Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #1 Skrevet 8. desember 2013 Jeg er en smule frustrert og dritt lei turnus arbeid akkurat nå. Føler at hele verden handler om jobb hvile og sove før jobb. At hele vedren kretser rundt turnusen. Ja turnus arbeid er slitsomt men døgnet til oss som jobber 7,5 timer daglig har ikke noe noe flere timer. og vi trenger faktisk søvn og hvile vi og. Anonymous poster hash: 60d5e...12a
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #2 Skrevet 8. desember 2013 HI her.. Jeg er ikke sint på mannen min sånn egentlig. Anonymous poster hash: 60d5e...12a
Mamma_til_2 Skrevet 8. desember 2013 #3 Skrevet 8. desember 2013 Jeg skal begynne og jobbe natt, skal sove på dagen mens barna er i bhg og skole, så henter jeg i bhg kl 15.30 eldste kommer fra skolen kl 2. lager middag og vente på at han skal komme hjem fra jobb. jeg har planlagt at dette ikke skal gå ut over noen i familien.
BareMas Skrevet 8. desember 2013 #4 Skrevet 8. desember 2013 Gubben her i huset går av nattevakt halv 8 om mårran, så han går å legger seg når jeg kjører mini i barnehagen. Da sover han som regel til hun skal hentes, 3ish?! Så pleier han å sove en liten dupp, timestid, før han drar på jobb kl 23. Dette, sier han, fungerer veldig godt for da får han den mengden søvn han bør ha. Slik har han mulighet til å fungere godt med familien når vi er hjemme. Eneste er at han sover litt dårligere på dagtid enn han gjør på natten.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #5 Skrevet 8. desember 2013 Mannen jobber kun natt, 10 timer i slengen. Legger seg i åtte tiden, henter alltid i barnehagen i tre tia. Hans "annsvar" når han har jobbe dager (han jobber 4 i slegen for så å ha fri 5-7 dager) er henting, leke med sønnen, rydde etter middag og legge. Da legger han seg sammen med sønnen vår også sover han en times tid. Forventer ikke mer enn dette, men blir jo ofte andre ting også. Handling, måking, hente ved osv. Jeg irriterer meg egentlig mer over at han ikke gjør mer i friperiodene, selv om han er flink da også, men han ser liksom ikke alt av seg selv. Jobber litt med meg selv for å slutte å irritere meg over dette, for så lenge jeg sier hva han skal gjøre så blir det gjordt uten problem....skule bare ønske jeg hadde en mann som liksom selv skjønte hva som burde gjøres. Anonymous poster hash: 7628a...bda
ærlig talt Skrevet 8. desember 2013 #6 Skrevet 8. desember 2013 Jeg jobber fast på natt, men jeg jobber 10 timersvakter. Mannen leverer i barnehagen og så bytter vi på hvem som henter (mellom 15:30-16). Fra ungene er hjemme til de legger seg er jeg med på alt som skjer. Når ungene er i seng derimot er det ikke mye husarbeid jeg gjør. Jeg må jo også ordne meg til jobb kl 21, så jeg slapper ofte av fram til da. Men; jeg har fri en uke mellom hver nattevaktsøkt (jobber 3 eller 4 netter hver økt), og da bidrar jeg MYE mer enn mannen. Alt i alt gjør jeg mest her i huset, selv om jeg ikke bidrar like mye når jeg jobber natt. Har ikke mannen endel fri siden han jobber turnus? Kan han kanskje bidra mer da?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #7 Skrevet 8. desember 2013 Oiiii, jeg har det godt ser jeg! Jobber 10 timers. Jeg blir gjerne vekket av mannen, etter at han har hentet i barnehagen. Jeg tar meg fn dusj, mens han lager middag. Spiser og evt leker med barn til leggetid. Mens han legger, tar jeg meg en time til på øyet. Får Ca en time alenetid med mannen, før jeg må reise på jobb igjen. Mannen synes dette fungerer fint, da jeg tar mer ansvar når jeg har min friperiode!! Anonymous poster hash: 1a04c...e3b
MillaCamilla Skrevet 8. desember 2013 #8 Skrevet 8. desember 2013 Jeg jobber mye natt så da leverer mannen i bhg på morgenen. Kvelden før lager jeg matpakkene klare og legger frem klær slik at mannen slipper å stå opp før 0545. Jeg sover etter nattvakt fra 0830-15 (evt 1530), henter barna i bhg og lager middag. Altså samme oppgaver som jeg har til vanlig. Jeg vasker klær og handler inn mat og lager all mat, mannen min vasker hus, bærer ved etc. Og så gjør vi begge to forefallende arbeid som kommer på.
DaTuMa Skrevet 8. desember 2013 #9 Skrevet 8. desember 2013 Når mannen min jobber natt kommer han hjem ca 8, går tur med hunden og går og legger seg. Så står han opp mellom 12-14 avhengig av hvor trøtt han er. Han sover aldri noe ekstra på kvelden eller sånt før en vakt. Så jeg merker ingen forskjell på det og når han jobber dagtid.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #10 Skrevet 8. desember 2013 Jeg er en smule frustrert og dritt lei turnus arbeid akkurat nå. Føler at hele verden handler om jobb hvile og sove før jobb. At hele vedren kretser rundt turnusen. Ja turnus arbeid er slitsomt men døgnet til oss som jobber 7,5 timer daglig har ikke noe noe flere timer. og vi trenger faktisk søvn og hvile vi og. Anonymous poster hash: 60d5e...12a Selv om døgnet ditt har like mange timer som hans tilsammen har du flere timer fritid de dagene begge har jobbet. Regner med at han ikke jobber 7,5 timers nattevakter, det har jeg aldri hørt om, er vel ganske vanlig med 10 timer, hvilket vil si at på de dagene dere begge er på jobb så har ditt døgn 2,5 timer mer fritid enn hans, forutsatt at dere har ca lik reisetid til/fra jobb. Selvfølgelig trenger du også søvn og hvile, men vær klar over at hvis dere sover nøyaktig like mange timer, du på natten og han på dagen, så har du sannsynligvis fått hvilt mer, fordi man sover bedre på nattestid enn man gjør om dagen. Selv prøver jeg å gjøre så lite som mulig på dager som er mellom to arbeidsnetter. Alt husarbeid som ikke er tvingende nødvendig venter til jeg kommer i en friperiode, men da har jeg til gjengjeld god tid og kan få tatt desto mer. Selv mener jeg at dersom den ene parten i et forhold jobber natt bør den andre, så sant dennes arbeidssituasjon gir en jevn belastning, ta mesteparten av husarbeidet i nattarbeiderens arbeidsperioder.Til gjengjeld bør nattarbeideren i sine friperioder ta mesteparten av husarbeidet, slik at husarbeidet over tid blir omtrent likt fordel Anonymous poster hash: 79c75...cb7
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #11 Skrevet 8. desember 2013 Tusen takk for alle svar Det som dere aller fleste sier er jo omtrent sånn det er i her i huset og. Det er vel gentlig jeg som er lei turnus. mannen går tre ukers turnus.. sånn føler jeg at jeg har det.. 2 av 3 uker får jeg ikke trent. 2 av 3 uker kan jeg ikke ha folk på besøk ikke gjøre noe med mannen. 1 av 3 uker må alt skje. (Daguken må han og familen prioriteres, kveldsuken kan jeg og datter være sosiale med andre) Anonymous poster hash: 60d5e...12a
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #12 Skrevet 8. desember 2013 Tusen takk for alle svar Det som dere aller fleste sier er jo omtrent sånn det er i her i huset og. Det er vel gentlig jeg som er lei turnus. mannen går tre ukers turnus.. sånn føler jeg at jeg har det.. 2 av 3 uker får jeg ikke trent. 2 av 3 uker kan jeg ikke ha folk på besøk ikke gjøre noe med mannen. 1 av 3 uker må alt skje. (Daguken må han og familen prioriteres, kveldsuken kan jeg og datter være sosiale med andre) Anonymous poster hash: 60d5e...12a Synes nå mer synd på mannen, som må jobbe netter, enn deg som kun jobber dagtid... Anonymous poster hash: 1a04c...e3b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #13 Skrevet 8. desember 2013 Tusen takk for alle svar Det som dere aller fleste sier er jo omtrent sånn det er i her i huset og. Det er vel gentlig jeg som er lei turnus. mannen går tre ukers turnus.. sånn føler jeg at jeg har det.. 2 av 3 uker får jeg ikke trent. 2 av 3 uker kan jeg ikke ha folk på besøk ikke gjøre noe med mannen. 1 av 3 uker må alt skje. (Daguken må han og familen prioriteres, kveldsuken kan jeg og datter være sosiale med andre) Anonymous poster hash: 60d5e...12a Synes nå mer synd på mannen, som må jobbe netter, enn deg som kun jobber dagtid... Anonymous poster hash: 1a04c...e3b Jeg har ikke sagt at det er synn på meg, ja jeg misunner ikke mannen min turnusen hans. men jeg har lov å være lei Anonymous poster hash: 60d5e...12a
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #14 Skrevet 8. desember 2013 Klart du har lov til å være lei, alle blir lei fra tid til annen. Men kanskje du kan prøve å endre på det du faktisk kan endre på? Jeg tenker da på hvordan du og datteren har det når mannen har kvelds og natt ukene sine. Det høres ut som du trenger å ta tak i deg selv å begynne å leve livet ditt hver uke, ikke bare hver tredje. Hvorfor kan du ikke ha besøk? Det må da gå an å ha besøk både når mannen jobber kveld, da er han jo på jobb, og når han jobber dag, da kan han være med på moroa. Skjønner at det kan være litt ugreit å ha besøk den uka han jobber natt, men hvis dere har et soverom som ligger litt unna stua burde det være mulig at du har besøk mens han sover også. Trening er et problem fordi du ikke har barnevakt? Joggetur med barnevogn? Svømming, som du kan gjøre sammen med jenta? Fine et treningssenter der de har lekerom? Når alenemødre kan klare å få tid til å trene kan du også klare det, men det krever selvsagt litt mer planlegging. Jeg vet at dette i utgangspunktet siket ikke er like enkelt å gjennomføre som det kan høres ut, men jeg tror at hvis du tar deg selv i nakkeskinnet og bestemmer seg for å slutte å bruke to av tre uket til å vente, så vil du på sikt få en mye bedre hverdag. Anonymous poster hash: 79c75...cb7
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #15 Skrevet 8. desember 2013 Soving foregår på dagen mens barna er i barnehage. Ingen som sover pp ettermiddagen hos oss. Da bidrar begge to pålik linje. Anonymous poster hash: a8dcb...815
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå