Gå til innhold

Når barna snakker engelsk, hvilke rettigheter har de da i norsk skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er norsk, faren er engelsk. Vi flyttet til Norge da barna var mindre, de har gått i barnehage her, og de går på skolen her. Norsk er deres hovedspråk, da vi bor her.

Reagerer litt på at de ikke får tilpasset opplegg i engelsktimene. Er det ikke noe med at alle barn har rett til undervisning tilpasset sitt nivå? Kan vi kreve dette? Er det noe skolen skulle gjort av eget initiativ?

Finner lite info om dette på nettet.

Anonymous poster hash: ba91e...bb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke skolen foreslår det, så kan dere etterlyse det.. Har barn på skolen her som har en forelder som er engelsk, og en norsk, og da får barnet gjerne andre bøker , som er tilpasset dets nivå

Anonymous poster hash: 5a54b...e40
Skrevet

Datteren til veninnen min får skolebøker som hører til høyere alderstrinn. Hun har også vært i andre klasser i engelsktimene når det har klaffet. 
De prøver å følge henne opp, men det er desverre ikke nok ressurser til å strekke det helt ut. Men de gjør sitt beste. 
Mitt råd er at dere prater med skolen om dette, og hører om de evt kan tilby dere noe ekstra :)

Anonymous poster hash: 16f6e...ce1
Skrevet

Jeg er norsk, faren er engelsk. Vi flyttet til Norge da barna var mindre, de har gått i barnehage her, og de går på skolen her. Norsk er deres hovedspråk, da vi bor her.

Reagerer litt på at de ikke får tilpasset opplegg i engelsktimene. Er det ikke noe med at alle barn har rett til undervisning tilpasset sitt nivå? Kan vi kreve dette? Er det noe skolen skulle gjort av eget initiativ?

Finner lite info om dette på nettet.

Hei

Sønnen min har en far som kun snakker engelsk med han. Så selv om sønnen min svarer tilbake på norsk, så kan han jo mye mer norsk enn andre som ikke har en forelder som snakker engelsk.

Han får ikke noe ekstra opplegg. Det eneste de kommenterte på skolen er at han jo kan være en ressurs for de andre........ 

Skrevet

Takker for svar. Ønsker å finne ut det juridiske i dette, for å se om det er noe man kan kreve, noe man faktisk har rett på. Antar at skolen ikke bryr seg, å "driter" i sine plikter her, eller så er det jo mulig at de faktisk ikke har slike rettigheter.

Håpte det var noen lærere her som hadde peiling :-)

Skrevet

Du får lese opplæringsloven som også sier noe om tilrettelagt undervisning

Anonymous poster hash: 43afe...e58
Skrevet

du har krav på tilpasset opplæring ja, men ikke på særskilt undervisning. Det betyr at han kan få feks. bøker fra høyere klassetrinn, vanskeligere oppgaver osv,  men ingen ekstratimer/ekstraundervisning. Han skal få hjelp av læreren, men blir ikke undervist i samme grad som en vanlig skoletime.

Anonymous poster hash: c0b3a...1b9
Skrevet

selvfølgelig om skolen har ressurser kan han sikkert få mer, men det har man ikke krav på da. Men bare hør med læreren, det er sikkert litt ulikt hvordan de organiserer det. Men tilpasset opplæring har alle krav på

Skrevet

de to siste er forresten fra lærerstudent :)

Skrevet

Takker for det.

Vi har jo lyst at de skal lære og lese og skrive, lære om de sammensatte lydene, slik at de behersker språket bedre. At de får undervisning på sitt nivå.

Blirjo litt sprøtt om de skal få denne tilpassede opplæringen uten undervisning. Visst har jeg flinke unger, men de er ikke så flinke at om de får utlevert ei lærebok, så greier de å tilegne seg rettskriving og grammatikk.

Skrevet

Takker for det.

Vi har jo lyst at de skal lære og lese og skrive, lære om de sammensatte lydene, slik at de behersker språket bedre. At de får undervisning på sitt nivå.

Blirjo litt sprøtt om de skal få denne tilpassede opplæringen uten undervisning. Visst har jeg flinke unger, men de er ikke så flinke at om de får utlevert ei lærebok, så greier de å tilegne seg rettskriving og grammatikk.

Nei, jeg vet det er ikke så lett det der. Det er ulikt hvordan skoler løser det. En klasse jeg var i hadde noen elever som hadde fått 8.klasse mattebok (dette var da 7.klasse). En gang i uka hadde klassen stasjonsarbeid, altså der de flytter seg rundt fra stasjon til stasjon i grupper og jobber med ulike ting. En av stasjonene var da lærerstyrt, så læreren satt der. Alle de "8.klasse-elevene" var da på samme gruppe, så denne dagen tok læreren og underviste dem i de sidene de skulle gjøre i den boka.Dette er også en metode mange lærere bruker for å gi tilpasset leseopplæring (spesielt på de yngre elevene). Noen skoler har også grupper med elever som ligger på et høyere nivå enn resten av klassen, feks "supermattegruppe". De blir da tatt ut i blant og får jobbe med oppgaver på sitt nivå, men en lærer. 

Så jeg ville absolutt hørt med læreren, hun/han har krav på å legge til rette for ditt barn. Så de om dere kan komme frem til en løsning alle er fornøyd med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...