Gå til innhold

Jogging og målsetting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har som mål å klare og jogge 5 km på 30 min, og langsiktig mål å jogge 1 mil på 60 min.

Nå jogger jeg 5 km på 36 min ca.

Har enda ikke prøvd meg på 1 mil da jeg er i startfasen enda.

Det jeg nå lurer på er:

Burde jeg nå først og fremst prøve å fokusere på å få opp farten slik at jeg i første omgang klarer 5 km på 30 min?

Eller burde jeg gå rett på 1 mil som da sikkert tar 1 time og 15 min, også jobbe med fart etterhvert?

Føler det målet om å klare en mil på 60 min er langt fram i tid. Hadde kanskje vært mer motiverende å klare 5 km målet først da dette er nærmere sånn tidsmessig.

Videoannonse
Annonse
Gjest thricane
Skrevet

Start forsiktig, trener du for hardt for tidlig kan du risikere å få smerter i knær og hofter. Ville startet med intervaller, ca to ganger pr uke. Det er mer effektivt. Lurt å supplere med styrketrening.

Skrevet

Start forsiktig, trener du for hardt for tidlig kan du risikere å få smerter i knær og hofter. Ville startet med intervaller, ca to ganger pr uke. Det er mer effektivt. Lurt å supplere med styrketrening.

Takk for svar :)

Hvor harde burde intervallene være? Og hvor lange? 

Har jobbet en del med joggeteknikk, og vil ikke løpe fortere enn jeg klarer uten å ødelegge for teknikken. Sliten med litt vondt om jeg ikke tenker teknikk.

Skrevet

Foreslår også intervaller, stretching og litt styrketrening. Er du uvant med å jogge, er det lurt med langsom tilvenning. Ta deg eventuelt en skitur eller annet som alternativ trening. Det gir også økt kondisjon.

Anonymous poster hash: b3b53...fb6
Skrevet

Pulsklokke, intervaller og rolige langkjøringer på 10 km+ i sone 1. Tenk langsiktig.

Skrevet

Løp intervaller oftere enn du løper "langkjøring".
Du kan varier tid og intesitet på intervallene.
Lykke til :)

Anonymous poster hash: 3cd5d...8e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...