Gå til innhold

Rådvill. Venn av 2.klassingen som tisser seg ut hele tiden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har overnattet her 2 ganger, begge gangene har han tisset seg ut. Første gang kastet jeg madrassen da det var store mengder på en såpass stort barn. Andre gang- klok av skade la jeg i tisselaken så det gikk greit, men kom noe gjennom.

I ettermiddag har de vært på tv-stua og spilt litt tv-spill. Da har han tisset i nye sjeselongsofa mi😟 den er i lys grå og stoff og nå er spm; hva i f... gjør jeg? Det er store mengder. Det var mitt barn som kom å ga beskjed, da gutten later som ingenting. Jeg ga beskjed om at han måtte gå på badet, kle av seg, og skifte klær som han fikk låne. Deretter gå hjem å dusje.

Mer sa jeg ikke da jeg vet han sliter på hjemmebane, barnevernet er i bildet, og han gjør dette på skolen også.

Som alenemor har eg ikke råd kjøpe ny seng og sofa i ett så jeg er lei meg nå. Så først av alt; er sofaen bare å kaste? Gutten er nettopp dratt hjem og jeg må begynne med den, om det er noe å gjøre.

Og hva i all verden gjør en med tisseproblemet? Når han tusser at ut på dagtid også i sofaer vil jeg jo ikke ha han inne. Var kommet på teppe også i tv-stua. Jeg blir kontakte lærer på mandag da jeg har vært i dialog med henne før ang gutten, men bør jeg kontakte bv selv også?

Altså; jeg kontakter ikke bv og lærer om barn tisser seg ut på generelt grunnlag men her er det mye annet som jeg ikke har lyst gå inn på her.

Anonymous poster hash: b3dfa...efb

Skrevet

For gutten sin del hadde jeg defintivt kontaktet både lærer og barnevernet, evnt. moren om det er så at hun er tilsnakkelig.

Stakkars gutt. Kommer han igjen må du minne ham på å gå på do hvert kvarter, men er jo tydelig at han enten har fysiske eller psykiske problemer når han gjør sånt.

Anonymous poster hash: 998fa...ba7
Skrevet

Kontakt vergen om det ikke er foreldrene.

Skrevet

Uff, nå postet jeg feil. Det skulle på annet innlegg::

Skrevet

Sjekk om tissing i sofaen går på innboforsikringen (vi hadde en katt som tisset ned hele sofaen og det tok vi på forsikringen). Egenandel må selvsagt betales, men kanskje foreldrene tilbyr seg hvis du lufter problemet? Veldig synd å få ødelagt en helt ny sofa! 

Jeg hadde nok sagt at de må leke ute når han er på besøk...

Anonymous poster hash: 4e319...b08
Skrevet

For gutten sin del hadde jeg defintivt kontaktet både lærer og barnevernet, evnt. moren om det er så at hun er tilsnakkelig. Stakkars gutt. Kommer han igjen må du minne ham på å gå på do hvert kvarter, men er jo tydelig at han enten har fysiske eller psykiske problemer når han gjør sånt. Anonymous poster hash: 998fa...ba7

Har prøvd minne han på å gå på do, men da sier han bare at han ikke vil. Han sier lite og vanskelig komme inn på. Barna leker derimot fint sammen, og annenhver helg har jeg en gutt som er her på avlastning. Han er like gammel og det er når de har kost seg sammen alle 3 at han har fått overnattet her sammen med dem. Da har ikke de andre guttene merket noe til at han tisset seg ut, men idag merket de det og begge syns det er ekkelt. Har snakket med dem men begrenset hva jeg kan si. De har jo sett han gjøre det på skolen også.

Skrevet

Sjekk om tissing i sofaen går på innboforsikringen (vi hadde en katt som tisset ned hele sofaen og det tok vi på forsikringen). Egenandel må selvsagt betales, men kanskje foreldrene tilbyr seg hvis du lufter problemet? Veldig synd å få ødelagt en helt ny sofa!  Jeg hadde nok sagt at de må leke ute når han er på besøk... Anonymous poster hash: 4e319...b08

Moren nytter det ikke snakke med, men skal sjekke forsikringen. Sofaen er klissvått så jeg tror den er tapt:-(

Skrevet

Moren vet nok garantert om problemet. Og tissing bør ikke ha noe å si ang hjemme tilværelsen ..

Min venninner sønn hadde skjevheter i bekkenet som førte til at han stadig tisset på seg til 8 års alder. Det ble knekt opp hos manuell terapeut, og borte var tissingen.

Mange andre grunner kan det være og. Og selvsagt ville han ikke si ifra Selv stakkars.

