Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #1 Skrevet 5. desember 2013 Vi har to barneleger i familien men har kun brukt navnet deres en gang på sykehuset for å bli tatt alvorlig. Så fort vi nevnte navnene ble vi tatt alvorlig og seriøst etter fler avisninger på akutten på Ahus. Nå har frøkna vår fått sin diagnose og vi lever med den. Nå er hun syk og vi mener hun trenger en time på sykehuset for skjekk. Fastlegen sa vi skal ta direkte kontakt med sykehuset og vi får ikke time før i feb. Onklen til frøkna vår så henne for tre dager siden om var ening om at hun trengte en time for skjekk. Jeg vet jo at om det ringer en en lege til sykehuset og snakker med de kommer vi inn fortere men det sitter litt langt inne i meg å gjøre det samtidig så er det jo helsa til barnet mitt. hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 84b45...667
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #2 Skrevet 5. desember 2013 Tja, hva skal man si. Jeg skjønner ikke helt hvilken agenda du har her. Er datteren din blitt akutt syk så skal hun tilsees av fastlege eller legevakt. Jeg forstår det slik at dere har vært hos fastlegen, men at han henviste direkte til barneklinikken hvir dere har fått time i februar. Har barnet deres blitt tilsett av lege der eller er time laget over tlf? For meg virker det som om barnet ikke er akutt sykt. Generelt synes jeg det er uheldig når noen i familien fungerer som lege for familiemedlemmer. Anonymous poster hash: 2f0bd...90f
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #3 Skrevet 5. desember 2013 Tja, hva skal man si. Jeg skjønner ikke helt hvilken agenda du har her. Er datteren din blitt akutt syk så skal hun tilsees av fastlege eller legevakt. Jeg forstår det slik at dere har vært hos fastlegen, men at han henviste direkte til barneklinikken hvir dere har fått time i februar. Har barnet deres blitt tilsett av lege der eller er time laget over tlf? For meg virker det som om barnet ikke er akutt sykt. Generelt synes jeg det er uheldig når noen i familien fungerer som lege for familiemedlemmer. Anonymous poster hash: 2f0bd...90f Hun er ikke akutt syk, men hun har en kronisk sykdom som har blitt værre. Vi var hos fatlegen for en uke siden etter en uke hjemme pga sykdommen. Fastlegen sa vi skulle ta direkte kontakt med sykehuset for hun har det ikke bra. noe vi gjorde men får ikke time før i februar. Nå er hun i barnehagen proppet på smertestillende siden sykdommen er kronisk kan vi ikke holde henne hjemme hele tiden heller. Onklen hennes så henne på mandag og mente at hun var betraktlig værre siden sist han så henne for 3 uker siden og lurte på om ikke fatlegen hadde ringt sykehuset. Han sa vi skulle gå frem til helgen og om hun ikke blir bedre så skulle han ringe sykehuset og få henne inn. men jeg kvier meg for å gå den veien. Anonymous poster hash: 84b45...667
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #4 Skrevet 5. desember 2013 Vi bruker legen i familien ganske sjeldent. Har noen gode diskusjoner henne med henne da, og lærer ganske mye av henne, men ringer ikke om barnet er sykt, da ringer jeg legen her... Hadde jeg vært usikker på om behandlingen var rett, eller magefølelsen sa at det var noe, så hadde jeg rådført meg med henne.. Har og en svigermor som er sykepleier, og hun er mer hysterisk enn meg, så henne spør jeg hvertfall ikke om råd. Anonymous poster hash: a34ed...e1d
