Gå til innhold

Er det vanlig at barn med Asperger har endel angst/ mange ting de er redd for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I samtale med psykolog er gutten vår på tre år blitt omtalt som en gutt mad angst. Dette fører igjen til at han har tvangshandlinger hjemme som han bruker for å skape kobtroll. Veldig opptatt av rydighet på enkete områder.

I tillegg sliter han litt med det sosiale samspillet med jevnaldrende barn, han blir passiv og forsiktig. Snakker lett med voksne. Med oss foreldre er han svært klengete og intens. Vanskelig å gjøre fornøyd. Lite flink til å leke på egenhånd.

Kan det tenkes at han har asperger?

Anonymous poster hash: 7b7b0...4f4

Fortsetter under...

Skrevet

Som regel får barn med autismespekterforstyrrelser (ASD) diagnose i treårsalderen, men barn med Asperger Syndrom (AS) får ofte diagnose senere. For å avgjøre om en person har AS må en rekke kriterier oppfylles. Om du vil lese mer om AS kan jeg anbefale Tony Attwoods bøker på det varmeste :)

Så bra at dere får bistand av en fagperson. Lykke til videre!

Skrevet

Jeg jobber med flere som har autismespekter diagnoser. Alt fra de som kun har små hverdagslige utfordringer til de med store vansker. De er svært ulike, men har ALLE en form for angst. Det gjør seg utslag i uttagering, frykt, tvanghandlinger, store sosiale vansker osv. Dette kan jo være et unntak, men vil tro det er vanlig. Har hørt det fra andre som jobber med tilsvarende at det nesten alltid er en del psykiske problemer involvert. Da typisk angst. Jobber med 9 ulike og mannen med 4-5. Dr har samme angstdiagnoser der.

Det trenger ikke være Asperger selv om det er angst, men det kan hende.

Anonymous poster hash: 075c1...aee

Skrevet

Min sønn med høytfungerende autisme har mye angst og i 3-6-årsalderen hadde han sterke tvangstanker/ -handlinger.

Skrevet

Har en gutt med autisme, han er mye redd. Nektet å gå i trappen da han var fire, brukte lang tid på å lære å sykle fordi han var redd for å ramle av. Nå er han ni og vil ikke være alene i huset, vi snakker om å sitte alene i TV stuen oppe. Livredd for å gå ute når det er glatt. Merker enorm forskjell her sammenlignet med søsteren. Det er jo dette som er den store utfordringen her, å pushe grenser, ikke sette de.

Skrevet

Jobber med barn med autisme/asbergers, og mange av dem sliter med angst. Noe kan man jobbe med i forhold til å dempe angsten. Men det er så klart forskjell fra individ til individ hvordan man gjør det.

Anonymous poster hash: feea8...ad5

Annonse

Skrevet

I samtale med psykolog er gutten vår på tre år blitt omtalt som en gutt mad angst. Dette fører igjen til at han har tvangshandlinger hjemme som han bruker for å skape kobtroll. Veldig opptatt av rydighet på enkete områder.

I tillegg sliter han litt med det sosiale samspillet med jevnaldrende barn, han blir passiv og forsiktig. Snakker lett med voksne. Med oss foreldre er han svært klengete og intens. Vanskelig å gjøre fornøyd. Lite flink til å leke på egenhånd.

Kan det tenkes at han har asperger?

Asberger eller ikke, han har tydeligvis funnet ut at han syns disse (tvangs) handlingene hjelper han til å mestre hverdagen.. Så man kan jo kalle det angst, eller mestringsstrategi. Uansett grunn, ville jeg tenkt at dersom han har klart å utvikle en slik mestringsstrategi, så vil han kunne klare å utvikle en alternativ mestringsstrategi med med hjalp av dere og psykologen. Siden du kaller det tvangshandlinger, regner jeg med at disse handlingene (mestringsstrategien) hans slår uheldig ut for han. Jeg tenker derfor at, heller enn å skulle jobbe så veldig for å få bort disse tvangshandlingene, så er det mer hensiktsmessig å jobbe med å erstatte de/endre de til handlingsmønster som blir mer positive for han i hverdagen.. Har han asberger, så vil han trenge masse repetisjon, men det er fullt mulig:)

Anonymous poster hash: ec09e...c51

Skrevet

Ikke trekk forhastede konklusjoner.

Mange barn kan ha angst og tvangslidelser, men kun ca. 0,2% har det som tidligere ble kalt Aspergers. Nå har dessuten diagnosen forsvunnet i DSMV, og blitt en del av Autismespektrumforstyrrelse. Og kravene til å få diagnosen er skjerpet nettopp for å unngå feildiagnosetisering.

Skrevet

Mange barn kan ha angst og tvangslidelser, men kun ca. 0,2% har det som tidligere ble kalt Aspergers. Nå har dessuten diagnosen forsvunnet i DSMV, og blitt en del av Autismespektrumforstyrrelse. Og kravene til å få diagnosen er skjerpet nettopp for å unngå feildiagnosetisering.

Men i Norge bruker vi da ICD-10 og der er asperger fortsatt med?

Anonymous poster hash: 4e545...079

Skrevet

Asperger syndrom brukes fortsatt i Norge.

Anonymous poster hash: 5c6d4...973

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Setter stor pris på svarene. Det viktigste er at gutten har en best mulig hverdag og utvikling, ikke hvorvidt man kan settte en diagnose på hans atferd. Å ha en diagnose på atferden har både fordeler og ulemper. Jeg tenker imidlertid at fordelene oppveier ulempene. Man kan da få hjelp fra støtteapparatet rundt han og tilrettelegge best mulig i barnehage og skole.

HI

Skrevet

Da endres nok en del her ved neste revisjon, og inntil videre holder fagfolk seg oppdatert på ny kunnskap og kriterier, og tar nok gjerne noe hensyn til slike endringer ved diagnostisering. Hadde psykologen ment at Aspergers var en nærliggende diagnose å utrede etter nåværende utredning, så hadde hun nevnt det HI.

Skrevet

Min gutt har barneautisme, høytfungerende, og dermed veldig likt asperger.Han har alltid vært en god del engstelig og redd, i visse situasjoner. F.eks tør ikke være alene i et rom, han må følges på do og vil ikke ligge alene på soverommet sitt. Tør heller ikke være ute og leke alene. Han har ikke tidligere turt å være alene hos besteforeldrene, men dette er i endring nå som 6 åring.

Han er redd for monstre, spøkelser og overfallsmenn. Redd for at jeg skal forsvinne. Men kan samtidig bli så ivrig på butikk/senter at han går bort fra meg der *rullemedøynene*.. Vi øver på og har suksess med at han kan besøke kompiser uten meg nå, samt delta i bursdager uten at jeg er der.

Hvorvidt disse redslene kommer av diagnosen vet jeg ikke, men tar uansett hensyn og tilrettelegger for at han skal fungere.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...