Anonymous poster hash: 6ab49...88b

Skrevet

Moren vet nok garantert om problemet. Og tissing bør ikke ha noe å si ang hjemme tilværelsen ..

Min venninner sønn hadde skjevheter i bekkenet som førte til at han stadig tisset på seg til 8 års alder. Det ble knekt opp hos manuell terapeut, og borte var tissingen.

Mange andre grunner kan det være og. Og selvsagt ville han ikke si ifra Selv stakkars. Anonymous poster hash: 6ab49...88b

Du var da veldig bastant i dine uttalelser. Dette handler ikke om bekken eller andre fysiske årsaker, det vet jeg. Moren vet om mye, men noen ganger er det ikke nok å vite. En må ha ressurser til og ville og gidde å gjøre noe!!

Skrevet

Mange andre grunner kan det være og. Og selvsagt ville han ikke si ifra Selv stakkars. Anonymous poster hash: 6ab49...88b

Du var da veldig bastant i dine uttalelser. Dette handler ikke om bekken eller andre fysiske årsaker, det vet jeg. Moren vet om mye, men noen ganger er det ikke nok å vite. En må ha ressurser til og ville og gidde å gjøre noe!!

Hun var da ikke bastant, bare sa at det kunne være mange andre grunner til at han tisset på seg.

Selv har jeg en jente som er veldig plaget med urinveisinfeksjon, og er under utredning for dette. Hun tisser iblant på seg, det kan skje både dag og natt. Jeg håper virkelig ikke andre foreldre tenker at hun har det fælt hjemme av den grunn.

Jeg ville imidlertid aldri sendt henne på overnatting til andre uten å informere om dette.

Anonymous poster hash: f19db...692

Skrevet

Du kan jo leie en rensemaskin og rense sofaen. den trenger ikke være ødelagt fordi.

Anonymous poster hash: ea016...fcd
Skrevet

Strø på et potetmel, la det virke et par timer og støvsug det opp! Om det fortsatt er vått da! Det funker. Trekker ut alt og det blir helt kulturfronten! Bruker alltid det når ungene tisser i senga :)

Skrevet

Du var da veldig bastant i dine uttalelser. Dette handler ikke om bekken eller andre fysiske årsaker, det vet jeg. Moren vet om mye, men noen ganger er det ikke nok å vite. En må ha ressurser til og ville og gidde å gjøre noe!!Anonymous poster hash: b3dfa...efb

Hun var da ikke bastant, bare sa at det kunne være mange andre grunner til at han tisset på seg.

Selv har jeg en jente som er veldig plaget med urinveisinfeksjon, og er under utredning for dette. Hun tisser iblant på seg, det kan skje både dag og natt. Jeg håper virkelig ikke andre foreldre tenker at hun har det fælt hjemme av den grunn.

Jeg ville imidlertid aldri sendt henne på overnatting til andre uten å informere om dette. Anonymous poster hash: f19db...692

Mener jeg skrev at det var andre aspekt ved dette som jeg ikke ønsker gå inn på, og vet også at hjemmesituasjonen er dårlig, bv er der hyppig og gutten sliter masse. Selvfølgelig fins det andre årsaker til slike problem men det kan jo diskuteres i en annen tråd;-) det har lite med denne saken å gjøre.

Skrevet

Strø på et potetmel, la det virke et par timer og støvsug det opp! Om det fortsatt er vått da! Det funker. Trekker ut alt og det blir helt kulturfronten! Bruker alltid det når ungene tisser i senga :)

Takk- gjorde dette isted så håper det går bra. Får prøve å rense også. Men potetmos kan blekne noe så spent på resultatet.

Skrevet

Sånne problemer kan komme av helt andre og grovere årsaker, og om bv er inne i bildet allerede ville jeg ihvertfall informert dem.

Med sofaen ville jeg kontaktet forsikringen, tviler på at mengder blir tatt opp av potetmel, og går det dypt nok er det ikke sikkert rensing heller tar det. Prøvde begge deler med gamlesofaen og den ble kastet til slutt. Til senere anledninger kan det være greit med egne stoler til disse besøkene, som kan vaskes. Eks kjøkkenstoler med stolputer. Kjipt for guttene ja, men billigere enn med nye sofaer.

Anonymous poster hash: b5c0e...1b0

Skrevet

Huff. Stakkars gutt. Og stakkars deg også.

Tror jeg ville luftet det med lærer i første omgang. Hun kan kanskje gi en pekepinn på hvorvidt BV er klar over hvor mye gutten sliter med dette.

Om ikke kan du fint ta kontakt med BV selv også.

Skjønner at du ikke har lyst til ta sjansen på å få sofaer og senger ødelagt, men et tips kan være å legge tisselaken i stoler/sofa også. De har noen gode engangslaken på Rimi. De kan evt. legges under et gammelt teppe eller håndkle, så blir det ikke så stigmatiserende.

Uansett, lykke til!

Anonymous poster hash: 7c08d...2f7

Skrevet

Barnevernet ? Er nok ikkje sikkert barnevernet kommer inn i bildet heller pga sjukehuset har noe på gang.

Kva med samtale gjenom skolen. For det vil nok skolen gjøre for dei veit om den gutten. Kanskje mor ikkje vil ta detta opp med deg. Kan godt du aldri får svar på korfor han tisser. Ville du ha sakt til alle at ditt barn har eit slikt problem ?

Anonymous poster hash: f244e...89c

Skrevet

Barnevernet ? Er nok ikkje sikkert barnevernet kommer inn i bildet heller pga sjukehuset har noe på gang.

Kva med samtale gjenom skolen. For det vil nok skolen gjøre for dei veit om den gutten. Kanskje mor ikkje vil ta detta opp med deg. Kan godt du aldri får svar på korfor han tisser. Ville du ha sakt til alle at ditt barn har eit slikt problem ?

Anonymous poster hash: f244e...89c

Hvis du hadde lest innleggene hadde du sett at BV allerede er involvert, og at det er mer til saken enn en gutt som tisser på seg.

Ellers er jeg selv mamma til en sengevæter. Har ingen planer om å melde meg selv - eller andre foreldre i samme situasjon - til BV av den grunn. ;-)

Skrevet

Nå er det jo forskjell på sengevætere og relativt store barn som tisser ned møbler i våken tilstand også da ;) sengevæting i seg selv ville jeg ikke ansett som unormalt, men det er unormalt å sitte i sofaen med kompisen og tisse....

Skrevet

Nå er det jo forskjell på sengevætere og relativt store barn som tisser ned møbler i våken tilstand også da ;) sengevæting i seg selv ville jeg ikke ansett som unormalt, men det er unormalt å sitte i sofaen med kompisen og tisse....

Ja, og det er en av grunnene til at det er flott at HI tar dette på alvor.

Skrevet

Takker for svar.

Det var store mengder urin så sofa er nok ødelagt. Må få den ut i morgen eller mandag. Skal sjekke med forsikringsselskapet, men har ikke råd til ny nå før jul. Var faktisk julegave fra mine foreldre- fil den for bare 2 uker siden. Veldig ergelig, og jeg tør nok ikke la han sitte i møbler mer. Han må nok sitte på den ene stolen jeg har som er nærmest som en pinnestol uten skinn eller stoff på. Kan nok oppleves som urettferdig men det må bare bli sånn.

Det er veldig synd i gutten og jeg håper han og søskenene får hjelp. De har opplevd mye

Skrevet

Mest horrible jeg har hørt i hele verden er at man kan kontakte BV fordi noen tisser på seg. Jeg tisset selv på meg som barn, helt ttil jeg ble ganske stor faktisk, hvis jeg ble ivrig, så bare kom det ( i lek osv) En nabogutt her vi bor BÆSJER på seg. Han er syv år. Han har utmerkede foreldre som tar problemet hans på alvor, og det har blitt bedre. (Gutten er rett og slett bare lat og feiler ingen ting..sier selv at han ikke GIDDER å gå på do...skjønn det den som kan...!) Dere damer her inne er faen meg sjuke i hue. Tipper de som melder mest til barnevernet er de som burde vært meldt selv. Sånn funker det ellers i verden også. Kalles "å tråkke på den som ligger nede". Siden BV allerede er koplet inn i den familien, så dem for gud skyld være. Ikke prøv å være en jævla helt. Gå hjemmet ditt i sømmene selv. 

Anonymous poster hash: eff73...a88
Skrevet

Sug opp mest mulig med håndklær.

Lag en blanding med 50% hvit eddik og vann og gjennomvet med det.

La stå i 5 minutter.

Sug opp med håndklær.

Vet med lunkent vann med litt zalo.

Sug opp med håndklær.

Ha på potetmel og gni litt.

La stå en stund før du støvsuger.

Ha på vaniljesukker. Gni inn og støvsug.

Det kan hende du må gjenta prosessen, men det bør være mulig å få vekk lukten.

Anonymous poster hash: 1c50a...8d8

Skrevet

Min 7 åring er sengevæter og har faktisk spilt fotball til han har tissa i buksa, ikke tid til å gå på do... :( To ganger har det skjedd :(

Anonymous poster hash: 51aa9...009

Skrevet

Google "barn som tisser på seg" Da får du opp en del fine linker.

Ang. sofaen ville jeg i første omgang prøvd å vaske med salmiakk, jeg har mange ganger brukt salmiakk til å fjerne urin fra madrasser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...