Gå til innhold

Leksjon nr 2 til 90% av dere :

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi lært at det heter verken mer eller mindre :

"Å skjære alle over en kam ".

Dagens lærdom er at det heter :

"Forholdsregel"                 -(ikke forhåndsregel)

Lykke til :D

Anonymous poster hash: c142d...b16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Nå har vi lært at det heter verken mer eller mindre :

"Å skjære alle over en kam " "

Ok, dette ga fullstendig mening....

Anonymous poster hash: 2d4d5...503
Skrevet

skrev et innlegg om det tidligere

forhåpentligvis husker noen det, da diskusjoner ofte blir fullstendig tåpelig når folk bruker feil ord og uttrykk ! dreper noe av poenget synes jeg !

Skrevet

Nå har vi lært at det heter verken mer eller mindre :

"Å skjære alle over en kam ".

Dagens lærdom er at det heter :

"Forholdsregel" -(ikke forhåndsregel)

Lykke til :D

Her tror jeg du må gi en litt bedre forklaring???

Trenger du en leksjon i kommunikasjon?

Anonymous poster hash: 224c8...a25

Skrevet

forhåpentligvis husker noen det, da diskusjoner ofte blir fullstendig tåpelig når folk bruker feil ord og uttrykk ! dreper noe av poenget synes jeg !

Jeg synes det dreper noe av poenget når folk ikke behersker normal tegnsetting, ikke kan bruke stor bokstav og ikke vet hvor det skal være mellomrom.

Anonymous poster hash: 3d1ea...aba

Skrevet

Jeg synes det dreper noe av poenget når folk ikke behersker normal tegnsetting, ikke kan bruke stor bokstav og ikke vet hvor det skal være mellomrom.

DET ga fullstendig mening :D

Skrevet

Hvorfor gjør du det da?

Anonymous poster hash: faec5...bab

Skrevet

Heter det ikke Hverken med h? Om du skriver Verken, som da betyr at noe er fysisk vondt, så blir jo setningen helt feil. Eller?

Anonymous poster hash: 9d7b6...7ab
Skrevet

Heter det ikke Hverken med h? Om du skriver Verken, som da betyr at noe er fysisk vondt, så blir jo setningen helt feil. Eller?

"Formen verken ble påbudt i bokmål i 1959 (med den noe sære begrunnelse at ordet skulle innføres i nynorsk, som tidligere hadde hatt bare korkje, og som ikke hadde ord med hv- i fremlyd; så måtte også bokmål kaste h-en). Men i 2005 ble hverken igjen tillatt i bokmål, som fra da av har valgfrihet mellom hverken og verken. Riksmålsformen har hele tiden vært hverken"

http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalten/Hvordan-skrives-%E2%80%A6.aspx?PID=293&M=NewsV2&Action=1&NewsId=602

Skrevet

Innlegget ditt er gjennomsyret av skrivefeil og tegnsettingsfeil. Folk i glasshus burde ikke kaste stein.
Skrevet

"Formen verken ble påbudt i bokmål i 1959 (med den noe sære begrunnelse at ordet skulle innføres i nynorsk, som tidligere hadde hatt bare korkje, og som ikke hadde ord med hv- i fremlyd; så måtte også bokmål kaste h-en). Men i 2005 ble hverken igjen tillatt i bokmål, som fra da av har valgfrihet mellom hverken og verken. Riksmålsformen har hele tiden vært hverken"

http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalten/Hvordan-skrives-%E2%80%A6.aspx?PID=293&M=NewsV2&Action=1&NewsId=602

aaaa skjønner. Googlet begge deler, men ingen kom opp som feil.

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

forhåpentligvis husker noen det, da diskusjoner ofte blir fullstendig tåpelig når folk bruker feil ord og uttrykk ! dreper noe av poenget synes jeg !Anonymous poster hash: c142d...b16

Innlegget ditt er gjennomsyret av skrivefeil og tegnsettingsfeil. Folk i glasshus burde ikke kaste stein.

Jeg er ikke enig i at innlegget er gjennomsyret av skrivefeil, men tegnsetting mangler.

Skrevet

Og det er nemmelig derfor jeg aldri påpeker skrivefeilene andre gjør også.. Hehe ;P 

Det blir bare teit å legge inn et innlegg hvor man skal rette på andres skrivefeil. Også har man skrivefeiler selv :P 

Ja,ja :) 

Skrevet

Om jeg så hadde hatt dysleksi så hadde jeg ikke skrevet "katt" når jeg mente "hund".

Ei heller hadde jeg skrevet "foran" når riktig var "bak". Poenget er at man sannsynligvis sier og uttrykker seg med FEIL både ordtak og ord. Når man snakker så ser man da ikke om jeg har dysleksi, eller har huska å sette punktum og hatt gidd til å lage stor forbokstav.

Skrivefeil var ikke poenget, men rett og slett å bruke riktig ord :)

Å ha dysleksi er en ting og det er greit, men det er ikke det samme å bruke fremmedord på helt feil måte.

Skrevet

Om jeg så hadde hatt dysleksi så hadde jeg ikke skrevet "katt" når jeg mente "hund".

Ei heller hadde jeg skrevet "foran" når riktig var "bak". Poenget er at man sannsynligvis sier og uttrykker seg med FEIL både ordtak og ord. Når man snakker så ser man da ikke om jeg har dysleksi, eller har huska å sette punktum og hatt gidd til å lage stor forbokstav.

Skrivefeil var ikke poenget, men rett og slett å bruke riktig ord :)

Å ha dysleksi er en ting og det er greit, men det er ikke det samme å bruke fremmedord på helt feil måte.

Per definisjon er ikke forholdsregler et fremmedord, men et lånord eller importord. Ellers bør du feie for egen dør før du retter på andre.

Anonymous poster hash: efcfd...313

Skrevet

Haha, halvparten av oss skriver fra mobil med tasteleifer og autocorrect med fantastiske rettelser, så det blir nok snarere flere skrivefeil/slurvefeil her inne enn mindre framover. Men er enig i at det er i overkant mange skrivefeil på generell basis blant oss alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...