Gå til innhold

Når yngre søsken utvikler seg forbi eldre søsken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er litt sårt, og den eldste merker det mer og mer selv også. Lillebror som er 3 år yngre skyter fart i utviklingen, storebror på 6 utvikler seg saktere.

De største forskjellene merker vi på selvstendighet og finmotorikk.

Storebror er enda ikke tørr, sliter med å kle på/av seg, sliter med å bruke bestikk så han ender med å bruke hendene, klarer ikke å holde en blyant eller perle. Lillebror tegner hodefotinger likt som storebror. Bruker alltid gaffel eller skje for å spise, er straks dag og nattørr, skriver nesten navnet sitt, kler av og på seg både ytrer og innertøy.

Jeg merker at jeg holder igjen lillebror litt i håp om at storebror skal få nå utviklingstrinn først- men det er jo ikke rettferdig det heller..,

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette- bare litt fortvilet. Ser jo at storebror blir litt lei seg og sår over dette...

Anonymous poster hash: bf180...80a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet om noen andre som har det slik og det er veldig, veldig sårt. Utrolig vanskelig situasjon for både foreldre og barn. Hva skal man gjøre? Det beste er nok å gi begge barn selvtillit og stolthet over seg selv, men det er lettere sagt enn gjort og ikke alltid nok når det står på som verst..

Ang sin seksåring, får dere hjelp noe sted? Det høres litt rart ut at han ikke greier å spise med bestikk ennå og at ham fortsatt tegner hodefotinger. Er han unormalt sen, tenker du?

Anonymous poster hash: 30242...4d7

Skrevet

Jeg vet om noen andre som har det slik og det er veldig, veldig sårt. Utrolig vanskelig situasjon for både foreldre og barn. Hva skal man gjøre? Det beste er nok å gi begge barn selvtillit og stolthet over seg selv, men det er lettere sagt enn gjort og ikke alltid nok når det står på som verst..

Ang sin seksåring, får dere hjelp noe sted? Det høres litt rart ut at han ikke greier å spise med bestikk ennå og at ham fortsatt tegner hodefotinger. Er han unormalt sen, tenker du?

Han er grovmotorisk sterk, bryter, hopper, løper. Trikser på trampolina, men evner ikke å gå på ski/skøyter eller sykle. Han lærte derimot å svømme da han var 5,5.

Han er nok umoden, men er usikker på om han er unormalt treg. Han har aldri hatt interesse for å tegne før i år. Han er ellers smart, oppvakt og har et enormt ordforråd. Veldig populær iblant gutta fordi han er fantasifull, inkluderende og rettferdig.

Han blir 6 år om 3 uker, og jeg er veldig glad han ikke kom i desember og ble skolegutt i år..

Får ta det opp på førskolekolekontrollen til våren... Bhg har ikke ytret noen annen bekymring enn hans enorme frustrasjon og raseri som går utover kun ham selv.

Skrevet

Han er grovmotorisk sterk, bryter, hopper, løper. Trikser på trampolina, men evner ikke å gå på ski/skøyter eller sykle. Han lærte derimot å svømme da han var 5,5.

Han er nok umoden, men er usikker på om han er unormalt treg. Han har aldri hatt interesse for å tegne før i år. Han er ellers smart, oppvakt og har et enormt ordforråd. Veldig populær iblant gutta fordi han er fantasifull, inkluderende og rettferdig.

Han blir 6 år om 3 uker, og jeg er veldig glad han ikke kom i desember og ble skolegutt i år..

Får ta det opp på førskolekolekontrollen til våren... Bhg har ikke ytret noen annen bekymring enn hans enorme frustrasjon og raseri som går utover kun ham selv.

Tegner han hodefotinger og kan ikke bruke bestikk når han er seks år??? Det er IKKE normalt, slik jeg ser det...

Anonymous poster hash: 190e8...217

Skrevet

Han er nok av de tregeste i utvikling, men det kan jo endre seg. Jeg var også sen, men på andre områder. Var ikke helt tørr før jeg var nærmere 7, slet med enkelte finmotoriske og grov motoriske ting. Lese lærte jeg ikke før jeg var 8 etter mye hjelp, sykle var jeg nesten 8... Men det gikk seg til og ved 10 årsalderen hadde jeg tatt igjen de fleste :)

Men skjønner det er sårt både for dere og storebror at lillebror både tar igjen og går forbi, her gikk 3 åringen forbi sin storebror på 6 for ca 1-1,5 år siden, men her er storebror psykisk utviklingshemmed og autist så vi viste det kom til å skje, så vi er ikke helt i samme situasjon. Litt sårt for oss foreldre, eldste ser ikke ut til å bry seg. Vi passer likevel å påpeke at eldste er fremdeles eldst, vi fokuserer og fremhever hans styrker slik at han opplever mestringsfølelse, men lillebror får også det. Det er viktig at lillebror ikke blir holdt tilbake bare fordi storebror sliter, da er det veldig viktig å få koblet inn instanser som kan hjelpe på utviklingen og at man fokuserer på det storebror kan og at han alltid vil være størst :) Så får man heller jobbe med de svake sidene. Dere kan jo f.eks fortelle ham om ting dere ikke klarer, men som andre (gjerne yngre) klarer, alle kan ikke alt. Storebror har sine styrker som kanskje lillebror ikke har, og omvendt :)

Skrevet

En femåring (snart 6 ) skulle helt klart kunne holde en blyant og tegne noe annet enn hodefotinger! Det er dermed ikke treåringen din som er tidlig ute, men seksåringen som er unormalt sen. 

Den ene av barna mine har også gått forbi den eldste på noen områder, men det er kun 1,5 år mellom de.  Den eldste her bryr seg ikke, da han ikke har konkurranseinstinkt. 

Skrevet

Noen av disse tingene kan komme av interesseforskjeller. Jeg har to barn på 3,5 og 6 år og yngste tegner minst like fint som eldste, men det er fordi han har interessen for det og gidder å bruke tid på det. 3åringen perler også som bare det, mens eldste fortsatt gir opp etter 10 perler fordi det ikke er gøy å perle. På andre ting har 6 åringen vært mye flinkere. Han gikk på ski da han var 2,5 år, ikke lange turer, men teknikken var god til at han var så liten, mens yngste så vidt gadd å ha skiene på i fjor vinter. De gangene han fikk dem på, ville han stort sett ha dem av etter ca 10 meter.

Jeg ville øvd på de tingene som eldste burde klare å gjøre og se om det er det som skal til, men akkurat tegning og perling hadde jeg ikke bekymret meg veldig over.

Anonymous poster hash: 46f8f...5da
Skrevet

Min på fire er ikke særlig interessert i å tegne noe konkret, som regel går det ikke an å se hva krusedullene er. Perler gjør han, og kler på seg selv. Sykler med støttehjul, han er litt pysete. Vært bleiefri i et halvt år. 

Alle er forskjellige, og det er viktig at du snakker med din eldste om dette. Forklar hvordan utviklingen foregår og at noen lærer ting fortere enn andre, og at forskjellige interesser påvirker mye. Synes ikke det er noe poeng i å prøve å finne ting eldste er bedre på enn yngste, da er det bedre å få dem til å akseptere at de ikke er like og at det er helt greit. Er helt pyton å "konkurrere" med søsken, spesielt hvis man feiler ;)

Anonymous poster hash: bdeb8...956
Skrevet

Dette er litt sårt, og den eldste merker det mer og mer selv også. Lillebror som er 3 år yngre skyter fart i utviklingen, storebror på 6 utvikler seg saktere.

Storebror er enda ikke tørr, sliter med å kle på/av seg, sliter med å bruke bestikk så han ender med å bruke hendene, klarer ikke å holde en blyant eller perle. Lillebror tegner hodefotinger likt som storebror. Bruker alltid gaffel eller skje for å spise, er straks dag og nattørr, skriver nesten navnet sitt, kler av og på seg både ytrer og innertøy.

Jeg merker at jeg holder igjen lillebror litt i håp om at storebror skal få nå utviklingstrinn først- men det er jo ikke rettferdig det heller..,

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette- bare litt fortvilet. Ser jo at storebror blir litt lei seg og sår over dette...

Hei,

Jeg tror det er lurt å ta en prat med barnehagen i første omgang og få deres vurdering. Dersom du opplever at din sønn strever er det superviktig å gå i gang med forberedelsene til skolestart umiddelbart - ikke vent å se til våren. Tidlig intervensjon er avgjørende og hvis han skulle ha behov for litt ekstra hjelp på skolen er det godt å være ute i god tid.

Det er stor forskjell på seksåringer og jeg kan trøste deg med at som regel er det bare "hardtrening" som skal til :)

Øvelse gjør mester.

Lykke til :)

Skrevet

Hvordan sint blir han og ved hvilke situasjoner? Jeg syns også 6-åringen din høres unormalt sen ut.

Jeg har en ti-åring som er sen i utviklingen og allerede da han var 5 og lillesøster 2,5 år gammel så var lillesøster på nivå med han på mange områder.

Idag er de begge ca samme sted i lesing og engelsk, lille er mer moden i rettskriving og generell selvstendighet. Jeg vet ikke helt hva eldste tenker om dette egentlig, men jeg tar dem for å være jevngamle i iblant. Jeg tror det viktigste er at de får utvikle seg i sitt tempo, får skryt for det de oppnår og får utfordringer som passer dem.

Skrevet

Ikke så lett det der, men lillebror kan jo ikke holdes igjen fordi storebror er sen. Får storebror noe hjelp da?

Skrevet

Denne gutten bør utredes for asberger/autisme. 

Anonymous poster hash: 7b10e...577

Skrevet

Skjønner at det ikke er lett. Men du burde ikke holde igjen lillebror. Han er jo ikke tidlig ute, heller normal. Hadde heller søkt hjelp med storebror.

Skrevet

Vanskelig når det blir sånn, men feil å holde igjen lillebror også. Får eldstemann noe støtte og hjelp? Gjennom PPT eller fysioterapeut? Høres ut som det kunne vært lurt. Hilsen psykolog i PPT.

Anonymous poster hash: f15d1...8ec

Skrevet

Nå får du gi deg? Utifra så lite info så mener du at ungen skal utredes for autisme?

Min gutt på 5.5 år er helt lik. Liker ikke finmotorisk lek. Vil ikke tegne eller perle, det er kun hodefotinger som gjelder. Han blir frustrert noen ganger fordi han ser han ikke mestrer. Men mye av problemstillingen er jo at han har INGEN interesse. Grovmotorisk er han super flink. Lærte seg å sykle som 4 åring. Holder på å lære å svømme. Klatrer i trær og er generelt en utendørs gutt.

Har selvfølgelig vært litt bekymret over hans mangel på ferdigheter med blyant. Men barnehagen er fornøyde og HS sier vi skal øve endel nå fremover. Ikke fordi det er noe i veien med å være litt treg på noen ting, men for å gjøre han litt mer rustet for skolestart neste år.

Autisme? Hallo. Kan ikke noen barn få være raske og andre litt seine uten at man skal slenge ut diagnoser i hytt og pine?

Skrevet

Så var det dette med å se diagnoser i hver busk, da ... Det er et stort mangfold innenfor normalen ;)
Skrevet

Du må ikke holde igjen lillebror ihvertfall, han er jo ikke tidlig ute, men helt normal. Du kan ikke holde han igjen fordi storebror ikke mestrer de samme tingene.

Det er storebror som er veldig sen, og det er kanskje der det må settes inn tiltak, for å øve. Han trenger overhodet ikke ha noen diagnose, men han er likevel unormalt sen og trenger mye øvelse før han skal på skolen til neste år hvor det er forventet at de skal være temmelig selvstendig og klare seg selv i stor grad.

Anonymous poster hash: 09578...fb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...