Gå til innhold

Hvor mye støtte får man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min venter barn i slutten av Juli. Jeg har dessverre ikke fått fast jobb etter jeg ble ferdig som lærling, men jobber som vikar. Det varierer hvor mye jeg jobber, men blir jo ikke 100%. I tillegg er det jo heller ikke fast jobb.

Samboeren min er student, uten jobb ved siden av(forstår jo at dette er noe han må få seg ganske fort). Men vi har ikke kommet helt inn i dette: Om jeg ikke får meg fast jobb innen 6 mnder før fødsel, får jeg noe støtte igjennom "permisjonen" utenom den engangssummen før fødsel? For jeg har jo jobbet, bare at det ikke er fast jobb eller 100%. Vet ikke helt om vi kommer til å overleve, for det er uaktuelt at jeg jobber så og si rett etter fødselen. Og samboeren min får kun 7000,- i studielån hver måned, og det er vel ikke mye støtte for permisjon han får gjennom lånekassa heller. Ca 10 000-12 000 i mnd(hans eventuelle lønn+studielån)er helt umulig å leve på i ett år.. Er helt fortvilte her vi sitter.

Takk på forhånd!

Anonymous poster hash: f8d7e...7de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har jo også husleie å betale, mobilregninger, forsikringer, hund, bil, i tillegg til det- nå snart et barn å forsørge.

Skrevet

Jeg var vikar og jobbet ca 60%. Jeg fikk foreldrepenger. Nå er det noen år siden, kanskje det er noen forandringer?

Skrevet

Du får foreldrepenger utifra det du har tjent før du går i permisjon, spiller ingen rolle om det bare er som vikar.

Skrevet

Ja, jeg vet jeg må prøve så godt jeg kan å få fast jobb, og jeg prøver virkelig. Det er jo også viktig å ha en jobb å komme tilbake til. Pga angst er det ikke alle mulige jobber jeg kan ta, men jeg prøver å finne noen som passer meg og oss. Ok, så fint at vi får noe uansett, selv om jeg ikke får meg fast jobb.

Men får jeg/vi noe ekstra da samboeren min studerer? Det blir jo på en måte som at jeg er alene om inntekten da(alenemødre for jo ekstremt mye penger i fht de som bor sammen), selvom vi bor sammen:) Han har fulltidsstudie, og da er det ikke mye tid til å jobbe utenom det. Vi må jo jobbe for å klare dette, så det blir nok tøft fremover selvfølgelig. Men er jo da til slutt verdt det:)

Skrevet

Ingen? På det sistnevnte spm mitt altså :)

HI

Skrevet

Du får ikke noe støtte dersom far er student, nei.. 

Det er deres "problem" om dere ikke har råd til å forsørge deres eget barn. Så lenge dere bor på samme adresse har dere gjensidig forsørgeransvar ovenfor hverandre med felles barn. 

Han har ikke mulighet for å kombinere studiene og arbeid da? Er noen grunner for at samboere ikke har mulighet for å studere pga tilfeller som dette. Jeg har selv ikke mulighet for å studere fordi samboeren min tjener for lite uten muligheter for å tjene mer (dvs at han ikke har mulighet for å forsørge oss uten min inntekt). 

Anonymous poster hash: 058fe...695
Skrevet (endret)

Ja, jeg vet jeg må prøve så godt jeg kan å få fast jobb, og jeg prøver virkelig. Det er jo også viktig å ha en jobb å komme tilbake til. Pga angst er det ikke alle mulige jobber jeg kan ta, men jeg prøver å finne noen som passer meg og oss. Ok, så fint at vi får noe uansett, selv om jeg ikke får meg fast jobb.

Men får jeg/vi noe ekstra da samboeren min studerer? Det blir jo på en måte som at jeg er alene om inntekten da(alenemødre for jo ekstremt mye penger i fht de som bor sammen), selvom vi bor sammen:) Han har fulltidsstudie, og da er det ikke mye tid til å jobbe utenom det. Vi må jo jobbe for å klare dette, så det blir nok tøft fremover selvfølgelig. Men er jo da til slutt verdt det:)

Dere har ikke krav på mer selv om far er student. Siden det er du som skal være hjemme i permisjon er det din inntekt som er gjeldende. Så lenge du har rett på permisjon vil far få fedrekvoten, men siden han ikke har lønn er mest sannsynlig det eneste han får de 7000kr/mnd (alt som stipend) får de ukene han skal være hjemme. For at han skal få det må du i denne perioden jobbe over 50%, hvis ikke får ikke far foreldrestipend.

Vi fikk en datter i 2012. Jeg er student, og far jobber. Jeg hadde ikke noe obligatorisk på universitetet dette året, så jeg fortsatte som fulltidsstudent hvor jeg leste fra hjemme, og far søkte permisjon på eget grunnlag. Jeg fikk engangsutbetalingen fra NAV, og foreldrestipendet fra Lånekassen siden far jobbet over 50%. Ikke høyere beløp, men alt som stipend i stedet for lån. Fikk ikke noe ekstra fordi jeg studerte.

Endret av Ziiona
Skrevet

Ok, tusen takk for svar alle sammen :) Nå føler jeg meg mye tryggere, og det blir nok en kjempe fin tid fremover! Får bare håpe jeg får fast jobb så jeg har noe å komme tilbake til :)

HI

Skrevet

Du får ikke noe støtte dersom far er student, nei..

Det er deres "problem" om dere ikke har råd til å forsørge deres eget barn. Så lenge dere bor på samme adresse har dere gjensidig forsørgeransvar ovenfor hverandre med felles barn.

Han har ikke mulighet for å kombinere studiene og arbeid da? Er noen grunner for at samboere ikke har mulighet for å studere pga tilfeller som dette. Jeg har selv ikke mulighet for å studere fordi samboeren min tjener for lite uten muligheter for å tjene mer (dvs at han ikke har mulighet for å forsørge oss uten min inntekt).

Anonymous poster hash: 058fe...695

Han går på fulltidsstudie, så på en måte er det egentlig fullt opp. Men han vil jo jobbe for det her, for å klare dette, så han prøver å finne seg en helgejobb/kveldsjobb. I tillegg er det jo mye selvstudie og flere dager med "fri"(selvstudie), så så lenge han får lest litt innimellom så kan han jo jobbe flere dager heldigvis :) så ordner seg nok, ser veldig lyst på saken nå!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...