Gå til innhold

Straffet i bhg pga skorper.

Olivia♡

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en datter på 15mnd som nå plutselig ikke vil spise brødskiver lenger. For litt over en uke siden hentet jeg hun i bhg å fikk beskjed om at jenta mi ikke ville spise opp skorpene sine. Så de hadde latt hun sitte igjen ved matbordet alene mens de andre barna fikk gå ut og leke. Jeg ble litt paff of sjokkert så viste ikke helt hvordan jeg skulle reagere. I tillegg fortalte hun meg at hun var så sta og hørte ikke på nei, noe alle de andre barna gjorde. Hin lirte på om det var oppdragelsen her hjemme eller om det bare var sånn jenta mi var.. Så avsluttet hun med å si at det ble spennende og se hvordan hun ble i skolealder! Dette ble i tillegg tatt opp i gangen i andres foreldres påsyn. Skikkelig ubehagelig. Fikk helt klump i halsen og vondt i magen. Greit nok at hun er sta, men så ille er det ikke. Hun hører ikke alltid når vi sier nei, men gjør vel alle barn på 15mnd det? Dessuten etter denne dagen vil hun ikke ha brødskiver lenger og nesten ikke annen mat. Ganske frustrerende ettersom at hun har spist nesten alt før. Ped leder var ikke der den dagen, så lurer derfor på om dette bør tas opp med henne. Andre som har opplevd lignende? Hvordan går man frem?

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff.. får helt vondt i hjertet av lille jenten din :-( Dette er helt feil, En 1 åring skal ikke straffes, uansett .-(

Min gutt er 16 mnd og spiser ikke skorper heller, og det syns jeg man ikke kan forvente heller. Man kan heller ikke forvente at å små barn skal spise opp maten sin, men at de spiser til de ikke vil ha mer, så er det greit.

Det er også helt vanlig at barn i den alderen tester grenser og ikke alltid hører etter. Od det har ingenting og si for senere.

Dette ville jeg tatt opp med ped leder umiddelbart, det er også helt uhørt at assistentene tar opp ting i garderoben mens alle foreldre og barn hører dette.

Blir du ikke hørt, gå til styrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Veldig godt å høre andres synspunkt. Syntes selv at det er helt forferdelig, men tenkte at jeg kanskje overreagerer og vet jo ikke helt hva som er normal praksis i de forskjellige bhg. Venter på at kl skal bli 15.00 så jeg kan hente hun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. får helt vondt i hjertet av lille jenten din :-( Dette er helt feil, En 1 åring skal ikke straffes, uansett .-(

Min gutt er 16 mnd og spiser ikke skorper heller, og det syns jeg man ikke kan forvente heller. Man kan heller ikke forvente at å små barn skal spise opp maten sin, men at de spiser til de ikke vil ha mer, så er det greit.

Det er også helt vanlig at barn i den alderen tester grenser og ikke alltid hører etter. Od det har ingenting og si for senere.

Dette ville jeg tatt opp med ped leder umiddelbart, det er også helt uhørt at assistentene tar opp ting i garderoben mens alle foreldre og barn hører dette.

Blir du ikke hørt, gå til styrer!

var dette primær kontakten deres i barnehagen? Visst ikke spør om å få en samtale med primærkontakten, styrer og den som snakket til deg. Alle på engang. Dette skal du ikke finne deg i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ikkje i vår bhg, faktisk synes eg dei nesten er for slappe med å gi ny skive før første er ete opp.

No er mi i ei matnektperiode og maten kjem nesten urørt heim. Det er ikkje aktuelt å straffe ungen for å ikkje ete hverken frå vår eller bhg si side. Vi bestemmer menyen, ho bestemmer om og kor mykje ho vil ete.

Ville tatt opp dette med personalet, det er ikkje greit slik eg ser det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig. Barnet er 15 måneder. Ikke alltid man spiser skorper på den alderen. Og om de gjør det så gjør de ikke det hver gang. I barnehagen til barnet mitt når hun begynte når hun var 14 måneder, ble de overasket over at hun spiste skorper.Og de periodene hun ikke gjorde det pga av hun fikk tenner, så tok de vekk skorpene. Så dette syntes jeg var utrolig stengt. Ta det opp med ped. leder.

Anonymous poster hash: b7c9a...d57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for at dere har lest mitt innlegg og for svarene. Hun går i privat bhg da vi ikke har fått plass i det kommunale. Det var ikke ped leder som sa dette til meg i gangen. Jeg var dessuten på foreldresamtale for 3uker siden med ped leder og fikk bare skryt av lille jente våres, derfor jeg ble ekstra paff og frustrasjon enda større! Takk for støtte! Skal så absolutt gå videre med dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste jeg har hørt! Hadde ikke sendt ungen min dit flere ganger. Synes så synd på datteren din. Hun har selvsagt kommet over det nå men allikevel. Gå videre med denne saken!

Anonymous poster hash: 9b442...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kontakta ped leder ja. Kjenner jeg blir skikkelig provosert av å lese hvordan enkelte barnehageansatte kan oppføre seg. Å straffe barna er totalt uholdbart.  Tror ikke jeg hadde klart å holde kjeften jeg. Jenta vår er 2,5 år og spiser enda ikke skorper, med mindre de er myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig??? Min på 19 mnd spiser ikke skorper, ikke forventer jeg det og det gjør heller ikke de ansatte i barnehagen.

Måten den ansatte taklet denne situasjonen er skremmende! Du sier at din datter nå nesten ikke vil spise skiver, eller annen mat. Og det kan jeg godt forstå. Tenk å være 15 mnd gammel og ikke få lov å gå ut og leke sammen med de andre!

Nei her har den ansatte vist STOR mangel på omsorg, respekt og medfølelse!

Dette må du IKKE finne deg i, ta det opp med ped leder og ta det opp med styrer med en gang! Jenten din bør også få ekstra oppfølging og oppmuntring rundt matbordet i barnehagen fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen behandlet barnet mitt på den måten, hadde jeg klikket i vinkel! Fullstendig uakseptabelt! Også så frekke kommentarer i tillegg... Er det mulig?!?! Hvis ikke pedleder tar tak i dette, hadde jeg definitivt byttet barnehage. Slik går det ikke an å behandle barn som såvidt har rundet året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Godt å høre at dere tenker og mener det samme som oss her hjemme. Da er det hvertfall ikke vi som foreldre som bare overreagerer. Huff, jeg blir skikkelig uvel når jeg tenker på dette...

Ønsker dere alle en fortsatt god lørdagskveld og helg videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for ei hurpe!!!! Du bør klage på dette ja. Dette er ikke profesjonelt i det hele tatt av en barnehageansatt. Jeg ville gått rett til styrer. Man tvinger ikke et barn til å spise uansett hva det er. Stakkars liten. Håper det går bra med jenta di nå og at hun vil spise brød igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Det går ikke an å behandle verken veslejenta di eller deg på denne måten. Vedkommende barnehageansatt må da få tilsnakk for dette. Gå videre med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en datter på 15mnd som nå plutselig ikke vil spise brødskiver lenger. For litt over en uke siden hentet jeg hun i bhg å fikk beskjed om at jenta mi ikke ville spise opp skorpene sine. Så de hadde latt hun sitte igjen ved matbordet alene mens de andre barna fikk gå ut og leke. Jeg ble litt paff of sjokkert så viste ikke helt hvordan jeg skulle reagere. I tillegg fortalte hun meg at hun var så sta og hørte ikke på nei, noe alle de andre barna gjorde. Hin lirte på om det var oppdragelsen her hjemme eller om det bare var sånn jenta mi var.. Så avsluttet hun med å si at det ble spennende og se hvordan hun ble i skolealder! Dette ble i tillegg tatt opp i gangen i andres foreldres påsyn. Skikkelig ubehagelig. Fikk helt klump i halsen og vondt i magen. Greit nok at hun er sta, men så ille er det ikke. Hun hører ikke alltid når vi sier nei, men gjør vel alle barn på 15mnd det? Dessuten etter denne dagen vil hun ikke ha brødskiver lenger og nesten ikke annen mat. Ganske frustrerende ettersom at hun har spist nesten alt før. Ped leder var ikke der den dagen, så lurer derfor på om dette bør tas opp med henne. Andre som har opplevd lignende? Hvordan går man frem?

Håper på svar.

Dette var sikkelig uproffesjonelt av bhg. Jeg synes absolutt du bør ta det med ped.leder. Tror det er få barn som hører etter alt når de er 15 mnd. Et barn som tøyer grenser er et trygt barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

min gutt er 18 mndr, og spiser heller ikke skorper, får likevell skryt i bhg fordi han spiser så "godt" ! og jeg ser når de soper golv etter måltider, at det er svært mange som ikke spiser skorpene, ja...

hvilken type "bhg-tante" var det denne leksjonen kom fra da? en assistent? en gammel røy? en som ikke syns at ungdommen-i-dag oppfører seg, så hun skal endre dette ved roten nå??? jeg hadde krevd ett møte med ped.leder, der denne damen var tilstedet, og sagt min hjertens mening !!!

stakar lille skatten din, miste lysten på skiver, på den måten ! klem til dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nei, vet du hva stakkars ungen din og deg- jeg jobber selv i barnehage og dette var totalt uproft. Du må si ifra. Det er helt vanlig at barna ikke vil spise ditten eller datten eller griser og tuller osv det er en del av barndommen å teste ut, og det er de voksnes oppgave å lære barna bordmanerer uten å kvele matgleden eller gleden av det sosiale felleskapet rundt bordet. Det handler jo ikke bare om å trøkke i seg skorper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...