Gå til innhold

Kunne du blitt sammen med en som har hiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hiv kan ikke smitte via kyss.

Anonymous poster hash: 72581...612

Nei, nei.... men det er jo litt kjedelig å bare kysse hele livet da... :( De fleste vi jo ha noe mer en det liksom..

Av 10 000 runder i sengehalmen er det kun 5 som bli smittet. Så sex med kondom f.eks er helt ok. 

Anonymous poster hash: 95fdc...3c9

Joda, jeg skjønner jo det. Men man kan jo ikke vite om det er den andre eller om det er gang nr 7988 som smitter deg da. Hadde ikke klart å leve med den usikkerheten dessverre :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer selvsagt på hvem den personen som har HIV er! Hadde det vært min store kjærlighet hadde svaret selvsagt vært JA. man gifter seg med et menneske, ikke et virus!

Skrevet

Kommer selvsagt på hvem den personen som har HIV er! Hadde det vært min store kjærlighet hadde svaret selvsagt vært JA. man gifter seg med et menneske, ikke et virus!

Selvfølgelig, men nå var ikke diskusjonen om hiv-smittede er mennesker eller ei. Dersom man gifter seg med en hiv-positiv vil det alltid være en overhengende fare for smitte. Det er det som skremmer folk, neppe annet.

Anonymous poster hash: 6858d...28b

Skrevet

Selvfølgelig, men nå var ikke diskusjonen om hiv-smittede er mennesker eller ei. Dersom man gifter seg med en hiv-positiv vil det alltid være en overhengende fare for smitte. Det er det som skremmer folk, neppe annet.

Anonymous poster hash: 6858d...28b

Vel, spørsmålet var: 

"Kunne du blitt sammen med en som har hiv?"

En, etter mine begreper, henviser til et menneske, i mitt tilfelle da en mann, siden jeg er heterofil. Da er mitt svar at det kommer an på hvem denne "en" er. De fleste har svart helt hypotetisk her, kun med smitteangst som bakteppe. Det er nå ikke engang slik verden er, det er mennesker som smittes. De fleste som lever med Hiv i dag, lever til de blir gamle, så det er utrolig mange fordommer ute og går.

Skrevet

Såklart det kan. Hvis begge har feks blødende tannkjøtt eller sår i munnen vil HIV viruset kunne smitte.

Anonymous poster hash: 0132a...b35

Skrevet

Hmm.. Nei, da tror jeg mannen min hadde blitt litt sur.

Skrevet

Jo. Om man er uheldig kan man det. Om begge har sår i munnen, f.eks etter tannpuss kan man bli smittet. 

"Casual contact through closed-mouth or “social” kissing is not a risk for transmission of HIV. Because of the potential for contact with blood during “French” or open-mouth, wet kissing, CDC recommends against engaging in this activity with a person known to be infected."

Anonymous poster hash: 0283d...d9b

Dette er bare tull. 

Det finnes registrerte tilfeller hvor hiv har smittet gjennom kyss. 

Jeg vil uansett tro at United States Centers for Disease Control and Prevention vet bedre om dette, og derfor anbefaler deretter. Om du mener du vet bedre enn dem så værsågod.

Igjen: Det er ikke snakk om smitte via spytt, men blod. 

Skrevet

Nei. Risken er faktisk ganske høy for å bli smittet. Husker ikke tallene, men det var et betydelig antall som ble smittet i løpet av et år med en hiv-positiv partner.

Og hiv KAN smitte ved kyss, om man er uheldig nok.

Tull og tøys! HIV smitter ikke gjennom kyss mer enn det smitter gjennom å være i samme rom. 

Her er litt om hvordan HIV smitter ved hetroseksuell sex: 

• Receptive anal intercourse – One transmission per 200 sex acts
  • Receptive vaginal intercourse – One transmission per 1000 sex acts
  • Insertive vaginal intercourse – Five transmissions per 10,000 sex acts

Her om du deler nål, får blod i øyet eller blir bitt av en med HIV: 

• Needle or syringe sharing – 0.67 percent per needle-sharing contact [18]
  • Mucous membrane exposure to blood (eg, splash to eye) – 0.1 percent per exposure
  • Other exposure (eg, human bite) – 0.004 percent

http://www.uptodate.com/contents/nonoccupational-exposure-to-hiv-in-adults?

source=search_result&search=hiv+transmission+risk&selectedTitle=1%7E150

For helsepersonell som stikker seg på en nål/skalpel/el brukt på en HIV-positiv pasient blir kun 3 av 1000 faktisk smittet. 

• With percutaneous or sharps injuries from an HIV-infected source, the risk of HIV infection averages 3/1000, but varies greatly depending on the inoculum size (source viral load and volume of blood), the depth of penetration, and exposure to a hollow bore versus suture needle.

http://www.uptodate.com/contents/management-of-healthcare-personnel-exposed-to-hiv?source=search_result&search=hiv+transmission+risk&selectedTitle=3%7E150

Absolutt ikke tull og tøys, men råd fra United States Centers for Disease Control and Prevention.

Skrevet

Jeg hadde nok vært mest redd for at barnet mitt skulle bli smittet, ved kontakt med blodet på et tidspunkt f.eks.

Skrevet

Nei det kunne jeg ikke. Men hadde som andre påpeker ikke forlatt mannen om han ble smittet. Med mindre det var pga. utroskap..

Skrevet

Nå er det vel medisiner som gjør viruset ufarlig for andre? Altså "deaktiverer" det sånn at det ikke kan skje en smitte? Den HIV-smittede er fortsatt HIV-smittet, men kan ikke smitte andre om vedkommende er medisinert. Mener det ble snakket om i Ettermiddagen eller noe, denne uken? 

Skrevet

Hvis han var drømmemannen så ja. 

Anonymous poster hash: a5d48...7b8
Gjest MammaTilViktor🍒
Skrevet

Nei, hadde nok ikke begynt å date en som jeg visste var hiv- pos...

Skrevet

Nei. Altfor redd. Har nettopp tatt en hiv test selv, er jo livredd...fysj!!

Anonymous poster hash: 53447...c83
Skrevet

http://www.fhi.no/dokumenter/2778b8c2e0.pdf

13 hetroseksuelle kvinner ble smittet i fjor..ikke akkurat høyt, og litt over 5000 personer i HELE Norge har det, er ikke mye, bor vel en 4-5 mill her i landet..tipper mange av de smittede er utlendinger.

Anonymous poster hash: 53447...c83
Skrevet

Hadde dette vært en mann jeg hadde vært forelsket i, kan det godt tenkes. Det er svært liten sjangse for å bli smittet, og sålenge man beskytter seg skal det være ganske trygt. Det er større sjanse for at dem kommer til å  dø av en livsstilssykdom enn HIV. Det fins så gode behandligsmuligheter idag, at man kan leve et langt og godt liv på tross av sykdommen :)

Skrevet

Nei men det er kun pga livsønske mitt : få et barn som har det bedre enn jeg hadde det ..<3 

Anonymous poster hash: 2ccf4...3ae
Skrevet

Jeg vet det skal veldig mye til for å bli smittet, men jeg ville ikke tatt sjansen.
Det hadde sikkert også kunne ført til at venner av barnet ikke får komme hjem til oss, og at mine venner ville holdt seg litt unna.

Anonymous poster hash: d1bd9...2f1
Skrevet

Hvis samboeren min på en eller annen måte blir smittet av HIV (uten å ha hatt sex med noen andre selvsagt - utroskap er dealbreaker), så hadde jeg ikke fått mindre lyst til å gifte meg med ham. Folk lever godt med HIV nå for tiden, fordommene som henger igjen er foreldet! Man kan beskytte seg mot smitte, og det er en svært liten risiko. Jeg gjør mye annet som er farligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...