Gå til innhold

Hva lærer dere barna deres? ( utover det selvsagte)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg på feks famliehistorie, familie oppskrifter, om natur, vitenskap, kunst, kultur, eventuelt tro.

Hvordan samfunnet vårt er oppbygget. Hvor opptatte er dere av å gjøre barna deres nysgjerrige.

Gjør dere vitenskapelige eksperimenter feks på kjøkkenet, ute eller i garasjen? Drar dere ut på oppdagelsesferd i skog, fjære og på fjellet?

Grunnen til at jeg spørr er at jeg føler at mye av dette glemmes i tidsklemmen, fritiden snevres fort inn på enkelt aktiviteter. Læring overlates til skole, men jeh mener bestemt at vi foreldre faktisk har et minst like stort ansvar for å utdanne barna våre som skolen.

De får ikke papirer på den utdannelsen, men den er minst like verdifull og viktig, den kan være med på å gå barna til å lære seg selv bedre å kjenne, til å ha mer kunnskap og til å bli nysgjerrige nok til at læring blir spennende.

Jeg er ikke motstander av at barna får leke med ipad, pc, osv, men det må være en balansegang og apper erstatter ikke den kunnskap vi foreldre kan videreføre.

Anonymous poster hash: a529a...988

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er mine litt små enda, men planen er å ta dem på oppdagelsesferder i skog, strand og fjæra.. Eldste er 3år, så vi har vært på en del ferder med han.. Planen er og å lære han historier, og andre ting om steder vi skal besøke på ferier osv.

Syns dette er viktig, og tror de lærer med om vi gjør det sammen med dem enn å sitte å se dette på en ipad eller bok.. Og læringen på skolen vil bli enklere om vi gjør dette. Og ikke minst så er det gøy.. :)

Ellers så er det viktig for meg å lære dem å overleve.. Lage mat, fyre i ovn (selvsagt rette alder) spikke med kniv, skjøre brød, smøre ski, skru på sykkel, og enkle ting med bil.. De skal og lære å skifte dekk så fort de blir store nok.. Enkle ting de kommer langt med..

Anonymous poster hash: 924c7...ecf
Skrevet

Tja, vj gjør ikke slike ting hele tiden, men vi er for eksempel beviste i valg av høytlesingsbøker. Vi velger stort sett bøker som gir litt mer enn bare underholdning og sniker med litt informasjon om forfatterene, bakgrunnen for bøkene ol samtidig.

Mannen er flink til å vise dem stjernehimlen og de har fått med seg en god del naturkunskal. Det hender også vi gjør eksprimenter og forsøk på å gjøre ting slik de gjorde i gamledager.

Ungene får også opplæring i bruk av kniv og øks. De lærer å lage mat, å brodere og å sy på maskin. Vi sørger for at de får musikkopplæring og at de kan svømme, sykle, gå på ski og skøyter osv.

Totalt sett synes jeg vi lærer dem ganske mye, men i forhold til den systematiske opplæringen de får på skolen er det jo ikke så mye.

Anonymous poster hash: 8e7a4...001
Skrevet

Lærer dem om respekt.

Respekt for dyr. For natur. Naboer. Venner.

Lærer dem om empati. At alle ikke har det like godt som dem. Takknemlighet med utgangspunkt i forrige punkt.

Og ikke minst være selektiv mtp klær og produkter som har gått på bekostning av dyr underbetalte mennesker (barn) jeg vil at mine barn skal være opplyste og søke informasjon.

Anonymous poster hash: 092ed...34c

Skrevet

Tar dem med på museer og kunstgallerier. Det interaktive vitensenteret i byen er fantastisk: Planetarium, kjemishow, eksperimenter og en figur av hvor mye en bæsjer i løpet av et år (alltid det mest populære).

Jeg har mange flotte bøker med bilder fra andre samfunn (yndlingsboka til lilleflyss er en kjempebok med hvordan stammesamfunn i Afrika dekorerer seg selv til høytider og fest).

Vi er ute i naturen, men lærer henne og hvordan en skal oppføre seg i by og trafikk.

Folkeskikk blir selvsagt lært. 

Det viktigste jeg vil hun skal lære seg er at hun er ansvarlig for sin egen lykke og må lette på rumpa og jobbe for de tingene hun vil ha i livet, de kommer ikke av seg selv.

Og hun blir lært at hun er elsket og hvor godt det er å elske noen tilbake :hug:

Anonymous poster hash: 96077...572
Skrevet

Jeg har to barn og eldste er tre år. Så for vår del har det ikke blitt så mye "ekstra" hjemme enda.

Mitt fokus ligger nok litt mer på forebygging. Vi leser bøker, teller og utforsker kjente omgivelser fra forskjellige vinkler. Vi snakker sammen om ting og tang. Været, som snø, sol og regn. Litt om månen og stjerner. Ingen dype samtaler. Men for meg er det viktig å snakke med og ikke bare til barnet. Mye av dette er en del av hverdagen og er ikke alltid så bevisste valg. Det som jeg tenker mest på er forebygging av lese- og skrivevansker og mattematikkvansker.

Ellers lærer jeg de respekt for andre, både mennesker og dyr. At det er ok å vise følelser og empati.

Anonymous poster hash: 6f0a7...f4b

Skrevet (endret)

Lite eksperimenter på kjøkkenet ;). Det tar vi på teknisk museum eller andre steder

Slik foregår hjemmelæringen med 7- åringen her:

Barnet deltar i baking og i blant planlegging av ting. Vi fisker krabber om sommeren, står på ski og skøyter, går turer i skogen høst og vår hvor vi plukker og snakker om bær og blomster, vi har dyr (noe jeg tror er sunt), vi besøker museer, går på teater og kino og andre arrangementer som egner seg for barn.

Barnet ser også på barnenyhetene i blant og så snakker vi om sakene etterpå. Vi leser bok på sengekanten de fleste kveldene, og jeg snakker hjemme med barnet om aktuelle ting slik som etikk, det politiske valget m.m. Vi er ikke religiøse selv, men snakker også om religioner som barn hun kjenner tilhører på en positiv og nysgjerrig måte, og forklarer rundt dette.

På sengekanten blir det også litt samtaler omkring barnets egne tanker og følelser knyttet til ting.

Jeg forsøker å lære barnet mitt praktiske ferdigheter, overføre kunnskap, la det videreutvikle sin logiske og kritiske sans, lære bort medmenneskelig respekt og empati, og å tro på seg selv.

Også jobber jeg med å innprente at vi ikke gir opp av frustrasjon i vår familie, og at talent som hun har innenfor mye, må jobbes med for at resultatene skal komme. På det siste området er det nok dessverre hos meg litt "lever ikke som man preker", jeg har fått gode resultater tross liten innsats mange ganger  ;). Men jeg vil at hun i motsetning til meg også skal lære seg å jobbe hardt, og ikke lene seg på intelligens og talent.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Jeg lærer min sønn takknemlighet og å ha et positivt fokus, med å hver kveld på sengekanten takke for det som har vært fint med dagen i dag. Altså at vi oppsummerer dagens innhold og hva som var bra med den.

Han er bare 15 mnd nå, så han vet jo ikke viktigheten av det ennå, men dette har vi gjort hele hans liv og det skal fortsette så lenge jeg får bestemme! 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...