Gå til innhold

Datteren får ikke lov av stemor å stå opp før faren står opp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om et barn våkner halv syv-syv så skal det ligge i sengen fordi voksne mener at det er en ufornuftig tid å våkne på? Og ang klokken så er jeg ganske sikker på at hun har kontroll, men hva vet vel jeg.

Ja, en 8 åring bør fint forstå at man ikke står opp klokken halv syv når det ikke er nødvendig. Her hos oss har aldri morgenene startet før tidligst klokka syv. Små barn får komme opp i senga eller vi har lagt oss med dem og roer oss ned fram til det er stå-opp-tid. Fra de når skolealder kan de gjerne komme opp i senga om de vil, men da er det for å sove videre. Eller så må de gå tilbake på rommet sitt når det er for tidlig å stå opp. Der kan de riktignok få lese eller leke rolig i senga, men oppe får ikke så store barn lov til å være.

Vel, jeg syns det er en rigid regel. Min datter har alltid våknet tidlig og jeg syns det er helt feil å "tvinge" henne til å være i sengen til det behager far å stå opp. Hun sier hun bare ligger der...

Hvorfor diskutere stemor her? Er det ikke FAR som skal ha ansvaret her? Hva stemor velger å gjøre er jo lite relevant all den tid "hun har fått beskjed av fvk å trekke seg tilbake". Hvorfor anklage stemor og ikke plassere ansvaret der det hører hjemme? Hvorfor står ikke far opp med datteren sin når hun er der? Er det mer fristende å finne ting "å ta" stemor på? Å jeg er ikke enig i at alle 8 åringer er enkle vesener som hjelper til med småsøsken på morgenkvisten! Jenta kan like godt være en uspiselig rampunge som plager småsøsken og gjør morgenen stressende for stemor som står alene opp med småen.

Anonymous poster hash: b6abb...a7d

Det er vel ikke å ta stemor som egentlig er poenget her, men når stemor står opp med lillebror, så ser ikke jeg problemet med at datteren står opp. De skal jo leve som en familie, skal de ikke? Hvorfor da i alle dager utestenge ene barnet? Grunnen til at stemor har fått beskjed om å trekke seg litt unna er fordi hun blander seg opp i ting som far og jeg skal bestemme, som hull i ørene og måten stemor snakker om meg til datteren.

Hun er ingen krevende unge, hun ordner seg selv på alle måter. Hun er i tillegg veldig glad i lillebroren sin og leker mye med han.

Anonymous poster hash: 3f1ca...0c7

Nei, de skal ikke leve som familie når dere i samtale med familievernkontoret har gjort det klart at hun ikke har noe med stedattera si å gjøre og skal holde seg unna og trekke seg tilbake. SKikkelig dobbeltmoral, på den ene siden skal stemor ikke irettesette, kjefte, blande seg i oppdragelsen, ha medbestemmelsesrett i familien, men på annen side må hun koke, vaske, hjelpe til med lekser og stå opp med stebarnet så far kan ligge og purke i helgene der HAN har samvær. At hun står opp med sin toåring som MÅ ha tilsyn på morgenen er ikke det samme som hun skal ha ansvar for andre sitt barn som hun fikk beskjed om å holde seg unna. Man kan ikke få i pose og sekk. Enten er stemor fullverdig medlem av familien med medbestemmelsesrett og ikke bare være en tjener.

Anonymous poster hash: 4f362...6df

Jeg er faktisk helt enig med deg
Mener dere altså at stemor her burde få lov til å bestemme ting som foreldrene skal bestemme (som hvorvidt barnet skal få ta hull i ørene), og få lov til å prate dritt om barnets mor til barnet? Det er DETTE hi sier at familievarnkontoret har bedt stemor trekke seg tilbake på. Eller bare antar dere at stemor har fått beskjed om å holde seg HELT unna, i den grad at hun ikke får være sammen med ungen uten at far er våken og til stede?

At hun fungerer som "tjener" og lar far slippe unna ansvaret skal da virkelig ikke gå utover verken hi eller barnet. Stemor skal verken blande seg inn i ting de med foreldreansvaret bestemmer eller prate dritt om barnets mor fordi hun velger å bli stemor. "Fullverdig familiemedlem" innebærer faktisk ikke disse tingene.

Stemor får fortelle far at hun verken gidder å vaske klær og lage middag hvis hun ikke får bestemme at ungen skal få hull i ørene eller prate dritt om mor hvis det er så viktig for henne...

Anonymous poster hash: 8b8ef...53e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til HI:

Dette høres utrolig ut, men tror absolutt det kan være mulig. Det er så mange smålige kvinnemennesker i denne verden som finner seg menn med barn fra før, men som ikke aksepterer barna fra tidligere forhold og føler seg truet av barnas mor.

Kunne du tatt er prat med f.eks helsesøster eller familievernkontoret e.l slik at noen nøytrale kunne tatt en prat med datteren din om dette? Da kan jo disse ta opp dette med far. Om det faktisk er slik din datter sier så er jo dette i høyeste grad noe som må tas tak i og endres! Om dette stemmer er det på tide far får opp øya og begynner å sette barnet sitt som en viktig del som skal inkluderes i den nye familien!

Anonymous poster hash: 7e213...e6a

Skrevet

Til HI:

Dette høres utrolig ut, men tror absolutt det kan være mulig. Det er så mange smålige kvinnemennesker i denne verden som finner seg menn med barn fra før, men som ikke aksepterer barna fra tidligere forhold og føler seg truet av barnas mor.

Kunne du tatt er prat med f.eks helsesøster eller familievernkontoret e.l slik at noen nøytrale kunne tatt en prat med datteren din om dette? Da kan jo disse ta opp dette med far. Om det faktisk er slik din datter sier så er jo dette i høyeste grad noe som må tas tak i og endres! Om dette stemmer er det på tide far får opp øya og begynner å sette barnet sitt som en viktig del som skal inkluderes i den nye familien!

Anonymous poster hash: 7e213...e6a

Jo, jeg har tenkt på å snakke med fvk igjen, for jeg tror på henne. Har snakket endel med min mor i dag også, og vi er begge enig i at dette var for detaljert til at hun kan ha diktet det opp..Jeg syns dette er en vanskelig situasjon :(

Og til dere som mener jeg er bitter så kan dere lese innlegget en gang til. Og til dere andre som mener at stemor gjør rett så er jo dere på nivå med henne. Hvorfor i alle dager skal man la ting gå utover et uskyldig barn? Det er stemor som har valgt å lage familie med en som har barn fra før, da kan ikke hun forvente å utelukke det ene barnet som ikke er hennes..

Om et barn våkner halv syv-syv så skal det ligge i sengen fordi voksne mener at det er en ufornuftig tid å våkne på? Og ang klokken så er jeg ganske sikker på at hun har kontroll, men hva vet vel jeg.

Ja, en 8 åring bør fint forstå at man ikke står opp klokken halv syv når det ikke er nødvendig.  Her hos oss har aldri morgenene startet før tidligst klokka syv.  Små barn får komme opp i senga eller vi har lagt oss med dem og roer oss ned fram til det er stå-opp-tid.  Fra de når skolealder kan de gjerne komme opp i senga om de vil, men da er det for å sove videre.  Eller så må de gå tilbake på rommet sitt når det er for tidlig å stå opp.  Der kan de riktignok få lese eller leke rolig i senga, men oppe får ikke så store barn lov til å være.  

Vel, jeg syns det er en rigid regel. Min datter har alltid våknet tidlig og jeg syns det er helt feil å "tvinge" henne til å være i sengen til det behager far å stå opp. Hun sier hun bare ligger der...

Hvorfor diskutere stemor her? Er det ikke FAR som skal ha ansvaret her? Hva stemor velger å gjøre er jo lite relevant all den tid "hun har fått beskjed av fvk å trekke seg tilbake". Hvorfor anklage stemor og ikke plassere ansvaret der det hører hjemme? Hvorfor står ikke far opp med datteren sin når hun er der? Er det mer fristende å finne ting "å ta" stemor på? Å jeg er ikke enig i at alle 8 åringer er enkle vesener som hjelper til med småsøsken på morgenkvisten! Jenta kan like godt være en uspiselig rampunge som plager småsøsken og gjør morgenen stressende for stemor som står alene opp med småen.

Anonymous poster hash: b6abb...a7d

Det er vel ikke å ta stemor som egentlig er poenget her, men når stemor står opp med lillebror, så ser ikke jeg problemet med at datteren står opp. De skal jo leve som en familie, skal de ikke? Hvorfor da i alle dager utestenge ene barnet? Grunnen til at stemor har fått beskjed om å trekke seg litt unna er fordi hun blander seg opp i ting som far og jeg skal bestemme, som hull i ørene og måten stemor snakker om meg til datteren.

Hun er ingen krevende unge, hun ordner seg selv på alle måter. Hun er i tillegg veldig glad i lillebroren sin og leker mye med han. 

Nei, de skal ikke leve som familie når dere i samtale med familievernkontoret har gjort det klart at hun ikke har noe med stedattera si å gjøre og skal holde seg unna og trekke seg tilbake. SKikkelig dobbeltmoral, på den ene siden skal stemor ikke irettesette, kjefte, blande seg i oppdragelsen, ha medbestemmelsesrett i familien, men på annen side må hun koke, vaske, hjelpe til med lekser og stå opp med stebarnet så far kan ligge og purke i helgene der HAN har samvær. At hun står opp med sin toåring som MÅ ha tilsyn på morgenen er ikke det samme som hun skal ha ansvar for andre sitt barn som hun fikk beskjed om å holde seg unna. Man kan ikke få i pose og sekk. Enten er stemor fullverdig medlem av familien med medbestemmelsesrett og ikke bare være en tjener.

Anonymous poster hash: 4f362...6df

Har jeg skrevet noen plass at stemor ikke har noe med datteren å gjøre? Dette innlegget var bare latterlig og dratt helt ut av sammenheng. Ikke en plass har jeg skrevet at stemor skal være som en slags tjener som ellers ikke har noe hun skulle ha sagt i sitt eget hus.

Dette handler om et barn som helt uskyldig er havnet i to familier og jeg gjør myyye for at det skal være så lite belastende for henne som mulig, men vi er faktisk flere voksne som må jobbe for det.

Skrevet

Ja, en 8 åring bør fint forstå at man ikke står opp klokken halv syv når det ikke er nødvendig.  Her hos oss har aldri morgenene startet før tidligst klokka syv.  Små barn får komme opp i senga eller vi har lagt oss med dem og roer oss ned fram til det er stå-opp-tid.  Fra de når skolealder kan de gjerne komme opp i senga om de vil, men da er det for å sove videre.  Eller så må de gå tilbake på rommet sitt når det er for tidlig å stå opp.  Der kan de riktignok få lese eller leke rolig i senga, men oppe får ikke så store barn lov til å være.  

Men hva om hun våkner og er sulten eller tørst? Skal hun da sitte på rommet og vente til faren hennes våkner?

Anonymous poster hash: 5d227...127

En 8-åring kan da fint gå å finne seg et glass vann selv på badet eller på kjøkkenet.  Frokost serveres ikke til barn over et år eller to så tidlig her i huset.  Men om 8 åringen mot formodning skulle våkne og være kjempesulten, så klare hun å gå på kjøkkenet å finne seg en banan eller en yoghurt eller noe sånt.

Ja, en åtteåring klarer fint det. Men i dette tilfellet får jo ikke åtteåringen lov til å forlate rommet før far har stått opp....

Anonymous poster hash: 5d227...127

Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor STEMOR er et tema i denne sammenhengen?? Det er FAR, og kun FAR, som bør diskuteres!! Vi vet ikke hva som foregår mellom far og stemor, og hadde jeg fått om å holde meg "unna", så hadde jeg blitt så såret, at da ville jeg holdt meg unna alt! Skjønner at denne jentungen bør komme først, men det vil hun aldri gjøre hos stemor, for det er faktisk ikke hennes oppgave!

Hi, legg ansvaret der det skal være, og det er hos far. Sier far klart ifra til stemor at jentungen kan stå opp, når hun våkner, så kan ikke stemor si noe. Men, det passer nok far godt å ligge og purke, så lenge han vil ja, og slippe å stå opp, hvis jentungen skulle ha behov for ham etc...

Stakkars stemor, kommer alltid til å være den store, stygge ulven 😁

Anonymous poster hash: 25179...9d1

Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor STEMOR er et tema i denne sammenhengen?? Det er FAR, og kun FAR, som bør diskuteres!! Vi vet ikke hva som foregår mellom far og stemor, og hadde jeg fått om å holde meg "unna", så hadde jeg blitt så såret, at da ville jeg holdt meg unna alt! Skjønner at denne jentungen bør komme først, men det vil hun aldri gjøre hos stemor, for det er faktisk ikke hennes oppgave!

Hi, legg ansvaret der det skal være, og det er hos far. Sier far klart ifra til stemor at jentungen kan stå opp, når hun våkner, så kan ikke stemor si noe. Men, det passer nok far godt å ligge og purke, så lenge han vil ja, og slippe å stå opp, hvis jentungen skulle ha behov for ham etc...

Stakkars stemor, kommer alltid til å være den store, stygge ulven

Når stemor ikke lar barnet stå opp så er det da virkelig noe galt med stemor.

Anonymous poster hash: faeec...860

Skrevet

Hun er vel lei av å alltid stå opp med ungene da!!!

Skrevet

Stakkars stemor, kommer alltid til å være den store, stygge ulven

Virkelig?...

Skrevet

Hun er vel lei av å alltid stå opp med ungene da!!!

Har du lest svarene mine? De bytter på å stå opp med barna annenhver dag i helger o.l...Og om det hadde vært slik så er hun et fattig menneske som lar det gå ut over et barn.

Skrevet

Han er et fattig menneske, som ikke bryr seg om SITT barn!!!

Skrevet

Han er et fattig menneske, som ikke bryr seg om SITT barn!!!

??

Skrevet

Hi, du mener fortsatt at stemor har ansvaret?? Og ikke far??

Skrevet

Problemstillingen i dette innlegget gjelder stemor som ikke lar sin stedatter stå opp med stemor og lillebror. Har du lest nedover så ser du at jeg har tatt det opp med far og at jeg nå funderer på hvordan jeg skal gå videre med det. Men ja, i denne direkte problemstillingen er det stemor som har et ansvar. Hun er et voksent menneske og er utdannet innenfor barn og ungdom, hun har valgt å lage familie med en mann med barn fra før, hun har faktisk et stort ansvar! Og far må komme på banen og ta sitt ansvar, for det er ikke det at jeg "fritar" han, men henviser igjen til denne eksakte problemstillingen.

Skrevet

Vanskelig situasjon dere er i.... Det eneste jeg tenker er at en 8 åring kan forteller ting på en måte som kan misforstås. For eksempel: min ni åring kunne fortelle til faren sin at jeg og samboeren min bare kjefter på han. Faren ringte meg flyforbanna med en gang. Det 9 åringen ikke hadde fortalt var at vi kjeftet til slutt etter en million ganger vi hadde prøvd å få han til å høre på oss. Jeg vet ikke hva som er greia i deres tilfelle men i blant bør man ta ting med et klype salt

Anonymous poster hash: 60a84...cbf

Skrevet

Problemstillingen i dette innlegget gjelder stemor som ikke lar sin stedatter stå opp med stemor og lillebror. Har du lest nedover så ser du at jeg har tatt det opp med far og at jeg nå funderer på hvordan jeg skal gå videre med det. Men ja, i denne direkte problemstillingen er det stemor som har et ansvar. Hun er et voksent menneske og er utdannet innenfor barn og ungdom, hun har valgt å lage familie med en mann med barn fra før, hun har faktisk et stort ansvar! Og far må komme på banen og ta sitt ansvar, for det er ikke det at jeg "fritar" han, men henviser igjen til denne eksakte problemstillingen.

Men vet du? Jeg og syns dette blir litt dømmende på stemor. Du vet ikke hennes side av saken, gjør du? Hun har fått beskjed om å trekke seg litt tilbake, og kanskje ble hun litt såret. Kanskje usikker. Kanskje hun og far ikke har avklart helt hvor mye tilbaketrekking det faktisk er snakk om, og at hun reagerer med å trekke seg helt tilbake - at hun ikke vet hva hun kan si og gjøre og derfor helst ser at far er der når datteren er der. Dette må du ta med fvk og far!

For jeg tror på situasjonen din datter forteller om, og det må tas tak i, for det er ikke bra! Rart forøvrig at datteren ikke får lese eller leke... Ta det med fvk og far, og ring ham/datteren på morgenen noen helger og sørg for at han står opp med henne hvis hun ikke får stå opp alene. Pass på å ikke bare klandre stemor uhemmet, men prøv å komme i dialog om årsak og løsning.

Håper det ordner seg, og en stor klem til datteren din!

Anonymous poster hash: 2daa6...fec

Skrevet

Men vet du? Jeg og syns dette blir litt dømmende på stemor. Du vet ikke hennes side av saken, gjør du? Hun har fått beskjed om å trekke seg litt tilbake, og kanskje ble hun litt såret. Kanskje usikker. Kanskje hun og far ikke har avklart helt hvor mye tilbaketrekking det faktisk er snakk om, og at hun reagerer med å trekke seg helt tilbake - at hun ikke vet hva hun kan si og gjøre og derfor helst ser at far er der når datteren er der. Dette må du ta med fvk og far!

For jeg tror på situasjonen din datter forteller om, og det må tas tak i, for det er ikke bra! Rart forøvrig at datteren ikke får lese eller leke... Ta det med fvk og far, og ring ham/datteren på morgenen noen helger og sørg for at han står opp med henne hvis hun ikke får stå opp alene. Pass på å ikke bare klandre stemor uhemmet, men prøv å komme i dialog om årsak og løsning.

Håper det ordner seg, og en stor klem til datteren din!

Anonymous poster hash: 2daa6...fec

Kunne ikke vært mer enig! 👪

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...