Gå til innhold

kan man begynne å prøve igjen?

mammsen84

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei mammsen84!:-)

Det er ulik praksis og anbefalinger hos legene. Noen mener man bør vente en syklus, andre mener det bare er å kjøre på.... Selv ble jeg spontant gravid etter en sa i mai, ingen menstruasjon i mellom, men dette endte med en ny sa i juli!:-(

Du må rett og slett kjenne på hva kroppen din orker!? Er du under utredning? Lykke til!:-)

Hei mammsen84!:-)

Det er ulik praksis og anbefalinger hos legene. Noen mener man bør vente en syklus, andre mener det bare er å kjøre på.... Selv ble jeg spontant gravid etter en sa i mai, ingen menstruasjon i mellom, men dette endte med en ny sa i juli!:-(

Du må rett og slett kjenne på hva kroppen din orker!? Er du under utredning? Lykke til!:-)

Hei! nei jeg har ikke fått noe tilbud om utredning da jeg har hatt 1 normal graviditet,2 sa,en trøblete graviditet,og nå 2 MA..så har ikke hatt 3 på rad sånn sett… men vi vil jo veldig gjerne prøve igjen selv om denne siste gangen var veldig tøft i og med at fosteret var nesten 11 uker...

Det er ikke noe krav at abortene skal være sammenhengende, og du som har hatt 4 stk, bør henvises av din fastlege til utredning! Du blir ofte tatt mer på alvor av spesialisthelsetjenesten, og det kan i mange tilfeller være en "enkel" sak og ordne opp i. F.eks tilskudd av hormoner og blodfortynnende. Kjenner igjen følelsen av å ville prøve igjen, man har jo liksom ingen tid å miste!

Enig i at anbefalingene varierer fra lege til lege, men virker kanskje som de oftere anbefaler å vente en syklus ved kirurgisk abort (pga slimhinnene mer skrapet ned og trenger tid på å bygge seg opp igjen), etter medisinsk har jeg inntrykk av at de fleste sier man kan prøve med en gang om man føler seg klar.

Angående utredning tror jeg faktisk kravet er 3 på rad for å ha rett på dette fra det offentlige, men kan jo hende de utviser litt skjønn om du har hatt 4 stk men ikke på rad? Skader i hvert fall ikke å få seg en legetime og finne ut av det.

Ellers går det også an å bestille time til utredning privat. Jeg gjorde dette etter 2 MA (oppdaget uke 11/12, fosteret var 9-10 uker begge gangene). Da får man time veldig raskt også. Betalte vel 1300kr for timen, blodprøvene (meg + samboer) ble tatt og analysert på sykehuset, så betalte aldri noe for dem. Ble ikke funnet noe galt, men pga tidspunktet/veldig likt forløp begge gangene mente gynekologen jeg burde prøve progesterontilskudd, så sendte meg resept på dette. Om det var progesterontilskuddet som gjorde det eller ikke er jo umulig å vite, men er i hvert fall 25 uker på vei nå og ser ut som alt går bra.

Ville absolutt anbefale å søke hjelp! Tenker også at det hjelper litt på psyken at man gjør noe annerledes/ har prøvd alle muligheter.

Klem til deg, og masse lykke til framover! 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...