Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Hei. Jeg vil så gjerne bli dødsgod på løping Elsker denne treningsformen, eneste jeg klarer å fortsette med over tid som jeg føler gir meg noe positivt Så litt om meg: Har kjøpt meg en tredemølle, en fancy en sådan Har vært på løplabbet og sjekka føttene mine. Jeg overpronerer visst, noe som forklarer hvorfor jeg fikk vondt i ankler når jeg begynte løpe. Fødte min andre gutt for 7 mnd siden. Jeg startet sakte og rolig, og er nå der at jeg klarer løpe 5 km i strekk på fart rundt 8-8,5 km/t. Jeg vil gjerne klare å løpe 5 km på under/rundt en halvtime. Og på sikt en mil på under/rundt en time. Løper 4 ganger i uka ca. Mandag: 5 km Onsdag: 5 km Torsdag: Intervall (ca 30 min, løper på 12, går på 6 annenhvert minutt osv. Løping på høy hastighet gir meg vondt i knær og ankler, burde jeg da kutte ut dette??) Lørdag: 5 km Prøver å løpe litt fortere noen økter, men ikke alltid jeg klarer. Noen ganger løper jeg deler av økten på 9 km/t. Hvordan er det lurest at jeg går frem nå? Jeg er nødt til å være litt forsiktig med kroppen, da jeg kjenner det litt i ledd (sikkert i forbindelse med graviditeten) Vil også klare å opprettholde treningen jeg har blitt så glad i uten å føle jeg alltid må presse meg selv, og gjøre det bedre. Så, noen som har noen innspill/tips? Setter veldig stor pris på det Anonymous poster hash: bd94c...515
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Hei. Jeg vil så gjerne bli dødsgod på løping Elsker denne treningsformen, eneste jeg klarer å fortsette med over tid som jeg føler gir meg noe positivt Så litt om meg: Har kjøpt meg en tredemølle, en fancy en sådan Har vært på løplabbet og sjekka føttene mine. Jeg overpronerer visst, noe som forklarer hvorfor jeg fikk vondt i ankler når jeg begynte løpe. Fødte min andre gutt for 7 mnd siden. Jeg startet sakte og rolig, og er nå der at jeg klarer løpe 5 km i strekk på fart rundt 8-8,5 km/t. Jeg vil gjerne klare å løpe 5 km på under/rundt en halvtime. Og på sikt en mil på under/rundt en time. Løper 4 ganger i uka ca. Mandag: 5 km Onsdag: 5 km Torsdag: Intervall (ca 30 min, løper på 12, går på 6 annenhvert minutt osv. Løping på høy hastighet gir meg vondt i knær og ankler, burde jeg da kutte ut dette??) Lørdag: 5 km Prøver å løpe litt fortere noen økter, men ikke alltid jeg klarer. Noen ganger løper jeg deler av økten på 9 km/t. Hvordan er det lurest at jeg går frem nå? Jeg er nødt til å være litt forsiktig med kroppen, da jeg kjenner det litt i ledd (sikkert i forbindelse med graviditeten) Vil også klare å opprettholde treningen jeg har blitt så glad i uten å føle jeg alltid må presse meg selv, og gjøre det bedre. Så, noen som har noen innspill/tips? Setter veldig stor pris på det Anonymous poster hash: bd94c...515 Du er godt på vei. Jeg ville lagt inn langløping på lav hastighet en gang. Bytt ut en av 5 km. Langløping for deg starter kanskje på en mil ca og så øker du. Fart er ikke viktigst da men å holde kroppen i gang over lengre tid. Angående smerter i bein får jeg det samme på mølle. Har du anledning å løpe ute en gang i uka? Jeg begynte å løpe for to år siden og startet helt på bånn. Løp halvmaraton i høst. STOLT. Ellers er det masse fine løpeprogram på nett. Bare Google det. Løplabbet blandt annet har treningstips på hvordan komme i form. En mil på 50 minutter, halvmaraton under to timer etc. Lykke til. Løping er gøy. Anonymous poster hash: 776e3...9b3
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Du kan prøve å øke til 6-7 km noen dager, men når du løper 4 ganger i uka så synest jeg egentlig du bare skal fortsette med det programmet du har. Må ikke gjøre så mye at du går lei. Anonymous poster hash: 13403...2d3