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #5 Skrevet 5. desember 2013 Tja, hva skal man si. Jeg skjønner ikke helt hvilken agenda du har her. Er datteren din blitt akutt syk så skal hun tilsees av fastlege eller legevakt. Jeg forstår det slik at dere har vært hos fastlegen, men at han henviste direkte til barneklinikken hvir dere har fått time i februar. Har barnet deres blitt tilsett av lege der eller er time laget over tlf? For meg virker det som om barnet ikke er akutt sykt. Generelt synes jeg det er uheldig når noen i familien fungerer som lege for familiemedlemmer. Anonymous poster hash: 2f0bd...90f Hun er ikke akutt syk, men hun har en kronisk sykdom som har blitt værre. Vi var hos fatlegen for en uke siden etter en uke hjemme pga sykdommen. Fastlegen sa vi skulle ta direkte kontakt med sykehuset for hun har det ikke bra. noe vi gjorde men får ikke time før i februar. Nå er hun i barnehagen proppet på smertestillende siden sykdommen er kronisk kan vi ikke holde henne hjemme hele tiden heller. Onklen hennes så henne på mandag og mente at hun var betraktlig værre siden sist han så henne for 3 uker siden og lurte på om ikke fatlegen hadde ringt sykehuset. Han sa vi skulle gå frem til helgen og om hun ikke blir bedre så skulle han ringe sykehuset og få henne inn. men jeg kvier meg for å gå den veien. Anonymous poster hash: 84b45...667 Jeg hadde glatt brukt onkelen. Når helsevesenet svikter må en bspille de korta en har. Anonymous poster hash: c5991...8eb
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #6 Skrevet 5. desember 2013 Vi bruker selvsagt de legene vi har "til rådighet" om det er noe spesielt. Ta en telefon og luft din bekymring! Anonymous poster hash: 02806...59b
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #7 Skrevet 5. desember 2013 Jeg syns onkel skal hjelpe dere her. Anonymous poster hash: 289e7...5e7
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #8 Skrevet 5. desember 2013 Bruk onkelen når han når tilbyr seg, du. Han er tross alt barnelege, og mener at barnet trenger en sjekk. Har en far som er lege, og må innrømme at han var god å ha i bakhånd da jeg oppdaget en kul i brystet. Tok mindre enn to døgn fra jeg sa fra til svulsten var ute... Må innrømme at jeg ikke hadde en helt god følelse av å "snike i køa" på den måten, men skal si det var godt å slippe å vente i usikkerhet i ukevis på prøvetaking, testing og operasjon som jeg har inntrykk av at mange gjør... Anonymous poster hash: ef593...6b5
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #9 Skrevet 5. desember 2013 Selv hadde jeg brukt onkelen til å få en time tidligere. Tenk om det er noe. Man kan se saken fra en annen side. Hun har vært hos lege, det er ikke akutt og dere har fått en time. Er det greit å snike foran noen andre som kanskje trenger timen mer enn dere? Anonymous poster hash: 48ffd...bb5
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #10 Skrevet 5. desember 2013 Nei. Sånt gjør jeg faktisk ikke. Min mann, min far og min svigerfar er lege men ingen av dem er MIN lege. Venter pent på tur om det er noe. Kommer raskt til likevel syns jeg. Anonymous poster hash: 362b5...2cd
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #11 Skrevet 5. desember 2013 Så det du ønsker er å spille på bekjentskaper for å snike i behandlingskøen? Altså, om du har et ønske om å sverte familiemedlemmet ditt på den måten er det jo bare å kjøre på. Det naturlige å gjøre her er jo å kontakte fastlegen igjen og be om en ø-hjelpshenvisning. Er ikke fastlegen villig til å skrive ut dette må du enten innfinne deg med at barnet ikke har så stort behov som hjelp som du antar, eller gå privat. Anonymous poster hash: f5c72...41b
