Gå til innhold

Din beste takleteknikk ved hersketeknikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De aller fleste har vel opplevd en eller annen gang å bli latterliggjort, usynliggjort, utsatt for manipulering og verbalt bli satt ut av spill. 'Du er så søt når du er sint', er en klassiker.

Hva er din beste takleteknikk når du blir utsatt for hersketeknikk. Håper du øser av din erfaring 😊

Anonymous poster hash: 5d850...137

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hisse deg mer opp. Smil og gå din vei. Vær non chalant !

Anonymous poster hash: 6a710...937

Skrevet

Hev deg over det. Vær saklig saklig saklig. Dersom noen ikke inkluderer  ditt svar på e-post-utveksling med flere, resend e-posten og si, mitt svar falt tydeligvis ut, dessuten mener jeg ....

Hvis noen kommer opp med "din" idé på et møte, si fra.   " det er en interessant idé du trekker frem. Det er helt tydelig i slekt med det jeg foreslo i forrige uka ang...."

Når du snakker med mannen din eller nære venner, få ut eder og galle om disse menneskene, men på jobb, vær helt overlegen, konstruktiv og positiv. Ikke la deg pille på nesen.

Hva tenker du selv om dette?

Skrevet

Det kommer vel helt an på hvilken hersketeknikk som benyttes. Hvis det er subtil latterliggjøring som blikk/ smil ol er det best å konfrontere vedkommende, gjerne i plenum. Spørre rett ut om hva som konkret er morsomt, om vedkommende kan gjenta det og forklare nøyaktig hva hun mener osv....;)

Skrevet

Hold roen.

Fullfør det du skal si. IGNORER den som gjør dette.

Ble invitert med på et idemøte på jobb.

En annen på møtet overkjørte meg flere ganger. Til slutt rekker jeg opp hånden og ber om ordet. Spør møteleder (ikke herskeren) om dette er et idemøte for alle eller om jeg er med som møtefyll, hvis jeg var det siste så hadde jeg andre ting som var viktigere. Jeg fikk beskjed om at jeg var deltakere. Da ba jeg om at han fikk sørge for at alle fikk prate ferdig og fullføre uten å bli overkjørt av andre deltakere.

Han tok hintet. Herskeren altså.

Vi hadde vel ikke noe hjertelig forhold etter det men jeg fikk gå i fred.

Anonymous poster hash: 82701...547

Skrevet

Jeg har opplevd de fleste hersketeknikkene både fra kolleger og ei venninne, og jeg syntes ikke alltid det er så lett å finne ordene der og da.

Ei venninne av meg latterliggjør meg mye. Det kan være utsagn når vi presenterer oss for gutter på byen som at hun har 4 årig utdannelse og grad, og hvor hun skynder seg å si navnet mitt og at jeg bare har 3 årig grad. Det er jo fakta, men jeg føler at hun trykker meg ned. Da jeg fikk ny klokke fra et kjent motehus fikk jeg høre med en latter at det var jo ikke ekte gull akkurat.

På jobben har jeg valgt konfrontasjon, men det er ikke lett når sjefen min baksnakker meg til folk høyere opp i systemet og sår tvil om min kompetanse. Det får jeg høre i fortrolighet etterpå av kolleger som støtter meg (og syntes sjefen er en stor dust). De har også flere ganger fortalt om møter jeg ikke er invitert på av sjefen, og så får jeg heller ikke det skriftlige materialet jeg skal ha.

Når noen bruker hersketeknikken 'jeg hører hva du sier' for å ignorere mitt innspill, da svarer jeg 'så fint at du hører hva jeg sier. Hva tenker du om ideen?'.

Anonymous poster hash: 5d850...137

Skrevet

Hvis det ikke er i en situasjon der min mening egentlig betyr noe pleier jeg bare å le litt for meg selv mens jeg fortsetter det jeg holdt på med. 

Hvis det er i jobbsituasjon er jeg kvassere i kjeften enn de fleste, og gir enkelt og greit beskjed om at hvis folk ikke kan snakke skikkelig til andre får de pelle seg vekk så vi som bryr oss om å løse problemet heller enn å "vinne" diskusjonen kan jobbe ferdig.

Noen er bare frekkere enn flytoget, og ofte hjelper det å spørre dem rett ut om de mener å være frekke.

Anonymous poster hash: 79fa6...5e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...