Gå til innhold

Hvis et barn har forstuet eller brekt armen. Er det så vondt at de hyler lenge etterpå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 9 år falt i dag og ble sendt hjem rett etterpå. Men han er helt rolig og ser på tv. Ingen grining eller klaging. Denne gutten har LAV smerteterskel. Bør man sjekke det likevel hos lege?

Er hjemme med en syk 4-åring i tillegg. Så derfor kvir jeg meg litt for å dra ut i snøstormen med syk 4-åring. Men må man så må man.

Anonymous poster hash: 6472d...62a

Skrevet

Ved brudd vil jeg i allefall tro at smerten er såpass høy at han ville ha hylt om du tok borti armen, og egentlig ved å holde den i ro også. Er det hevelse? Skeivstilling? Rødme eller blåkul? Klarer han å bruke armen uten å gi tegn til smerter? En niåring vil jo også svare relativt sant om han har det vondt eller ikke. 

Skrevet

Er armen forstuet eller brekt så hovner den opp og du vil se det.

Skrevet

Klarer å bevege den. Ingen hevelse. Ingen skeivhet. Ikke rød en gang. Og ingen gråt.

Føler meg bare litt pushet siden skolen sa jeg burde dra til lege. Men nå vet jeg at gutten er litt unnskyld uttrykket; pysete, så det der og da kan ha sett litt mer alvorlig ut enn det kanskje er.

Men tragisk om det er noe gale så droppet jeg det:(

Hi

Anonymous poster hash: 6472d...62a

Skrevet

Brudd behøver ikke nødvendigvis å være så veldig vondt, spesielt ikke for barn som ennå har en myk benbygning og kan få såkalt greenstick-fraktur.

Skrevet

Da hadde jeg droppet legen. Det blir mange legeturer om man skal dra hver gang de slår seg...

Skrevet

Et fall eller et slag kan være vondt der og da uten at det nødvendigvis er brukket eller forstuet.

Om det hadde vært det hadde barnet hatt det svært vondt nå, smerten hadde ikke gått over som det virker som det har gjort.

Skrevet

Jeg hadde ikke gått til legen om det virker som han har det ok og armen ikke er hoven eller blå. Er det et brudd vil det fortsette å være vondt og blir det verre til i morgen får dere heller oppsøke legevakten.

Det kan være skikkelig vondt å få en smell i muskelen, men det går jo greit over igjen.

Anonymous poster hash: e15d1...9dd
Skrevet

Smerten vil komme etterhvert, så du kan se an. Jeg brakk armen uttallige ganger når jeg var liten, ofte ift aktivitet på skolen. Jeg brakk armen i en fotballkamp når jeg var 11, da sto jeg bare opp igjen og fortsatte og spille uten vondt. Først fire-fem timer når jeg var hjemme igjen kom smertene, da dro vi på røngten og det var kraftig brudd!
Skal også sies at de gangene jeg har forstuet så har dette vært mye vondere enn et rent brudd.
Jeg har alltid hatt stor smerteterskel, så det kan jo ha noe med det å gjøre.

Anonymous poster hash: 38c8d...622
Skrevet

Min gutt brakk tåa når han var 4. Gråt når det skjedde, men timene før han fikk komme til legen var uten gråt. Han satt bare å så film...

Anonymous poster hash: a6d38...bd5

Skrevet

Har ei jenta på straks 10 år. For nesten nøyaktig to år sia, blei eg oppringt fra skolen om at jenta hadde dotte og slått hånda/ handlede. Dro straks og henta ho, skolen trodde det ikke var noe brudd, for ene læreren hadde en sønn som hadde dotte året før og knekt hånda, så hun var sikker på at det ikke var brudd. Jeg sa til læreren, jeg er rimelig sikker på at det er brudd så vi drar på legevakta. Fikk skademelding og dro til legen, ble rekvirert rønken, da legen hadde prøvd og røre på armen. Det var brudd og 20 grader skeivstilling i håndleddet så ble sykehustur på oss, og sykehuset er 25 mil unna. Dær ble det narkose og overnatting for og få beina på plass inne i hånda.

Ta en tur til legen og spesielt siden det skjedde i skoletida, alle barn er forskjellige så greit med en sjekk, skal også inn i jornalen til barnet, ved eventuelle senskader. Skolen skal også skrive skademelding selv om det er bare forstuing/ forvridning som nav skal ha for og fatte vedtak om yrkesskade pga sensader som kan oppstå etter fylte 12-18 år og man må betale egenandeler på barna.

Anonymous poster hash: cfb8e...bfe
Skrevet

Jeg har brukket håndledd flere ganger, og det gjør omtrent ikke vondt å knekke beina rett av, verre hvis det er brist eller slått skeivt osv. Men ved rent brudd kjente jeg igrunnen bare at det verket når jeg prøvde å bevege håndledded sideveis. Opp og ned gikk helt fint.

Anonymous poster hash: 6e6cb...57a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...