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 Hei. Jeg vil så gjerne bli dødsgod på løping Elsker denne treningsformen, eneste jeg klarer å fortsette med over tid som jeg føler gir meg noe positivt Så litt om meg: Har kjøpt meg en tredemølle, en fancy en sådan Har vært på løplabbet og sjekka føttene mine. Jeg overpronerer visst, noe som forklarer hvorfor jeg fikk vondt i ankler når jeg begynte løpe. Fødte min andre gutt for 7 mnd siden. Jeg startet sakte og rolig, og er nå der at jeg klarer løpe 5 km i strekk på fart rundt 8-8,5 km/t. Jeg vil gjerne klare å løpe 5 km på under/rundt en halvtime. Og på sikt en mil på under/rundt en time. Løper 4 ganger i uka ca. Mandag: 5 km Onsdag: 5 km Torsdag: Intervall (ca 30 min, løper på 12, går på 6 annenhvert minutt osv. Løping på høy hastighet gir meg vondt i knær og ankler, burde jeg da kutte ut dette??) Lørdag: 5 km Prøver å løpe litt fortere noen økter, men ikke alltid jeg klarer. Noen ganger løper jeg deler av økten på 9 km/t. Hvordan er det lurest at jeg går frem nå? Jeg er nødt til å være litt forsiktig med kroppen, da jeg kjenner det litt i ledd (sikkert i forbindelse med graviditeten) Vil også klare å opprettholde treningen jeg har blitt så glad i uten å føle jeg alltid må presse meg selv, og gjøre det bedre. Så, noen som har noen innspill/tips? Setter veldig stor pris på det Anonymous poster hash: bd94c...515 Du er godt på vei. Jeg ville lagt inn langløping på lav hastighet en gang. Bytt ut en av 5 km. Langløping for deg starter kanskje på en mil ca og så øker du. Fart er ikke viktigst da men å holde kroppen i gang over lengre tid. Angående smerter i bein får jeg det samme på mølle. Har du anledning å løpe ute en gang i uka? Jeg begynte å løpe for to år siden og startet helt på bånn. Løp halvmaraton i høst. STOLT. Ellers er det masse fine løpeprogram på nett. Bare Google det. Løplabbet blandt annet har treningstips på hvordan komme i form. En mil på 50 minutter, halvmaraton under to timer etc. Lykke til. Løping er gøy. Anonymous poster hash: 776e3...9b3 Takk for svar Så en av øktene burde være lang og rolig? Hva med intervaller? Er det viktig enda? Lurer på om dette gjør mer skade enn nytte foreløpig da det er dette som gir meg vondt. Føler jeg mister litt kontrollen på teknikken når jeg løper fort. Kanskje jeg burde bli bedre på 5 km først. noen ganger legger jeg inn intervaller i øktene mine da, bare ikke like høyt tempo. Jogger på 8 litt, så 10, så 8, så 9 osv... Målet på øktene mine nå er å iallefall løpe 5 km før jeg gir meg. Også tar jeg farten litt underveis. 8-8,5 er behagelig og deilig tempo foreløpig. Anonymous poster hash: bd94c...515
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 Jeg vil anbefale deg å følge programmene du finner på løpelabben. Siden du har løpt litt kan du sikkert begynne noen uker ut i nybegynnerprogrammet. Disse er lagt opp slik at du gradvis bygger opp styrke og hurtighet, og i et tempo som forebygger skader. Løping er god trening, men veldig belastende for kroppen. Derfor er det viktig og ikke gå for hardt ut. Veldig lurt av deg å investere i gode sko. Jeg sliter også med overpronasjon, og måtte i tillegg til rette sko få såler via ortopedtekniker. Dersom du får vondt i ankler, knær, hofter og rygg så er dette et tips. Jeg startet med programmene til løpelabben. Først nybegynner også det for viderekommede. Nå løper jeg uten problem 10-15 km på en økt og skal løpe halvmaraton til våren. Men det er viktig å ta det i rolig progresjon for å unngå belastningsskader, spesielt når det ikke er så lenge siden du fødte. Det er er også viktig å trene litt kjernemuskelatur en til to ganger i uka. http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram Anonymous poster hash: 55476...844
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #6 Skrevet 6. desember 2013 Intervaller er nødvendig men om målet ditt er å løpe en mil på timen til våren kan du fint avvente intervaller til du er bedre trent. Lytt til kroppen og føler du at du ikke behersker det ennå kan det være smart å vente. Jeg HATER intervaller og har ikke løpt det så mye men løper en mil på 55 minutter (i medvind) ;-) Anonymous poster hash: 776e3...9b3
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 Intervaller er nødvendig men om målet ditt er å løpe en mil på timen til våren kan du fint avvente intervaller til du er bedre trent. Lytt til kroppen og føler du at du ikke behersker det ennå kan det være smart å vente. Jeg HATER intervaller og har ikke løpt det så mye men løper en mil på 55 minutter (i medvind) ;-) Anonymous poster hash: 776e3...9b3 Hvordan gikk du fram for å få opp farten da? Føler nå at jeg aldri kommer til å klare løpe fortere. Men dagsformen har jo utrolig mye å si da. Men er jo i en periode med litt lite søvn, så formen vil jo nødvendigvis variere en del... Anonymous poster hash: bd94c...515
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #8 Skrevet 6. desember 2013 Intervaller er nødvendig men om målet ditt er å løpe en mil på timen til våren kan du fint avvente intervaller til du er bedre trent. Lytt til kroppen og føler du at du ikke behersker det ennå kan det være smart å vente. Jeg HATER intervaller og har ikke løpt det så mye men løper en mil på 55 minutter (i medvind) ;-) Anonymous poster hash: 776e3...9b3 Enig med deg. Men dersom man skal løpe på mølle 4 dager i uka kan det være smart i legge inn en intervalltreninger 1-2 ganger i uka. Hvis ikke blir det fort veldig kjedelig. Etterhvert som man blir bedre løper man jo lenger, og jeg kan ikke tenke meg noe som er mer kjedelig enn 1 time i jevnt tempo på mølle. Intervallene trenger jo ikke å være så harde....HI skriver hun har ok tempo på 8-8,5. Da trenger ikke intervallene være på mer enn maks 10. Jeg bruker også stigning som intervall for å variere. Anonymous poster hash: 55476...844
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #9 Skrevet 6. desember 2013 Jeg vil anbefale deg å følge programmene du finner på løpelabben. Siden du har løpt litt kan du sikkert begynne noen uker ut i nybegynnerprogrammet. Disse er lagt opp slik at du gradvis bygger opp styrke og hurtighet, og i et tempo som forebygger skader. Løping er god trening, men veldig belastende for kroppen. Derfor er det viktig og ikke gå for hardt ut. Veldig lurt av deg å investere i gode sko. Jeg sliter også med overpronasjon, og måtte i tillegg til rette sko få såler via ortopedtekniker. Dersom du får vondt i ankler, knær, hofter og rygg så er dette et tips. Jeg startet med programmene til løpelabben. Først nybegynner også det for viderekommede. Nå løper jeg uten problem 10-15 km på en økt og skal løpe halvmaraton til våren. Men det er viktig å ta det i rolig progresjon for å unngå belastningsskader, spesielt når det ikke er så lenge siden du fødte. Det er er også viktig å trene litt kjernemuskelatur en til to ganger i uka. http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram Anonymous poster hash: 55476...844 Har fulgt programmet som heter c25k som er veldig likt og som er over 8 uker. Der lærer man å løpe 5 km/30 min sammenhengende i løpet av perioden. Så er nå liksom "ferdig". Men burde jeg kanskje gjøre det samme, og heller løpe på 8 km/t der man egentlig går, også 10 km/t der man skal jogge? Kanskje det er bedre enn intervalltrening foreløpig når jeg føler jeg ikke har helt kontroll på høy fart. Anonymous poster hash: bd94c...515
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 Og er det nødvendig med oppvarming i form av rask gange før man begynner å jogge? Eller kan man begynne rett på jogging? HI Anonymous poster hash: bd94c...515
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #11 Skrevet 6. desember 2013 Og er det nødvendig med oppvarming i form av rask gange før man begynner å jogge? Eller kan man begynne rett på jogging? HI Anonymous poster hash: bd94c...515 Gå et par minutter så et par minutter rolig jogg. Alltid lurt å starte rolig for å forebygge skader. Anonymous poster hash: 55476...844
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Jeg vil anbefale deg å følge programmene du finner på løpelabben. Siden du har løpt litt kan du sikkert begynne noen uker ut i nybegynnerprogrammet. Disse er lagt opp slik at du gradvis bygger opp styrke og hurtighet, og i et tempo som forebygger skader. Løping er god trening, men veldig belastende for kroppen. Derfor er det viktig og ikke gå for hardt ut. Veldig lurt av deg å investere i gode sko. Jeg sliter også med overpronasjon, og måtte i tillegg til rette sko få såler via ortopedtekniker. Dersom du får vondt i ankler, knær, hofter og rygg så er dette et tips. Jeg startet med programmene til løpelabben. Først nybegynner også det for viderekommede. Nå løper jeg uten problem 10-15 km på en økt og skal løpe halvmaraton til våren. Men det er viktig å ta det i rolig progresjon for å unngå belastningsskader, spesielt når det ikke er så lenge siden du fødte. Det er er også viktig å trene litt kjernemuskelatur en til to ganger i uka. http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram Anonymous poster hash: 55476...844 Har fulgt programmet som heter c25k som er veldig likt og som er over 8 uker. Der lærer man å løpe 5 km/30 min sammenhengende i løpet av perioden. Så er nå liksom "ferdig". Men burde jeg kanskje gjøre det samme, og heller løpe på 8 km/t der man egentlig går, også 10 km/t der man skal jogge? Kanskje det er bedre enn intervalltrening foreløpig når jeg føler jeg ikke har helt kontroll på høy fart. Anonymous poster hash: bd94c...515 Da kan du kanskje prøve dette: http://www.loplabbet.no/nybegynner-pluss Eller lage din egne programmer ut fra hva du liker. De første månedene synes jeg det var mer motiverende å følge programmen, men det er jo veldig individuelt. Noen ganger fikk jeg også "down" perioder der jeg følte at jeg ikke fikk progresjon, og var sliten. Da droppet jeg av programmet 1-2 uker og løp mindre og roligere. Jeg har erfart at man må presse seg, men også lytte til kroppen. Derfor har jeg tatt det rolig når kroppen har sagt fra. Jeg har også opplevd perioder med belastningsskader, og vært nødt til å la være å løpe til det har gitt seg. Hadde f. eks en beinhinnbetennelse i våres som satt i lenge. Var veldig kjedelig og ikke løpe da, men sånn er det når man ikke er 14 år lenger Anonymous poster hash: 55476...844
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 Jeg har drevet med fartsvariasjon. Øker og reduserer både hastighet og varighet. Noen ganger 60 meter sprint andre ganger øke mer og mer til lungene piper. Altså alt fra 10 sekunder til bort mot 4 minutter. Jeg orker ikke låse meg på 4x4. I tillegg har jeg en pervers glede av motbakkeløp. Begynte med det for å skåne beina og knær. Jeg har ikke klart å følge et program slavisk men har tatt med meg prinsippene. OG ikke minst jeg har trent masse spenst. Anonymous poster hash: 776e3...9b3
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 legg inn en lang og rolig økt. Prøv å løp ute da. Og desverre så har de fleste som løper mye vondt. Det er hardt for ben, men stort sett ikke farlig. Jeg erfarer at det ofte gir seg (smerter i knær og legger) når jeg har passert 8-9 km. Jeg ville invistert i en puls klokke hvis du ønsker effektiv trening Anonymous poster hash: 6a8ce...8e0
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Jeg ville supplert med litt styrketrening på bein også. Føles lettere og løpe når jeg har pushet bena litt med knebøy eller benpress et par ganger i uka. Forsøk å ha en intervalltrening iblant også. Variasjon er positivt for å bli en bedre løper. Løp både ute også i tillegg til på mølla. Litt i motbakke igså. Beina trenger forskjellig type belastning for å ikke bli overtrent eller skadet. Anonymous poster hash: bed2a...8d2
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 Hvis du får vondt av løpe på høy hastighet, tren heller intervall ved bruk av motbakke. Løp normalt i bratt motbakke, gå i pausene Anonymous poster hash: bed2a...8d2
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #17 Skrevet 6. desember 2013 Tusen takk for mange god tips og god motivasjon må vel bare prøve meg fram litt HI Anonymous poster hash: bd94c...515
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #18 Skrevet 6. desember 2013 Jeg ville ikke løpt så mye på tredemølle om jeg var deg, er alt for hardt for beina. Du burde heller vurdere å løpe mer ute i terrenget. Er bedre for beina dine, du får mer variasjon og blir ikke like fort lei. Er i tillegg tyngere å løpe ute i naturen dersom du vil ha raskere progresjon.. Ikke minst det viktigste er å ha veldig gode sko. Er ikke skoene beregnet for underlaget du løper på, ber du om skader. Anonymous poster hash: 6a8c3...920
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #19 Skrevet 6. desember 2013 Det er veldig greit med tredemølle når det uvær eller ekstremkaldt. Eller hvis man er alene med barna om kveldene og ikke kommer seg ut. Som jeg sa lenger opp: flott med tredemølle, men varier likevel og løp litt ute innimellom. Anonymous poster hash: bed2a...8d2
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #20 Skrevet 6. desember 2013 Det er veldig greit med tredemølle når det uvær eller ekstremkaldt. Eller hvis man er alene med barna om kveldene og ikke kommer seg ut. Som jeg sa lenger opp: flott med tredemølle, men varier likevel og løp litt ute innimellom. Anonymous poster hash: bed2a...8d2 Det skal jeg nok få til ca en økt i uka, er mye alene ellers Anonymous poster hash: bd94c...515
Anne Victoria Skrevet 6. desember 2013 #21 Skrevet 6. desember 2013 Det er viktig å komme ut av komfortsonen dvs. ikke løp samme program hver gang, men øk hastigheten litt for hver gang. Da tar det ikke lang tid før du merker forbedring
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #22 Skrevet 6. desember 2013 Det er viktig å komme ut av komfortsonen dvs. ikke løp samme program hver gang, men øk hastigheten litt for hver gang. Da tar det ikke lang tid før du merker forbedring Takk for svar Er jo også morsommere å variere litt da Anonymous poster hash: bd94c...515
Anne Victoria Skrevet 6. desember 2013 #23 Skrevet 6. desember 2013 Det er viktig å komme ut av komfortsonen dvs. ikke løp samme program hver gang, men øk hastigheten litt for hver gang. Da tar det ikke lang tid før du merker forbedring Takk for svar Er jo også morsommere å variere litt da Anonymous poster hash: bd94c...515 Ja, det er det. Også lønner det seg å ha sterk coremuskulatur eller kjernemuskulatur. Da er det lettere å løpe. Og farten bør økes litt fra gang til gang, er min erfaring. Det skal ikke være behagelig, sier min PT.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå