere oss med foreldrene til den andre jenta. Vi besøkte hverandre, og lot jentene leke sammen. Det viste seg å være stor stas, og i dag er de venner. Barn må hjelpes til å se og forstå, og de må ofte hjelpes til å lære empati. Å velge bort arenaer der dette er mulig, er slik jeg ser det uklokt. Nettopp av den grunn ville det heller aldri falle oss inn å ikke invitere en mobber, eller en som blir mobbet. Det hadde tvert imot vært en gyllen anledning for oss voksne til å få innsikt og til å rettlede. Å gå i en bursdag man er invitert i er normal høflighet, og det er i hvert fall ingen unnskyldning at man har mer spennende ting fore, eller av en eller annen grunn ikke liker bursdagsbarnet. Hva slags signaler sender man som forelder hvis man sier til barnet sitt at dette er greit? La oss si at barnet ditt ble invitert til et barn som mobber. Hun eller han nektet å gå. Forståelig, men er løsningen å gi etter? Hadde det ikke vært en bedre løsning å ta en prat med foreldrene til dette barnet, og la ungene komme sammen der foreldrene kunne hatt mulighet til å guide? Anonymous poster hash: 42455...446
mamma_bergen Skrevet 8. desember 2013 #46 Skrevet 8. desember 2013 Jeg tror det må ligge noe bak at guttene ikke fikk noen gjester. Det er ikke nødvendigvis barna der er noe tvilsomt over, men foreldrene. Kanskje er ikke guttenes foreldre særlig populære? Kanskje de er litt sære og spesielle? Ærlig talt, hvor sært er det ikke å posere i media med godteskåler i ulike fasonger? Flaut er ordet, og folk vil garantert unngå dem i all framtid.. Er jo ikkeno særlig å tvinge andres barn til å komme i selskapene deres for å spise smågodt og ei pølse.. Husker ei fra klassen min på barneskolen, som arrangerte bursdag. Og hun feiret det hele med å grille pølser på ei strand, og ri hester. Jeg kom ikke for å si det slik. Denne jenta har før gitt meg brukte ting i gaver, mens jeg kjøpte nytt til henne for en større sum. Anonymous poster hash: 8111a...c76 Jeg syns det belyser et viktig tema, så får det bare være at det er flaut for noen. Og hva er galt med å feire på en strand og det med hester?? Dumme jente som tenkte utenfor boksen!Ehh..
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #47 Skrevet 8. desember 2013 Til anonym som skrev dette: "Jeg tror det må ligge noe bak at guttene ikke fikk noen gjester.Det er ikke nødvendigvis barna der er noe tvilsomt over, men foreldrene.Kanskje er ikke guttenes foreldre særlig populære?Kanskje de er litt sære og spesielle?Ærlig talt, hvor sært er det ikke å posere i media med godteskåler i ulike fasonger? Flaut er ordet, og folk vil garantert unngå dem i all framtid..Er jo ikkeno særlig å tvinge andres barn til å komme i selskapene deres for å spise smågodt og ei pølse..Husker ei fra klassen min på barneskolen, som arrangerte bursdag.Og hun feiret det hele med å grille pølser på ei strand, og ri hester.Jeg kom ikke for å si det slik.Denne jenta har før gitt meg brukte ting i gaver, mens jeg kjøpte nytt til henne for en større sum." Jeg håper du troller? Hvis du mot formodning ikke troller, er jeg dypt sjokkert. På et eller annet plan går jeg faktisk rundt og tror at det ikke finnes foreldre og mennesker av den typen du her gir deg ut for å være. Om jeg tar feil, er det rett og slett tragisk. Anonymous poster hash: 42455...446
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #48 Skrevet 8. desember 2013 "Min datter er en av de som aldri blir invitert. Ingen i klassen inviterer alle, greit nok det, men datteren min er ALLTID i bunken over de som ikke blir invitert. Utrolig trist og sårt å alltid være den som aldri får komme i bursdag :(" Dette er noe av grunnen til at man bør invitere alle eller ingen, evt alle jenter eller alle gutter. Jeg fatter ikke foreldre som ikke ser hva resultatet kan bli, når de velger å invitere noen, selv om det er flere enn 2-3 som står igjen. De er fort gjort at de 4-6 som står igjen nettopp er de som aldri blir invitert. Anonymous poster hash: 42455...446
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #49 Skrevet 8. desember 2013 Jeg tror det må ligge noe bak at guttene ikke fikk noen gjester. Det er ikke nødvendigvis barna der er noe tvilsomt over, men foreldrene. Kanskje er ikke guttenes foreldre særlig populære? Kanskje de er litt sære og spesielle? Ærlig talt, hvor sært er det ikke å posere i media med godteskåler i ulike fasonger? Flaut er ordet, og folk vil garantert unngå dem i all framtid.. Er jo ikkeno særlig å tvinge andres barn til å komme i selskapene deres for å spise smågodt og ei pølse.. Husker ei fra klassen min på barneskolen, som arrangerte bursdag. Og hun feiret det hele med å grille pølser på ei strand, og ri hester. Jeg kom ikke for å si det slik. Denne jenta har før gitt meg brukte ting i gaver, mens jeg kjøpte nytt til henne for en større sum.Anonymous poster hash: 8111a...c76 Jeg syns det belyser et viktig tema, så får det bare være at det er flaut for noen. Og hva er galt med å feire på en strand og det med hester?? Dumme jente som tenkte utenfor boksen!Ehh.. Denne klassevenninnen min hadde nese for business Hun ville bruke minst mulig innsats og penger, slik at fortjenesten ble større. Spurte henne en gang om jeg kunne få bli med å ri hest med henne en dag, og da skulle hun ha betalt for det. Så tror jeg reagerte helt riktig som barn den gangen. Mine foreldre var alltid storsinnede i bursdagene våre, og laget ordentlig bursdagskake og hjemmelaget pizza til barna. Film leide vi, og spilte spill. Så lekte vi ute i hagen. Hadde ikke orket å dratt i en bursdag for å spise sukkertøy og ei pølse.. Anonymous poster hash: 8111a...c76
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #50 Skrevet 8. desember 2013 Mulig jeg er egoistisk og usympatisk, men jeg presser ikke barna mine til å besøke barn de ikke liker/ikke vil være med, og jeg presser heller ikke på for å invitere alle i klassen eller gruppen. Det er barnas dag, så de bestemmer selv hvem de vil invitere. Invitasjoner sendes ut privat, så ingen kan si noe på det. Anonymous poster hash: b041d...1d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå