Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Hei, jeg kunne trengt noen innspill av dere kloke damer. Jeg er skilt og har tre barn med eksen min. Vi gikk fra hverandre for nesten to år siden og i fjor var første jula etter bruddet som var på nyåret 2012. Han hadde barna i jula og de feiret jul med hans familie. I år er det altså min tur til å feire jul med ungene. For noen måneder tilbake avtalte jeg og kjæresten min (vært sammen i ett år) at vi skulle feire jul sammen med barna våre. Kjæresten min er utenlandsk og har ikke egen familie i landet. Han måtte nylig dra til hjemlandet i anledning en begravelse og har dermed ikke økonomisk mulighet for å betale for billetter for seg og barna sine i jula. Ekskona hans bor jo her, og jeg vet at de går noenlunde greit overens, men julaftengreit vet jeg ikke. Vel, uansett - mitt eldste barn, ei 11 år gammel jente har nå ytret et par ganger at hun vil feire jul med pappa også. At vi feirer den sammen. Jeg har sagt at det ikke er vanlig når foreldre har skilt seg, men han har sagt at det ville være koselig (han er singel). Det toppet seg da min datter ringte meg her forleden og spurte om jula igjen og sa at farmoren hennes har invitert oss alle sammen til hytta for å feire jul der. Jeg sa at farmor ikke skal feire jul med oss, vi skal feire med mormor. For å legge til i historien her, så er farmor en temmelig stor del av grunnen til at det ble slutt mellom meg og eksen. Hun tviholdt på "lillegutten" sin, og "lillegutten" tilba mammaen sin og tok meg aldri i forsvar eller sa noe til henne når hun kom med sine giftige stikk (tenk Marie i alle elsker Raymond... ) og i femten år holdt jeg kjeft når hun kritiserte meg i mitt eget hjem. Nei, jeg feirer IKKE jul med den dama. Nå oppnår farmoren (med sin sedvanlige manipulasjon) å sette datteren min opp mot meg, jeg er jo slemmingen som sier nei når farmor er så storsinnet at hun inviterer meg, ekskona til "lillegutt" inn i sitt hjem på julaften! At det er "min" jul er underordnet her, altså. Så det var den siden - jeg kunne feiret jul med eksen min uten foreldrene hans, om det ikke var for kjæresten min! De to går ikke overens - eller, eksen min går ikke overens med kjæresten, så de to bør ikke feire jul sammen, det blir bare utrivelig. Så hvis jeg lar datteren min få sitt største juleønske oppfylt, så må jeg bryte avtalen med kjæresten og hans barn - noe som kan resultere i at de blir sittende alene på julaften - eller at han blir sittende helt alene fordi ungene vil da være med moren sin og hennes famlie og han ikke ønsker å trenge seg på. Eller jeg holder avtalen med kjæresten, men knuser min datters hjerte og risikerer at alle de såre følelsene hun har bearbeidet etter bruddet blusser opp igjen og at hun overfører negative følelser til kjæresten min og barna hans som følge av det. De har et godt forhold per dags dato. Det er sikkert noe jeg har glemt her, men hvis du fortsatt henger med i svingene, så blir jeg glad for ditt innspill til hvordan jeg bør løse dette! På forhånd takk =) Anonymous poster hash: 14d39...4dd
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Oi, dette var en vanskelig situasjon. Vet ærlig talt ikke hva jeg selv ville gjort, men når alt kommer til alt så hadde jeg nok satt mine barn foran i en sånn situasjon. Dropp farmor. Anonymous poster hash: c6c30...40f
Elsker livet Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Denne jula er sammen med mor. Det ble avtalt i fjor, og dere har allerede lagt planer som går utover andre som dere bryter. Neste år er det sammen med far. Da kan det bli på x-svigermors hytte e.l. Et alternativ er at 11 åringen får velge selv hvor hun vil feire jul i år.
Christine209 Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 Hadde nok ikke feiret med x-svigermor. Dere feiret jo ikke sammen i fjor heller? Synes ikke barnet skal bestemme, men at dere kan prøve å bli enige sammen. Far og svigermor bør ikke bruke barnet på denne måten, de vet jo at det er din jul
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 Denne jula er sammen med mor. Det ble avtalt i fjor, og dere har allerede lagt planer som går utover andre som dere bryter. Neste år er det sammen med far. Da kan det bli på x-svigermors hytte e.l. Et alternativ er at 11 åringen får velge selv hvor hun vil feire jul i år. Enig. Det er gjort avtaler som involverer mange mennesker. Den bør holdes. Evt. Får 11åringen feire der hun ønsker. Ikke lurt å lære unger at de ved å spille på skilsmisse og såre følelser, kan bestemme over hele familien og litt til. Hold pp avtalen som er gjort og vurder om 11åringe kan få velge selv. Ikke la henne velge for alle. Anonymous poster hash: 7885e...101
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #6 Skrevet 6. desember 2013 Ikke lett det der..... Jeg ville vært forsiktig med å la 11-åringen bestemme også. Med en svigermor/farmor som er så manipulerende at hun nærmest forårsaker skillsmisse mellom sønnen og konen, da vil en 11-åring være et lett "bytte" for henne. Og 11-åringen vil ikke forstå at hun evt blir manipulert. Jeg tror jeg ville fokusert på at neste jul kan hun feire sammen med pappa og hans familie igjen, og så fastholdt den julen du/dere hadde tenkt å ha. Anonymous poster hash: c28cc...d64
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 Når du selv mener at å feire med eksen, UTEN "Marie" tilstede, så ville jeg gjort det for datteren deres skyld. Kjæresten din og barna hans klarer seg sikkert fint. Anonymous poster hash: bba51...0c6
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #8 Skrevet 6. desember 2013 Dere har planer og du er voksen og må bestemme. Det er ikke lett å være 11 år oppi dette. Men hun trenger klare grenser og voksne som lager nye gode tradisjoner for henne. Her ville jeg gitt klar beskjed til både 11 åring og far at dette er jule hos deg og sånn blir det. Jeg ville også snakket med 11 åringen og fått henne til å komnme med forslag til tradisjoner som er viktige for henne. At skilte foreldre feirer jul med hverandre KAN gi barn tro på at de vil flytte sammen igjen.... Anonymous poster hash: 5cf85...c8a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #9 Skrevet 6. desember 2013 Oi... Her er man egoistisk og setter seg selv og ny kjæreste over barnet. Huff Anonymous poster hash: 6282d...4d8
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 Hadde nok satt foten ned. Om det blir slik dette året, så er det fort det skjer hvert år. Du kan eventuelt be din eks komme til dere? Anonymous poster hash: 6a2a3...0c9
Mia_73 Skrevet 6. desember 2013 #11 Skrevet 6. desember 2013 Oi... Her er man egoistisk og setter seg selv og ny kjæreste over barnet. Huff Du må nok lese HIs innlegg en gang til. Hva er egoistisk å feire jul sammen med barnet sitt etter avtale? Eksen til HI inviterte henne ikke ifjor når han hadde ungen, var han også egoistisk? Jeg hadde ikke gitt etter, uaktuelt å feire hos ex-svigermor, like uaktuelt å la 11-åringen velge selv. Gjør som du planla, selv om kjæresten din ikke kan feire med dere.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Oi... Her er man egoistisk og setter seg selv og ny kjæreste over barnet.Huff Anonymous poster hash: 6282d...4d8 Atte hæ? Skal to som ikke er sammen lenger alltid feire jul sammen hvis det er dette barnet ønsker? Anonymous poster hash: 9a300...25d
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 Eh...seriøst? Så barnet skal alltid "vinne" og mor for evig og alltid legge sine følelser til side? Oi... Her er man egoistisk og setter seg selv og ny kjæreste over barnet. Huff Anonymous poster hash: 6282d...4d8 [quote name=Anonym bruker" Eh...seriøst? Så barnet skal alltid "vinne" og mor for evig og alltid legge sine følelser til side? Anonymous poster hash: 2c38c...044
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 Oi... Her er man egoistisk og setter seg selv og ny kjæreste over barnet. Huff Anonymous poster hash: 6282d...4d8 Hæ? Hvem er egoistisk? Den mest egoistiske her er vel farmoren som ikke respekterer at sønnen og kona er skilt, at de nå har barna annen hver jul, så hun manipulerer en 11-åring. Hun er etter min mening den mest egoistiske her, etter min mening. Normalt sett ville jeg sikkert vært mer åpen ift en eks-svigermor som kom med en slik invitasjon. Men med en manipulerende person som det denne damen er, så synes jeg ikke det er greit. En invitasjon skulle kommet fra den damen, via hennes sønn og dermed til HI. Barna skulle ikke blitt involvert i en slik bestemmelse! Det er å sette barna i en umulig situasjon. Barna elsker alle involverte, og de vet at hvis de feirer jul med ene forederen så vil den andre være lei seg fordi de ikke feirer julen sammen. At en 11-åring derfor ønsker seg en jul med både mamma og pappa og hele familien er naturlig fordi det er slik hun er vant med å ha det - men også fordi hvis foreldrene feirer julen sammen så slipper hun, 11-åringen, å ha dårlig samvittighet over den av foreldrene hun ikke er hos. Det er i beste fall svært korttenkt av eks-svigermor å ta opp noe slikt med en 11-åring, og spesielt la invitasjonen komme gjennom henne. Da overlater farmor til 11-åringen å være delaktig i manipuleringen. HI er ikke den egoistiske her!!! Anonymous poster hash: c28cc...d64
mamma_bergen Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Oi... Her er man egoistisk og setter seg selv og ny kjæreste over barnet. Huff Anonymous poster hash: 6282d...4d8 Hvordan egoistisk?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 Barn trenger grenser, en 11 åring kan ikke bestemme over hele familien. Anonymous poster hash: 3c912...006
mamma_bergen Skrevet 6. desember 2013 #17 Skrevet 6. desember 2013 Oi... Her er man egoistisk og setter seg selv og ny kjæreste over barnet. Huff Anonymous poster hash: 6282d...4d8 Hæ? Hvem er egoistisk? Den mest egoistiske her er vel farmoren som ikke respekterer at sønnen og kona er skilt, at de nå har barna annen hver jul, så hun manipulerer en 11-åring. Hun er etter min mening den mest egoistiske her, etter min mening. Normalt sett ville jeg sikkert vært mer åpen ift en eks-svigermor som kom med en slik invitasjon. Men med en manipulerende person som det denne damen er, så synes jeg ikke det er greit. En invitasjon skulle kommet fra den damen, via hennes sønn og dermed til HI. Barna skulle ikke blitt involvert i en slik bestemmelse! Det er å sette barna i en umulig situasjon. Barna elsker alle involverte, og de vet at hvis de feirer jul med ene forederen så vil den andre være lei seg fordi de ikke feirer julen sammen. At en 11-åring derfor ønsker seg en jul med både mamma og pappa og hele familien er naturlig fordi det er slik hun er vant med å ha det - men også fordi hvis foreldrene feirer julen sammen så slipper hun, 11-åringen, å ha dårlig samvittighet over den av foreldrene hun ikke er hos. Det er i beste fall svært korttenkt av eks-svigermor å ta opp noe slikt med en 11-åring, og spesielt la invitasjonen komme gjennom henne. Da overlater farmor til 11-åringen å være delaktig i manipuleringen. HI er ikke den egoistiske her!!! Anonymous poster hash: c28cc...d64 Helt enig med dette!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #18 Skrevet 6. desember 2013 Dette bestemmer ikke elleveåringen, er faktisk bare å gi beskjed om at sånn er det og ferdig med det. Klart hun sikkert blir både sur og lei seg, men hva så? Sånn er livet, og dere får heller jobbe dere gjennom det på en fornuftig måte som styrker jenta di slik at dette skjer sjeldnere og sjeldnere. En skilsmisse kan være sår for livet, det betyr ikke at man skal la den sårheten bestemme over seg. Farmora hadde jeg ringt opp og bedt henne dra til et visst varmt sted med en god dose kjeft. Anonymous poster hash: e08f5...99d
Gjest mphs Skrevet 6. desember 2013 #19 Skrevet 6. desember 2013 Du gjør slik dere har planlagt og neste gang det er din jul er jenta 13 år og forstår kanskje mer.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #20 Skrevet 6. desember 2013 Oi... Her er man egoistisk og setter seg selv og ny kjæreste over barnet. Huff Anonymous poster hash: 6282d...4d8 Hvordan egoistisk? Skulle likt å se den mannen som ble kalt egoist fordi han ikke ville feire jul med en ekssvigemor han virkelig ikke liker. Spesielt når det er hans tur å ha barna og kjæresten hans ikke ønsker at han skal feire med eksfamilien. Den som foreslo noe sånt ville blitt kalt sprut gærne. Anonymous poster hash: 9a300...25d
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #21 Skrevet 6. desember 2013 Jeg skjønner godt dilemmaet her og alle følelsene knyttet til det, men for meg framstår det bare en mulighet egentlig og det er å opprettholde den opprinnelige planen. For det første: jeg ville ikke feiret med farmor. Ikke for alt i verden mtp det du beskriver! For det andre: Nå er det faktisk din jul! Du ble vel ikke invitert i fjor, sant? Høres ut som om farmor er ute etter pose og sekk her, altså å få se barna til jul hvert år. Og blir det sånn en jul, så vil de neste også, og så baller det på seg. Julen er jo allerede planlagt, og når er det tross alt kun noen uker igjen, jeg ville ikke endret på planene kun fordi 11 åringen vil det. Eksmannen kan være med mora si, og hva med barna til kjæresten din? De gleder seg kanskje til å være sammen med barna dine i julen, tenk for en nedtur å få kontrabeskjeden noen uker før. Anonymous poster hash: af881...544
Gjest ronja røverdatter Skrevet 7. desember 2013 #22 Skrevet 7. desember 2013 Jeg er helt enig med dem som sier at du må sette foten ned og bestemme i denne saken både for din egen del og for jenta di sin del. Hun skal få slippe å ta dette ansvaret og hun skal ikke få lov til å være den som bestemmer i en slik vanskelig sak. Hva blir det neste? Jeg har stor medfølelse med barn som opplever skilsmisser og ser det hver dag i jobben min hvor vondt og vanskelig det er for ungene, men det blir ikke lettere om foreldrene ikke klarer å sette klare grenser og bestemme og forklare. Så må du heller tåle at hun blir sint på deg og at det til og med ikke blir den beste jula dere har hatt, men det gjør ikke så mye i det store og det hele - det kommer flere juler og jenta vil bli trygg på at du som voksne håndterer slike saker og ikke minst gir det ikke grobunn til alle drømmer om at mamma og pappa skal bli sammen igjen. Dette er brutalt, men det eneste rette å gjøre - ikke pga kjæresten din, men pga deg og jenta (og de andre ungene dine)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #23 Skrevet 7. desember 2013 Hadde gitt beskjed om at iår blir det feiring slik dere har planlagt. Ikke la 11-åringen bestemme- da blir hun manipulert av x-svigermor. Hadde samtidig gitt beskjed til denne dama og barnefaren at en slik innbydelse ikke skal gå gjennom barna, men om de ønsker feire samlet kommer du gjerne på hytta neste år;-) Så får vi se om du blir invitert da!! Dessuten har du jo planlagt feire noe med mormor også om jeg forsto deg rett. 11-åringen er såpass gammel at setter du deg ned med henne og forklarer tror jeg mye er gjort. Anonymous poster hash: 6c5a8...f2c
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #24 Skrevet 7. desember 2013 Egentlig ganske enkelt, neste år når det er fars jul kan han velge å feire med farmor på hytta.. I år er det mors jul med de avtalene som er gjort :-) Anonymous poster hash: d024b...b67
petitt Skrevet 7. desember 2013 #25 Skrevet 7. desember 2013 Synes egentlig du svarte deg selv med "og knuser min datters hjerte" jeg. Hensynet til barna dine må komme foran den nye kjæresten din. Særlig når det er noe som er så viktig for barn som julaften er. Du kan være med kjæresten din alle de andre dagene i jula
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå