Gå til innhold

Julaftendilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

om du syns det er ok så kan jenta selv bestemme hvor hun vil.om ikke så blir det som du har planlagt!! end of discussion!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg knuser min 11 åringen hjerte ved å ikke la han få en iPhone eller egen pc til jul. Det er hans to høyeste ønsker og har sagt at viss han ikke får det treng han ikke gaver og jula blir ødelagt.

Skal jeg da enkelt kjøpe det til han for at han skal slippe følelsene med å ikke få sine høyeste ønsker oppfylt?

Gutten har alt en grei og billig tocuhmobil og stasjonær pc han kan bruke her hjemme (og iPad)

Vi har alt nåbegynt å gi beskjed om at han IKKE får dette til jul. Men vi har jo andre gaver til han til jul! Jeg håper han blir glad og at jula blir fin!

Det blir litt av det samme som med HI. Man kan ikke la seg styre av en 11 åringen ønsker.

Jeg hadde skilte foreldre. De feiret jul et par ganger sammen med oss. Jeg var helt sikker på at julens magi skulle få dem sammen igjen og alt bli bra. Men neida.

Anonymous poster hash: 5cf85...c8a

Skrevet

Barn har vel rett på samvær med begge familiene sine, så der som mener HI er egoistisk som ønsker å feire jul med hennes mor (barnets mormor) når det er deres tur, er helt fjerne.

Anonymous poster hash: 46d50...9ce
Skrevet

Jeg ville holdt meg til den opprinnelige planen, og forklart både datteren og farmoren at dere allerede har planer. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: a6d7b...0fb
Skrevet

Her er jeg enig med alle som mener at i denne situasjonen er det absolutt best å følge opprinnelig plan, at du skal ha barna, samme hvor knust jenta blir. Er rimelig frekt av farmor å kuppe jula! Sett ned foten og fortell hvor dkapet skal stå, ellers blir du manipulert hele tiden.

Men dere deler vel jula i to? Barna får jo noe av romjula pluss nyttårshelg med far og farmor?

Skrevet

Jeg har hatet julen helt siden mine foreldre ble skilt. Skyldfølelsen av at den andre ikke feiret med oss barna ødelagte hele feiringen for meg. Jeg fikk velge hvor jeg skulle feire. Dersom foreldrene mine hadde en avtale og holdt seg til den ville det ikke vært jeg som måtte velge bort den andre og samvittigheten min hadde sannsynligvis ikke vært så dårlig.

Det er veldig dårlig gjort av farmoren å spille på 11-åringens følelser på den måten og det må tas opp med faren til ungene. Han kan vel ikke synes at det er greit at datteren blir manipulert på den måten?

Håper det ordner seg for dere HI og at julefeiringen blir fin likevel:-)

Anonymous poster hash: a4e1b...b94

Skrevet

Som skilsmisse barn selv og med barn som også er skilsmissebarn har jeg et råd til deg: Hold deg til den opprinnelige planen. Gi jenta beskjed om dette så fort som overhode mulig. Er hun hos faren nå sier du ifra så fort hun kommer hjem. Si at dette ikke er noe farmor kan bestemme. La jenta furte så mye hun vil. Unger skal ikke bestemme disse tingene. Unger har godt av å møte motgang. De vokser på det og lærer at ikke alt blir som de vil.

Anonymous poster hash: 07677...49e

Skrevet

Hvis du feirer med eksen i år kan det skape store forventninger hos barna. Først og fremst om felles julefeiring hvert år, deretter kanskje også om en gjenforening (hvis mamma og pappa vil feire julaften sammen betyr det kanskje at er kan bli sammen igjen?)

Jeg ville nok heller forklart barna hvordan sting blir, og ikke gitt dem så mange muligheter til å påvirke julefeiringen. Noen ganger er det tryggest for barna at vanskelige avgjørelser tas av de voksne. Ikke ha dårlig samvittighet for dette, det har du ingen grunn til. Det er helt tydelig at du tenker på barnas beste oppi dette også, ikke bare dine egne ønsker.

Ekssvigermor får bare reise hytta si, ingen grunn til å berøve mormor for julaften med barnebarna når det er hennes tur. Og i hvert fall ingen grunn til at du skal feire sammen med henne.

Skrevet

Hold deg til opprinnelig plan HI. En 11 åring kan ikke bestemme over hele familien, og ivertfall ikke en manipulerende ål av en farmor. Datteren din kommer over dette, om du skal la henne bestemme nå kan det skje igjen med farmor i ryggen. Far ville ikke dele med deg så hvorfor HI kalles egoist og ikke han er for meg latterlig. Det går også utover mormor/ morfar. Hvem er det Farmor tror hun er?

Skrevet

Jeg er ikke sikker på at det er din datters største juleønske, det kan jo godt ha å gjøre med stikk fra farmor, pappa eller redsel for at pappa blir sittende alene. Du vet jo ikke hva som er sagt og om det er dårlig samvittighet som ligger bak.

Jeg ville nok ha satt henne ned å fortalt at nå er du og pappaen skilt og du er i et nytt forhold og det er bestemt at dere skal feire med han og hans barn og slik er det. Neste år får hun igjen feire med farmor og pappa.

Og si klart fra så tidlig som mulig for å ikke la hun gå å lure og vente men vite hva som skal komme og forberede seg på det.

Som foreldre er det vår jobb å noen ganger sette klare grenser og være de voksene som bestemmer.

Jeg er også skilt, mine barn bor med meg på fulltid og de ser kun far om han besøker oss. Han har feiret jul med oss de siste årene og jeg skal innrømme at selv om jeg og han går greit overens er det ikke akkurat avslappet og jeg er kjempesliten når han drar. For jeg går hele tiden i akkord med meg selv for å sikre barna en rolig og god jul.

I år har jeg sagt at han ikke får komme og for første gang på disse årene ser jeg fram mot jula.

jula er faktisk ikke kun for barna det er noe med å ta vare på en selv også.

Anonymous poster hash: 966d1...4da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...