Gå til innhold

Lucia - kun for lyshårede jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velger de kun lyshårede jenter i din barnehage/skole eller trekkes det?

I sønnen min sin klasse skulle de ha ei med lyst hår til å være selveste Lucia for hele skolen. Kjenner jeg blir så provosert fordi de 'diskriminerer' og dessuten var Lucia italiensk! Hva syntes du?

Anonymous poster hash: 84009...e15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det pleier vel å trekkes mellom? hos oss i hvertfall. i barnehagen trekkes det mellom barna i 6 års gruppa.

skjønner ikke helt hva lyst hår har med saken å gjøre? mener du at det burde kun vært mørkhårede jenter, siden Lucia var italiensk?

Skrevet

Bryr meg ikke og er ikke noe jeg gidder å bli provosert over

Anonymous poster hash: 6f9b8...f10
Skrevet

Enig, jeg trodde de hadde sluttet med at ei skulle være spesiell, men er slik her å. Gammaldags!

Anonymous poster hash: 030c2...0f7

Skrevet

Så rart! Det burde trekkes mellom alle som har lyst til å være det, uavhengig av hårfarge, eller til og med kjønn. Hvem som helst kan spille Lucia.

Skrevet

i min bhg går jentene i 6års gruppen Lucia sammen, var 2 stk i fjor.

Skrevet

Velger de kun lyshårede jenter i din barnehage/skole eller trekkes det?

I sønnen min sin klasse skulle de ha ei med lyst hår til å være selveste Lucia for hele skolen. Kjenner jeg blir så provosert fordi de 'diskriminerer' og dessuten var Lucia italiensk! Hva syntes du?

Dette husker jeg fra skolen. Jeg har brune øyne og mørkt hår, og ble aldri valgt. Ble aldri trekning heller- rullerte mellom de blonde. Utrolig kjedelig, og når min far fikk nyss i det ble han utrolig provosert. Han tok det opp, og de lovte endring. Da var jeg allerede ferdig på barneskolen men forhåpentligvis hjalp det andre med mørkt hår;-)

Jeg hadde tatt det opp om jeg hadde opplevd dette med mine barn. Ikke greit!!!

Anonymous poster hash: 1204b...20f

Skrevet

I vår barnehage trekkes lucia blant de eldste jentene, her spiller hverken hud eller hårfarge inn. Jeg hadde faktisk gitt beskjed til skolen om at de faktisk utelukker en stor gruppe jenter, samt at det er diskriminering og ulovlig! Fullstendig uakseptabelt av skolen!

Skrevet

Vi trekker mellom både jenter og gutter i 5 års gruppa. Synes det mest rettferdig.

Skrevet

*Gjesp*

Anonymous poster hash: 59d17...9b9
Skrevet

Da jeg gikk i 1. klasse på barneskolen favoriserte lærerne den søteste blonde jenta hele tiden. Hun var både Lucia og hovedpersonen i teaterstykket. Var aldri noen trekning, ingen andre kunne melde seg på. De bare valgte henne. Utrolig spesielt og jeg husker det fortsatt veldig godt selv om jeg bare var 6 år gammel.

Gjest Frøken Regine
Skrevet

Da jeg vokste opp var det alltid jentene med svart eller mørkebrunt hår som fikk være Lucia.

Skrevet

Hos oss var det alltid trekning mellom de eldste jentene - de som skulle begynne på skolen neste høst. Uavhengig av hårfarge, øyefarge eller hudfarge.

Skrevet

Lusiatradisjonen har vi fra Sverige. Derfor det lyse håret. Selv om Lusia opprinnelig sikkert var ganske mørk feires det i Norden som en lysfest.

Anonymous poster hash: 4e6bb...edc

Skrevet

Da jeg var liten, var det de lyse jentene det ble trekt i mellom.'8for Lucia skulle være lys..) I år ble min jente valgt til Lucia, da med trekning og hun har mørkt hår, så litt har verden gått videre!

Anonymous poster hash: 5e0f9...003

Skrevet

Det fiffige her er jo at klager over dette og samtidig antyder at italienere er mørke....

Anonymous poster hash: 75c2b...7c2

Skrevet

Da jeg gikk i 1. klasse på barneskolen favoriserte lærerne den søteste blonde jenta hele tiden. Hun var både Lucia og hovedpersonen i teaterstykket. Var aldri noen trekning, ingen andre kunne melde seg på. De bare valgte henne. Utrolig spesielt og jeg husker det fortsatt veldig godt selv om jeg bare var 6 år gammel.

Samme her! Var aldri noen trekning, det var bare de to samme jentene som ble valgt til ALT...

Anonymous poster hash: 188fc...32f

Skrevet

I bhg vi har hatt våre 3 jenter har det blitt trukket blant skoleklubbjentene :) Størstejenta synes det var fryktelig urettferdig at mellomstejenta ble trukket ut til å være Lucia, og ikke hun.... ;)Jeg har vært Lucia i kirka på julekonsert, da jeg var 13. Leste juleevangeliet for hele menigheten, med levende lys i håret... Jeg har alltid hatt langt mørkt hår.

Anonymous poster hash: 4d2b7...183

Anonymous poster hash: 4d2b7...183

Skrevet

Hva med guttene? Bør ikke de også få være med i vurderingen om hvem som får være Lusia?

Skrevet

Gutta får være staffan (eller hva han het) iallefall på min skole. Hadde spiss hatt på hodet

Skrevet

Hva med guttene? Bør ikke de også få være med i vurderingen om hvem som får være Lusia?

Lucia er en jente, så nei.

Er en gutt rett etterpå med hatt på

Anonymous poster hash: 58948...bd6

Skrevet

I barnehagen vår er det eldste jenta i førskolegruppa som er lucia hvert år, dvs at den jenta som er eldst i hele barnehagen går foran i toget. I fjor var det en nydelig mørkhåret jente som er født i begynnelsen av januar.

I år er det en korthåret jente som går foran, for hun er eldst.

På skolen er det 3.klasse som går lucia for hele skolen, og der melder de jentene som har lyst seg frivillig også trekker de blant disse.

Anonymous poster hash: 71511...089
Skrevet

Husker det ble ramaskrik og endel mugne blonde jenter det året vi skulle være Lucia. Hadde alltid valgt noe som da betydde at klassens populære blonde ble Lucia. Veldig urettferdig for de mørkhårede men også for de blonde jentene som var like søte men ikke populære og en del av gjengen. Vel mitt år trakk vi lodd og det ble ei fra Vietnam. Bare det at det skulle trekkes lodd var en lidelse for den blonde populære. Og det at det ble ei mørk ikke populær gremmet hun seg over. Jeg fant det veldig artig :) året etter tror jeg de gikk tilbake til velging. Idiotisk....

Anonymous poster hash: f57af...c6c

Skrevet

Det fiffige her er jo at klager over dette og samtidig antyder at italienere er mørke....

Anonymous poster hash: 75c2b...7c2

Jeg irriterer meg over de som bare velger lyshårede til å være Lucia, og motargumentet er at hun opprinnelig var mørk. Det jeg syntes er riktig å gjøre er å ha loddtrekning blant alle jentene. Det bør ikke spille noen rolle om hun er lys eller mørk. Jeg unner alle uansett hår- og hudfarge å føle seg utvalgt og spesiell. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...