Gå til innhold

Veldig bra skrevet! Ang pakkekalendere som har gått over styr!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter ;)

Anonymous poster hash: b4b62...939
Skrevet

Dette skal jammen jeg gjøre neste år også!! Mye koseligere da gitt!:)

Anonymous poster hash: aad6c...394

Skrevet

Skal gjøre det når barna blir større :) Men skal vel blande inn litt pakker og litt godis.

Skrevet

Men det kan jammen bli sjalusi og press rundt dette også.

Viss kalenderen blir proppet med div opplevelser.....

Kino,teater,skøytetur,svømmehall ol.

De som ikke har pakkekalender nå, har kanskje ikke muligheten til å få oppleve dette heller?

Skrevet

Jeg får ikke sitert nå, men jeg er helt enig med skyblue. Ha gjerne aktivitetskalender om dere heller vil det, men at det skal forhindre "press", sjalusi og misunnelse tror jeg jammen ikke. Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg har hvertfall ikke tid eller overskudd til en sånn voldsom aktivitet hver eneste dag. For jo, det er ganske heftig å ha en hverdagsuke bestående av svømmehall, skøyter, baking, grilling i skogen og spille brettspill. Innimellom middag og lekser, etter skole og jobb. Puh, blir sliten bare av tanken jeg.

Skrevet

Uansett hva man gjør eller ikke gjør, så er det jo noen som kan bli sjalu eller misunnelig.. Man får gjøre som man har lyst til, og så får andre bare takle det.

Anonymous poster hash: aad6c...394

Skrevet

Da stemmer jeg heller for en jevn fordeling og at søsken deler på 1 kalender med egne dager. Og heller ha aktiviteter i helgene, og små gaver som barna setter pris på i ukene.

Anonymous poster hash: c3e72...196

Skrevet

Viss kalenderen blir proppet med div opplevelser.....

De som ikke har pakkekalender nå, har kanskje ikke muligheten til å få oppleve dette heller?

Ja, du sier noe. Og jeg er faktisk helt enig. Opplevelser kan være veldig dyrt i Norge. Men litt hjemmekos som feks lage gløgg, boller, male, pynte tre, pynte til jul, se en film, lage kakao, snelykt og snømann, lage pepperkaker koster ikke like mye som kino, badeland, lekeland osv....

Men det kan nok bli sjalusi rundt det også. Sikkert ikke så lett for en alenemor å finne på en aktivitet hver dag. Det tar både mye tid og planlegging i en ellers travel tid.

Skrevet

Men det var jo litt dette med det materialistiske også da, at man lærer barna noe helt annet :)

Og man trenger jo ikke ha en stor aktivitet hver dag, enkelte dager kan jo bare være ''filmkveld'' eller hjemmelaget pizza til middag. Kanskje noen dager med et enkelt kinderegg i, for eksempel :)

Ikke misforstå dette som frekt ment. De som blir misunnelig fordi de andre barna finner på ting med foreldrene sine, de har foreldre som kanskje burde skjerpet seg litt og funnet på litt mer med barna sine? Det trenger ikke være dyre ting som svømmehall eller bowling, men brettspill, grilling og julebakst er da ikke mye å forlange? Pakke inn gaver? Lage julepynt? Alt dette gjorde vi i adventstiden da vi var små, selv om det ikke stod i en julekalender at vi skulle gjøre det. (Ikke fikk vi pakkekalender uansett). Men jeg husker godt hvor koselig dette var.

Om disse aktivitetene hadde vært pakket inn i en aktivitetskalender, ville jeg sikkert vært enda mer gira over det hele, selv om det var ting vi gjorde uansett.

Dessuten er det ikke konkurranse blandt barn å finne på mest mulig rare greier med mamma og pappa, men det er derimot en usunn konkurranse om å ha den ''nyeste og den beste dingsen og ditten og datten'' som kommer av vår svært materielle hverdag. Noe vi bidrar veldig med å gi 24 forskjellige ting en hel måned, for så å toppe det med masse julegaver på julaften igjen :) Barna elsker det, men kanskje de hadde følt mer glede over å ikke få gaver øst over seg hele tiden?

En annen ting, det går jo også ann å gi kalender som åpnes hver helg heller? Med tanke på at 24 aktiviteteter er litt vanskelig å finne på, og kan være dyrt hvis man ikke gjør typisk hjemmekos.

Her kan det i én pakke være jule-godteri (lørdagsgodt), tegnebok f.eks, og en aktivitet som vil glede ungene :) 

Anonymous poster hash: b4b62...939
Skrevet

Jeg er enig i grunntanken - det er unødvendig at barna får 24 julepresanger før jul. Synes imidlertid ikke at moren selv har en sunn innstilling til forskjellighet. "Jeg har for lengst innsett at mine unger ikke får den fineste julekalenderen". Nei, og så? Det er vel ikke viktig heller? Det viktige er jo at hun selv lager en kalender hun står inne for og at barna er fornøyde med denne familiens løsninger. Synes ikke noe om at man tillegger andre negative intensjoner og forventer konkurranse på et område hvor det slett ikke trenger å være det. Hvis man som mamma er glad for at barna ikke er på FB og kan se andres kalendere, da er det kanskje mamma som har et problem og ikke "alle andre".

Til anonym nr 10 (får ikke til å sitere nå) - å vifte med pekefingeren og si at andre må ha tid til, det er da ørlite arrogant og bedrevitende, er det ikke? Du og bloggeren får rett og slett bare stole på at alle velger på et nivå som passer dem og så får vi alle lære barna våre at ikke alle er like og at det som er riktig i en familie, ikke trenger å være det i en annen.

Hos oss er det en blanding av gaver og aktiviteter og det fungerer fint for oss. Hvis det ikke hadde gjort det, hadde vi gjort justeringer. Ikke fordi barna snakket om "alle andre" (det gjør de heldigvis ikke når det gjelder sånt) eller fordi jeg sammenligner med andre og føler meg utilstrekkelig.

Skrevet

Jeg er enig i grunntanken - det er unødvendig at barna får 24 julepresanger før jul. Synes imidlertid ikke at moren selv har en sunn innstilling til forskjellighet. "Jeg har for lengst innsett at mine unger ikke får den fineste julekalenderen". Nei, og så? Det er vel ikke viktig heller? Det viktige er jo at hun selv lager en kalender hun står inne for og at barna er fornøyde med denne familiens løsninger. Synes ikke noe om at man tillegger andre negative intensjoner og forventer konkurranse på et område hvor det slett ikke trenger å være det. Hvis man som mamma er glad for at barna ikke er på FB og kan se andres kalendere, da er det kanskje mamma som har et problem og ikke "alle andre".

Til anonym nr 10 (får ikke til å sitere nå) - å vifte med pekefingeren og si at andre må ha tid til, det er da ørlite arrogant og bedrevitende, er det ikke? Du og bloggeren får rett og slett bare stole på at alle velger på et nivå som passer dem og så får vi alle lære barna våre at ikke alle er like og at det som er riktig i en familie, ikke trenger å være det i en annen.

Hos oss er det en blanding av gaver og aktiviteter og det fungerer fint for oss. Hvis det ikke hadde gjort det, hadde vi gjort justeringer. Ikke fordi barna snakket om "alle andre" (det gjør de heldigvis ikke når det gjelder sånt) eller fordi jeg sammenligner med andre og føler meg utilstrekkelig.

Bra ,enig med du! At den uskyldige pakkekalenderen er ny arena for konkurranse og misunnelse hadde jeg ikke tenkt på engang. Jeg pakker inn ting barna trenger uansett, som sokker, truser, hansker reflexer osv Litt godter i helgene. Storesøster får utstyr til personlig pleie osv. Sånn aktivitetskalender blir jeg stressa av, og jeg er hjemme med baby nå! Å "pålegge" slike krav til folk i full jobb er ikke bra. Finner da på småting med unga uansett. Er det tid og jeg har lyst til å bake, tar vi det heller på sparket.

Dessuten, pakkekalenderen er en god hjelp nå i mørketiden til mine morgentrøtte små. I hele desember spretter de opp av senga :)

Skrevet

Viss kalenderen blir proppet med div opplevelser.....

Et kjempegodt poeng. Så lenge opplevelsene koster penger er man jo like langt.

En annen ting jeg reagerer på er dette: ho skriver at neste år skal de få familietid/ kvalitetstid i kalenderen. Personlig synes jeg det er ufattelig trist at det må være advent før ungene får dette. Desember er jo en travel måned. Finner man tid til å gjøre ting med barna i denne måneden, gjør man det jo gjerne de andre månedene også. Kvalitetstid burde være noe man får hele året, ikke bare i desember. Ved å "gi" kvalitetstid i en kalender insinuerer man at å være sammen med barna er noe man gjør for å være snill, at det er en gave til barnet. Her i huset er jeg sammen med barnet like mye for min egen del.

Skrevet

Da stemmer jeg heller for en jevn fordeling og at søsken deler på 1 kalender med egne dager. Og heller ha aktiviteter i helgene, og små gaver som barna setter pris på i ukene.

Anonymous poster hash: c3e72...196

Sånn gjør vi det! Og noen dager får jeg  litt dårlig samvittighet for at de ikke alltid har noe å svare når de blir spurt: hva fikk du i kalenderen i dag. Og eldste må si at: jeg fikk ikke i dag, jeg.. Men i morgen er det min dag. Da lurer jeg på om det er det rette å gjøre.

VI hadde det sånn når vi var små, og det er en tradisjon jeg ønsker å videreføre. I tillegg er det diverse aktiviteter (ikke type kino og svømmehall, for det har vi ikke råd til, men spillkveld, baking og aketur)

Håper og tror vel egentlig også at ungene synes det er greit.

Anonymous poster hash: e2cfd...2c5

Skrevet

Bedre sagt enn gjort. Ikke alle som har tid til å finne på ting med barna etter jobb hver dag i 24 dager. Av og til blir det ikke tid til noe annet enn å kose seg ved middagsbordet sammen og lese en bok før de skal lege seg.

Men så fint for de som har tid til å gå tur og finne på ting på en helt vanlig dag etter jobben og skolen.

Anonymous poster hash: fd486...c68
Skrevet

Det vi begynte å gjøre hjemme hos oss i år er å dele kalenderen med hele familien (vi er 4). Alle får og vi (de små) lærer å dele :)

Vi (jeg og mannen) synes det er kjekt å gjøre det. Det er bare en gang i året og vi bruker ikke så mye penger på det. Det er bare koselig. Men folk er forskjellig. 

Anonymous poster hash: fd486...c68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...