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #12 Skrevet 5. desember 2013 Tja, hva skal man si. Jeg skjønner ikke helt hvilken agenda du har her. Er datteren din blitt akutt syk så skal hun tilsees av fastlege eller legevakt. Jeg forstår det slik at dere har vært hos fastlegen, men at han henviste direkte til barneklinikken hvir dere har fått time i februar. Har barnet deres blitt tilsett av lege der eller er time laget over tlf? For meg virker det som om barnet ikke er akutt sykt. Generelt synes jeg det er uheldig når noen i familien fungerer som lege for familiemedlemmer. Anonymous poster hash: 2f0bd...90f Hun er ikke akutt syk, men hun har en kronisk sykdom som har blitt værre. Vi var hos fatlegen for en uke siden etter en uke hjemme pga sykdommen. Fastlegen sa vi skulle ta direkte kontakt med sykehuset for hun har det ikke bra. noe vi gjorde men får ikke time før i februar. Nå er hun i barnehagen proppet på smertestillende siden sykdommen er kronisk kan vi ikke holde henne hjemme hele tiden heller. Onklen hennes så henne på mandag og mente at hun var betraktlig værre siden sist han så henne for 3 uker siden og lurte på om ikke fatlegen hadde ringt sykehuset. Han sa vi skulle gå frem til helgen og om hun ikke blir bedre så skulle han ringe sykehuset og få henne inn. men jeg kvier meg for å gå den veien. Anonymous poster hash: 84b45...667 Da ber du heller fastlegen om å ringe sykehuset. I verste fall kan du be onkelen om å ringe. Du bør ikke ringe og henvise til hva onkelen har sagt. Anonymous poster hash: f77f7...b0a
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #13 Skrevet 5. desember 2013 Jeg ville ringt fastlegen i morgen eller i dag og sagt hun var betraktelig verre og bedt han ringe sykehuset og purre på time/fremskynding av time. Om det ikke førte frem ville jeg igjen ringt sykehuset og sagt at dere ikke kan vente til februar for nå er hun så mye verre, kanskje dere da kan få time tidligere. Om det ikke fører frem og dere fremdeles er oppriktig bekymret for helsen hennes ville jeg brukt onkelen. Anonymous poster hash: bc37b...8d6
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #14 Skrevet 5. desember 2013 Når man får time på sykehus, så står det man må ta kontakt om tilstanden forverrer seg før timer er...Så jeg ville benyttet meg av det først. Ringt sykehus med de referanser man har fått oppgitt, og fortalt at slik situasjonen er blitt, så føler du forverring i hennes tilstand, og mener det bør fremskyndes... Anonymous poster hash: 10889...f75
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #15 Skrevet 5. desember 2013 Ring barneavdeling igjen og forklar situasjonen ordentlig. Kanskje de ikke skjønte alvoret?! Bruk stemmen din å krev det! Dessverre er det sånt at de som skriker høyest får viljen sin, det er noe jeg har lært i det norske helsevesen. Jeg ville vært forsiktig med bruk av navnet til onkelen. Mine barn har også onkel som barnelege. Vi bruker han til å sjekke journalen til ungen for å få raskere prøvesvar (under utredning) åsså selvfølgelig viss vi trenger råd om sykdom osv. Han er ikke behandlende lege for mitt barn på barnepol. å det tror jeg heller ikke er bra. Anonymous poster hash: 60882...1b6
Narelle Skrevet 5. desember 2013 #16 Skrevet 5. desember 2013 Slikt bruker en ikke familie/venner til.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #17 Skrevet 5. desember 2013 Min søster er lege. Hun får aldri hovedansvaret for mine barns helseproblemer. Men jeg kunne godt brukt henne til en tlf samtale slik du beskriver. Min søster jobber på sykehus og ser altfor mange tilfeller av sløve fastleger. Hun ser også mange tilfeller av feil prioritering i systemet og ting som burde vært gjort annerledes. Det er synd at mange enkeltpersoner er så overlatt til dårlige fastleger, så hvis noen tar direkte kontakt med henne for å få en second opinion og evt en tlf til sykehuset hjelper hun med det. Anonymous poster hash: 08406...869
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #18 Skrevet 5. desember 2013 Selv hadde jeg brukt onkelen til å få en time tidligere. Tenk om det er noe. Man kan se saken fra en annen side. Hun har vært hos lege, det er ikke akutt og dere har fått en time. Er det greit å snike foran noen andre som kanskje trenger timen mer enn dere? Anonymous poster hash: 48ffd...bb5 Hvis systemet hadde vært perfekt hadde det vært sånn som du beskriver; at alle fikk time i rekkefølge etter hvem som trenger det mest. Sånn er det absolutt ikke i virkeligheten!!! Det er ofte de med fastleger som står på, maser osv som kommer lengst frem i køen. Det er naivt å tro at køsystemet i helsevesenet er organisert på en perfekt måte... Anonymous poster hash: 08406...869
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #19 Skrevet 5. desember 2013 Min søster er lege. Hun får aldri hovedansvaret for mine barns helseproblemer. Men jeg kunne godt brukt henne til en tlf samtale slik du beskriver. Min søster jobber på sykehus og ser altfor mange tilfeller av sløve fastleger. Hun ser også mange tilfeller av feil prioritering i systemet og ting som burde vært gjort annerledes. Det er synd at mange enkeltpersoner er så overlatt til dårlige fastleger, så hvis noen tar direkte kontakt med henne for å få en second opinion og evt en tlf til sykehuset hjelper hun med det. Anonymous poster hash: 08406...869 Til alle dere som kritiserer bruk av lege i familien: Må legge til at min søster reddet livet mitt en gang fordi jeg brukte henne til å overstyre legen min. Hadde jeg gjort som legen sa (gå hjem og knaske smertestillende) hadde jeg kanskje ikke levd i dag. Så jeg sier igjen: det er naivt å tro at fastleger og køordning i Norge ivaretar alles behov i tur og orden. Anonymous poster hash: 08406...869
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #20 Skrevet 5. desember 2013 Gjelder det alvorlige ting eller små barn, ville jeg ikke nølt med å bruke en lege i familie eller blant venner. MEN forøvrig så "sparer" jeg dem til det kan oppstå en slik situasjon. Akkurat som jeg ikke belaster venner som er håndtverkere med alskens mas om å gjøre ditt og datt for meg. Skulle jeg be dem om å gjøre en jobb, så ville jeg sagt klart i fra at dette ble med kontrakt og det hele og ikke for å utnytte dem. Har selv et yrke hvor det er lett å spørre om råd og til slutt ble jeg lei av å skrive brev for alle mellom himmel og jord. Greit å svare på et spørsmål jeg lett kan svare på, men ikke å bruke masse tid gratis til alle mulige folk. I den nærmeste familien er det annerledes, der hjelper vi hverandre ut i forhold til kompetanse. Det sparer oss alle for mange tusen kroner i året. Anonymous poster hash: c6495...45b
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #21 Skrevet 5. desember 2013 Selv hadde jeg brukt onkelen til å få en time tidligere. Tenk om det er noe. Man kan se saken fra en annen side. Hun har vært hos lege, det er ikke akutt og dere har fått en time. Er det greit å snike foran noen andre som kanskje trenger timen mer enn dere? Anonymous poster hash: 48ffd...bb5 Hvis systemet hadde vært perfekt hadde det vært sånn som du beskriver; at alle fikk time i rekkefølge etter hvem som trenger det mest. Sånn er det absolutt ikke i virkeligheten!!! Det er ofte de med fastleger som står på, maser osv som kommer lengst frem i køen. Det er naivt å tro at køsystemet i helsevesenet er organisert på en perfekt måte... Anonymous poster hash: 08406...869 Og noen ganger så tror enkelte at ingen er sjukere enn dem, og derfor må først i køen. Det blir absolutt ikke et rettferdig køsystem, om man skal `true` med at man har familiemedlemmer som jobber i helsevesenet. Merkelig fremgangsmåte, og merkelige leger som faller for det trikset. Anonymous poster hash: 0abd8...204
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #22 Skrevet 5. desember 2013 Tja, hva skal man si. Jeg skjønner ikke helt hvilken agenda du har her. Er datteren din blitt akutt syk så skal hun tilsees av fastlege eller legevakt. Jeg forstår det slik at dere har vært hos fastlegen, men at han henviste direkte til barneklinikken hvir dere har fått time i februar. Har barnet deres blitt tilsett av lege der eller er time laget over tlf?For meg virker det som om barnet ikke er akutt sykt.Generelt synes jeg det er uheldig når noen i familien fungerer som lege for familiemedlemmer.Anonymous poster hash: 2f0bd...90f Hun er ikke akutt syk, men hun har en kronisk sykdom som har blitt værre. Vi var hos fatlegen for en uke siden etter en uke hjemme pga sykdommen. Fastlegen sa vi skulle ta direkte kontakt med sykehuset for hun har det ikke bra. noe vi gjorde men får ikke time før i februar. Nå er hun i barnehagen proppet på smertestillende siden sykdommen er kronisk kan vi ikke holde henne hjemme hele tiden heller. Onklen hennes så henne på mandag og mente at hun var betraktlig værre siden sist han så henne for 3 uker siden og lurte på om ikke fatlegen hadde ringt sykehuset.Han sa vi skulle gå frem til helgen og om hun ikke blir bedre så skulle han ringe sykehuset og få henne inn.men jeg kvier meg for å gå den veien. Anonymous poster hash: 84b45...667 Ok, forstår bedre nå. For meg så høres det ut som om fastlegen sluntrer unna. Fastlegen skal vurdere ditt barns tilstand og deretter ta kontakt med barneklinikken om det er nødvendig. Merkelig at barneklinikken kan gi dere en time i februar basert på info per tlf og ikke undersøkelse. Var det sekretæren i poliklinikken som gav dere timen? isåfall hadde jeg nok også fått onkelen til å tale barnets sak, og det skal du ikke grue deg for. Jeg er bare ikke begeistret for at familiemedlemmer skal fungere som familiens lege, og presse fram timer slik at andre barn med større behov kommer lenger bak i køen. Dersom onkelen mener at ditt barn trenger legevurdering av spesialist nå så ser jeg ikke problemer med at han hjelper dere. Anonymous poster hash: 2f0bd...90f
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #23 Skrevet 5. desember 2013 hvis onkelen synes det er greit så synes jeg dere kan "bruke" han, men det er jo egentlig ikke sånn at man skal være nødt til å ha en slektning som er lege for å få hjelp til et barn som er sykt. Men hvis man vil ha "spesialbehandling" må det kanskje en dr onkel til. Anonymous poster hash: 68250...fa7
Gustav Klitt Skrevet 5. desember 2013 #24 Skrevet 5. desember 2013 Ring barneavdeling igjen og forklar situasjonen ordentlig. Kanskje de ikke skjønte alvoret?! Bruk stemmen din å krev det! Dessverre er det sånt at de som skriker høyest får viljen sin, det er noe jeg har lært i det norske helsevesen. Jeg ville vært forsiktig med bruk av navnet til onkelen. Mine barn har også onkel som barnelege. Vi bruker han til å sjekke journalen til ungen for å få raskere prøvesvar (under utredning) åsså selvfølgelig viss vi trenger råd om sykdom osv. Han er ikke behandlende lege for mitt barn på barnepol. å det tror jeg heller ikke er bra. Anonymous poster hash: 60882...1b6 Nei, det er faktisk ikke lov, når han ikke er involvert i behandlingen. Det er en mikroskopisk mulighet for at han blir tatt på det. Then again, andre har jo sex med psykiatriske pasienter uten at det får større følger. Så det er nok ikke kjempefarlig. Men umoralsk. *pekefinger*
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2013 #25 Skrevet 5. desember 2013 Har brukt henne en gang for å få en hasteresept, men utover det så har vi ikke brukt henne. Hun har tittet på barnet og holdet seg litt oppdatert slik at om hun hører om ting i forbindelse med sin jobb som kan hjelpe så kan hun siifra til oss. Og hjelpe til om det blir krise. Har to barn med to kroniske sykdommer hver, så veldig greit om det plutselig er krise at hun vet litt. Men holder oss til legene våre og sykehuset. Anonymous poster hash: dab40...900
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå