Gå til innhold

Livsstilsendring 1.januar - HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger hjelp fra dere her inne, til flere ting. 

Jeg og min samboer skal forandre våre kostholdsvaner, mosjons- og treningsvaner 1. januar (det er fordi det er litt dumt å begynne i jula hvor man nesten er dømt til å sprekke). 

Vi har 2 barn i hus som også må kunne spise det vi spiser, så vi ønsker et fullverdig kosthold ala Grete Roede. 

Brus drikker vi sjelden, men godteri må vi kutte ut, for det er et stort problem for oss. Handler for 200-250 kr i godt for en til to dager, pause i 3-4 dager før vi handler en ny pose godt.. 

Kan noen anbefale en bok, eller matoppskrifter? Har lyst til å begynne å lage mat fra bunnen av f.eks. Og så har vi nok hatt vel mye av den samme maten. 

Har planer om å begynne å veie maten, for vi er sånne som spiser i mengder, men hva er en normal mengde på et måltid? Vi eier ikke metthetsfølelse. 

Har lyst til å prøve ny mat, men har kjørt meg fast i de samme, enkle matoppskriftene som har bestått mye av halvfabrikat. 

Han har ca 40 kg å ta av seg og jeg har ca 55 kg å ta av meg, så det er ikke for gøy vi spør om dette. Vi har rett og slett i helt peiling på hvor vi skal begynne..

Hjelp? På forhånd, takk. 

Anonymous poster hash: 85317...cf9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En normal uke for oss har vært: 

Taco (fajitas, kinakål, paprika, storfekjøttdeig, selskapsdressing, ost, av og til champignon fra boks)

Ostesnitchel med poteter og grønnsaker (blomkål, brokkoli og gulrot fra fryst pose)

Lasagne (lasagnepakke fra toro e.l., av og til en liten håndfull kinakål ved siden av)

Laks med basmatiris og grønnsaker (blomkål, brokkoli, gulrot fra fryst pose)

Kjøttkaker (kjøpt i pakke), poteter og brun saus (fra toro)

Hamburger (brød, karbonader, kinakål og paprika)

Kylling, basmatiris, bernaise-saus (toro)

Spaghetti (sopps) med storfekjøttdeig, saus (tomatpure, ketchup, en klype sukker, salt, pepper og litt melk), champignon (fra boks).

Pitapizza (pitabrød, creme fraiche, rødløk, storfekjøttdeig, ost)

Laks med basmatiris og grønnsaker (blomkål, brokkoli, gulrot fra fryst pose)

Wok (strimlet sivnekjøtt, ferdig fryste wokgrønnsaker, sweet & sour fra uncle ben's) med basmatiris. 

Kjøttpudding (fra coop) med poteter, grønnsaker (blomkål, brokkoli, gulrot fra fryst pose) og brun saus (toro)

Koteletter med poteter eller basmatiris og grønnsaker (blomkål, brokkoli, gulrot fra fryst pose). Selskapsdressing.

Bali kyllinggryte med kylling og basmatiris

Bare for å gi en indikasjon på hva vi har spist tidligere (og hvor ensformig vi har spist). 

HI

Skrevet

Huff det virket som et ensformig kosthold. Hørtes også ut i innlegget ditt som at dere trengte grunnleggende opplæring i ernæring så hvorfor ikke begynne på Grete roede kurs begge to?

Skrevet

Huff det virket som et ensformig kosthold. Hørtes også ut i innlegget ditt som at dere trengte grunnleggende opplæring i ernæring så hvorfor ikke begynne på Grete roede kurs begge to?

For det har vi dessverre ikke råd til. Vi har ikke råd til at noen av oss kan ta et slikt kurs. 

Er derfor jeg spør her først og fremst.. 

Skrevet

Meld dere inn i vektklubben! Det koster ikke mye (tror det er 400kr for 6mnd.), dere får opp menyforslag og vil anbefale dere å bruke den en stund fremover. Mye variasjon og lov til å unne seg noe godt. Der får dere også treningstips. Istedenfor studio, kan det kanskje være en ide å trene ute:) Lykke til:)

Anonymous poster hash: 6da38...0c6
Skrevet

Jo hvis dere pleier å kjøpe godteri for 200,- ca hver femte dag er ikke det noe problem. Da er det viljen det står på.. Med dårlig kunnskap og så mange kg å gå ned klarer dere ikke det ved bare å få noen råd her. Og for å være helt helt ærlig tror jeg dere vil slite veeeldig når dere ikke allerede nå har kuttet ut godteri kjøp på flere hundre i uken, det er ikke noe dere må holde på med nå selv om det er jul! Det vanlige er vel at man unner seg litt ekstra kanskje litt ekstra godt julaften og en dag eller to i jula. Ikke at helle desember er en godteorgie...

Skrevet

Sjekk Grete Roede på nett. De har vel noe intro.

Jeg likte gamle måten til Grete Roede. Hvor damer skulle spise 1200 klalorier. Nå går det etter vekt og bmi tror jeg. Har du da stoffskifte problemerkan det være vanskelig å gå ned med den metoden.

En brødsrasjon er 2 brødskiver av de ferdig oppkjørte brødene f.eks

Bytt ut til magrere sorter av pålegg osv. 1 mellomstor potet, eller 2 små. Pasta....der er det nesten ingen ting. Blir ikke mett av det....

sauser byttes ut met sky, eller britan kyllingsaus...etterller annet var i hverfall mager. Kjøtt på størrelse med håndflata de også i tykkelse på hvor str hånda de er. Mye grønnsaker. GR har skrevet flere kokebøker.

Trim 30 min om dagen. begynn med 10 min ut i verden og tilbake igjen, hvis du vil gå... ok så meg 5 min i uka

Bruk mindre tallerkner.

Lykke til : )

Anonymous poster hash: 66475...190
Skrevet

Jo hvis dere pleier å kjøpe godteri for 200,- ca hver femte dag er ikke det noe problem. Da er det viljen det står på.. Med dårlig kunnskap og så mange kg å gå ned klarer dere ikke det ved bare å få noen råd her. Og for å være helt helt ærlig tror jeg dere vil slite veeeldig når dere ikke allerede nå har kuttet ut godteri kjøp på flere hundre i uken, det er ikke noe dere må holde på med nå selv om det er jul! Det vanlige er vel at man unner seg litt ekstra kanskje litt ekstra godt julaften og en dag eller to i jula. Ikke at helle desember er en godteorgie...

Jo, men akkurat de pengene har gått ut over andre ting, som regniger f.eks. Men nå har vi fått mer orden på økonomien

Nei, det var ikke slik jeg mente at vi ikke har kuttet ut store deler av godteriet allerede, for det har vi. Men mente at dersom vi blir invitert bort så har vi lettere for å sprekke på ting vi blir tilbudt nå i desember, for folk er mer innpåslitne når det kommer til å tilby godt i desember. 

Vi har alt kuttet mye, men vi begynner fra scratch 1. januar, så vi teller ikke med desember. 

Takk for tips og råd :) 

HI

Skrevet

Du har fått litt ymse svar, ser jeg. Det siste ville jeg ha sett bort fra, det var ikke særlig reflektert.

Men iallefall, så bra at dere tenker å gjøre endringer på vanene deres. Du nevner kosthold, men hva med trening og aktivitet? Er dere i bevegelse iblant? Det vil styrke motivasjonen kraftig om man samtidig trener.

Jeg har selv vært nokså overvektig, men har gått ned 30 kg de siste 2 årene. Det handler ikke om en mirakelkur, men om varige endringer i vanene, noe som har gitt meg sakte, men sikkert vekttap. Jeg har hverken forsøkt lavkarbo, blodtypedietten eller andre dietter. Jeg begynte rett og slett å telle kalorier. Først meldte jeg meg inn i vektklubben til vg og regnet ut hvor mange kcal per dag jeg trengte. Deretter begynte jeg å sette opp egne ukesmenyer slik at jeg ikke handlet så mye på impuls. Etterhvert lærte jeg ved hjelp av øyemål å se hvor mye jeg kunne spise uten at det ble for mye, og vekten har holdt seg siden. Og ja, innimellom unner jeg meg en godsak eller to.

Utfra menyen du setter opp er det mye pasta/ris og dressinger/saus samt lite fisk/ferske grønnsaker. Tror dere har mye å hente her i tillegg til å kutte ned snopet. Dessuten er det viktig å tenke PORSJONSSTØRRELSE!! Der er det ofte mye å hente. Ikke spis til du er mett, spis til du ikke mer er sulten!

En typisk middagsmeny her er f.eks:

Måndag: torskefilet med grønnsaker innpakket i alu-folie, settes i stekeovn. Serverer med poteter og lettrømme.

Tirsdag: kylling-eller biffwok med mange forskjellige grønnsaker, litt sweet chilisaus for å gi grønnsakene og kjøttet mer pikant smak, og en liten porsjon ris,

Onsdag: svin indrefilet med grønnsaker og sjysaus.

Torsdag: fiskekaker i sjysaus med kålrotstappe og poteter.

Fredag: kyllingsalat med mange herlige grønnsaker, med hjemmelaget dressing av olje, balsamico og vann. Her dropper vi pasta og brød til.

Lørdag: taco med lettere ingredienser som karbonadedeig, extra lettrømme, uten ost og igjen masse, masse grønt. Bruker skjell istedet for lefser.

Søndag: laks med dampede grønnsaker og en eller to poteter hver.

Lykke til ! Dette klarer dere. Bruk tiden nå fremover til å planlegge hvordan dere vil gjøre dette, og husk å legge inn nødløsninger med tanke på søtsuget som garantert vil komme, særlig i starten.

Anonymous poster hash: c7ba7...be0

Skrevet

For det har vi dessverre ikke råd til. Vi har ikke råd til at noen av oss kan ta et slikt kurs.

Minst en av dere burde ha råd til å dra på Grete Roede kurs hvis dere bla kutter ut å kjøpe godis for 1200kr mnd......

Skrevet

#9 her.

Mente selvsagt #6 og ikke #7.

Anonymous poster hash: c7ba7...be0

Skrevet

Minst en av dere burde ha råd til å dra på Grete Roede kurs hvis dere bla kutter ut å kjøpe godis for 1200kr mnd......

Som sagt har de pengene blitt prioritert til godt i stedet for andre regninger, men det har vi som sagt fått mer orden på nå i det siste. 

HI

Skrevet

Synes dere skal begynne i det små nå, FØRE 1.januar. Ikke fråtse i go`saker i tiden frem til jul, go ei heller i julen. Ta mmye mindre poteter, fete sauser, mindre kaker og mindre fet mat.

Begynn med å mosjoner litt også! Gjerne 1 time hver kveld i stedet for å glane på Tv feks.

Kutt drastisk ned på all den karbodritten dere dytter i dere, og kast allt det som er i skapet som pasta, ris og all det som er raffinert. ( nå i helgen) Hvor kult er det å legge på seg ytterligere 5 kg føre 1.januar?)

Gå til innkjøp av havregryn, skummetmelk, grovt brød - gjerne lavkaarbo eller bak dette selv. Kjempelett faktisk :)

Best hadde vært å meldt seg inn i en vektklubb, gjerne den på VG som faktisk ikke er så dyr.

Lykke til!

Skrevet

Så bra at dere tar tak :-)

Kan anbefale Helsekokeboken, helt super bok med vanlige middager fra bunnen av. Har ikke kjøpt Toro siden jeg skaffet meg den boka for noen år siden.

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8202329353

Ellers vil jeg råde dere til å ikke bite over for mye. Konsentrer dere om små endringer av gangen, hvis ikke er det rett tilbake.

Ta dere også en time hos fastlegen. Kanskje få tatt blodprøver og en generell sjekk, så kan dere gjøre en legesjekk, med jevne mellomrom og dermed få veldig klare svar på hvor bra det går. Dessuten kan det være spesielle ting for hver av dere som en lege kan sette fokus på og hjelpe med.

Lykke til!

Skrevet

Synes dere skal begynne i det små nå, FØRE 1.januar. Ikke fråtse i go`saker i tiden frem til jul, go ei heller i julen. Ta mmye mindre poteter, fete sauser, mindre kaker og mindre fet mat.

Begynn med å mosjoner litt også! Gjerne 1 time hver kveld i stedet for å glane på Tv feks.

Kutt drastisk ned på all den karbodritten dere dytter i dere, og kast allt det som er i skapet som pasta, ris og all det som er raffinert. ( nå i helgen) Hvor kult er det å legge på seg ytterligere 5 kg føre 1.januar?)

Gå til innkjøp av havregryn, skummetmelk, grovt brød - gjerne lavkaarbo eller bak dette selv. Kjempelett faktisk :)

Best hadde vært å meldt seg inn i en vektklubb, gjerne den på VG som faktisk ikke er så dyr.

Lykke til!

Det var ikke det at absolutt skulle fråtse i godsaker som gjør at vi ikke vil begynne før 1. januar. 

Men det er lettere å begynne etter at de verste fristelsene er over så man ikke sprekker med det nye opplegget på dag 3. Det er som sagt mye å ta tak i her. 

Vi har prøvd å kutte ned på størrelse på måltidene, men trenger nye impulser på annen type mat. Lett å si at man bare skal kutte ned på karbo, men hva skal jeg erstatte det med? 

Jeg har alt gått ned 30 kg, gubben har gått ned 20 (på 9 uker). Men de har forsvunnet ved diett for hans del og hos meg er det etter svangerskap. 

Jeg kan ikke begynne med normal mosjon før 1. januar og ordentlig trening før halvveis i februar grunnet keisersnitt. Gubben har begynt å trene opptil 5 ganger i uka 2 timer hver gang. Men han har også vært på diett. Og det er ikke slik han vil fortsette nedgangen. 

Har kjøpt fullkornsris og fullkornsspaghetti, men skal jeg bare kaste det? 

Hva menes med raffinert?

Takker for alle råd og tips :)

Vi skal få tatt en legesjekk, jeg har slitt med jernanemi og gubben trenger en god sjekk selv. 

HI

Skrevet

Hei igjen :)

Sliter selv med vekten, og i stedet for dette med pasta etc, så fyller jeg halve tallerken med salat eller kokte / wokede/ stekte grønnsaker- gjerne med basamico, olivenolje eller annet som ikke har så mye kalorier i seg. Og husk å krydre maten en masse.

Fikk tak i pasta fra FedonLindberg (sjekk ut Eurodiett) eller noe som heter Spisdegslank.no. Sistnevnte får man kjøpt ferdige retter, nesten levert frem til døren :) Koster heller ikke all verden, og man slipper å tilberede maten i særlig grad. Kjekt nå som dere har en liten en i hus :)

Lykke til!

Skrevet

Hei igjen :)

Sliter selv med vekten, og i stedet for dette med pasta etc, så fyller jeg halve tallerken med salat eller kokte / wokede/ stekte grønnsaker- gjerne med basamico, olivenolje eller annet som ikke har så mye kalorier i seg. Og husk å krydre maten en masse.

Fikk tak i pasta fra FedonLindberg (sjekk ut Eurodiett) eller noe som heter Spisdegslank.no. Sistnevnte får man kjøpt ferdige retter, nesten levert frem til døren :) Koster heller ikke all verden, og man slipper å tilberede maten i særlig grad. Kjekt nå som dere har en liten en i hus :)

Lykke til!

Tusen takk for svar :)

Skal sjekke det ut :)

Skrevet

Flott at dere tar tak, både for egen skyld og for barnas!

Meld dere f.eks. inn i vektklubb.no. Der kan man registrere bare det man spiser og trener, eller man får mange tips om oppskrifter. Du vil også se kostholdssammensetningen.

Lykke til!

Anonymous poster hash: ee9f8...aab
Skrevet

Så bra dere har tatt tak i dette! Og dere er jo allerede godt i gang, både du og mannen :)

Jeg anbefaler deg og mannen å lese "Frisk med lavkarbo" av dr Hexeberg, du får lånt den på biblioteket. Der vil du bl.a. få informasjon om hvordan blodsukkeret påvirker vekt og vektnedgang, men også ift andre helseplager. Siden du og mannen har hatt så stor overvekt som dere har hatt så er dere mest sansynlig insulinresistente. Det gjør at dere reagerer med å legge raskere på dere når dere spiser raske karbohydrater (brød, sukker, ris, pasta, potet, mais).

Dvs, at man bør kutte ut dette eller redusere mengden drastisk - det kommer an på hvor stor insulinresistens man har.

Det viktige er altså å holde blodsukkeren stabilt gjennom hele dagen ved å spise riktig. Greier dere dette så vil dere slutte å føle "oksehunger" og sug etter altfor store porsjoner. Fordi dere har spist feil for deres kropper så går hormonene litt amok og gjør at dere får lyst på stadig mer mat, mer søtt osv.

Løsningen er da å spise riktig slik at blodsukkeret og hormonene holder seg stabile.

Det er viktig at dere får i dere nok riktig fett i denne prosessen, det kan også gjøre prosessen lettere fysisk/psykisk og medvirke til at dere får mindre sultfølelse og søtsug.

Hvis man kutter ut de raske karbohydratene og tilfører mer riktig fett i kosten så vil man gå ned i vekt.

Du kan bake lavkarbobrød selv, det blir billigere enn å kjøpe. Finnes mange oppskrifter på nettet, ellers har Soma noen fine brosjyrer på helsekostbutikkene som man ofte kan få, der er det gode oppskrifter på både lavkarbo brød og knekkebrød, og også lavkarbo kaker og "søtsaker".

Les en av dr Hexebergs bøker, sjekk også ut Kostreform.no.

Det viktigste dere gjør er å lære hvordan det dere spiser påvirker kroppene deres, slik at det blir lettere å ta riktige valg, og at dere forstår hvorfor det går bra når det går bra, og hva som evt er årsaken til at det kan stoppe opp innimellom.

En god del har også stor nytte av å forholde seg helt eller delvis til blodtypedietten. Melkeprodukter kan f.eks. vanskeliggjøre vektnedgang for blodtype A og O. A fordøyer rødt kjøtt dårlig. Blodtype B trives ikke med kylling, tomat, linser. Som eksempel.

Dere har som sagt kommet godt i gang, så jeg tror dere vil ha stor nytte av å lære mer om hva som påvirker hormonene, blodsukkeret og vekten deres. Da blir det lettere å velge riktig også.

Sjekk også ut de Soma-brosjyrene i helsekosten nå, så kan dere lage gode julegodterier og kaker som ikke påvirker vekten så mye. De er så gode at de kan dere godt servere til gjester i julen også.

Trening og aktivitet er viktig! Men for større vektnedgang så er det kostholdet som er viktigst.

Lykke til videre :)

Anonymous poster hash: ca0b0...042
Skrevet

Synes det høres fornuftig ut å starte 1.januar,jeg!

ta en tur på biblioteket og lån kokebøker, så ser du hvilke det er verdt å bruke penger på. De låner inn fra andre bibliotek hvis de ikke har de du vil ha.

vektklubb.no har jeg hørt er bra, og mange bruker shape up-appen. den er gratis.

Anonymous poster hash: 333f7...953

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Lurt det du siste skrev å låne kokebøker på biblioteket først. 

Jeg føler det hadde vært lettere om jeg bare hadde hatt en komplett ukesplan og tilhørende handleliste de første månedene der vi også skal ha ferdig oppmålte mengder på tallerkenen (ikke til barna da, selvsagt.. Eller, ene barnet får jo bare melk enda [ingen amming, ikke tenk på det]).

Har tilogmed fått kjøpt meg en kjøkkenvekt slik at vi kan veie maten. 

Åja, shape-up appen er gratis, men da må jeg sjekke den ut :) 

Nå får jeg bruke den siste måneden til å lese meg litt opp slik at vi vet hva vi helst skal unngå. 

Liker ikke at det er så mange fristelser i jula.. 

God kveld :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...