Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Tanta til sønnen min har epilepsi.Hun går på medisiner og har ikke hatt mer en ett anfall på 5 år..Hun har så lyst til å være barnevakt.Hun bor 20 minutter unna og jeg er så nervøs..Tenk om hun får anfall igjen da hun passer han?Hun elsker sønnen min og nevnte det for henne at jeg syntes dette var skummelt..Hun er veldig lei seg nå..Men jeg synes det er så skummelt..Hva gjør jeg..? Anonymous poster hash: b577c...0e5
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Hvor gammelt er barnet? Hva hvis du hadde hatt epilepsi selv, skulle du ikke kunne være alene med barnet? Jeg forstår bekymringen, men samtidig så er det jo veldig liten sjanse for anfall. Anonymous poster hash: a925a...9bc
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Har epilepsi selv og en samboer som jobber i nordsjøen. Har tre barn og det går helt fint. Sjansen er veldig liten for at hun får anfall. Hvor gammelt er barnet? Anonymous poster hash: 7cd81...87b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 Det har bestefaren til unga mine også, men har aldri tenkt på det som en hindring for at han kan passe de. Folk kan få plutselig slag og hjerteinfarkt også.Epilepsianfall går jo stort sett over i allefall. Anonymous poster hash: a6b05...827
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 Hvor gammelt er barnet? Hva hvis du hadde hatt epilepsi selv, skulle du ikke kunne være alene med barnet? Jeg forstår bekymringen, men samtidig så er det jo veldig liten sjanse for anfall. Anonymous poster hash: a925a...9bc 8 måneder..Har alderen noe å si for det uansett tror du? Hva har det med saken å gjøre?Nå er det snakk om at det er hun som har det.. Hvordan vet man at sjangsen er liten? Anonymous poster hash: b577c...0e5
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 6. desember 2013 #6 Skrevet 6. desember 2013 Det kommer helt an på type epilepsi hun har og hvor gammelt barnet er. Min søster har det og hun får ikke ha ungene mine alene, men nå vil hun heller ikke det da fordi stress kan utløse anfall hos henne.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 Det har bestefaren til unga mine også, men har aldri tenkt på det som en hindring for at han kan passe de. Folk kan få plutselig slag og hjerteinfarkt også.Epilepsianfall går jo stort sett over i allefall. Anonymous poster hash: a6b05...827 Jo jeg vet at alt annet kan skje med alle andre også..Er klar over det.. Går over ja..Men hva om hun har detti oppå han? Skadet seg selv etc etc..? Anonymous poster hash: b577c...0e5
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #8 Skrevet 6. desember 2013 Det kommer helt an på type epilepsi hun har og hvor gammelt barnet er. Min søster har det og hun får ikke ha ungene mine alene, men nå vil hun heller ikke det da fordi stress kan utløse anfall hos henne. Den er tydelig mild da..1 anfall på 5 år..med tiden har hun måttet øke noe med årene... Hun kan også stresse...så jeg vet ikke.Synes det er litt skummelt. Anonymous poster hash: b577c...0e5
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #9 Skrevet 6. desember 2013 Hvor gammelt er barnet?Hva hvis du hadde hatt epilepsi selv, skulle du ikke kunne være alene med barnet?Jeg forstår bekymringen, men samtidig så er det jo veldig liten sjanse for anfall.Anonymous poster hash: a925a...9bc 8 måneder..Har alderen noe å si for det uansett tror du?Hva har det med saken å gjøre?Nå er det snakk om at det er hun som har det..Hvordan vet man at sjangsen er liten? Anonymous poster hash: b577c...0e5 Hadde hun hatt anfall oftere så hadde jeg og vært skeptisk. Men hvis hun har anfall så sjelden... Så er sjansen veldig liten. Anonymous poster hash: 7cd81...87b
❤lille stjerne❤ Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 Når hun er så godt regulert at hun ikke har hatt anfall på 5 år synes jeg ikke det er noe i veien for at hun kan passe barnet. Det er jo alltid en viss fare for at noe kan skje med alle barnevakter. Man kan besvime, falle i trappen, få et illebefinnende, føling eller hjerteinfarkt. Hadde hun hatt hyppige anfall ville jeg vært skeptisk, men dette virker å være under kontroll.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 6. desember 2013 #11 Skrevet 6. desember 2013 Men får hun kraftige anfall hvor hun ligger på gulvet å rister ?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Det har bestefaren til unga mine også, men har aldri tenkt på det som en hindring for at han kan passe de. Folk kan få plutselig slag og hjerteinfarkt også.Epilepsianfall går jo stort sett over i allefall.Anonymous poster hash: a6b05...827 Jo jeg vet at alt annet kan skje med alle andre også..Er klar over det..Går over ja..Men hva om hun har detti oppå han?Skadet seg selv etc etc..? Anonymous poster hash: b577c...0e5 Hvis du er så skeptisk så kan kanskje noen andre passe babyen? Anonymous poster hash: 7cd81...87b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 Skjønner tanta, hvis noen hadde sagt til meg at di er redd for å ha meg som barnevakt så hadde jeg blitt kjempe lei meg! Ihvertfall når hun har anfall så sjelden! Anonymous poster hash: 7cd81...87b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 Herregud folkens. Har epilepsi selv, og har vært anfallsfri i ca 2 år. Har et barn som jeg SELVSAGT er alene med en del, og hallo, det går faktisk helt fint. Jeg er et normalt og oppegående menneske som gjør akkurat det samme som alle andre. Men hva du velger er jo opp til deg, synes bare det var en merkelig ting å bli så hysterisk for når dama ikke har hatt mer enn et anfall på 5 år! Anonymous poster hash: 8c2f6...bcb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Men får hun kraftige anfall hvor hun ligger på gulvet å rister ? Det anfallet hun hadde var volsomt..Deisa inn i skapet, ned på gulvet, ristet lenge og skummet i munnen... Anonymous poster hash: b577c...0e5
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 Skjønner tanta, hvis noen hadde sagt til meg at di er redd for å ha meg som barnevakt så hadde jeg blitt kjempe lei meg! Ihvertfall når hun har anfall så sjelden! Anonymous poster hash: 7cd81...87b Jeg sa ikke noe om at jeg ikke synes at det var leit at hun ble lei seg? Anonymous poster hash: b577c...0e5
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #17 Skrevet 6. desember 2013 Herregud folkens. Har epilepsi selv, og har vært anfallsfri i ca 2 år. Har et barn som jeg SELVSAGT er alene med en del, og hallo, det går faktisk helt fint. Jeg er et normalt og oppegående menneske som gjør akkurat det samme som alle andre. Men hva du velger er jo opp til deg, synes bare det var en merkelig ting å bli så hysterisk for når dama ikke har hatt mer enn et anfall på 5 år! Anonymous poster hash: 8c2f6...bcb Hysterisk faktisk..... Vet DU selv at du aldri får igjen et anfall? Anonymous poster hash: b577c...0e5
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #18 Skrevet 6. desember 2013 Men får hun kraftige anfall hvor hun ligger på gulvet å rister ?Det anfallet hun hadde var volsomt..Deisa inn i skapet, ned på gulvet, ristet lenge og skummet i munnen... Anonymous poster hash: b577c...0e5 Har ikke alle sånne anfall? Jeg har iallefall det, tunga ser ut som en stor kjøttkake etterpå. Er det noe som står der eller noe så tar jeg med meg det i fallet. Sover i et døgn etterpå. Men er oppegående nok til å ta en telefon å ta vare på barnet til det kommer noen. Anfallene varer i noen minutter og er veldig, veldig skremmende å se på! Anonymous poster hash: 7cd81...87b
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 6. desember 2013 #19 Skrevet 6. desember 2013 Nei, det finnes flere typer anfall. Noen stirrer bare ut i lufta i noen min, eller plutselig går ut i veien osv.. Noen får forvarsel på anfall og andre får ikke noe tegn før anfallet kommer. Det dere beskriver er grand mal anfall som er kraftige anfall.
Englenemine Skrevet 6. desember 2013 #20 Skrevet 6. desember 2013 Det hadde ikke jeg vært komfortabel med ikke så lenge han var så liten og hjelpeløs. Haddd han kunnet ringt meg om det skjedde så hadde han vært stor nok. Baby på 8 mnd.... Skjønner ikke du engang vurderer det. Helt forsvarsløs. Og hun kommer jo til å være litt stressa mest sannsynlig da øker sjansen for anfall.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. desember 2013 #21 Skrevet 6. desember 2013 Om hun ikke er hatt anfall på fem år er sannsynligheten svært liten. Om hun ellers er en oppegående dame ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med dette, hun vil jo heller ikke utsette nevøen sin for fare. Ikke alle typer anfall er skremmende å være vitne til heller, noen vil du faktisk ikke kunne se at er et anfall.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #22 Skrevet 6. desember 2013 Hvis hun ikke har hatt anfall på fem år, hadde jeg ikke bekymret meg så veldig. Har hun mye aktivitet? Hvis hun går på medisiner er hun vel inne på sjekk fra tid til annen. Aktiviteten kan forklare om det er stor fare for anfall. Jeg kjenner flere som fortsatt har på epilepsimedisiner fordi de har litt aktivitet, men hvor Stesolid da blir seponert da aktiviteten er så liten at faren for anfall er svært liten. Har selv hatt epilepsi (friskmeldt) og det ble jeg basert på ingen aktivitet i hjernen. Fikk også leverer doser ut fra hva de så og ble senere tatt av medisiner. Jeg synes du er nødt til å ta alt slikt i betraktning. Anonymous poster hash: a1474...850
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #23 Skrevet 6. desember 2013 Selvfølgelig vet jeg ikke om jeg får anfall igjen, men så er det heller ikke noe jeg går og venter på. Lever jo som normalt, hva trodde du egentlig? At jeg sitter frynsete i sofaen og avstår fra all aktivitet i tilfelle jeg kanskje en gang går i bakken? Lov å bruke hodet litt da. Anonymous poster hash: 8c2f6...bcb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #24 Skrevet 6. desember 2013 Det kan være verdt å merke seg at selv om det å vurdere potensielle farer er en viktig del av foreldrerollen så har ikke naturen utstyrt foreldre med noe objektivt risikovurderingsverktøy. Som foreldre har man vel heller fått utlevert et stort utropstegn i hjernen, et utropstegn som lyser opp og skriker FARE!!!! når en situasjon kan være farlig for barnet. Det er selvsagt viktig å beskytte barna,men noen ganger kan det være lurt å tenke på at dette utropstegnet er langt fra objektivt, og som foreldre er man ikke profesjonelle risikoanalytikere. For dette er rett og slett snakk om risikovurdering. Hvor stor sjanse er det for at hun får et anfall, og hvis hun får anfall, hvor stor sjanse er det for at det skader barnet? Hvis man som forelder er klar over at man ikke objektiv i sin risikoanalyse kan man kanskje bøte på dette med å undersøke hvordan lignende situasjoner vurderes ellers i samfunnet. En epileptiker som har vært anfallsfri i et år får lov til å kjøre bil, på et midlertidig førerkort, anfallsfri i fem år gir rett til vanlig førerkort. http://www.epilepsi.no/aktuelt/nye-regler/ Jeg ser for meg at dersom man først får et anfall, så er risikoen for alvorlige konsekvenser av dette større dersom man kjører bil en dersom man er barnevakt. På bakgrunn av dette hadde jeg personlig ikke hat noen problemer med å overlate barnet til en epileptiker som kun har hatt et anfall de siste fem årene, forutsatt at dette anfallet ikke hadde skjedd helt nylig. Hvis vi til enhver tid skal sikre oss at det ikke skjer noe med voksenpersonene som er rundt barna våre kan ingen voksne være alene med barn... Anonymous poster hash: 06032...50d
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #25 Skrevet 6. desember 2013 Hva er det med folk??? Ett anfall på fem år, og så får hun ikke være barnevakt.... Mener HI at hun aldri skal kunne ha barn selv? Sånn hadde jeg tolket deg iallefall. Jeg har epilepsi, satt barnevakt ofte før jeg fikk egne og har jobbet lenge i bhg. Men stakkars, nå kommer hun til å være livredd for å få anfall, og dermed bli stresset. Kan du ikke la henne passe barnet en times tid eller noe sånt? Sjansen er jo minimal. Anonymous poster hash: c2584...aa7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå