Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #1 Skrevet 7. desember 2013 ..hva gjør vi da? Har virkelig ikke lyst til å stoppe prøvinga, men vet ikke helt hvordan vi skal klare oss uten barnehageplass heller. Hvordan fungerer egentlig barnehageopptaket? Må man virkelig da vente helt til neste års opptak, til barnet er 2 år? Anonymous poster hash: da584...83f
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #2 Skrevet 7. desember 2013 I verste fall må du det ja. Men du kan jo ha flaks. Anonymous poster hash: dc251...6c8
Superdolly Skrevet 7. desember 2013 #3 Skrevet 7. desember 2013 Kommer an på hvor du bor. I min kommune får alle plass uansett. Men i verste fall må du vente til neste høst, ja.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #4 Skrevet 7. desember 2013 Ofte får du plass likevel og eventuelt kan du bruke dagmamma en stund. Det kan være en fin løsning for de minste. Anonymous poster hash: 83508...011
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #5 Skrevet 7. desember 2013 Er det forskjell på bygd og by her? Mer vanlig med flaks i en av delene? Vet at spørsmålet er litt dumt. Anonymous poster hash: da584...83f
FirstAidKit Skrevet 7. desember 2013 #6 Skrevet 7. desember 2013 I Oslo er det i allefall nesten umulig å få plass hvis du ikke har krav på det.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #7 Skrevet 7. desember 2013 Det er forskjeller fra kommune til kommune. Og innad i f.eks Oslo er det forskjeller der også. Vet om barn som var født i begynnelsen av september for et par år siden som fikk plass fra høsten jenta fylte ett år selv om hun var født et par dager for seint. Vet også om flere her i Oslo som måtte vente til august neste år med plass for barn født i oktober/november. Men som regel ordner det seg jo underveis. Det finnes familiebarnehager som kan få ledige plasser i løpet av året. Det finnes dagmammaer, det er mulig å samarbeide med andre småbarnsfamilier, få hjelp av besteforeldre eller andre slik at man kan ha barnepass noen dager i uka og dermed jobbe ihvertfall deltid etter at permisjonen utløper. Lykke til med prøving. Ikke la slike bekymringer ødelegge. Det ordner seg som regel etterhvert uansett. Anonymous poster hash: 928d1...303
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #8 Skrevet 7. desember 2013 Ok. Jeg bor i Trondheim og vet at kommunen har vedtatt at alle barn født i 2013 får barnehageplass i 2014 uansett fødselsdato. Regner ikke med at de prioriterer dette neste år også. Noen som har erfaringer med å få barn etter fristen i Trondheim? Er jo jammen ikke sikkert at det klaffer for oss de neste tre månedene heller, men greit å ha klart for seg hva man må være forberedt på. Anonymous poster hash: da584...83f
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #9 Skrevet 7. desember 2013 Fikk barn desember 2011, fikk plass fra august 2012 (måtte da betale for plassen fram til vi tok den i bruk noen måneder senere). Dette var da i Trobdheim. Anonymous poster hash: f5534...135
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #10 Skrevet 7. desember 2013 I vår kommune er det garanti for barnehageplass 3 mnd etter at man søker. Liten kommune med 3500 innbyggere Anonymous poster hash: 32545...f83
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #11 Skrevet 7. desember 2013 Ok. Jeg bor i Trondheim og vet at kommunen har vedtatt at alle barn født i 2013 får barnehageplass i 2014 uansett fødselsdato. Regner ikke med at de prioriterer dette neste år også. Noen som har erfaringer med å få barn etter fristen i Trondheim? Er jo jammen ikke sikkert at det klaffer for oss de neste tre månedene heller, men greit å ha klart for seg hva man må være forberedt på. Anonymous poster hash: da584...83f Jeg bor i Trondheim og har ikke hørt om noen som ikke har fått barnehageplass, uansett når de er født. Ikke alle har fått førstevalget, men alle jeg kjenner har fått plass! Anonymous poster hash: 9b682...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #12 Skrevet 7. desember 2013 Vi fikk ikke barnehageplass. Jeg måtte jobbe kveldsvakter på matbutikk i over et halvt år. Møtte mannen i døra hver dag. Var en skikkelig pyton periode. Anonymous poster hash: 60714...f1d
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #13 Skrevet 7. desember 2013 Vi fikk plass fra november for et barn født i februar i Trondheim. Vet om mange som har fått plass i barnehage selv om ungene er født på høsten. Men som andre sier, førsteønsket er ingen garanti, men for de fleste så tror jeg det ordner seg. Anonymous poster hash: 2ab87...d42
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #14 Skrevet 7. desember 2013 Takk for mange svar:) Vi skal nok alltids finne en løsning for en periode. Vi har mulighet til å jobbe deltid samt at vi har besteforeldre på begge sider her. Både kommende farmor og mormor jobber redusert. Heller nok mot å fortsette prøvingen. Vet jo aldri hvor lang tid det tar, og en liten baby er veldig etterlengtet for oss nå. Anonymous poster hash: da584...83f
Elskerhøsten2014 Skrevet 7. desember 2013 #15 Skrevet 7. desember 2013 Min er født i februar,så han skal ha plass,er det ikke slik de som er født før 1 september?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #16 Skrevet 7. desember 2013 Min er født i februar,så han skal ha plass,er det ikke slik de som er født før 1 september? Han har krav på plass fra august ja, så da blir det jo fremdeles et puslespill fra Jan-august om dere ikke har annen pass. Anonymous poster hash: fbf81...ad1
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #17 Skrevet 7. desember 2013 Jeg fikk barn på "ugunstig" tidspunkt sånn sett men fikk plass et par mnd etter hovedopptaket likevel. Og det passet jo fint siden han da var ett år. Bor i oslo så det er håp her og:) Fikk ikke barnehagen vi ønsket men byttet senere. Anonymous poster hash: e43bc...f43
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #18 Skrevet 7. desember 2013 I værste fall må du vente. MEN de fleste kommuner har suppleringsopptak i januar da bemanningsnormen går ifht hvilket år barnet er født og ikke alder. (småbarn- storebarn). Dere har jo nesten tre år å planlegge det på også, så kanskje spare litt for å kunne være hjemme om det trengs? Anonymous poster hash: 60dc8...706
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #19 Skrevet 7. desember 2013 Har regnet på det, og vi skal klare det meste økonomisk. Vi har hverken bolig - eller billån og leier en fin og stor leilighet til meget lav pris. I verste fall vil det kun gå utover sparing til egen bolig. Vi har ingen til å hjelpe oss med sikkerhet, og det tar lang tid å spare, så vi velger å ikke sette resten av livet på vent pga. av bolig. Vi har allerede begynt å spare til utstyr og kommende utgifter mtp. baby, dersom vi skulle få etter fristen neste år får vi bare øke den potten mer:) Anonymous poster hash: da584...83f
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #20 Skrevet 7. desember 2013 Fortsett å prøve, uavhengig av 1.september-regelen. Dersom man virkelig ønsker seg barn, bryr man seg ikke om denne regelen, i det store og hele er det en bagatell. Jeg skjønner at det er kjipt for de som ikke får barnehageplass før barnet er så å si to år, men jeg tror faktisk ikke det gjelder så mange, ofte ordner det seg underveis. Det finnes også familiebarnehager og dagmammaer, og kanskje kan du alliere deg med noen du blir kjent med i barselperioden og bytte på å passe hverandres barn i påvente av barnehageplass. Og ja, alle mine tre barn er født på relativt ugunstige tidspunkt i forhold til 1.september-regelen. Da eldste ble født var det ikke noe som het krav på barnehageplass en gang. I teorien kunne du da gå til skolestart uten å få barnehageplass. Anonymous poster hash: bf211...74e
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #21 Skrevet 7. desember 2013 Det er håp i Oslo også.. Vi fikk plass til jenta vår som er født i oktober! Anonymous poster hash: 207cc...c11
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #22 Skrevet 7. desember 2013 Det er håp i Oslo også.. Vi fikk plass til jenta vår som er født i oktober! Anonymous poster hash: 207cc...c11 Jeg vet om flere med desember/januarbarn som har fått plass nå etter nyttår til sine 1åringer. Anonymous poster hash: 59358...d29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå