Gå til innhold

Tips til pappa i permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Hva kan jeg finne på i permisjonen? Kjenner ingen andre med barn, så det må være noe vi kan gjøre der vi ikke er avhengig av andre. Sønnen min er 9 mnd når permisjonen starter.

Anonymous poster hash: 0cd48...a1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme som mødrene. Passe ungen og gjøre husarbeid.

Ha middagen klar til damen kommer hjem fra jobb.

Anonymous poster hash: 530e9...9b4
Skrevet

Hehe, veldig glad for at du ikke er dama mi :) Jeg mener utenom husarbeid og middag såklart. Passe ungen? Jeg er sammen med sønnen min, og å passe han går ikke ut på å sitte hjemme til middagen skal lages.

Skrevet

Fjellturer, strandturer, skogsturer, pulkturer, sydentur, åpen barnehage!

Skrevet

Fjellturer, strandturer, skogsturer, pulkturer, sydentur, åpen barnehage!

Takk for tips :) tenkte ta han med på ski i vinter, men det er ofte veldig kaldt her. Regner med at -10 regelen gjelder selv om han er godt påkledd i dunpose i pulk?

Skrevet

Ja, vær forsiktig med -10! Men d kommer også an på alder på barn og vær ellers ( om det er vind og overskyet i illegg). Sjekk barnet ofte i pulk uansett!

Sykkelturer glemte jeg!

Skrevet

Regner med mammaen har en barselgruppe? Kanskje dere pappaene kan ordne et møte? Da kjenner jo barna hverandre, og dere voksne får noen andre å snakke med en gang innimellom.

Ellers er det jo babysang, babysvømming, åpen barnehage, og sikkert mer også.

Nå har ikke pappaen her hatt perm enda, men jeg forventer at han støvsuger, vasker klær, rydder, lager mat etc når han skal være hjemme. Det er faktisk nok å gjøre om dagen med en liten en. Det skal jo mates og skiftes og lekes, og vips er det utpå ettermiddagen! Så det er ikke alltid man rekker husarbeidet heller.

Skrevet

Jeg er nå selv hjemme med en 9 måneder gammel jente (har vært i permisjon siden fødsel, så kanskje noe med det å gjøre), og kjenner jeg bare har lyst til å sove dagen lang. Det er travelt, endel sutring da koder skal knekkes, ny mat/måltider skal innføres, og dagene går stort sett i å løpe etter småen som reiser seg opp etter alt som er mulig å gripe tak i, skal smake på ALT... Det er endel som må vaskes, for å si det sånn! Det blir endel tøyvask også. Så skal det skifte bleie, kanskje klær om dem er tilgrist med gulp/oppkast, mat eller avføring. Så skal man leke litt sammen, og så er det plutselig middagstid, og vips, så er kvelden her... 
Det er også utrolig hvor skittent det blir etter bare en dag! Det ser man på en baby som kravler/kryper rundt, selv om huset egentlig ser reint ut! Her hjemme burde jeg gå over gulvene minst en gang for dagen om jeg vil baby skal ha noenlunde støvfrie klær på slutten av dagen... 

Men å finne på ting, er morsomt. Her har vi prøvd fingermaling, med STOR suksess! Hun elsket det, og så lenge jeg passet på at malinga ikke forsvant inn i munnen, var det en super aktivitet. Da ble det et langt bad etterpå, og det var også kjempegøy (hun elsker å bade). 
Neste prosjekt blir å bake, det blir spennende! 

Åpen barnehage er et godt forslag, men pass på nå i vinter. Babyer er veldig sarte, og får lett lungeinfeksjoner. Det skal veldig lite til. Faktisk så hadde jeg ikke tørt å være ute mer enn maks 15-30 min med babyen i strekk i 5 minus. Klærne har lite å si for dette, man kan kle dem godt, men det er lufta dem puster inn som ikke bør være for kald/rå/fuktig (veldig fuktig i lufta her jeg bor, så 5 minus, ja, det er virkelig intense 5 minus. Ikke engang jeg trives med å puste inn så kald luft, så skjønner ikke at grensen ved barnehager går til 10 minus her!). I tørrere luft vil fem minus selvfølgelig være mildere, men nå vet ikke jeg hvor du bor da. Vind er også vesentlig, det gjør lufta kaldere. 

Som sagt, så synes jeg det er på vei til å bli for kaldt ute, og da er inneaktiviteter fine. Sett frem noen gryter/grytelokk småen kan leke med, vis han hvordan han kan slå dem sammen for å lage lyd. Så kan dere mikse en sang sammen :) Det synes mi tulle er morsomt i hvert fall. Ellers danser vi også litt sammen, noen ganger har jeg henne på hoften, andre ganger lar jeg henne stå selv, og holder henne i armene (hun er sterk nok til dette, hun er nok snart klar for sine første skritt). Det går også an å trene med babyen, enten om du trener babyen, eller om du trener samtidig som du leker med babyen (står masse på nett om dette)... Jenta mi er også veeeldig glad i å se på alt som finnes i butikker! Jernia slo gått an her om dagen, hun lo hele tida mens jeg var der inne, særlig var det gøy i kjøkkenavdelinga hvor de har bakeutstyr. 

Lykke til :) 

Anonymous poster hash: 011e6...da0
Skrevet

Svømmehall/svømmekurs? Er du glad i naturen? Bæremeis eller en god bæresele gir dere muligheten til flotte naturopplevelser sammen. Finnes det et sansehus i nærheten av der dere bor? Det synes jeg var veldig gøy å gå på med jenta mi da hun var liten.

Skrevet

Det finnes ofte ting som babysvømming og babysang, ellers går det ann å besøke venner og familie du ikke treffer så ofte, men i hverdagen er det ofte ganske kjedelig og det blir mye tid til å gjøre ingenting alene. Å være hjemme i permisjon kan være veldig kjedelig.

Anonymous poster hash: d8ba6...d16
Skrevet

Hehe, veldig glad for at du ikke er dama mi :) Jeg mener utenom husarbeid og middag såklart. Passe ungen? Jeg er sammen med sønnen min, og å passe han går ikke ut på å sitte hjemme til middagen skal lages.

Og jeg er glad du ikke er mannen min :)

Jeg gjorde selvfølgelig mer enn dette, men det er gjerne disse tingene vi leser her inne at menn ikke gjør. 

Skrevet

Jeg er hjemme nå. Mandager vasker jeg hus etter helga, ordner tøy, smårydder litt, henter de to eldste, lager middag.

Tirsdag er det babysange

Onsdag er jeg hos kiropraktoren

Torsdag er det barselgruppe

Fredag rydder jeg og vasker over gulvene igjen til helga.

Innimellom her er det en hel drøss bleieskift, klesvask, vugging i søvn, gåturer, etc etc. Poenget er at det ikke nødvendigvis er nødvendig å legge de store planene, dagen flyr litt avgårde på egenhånd ;)

Men, jeg håper pappaene i barselgruppa vår opprettholder kontakten!

Anonymous poster hash: ab638...cc4

Skrevet

Babysvømming

Turer i bæremeis

Besøksgård

Babysang

Ikke finn på for mye heller. For en knert på 9 mnd er det stort sett stimulerende nok å være hjemme og leke med pappa.

Skrevet

Noen naboer som er hjemme med barn som du kan benytte muligheten til å bli bedre kjent med? Garantert noen menn i samme situasjon som deg...eller kollegaer som også er i permisjon? Menn til din kones venninne? God mulighet til å bli kjent med andre småbarnsforeldre, go noe til felles har man alltids: barn!

Treff i kirka med sang og lunsj er absolutt også for menn!!!

Finnes det ikke også en app for fedre i permisjon?

Anonymous poster hash: 815e6...85f

Skrevet

Barn har frosset ihjel i pulk. Så vær veldig forsiktig med turer når det er minusgrader. Som det sies over her, det er ikke bare påkledningen det kommer an på heller, i fht om barnet blir sykt eller ikke av å være ute. Det er noen få cm fra nese/munn og ned til de små lungene, den iskalde lufta rekker ikke så mye filtrering før den tas opp.  

Ellers er det topp med lekeland fra de begynner å krabbe, badeland med oppvarmede basseng er også topp!

Anonymous poster hash: 2ab25...b40
Skrevet

Jeg er nå selv hjemme med en 9 måneder gammel jente (har vært i permisjon siden fødsel, så kanskje noe med det å gjøre), og kjenner jeg bare har lyst til å sove dagen lang. Det er travelt, endel sutring da koder skal knekkes, ny mat/måltider skal innføres, og dagene går stort sett i å løpe etter småen som reiser seg opp etter alt som er mulig å gripe tak i, skal smake på ALT... Det er endel som må vaskes, for å si det sånn! Det blir endel tøyvask også. Så skal det skifte bleie, kanskje klær om dem er tilgrist med gulp/oppkast, mat eller avføring. Så skal man leke litt sammen, og så er det plutselig middagstid, og vips, så er kvelden her...

Det er også utrolig hvor skittent det blir etter bare en dag! Det ser man på en baby som kravler/kryper rundt, selv om huset egentlig ser reint ut! Her hjemme burde jeg gå over gulvene minst en gang for dagen om jeg vil baby skal ha noenlunde støvfrie klær på slutten av dagen...

Men å finne på ting, er morsomt. Her har vi prøvd fingermaling, med STOR suksess! Hun elsket det, og så lenge jeg passet på at malinga ikke forsvant inn i munnen, var det en super aktivitet. Da ble det et langt bad etterpå, og det var også kjempegøy (hun elsker å bade).

Neste prosjekt blir å bake, det blir spennende!

Åpen barnehage er et godt forslag, men pass på nå i vinter. Babyer er veldig sarte, og får lett lungeinfeksjoner. Det skal veldig lite til. Faktisk så hadde jeg ikke tørt å være ute mer enn maks 15-30 min med babyen i strekk i 5 minus. Klærne har lite å si for dette, man kan kle dem godt, men det er lufta dem puster inn som ikke bør være for kald/rå/fuktig (veldig fuktig i lufta her jeg bor, så 5 minus, ja, det er virkelig intense 5 minus. Ikke engang jeg trives med å puste inn så kald luft, så skjønner ikke at grensen ved barnehager går til 10 minus her!). I tørrere luft vil fem minus selvfølgelig være mildere, men nå vet ikke jeg hvor du bor da. Vind er også vesentlig, det gjør lufta kaldere.

Som sagt, så synes jeg det er på vei til å bli for kaldt ute, og da er inneaktiviteter fine. Sett frem noen gryter/grytelokk småen kan leke med, vis han hvordan han kan slå dem sammen for å lage lyd. Så kan dere mikse en sang sammen :) Det synes mi tulle er morsomt i hvert fall. Ellers danser vi også litt sammen, noen ganger har jeg henne på hoften, andre ganger lar jeg henne stå selv, og holder henne i armene (hun er sterk nok til dette, hun er nok snart klar for sine første skritt). Det går også an å trene med babyen, enten om du trener babyen, eller om du trener samtidig som du leker med babyen (står masse på nett om dette)... Jenta mi er også veeeldig glad i å se på alt som finnes i butikker! Jernia slo gått an her om dagen, hun lo hele tida mens jeg var der inne, særlig var det gøy i kjøkkenavdelinga hvor de har bakeutstyr.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 011e6...da0

Oi, takk for fantastisk flott svar og gode tips :) veldig takknemlig :)

Skrevet

Jeg gjorde selvfølgelig mer enn dette, men det er gjerne disse tingene vi leser her inne at menn ikke gjør.

Det er du nok, men det var ikke jeg som gav et svar til en villt fremmed og gav inntrykk av at jeg var ei "****kjærring". Det var poenget mitt.

Og ja, jeg regner med du gjorde mer. Hvorfor ikle bare gi meg de tipsene du har i stedet for å gå ut ifra at jeg aldri gjør husarbeid? :) forum brukes ofte av folk som har noe (menn??) å klage over.

Mitt tips til deg: svar hver person individuelt, ikke gi krasse svar fordi "det mest sannsynlig er sånn og sånn" :)

Skrevet

Barn har frosset ihjel i pulk. Så vær veldig forsiktig med turer når det er minusgrader. Som det sies over her, det er ikke bare påkledningen det kommer an på heller, i fht om barnet blir sykt eller ikke av å være ute. Det er noen få cm fra nese/munn og ned til de små lungene, den iskalde lufta rekker ikke så mye filtrering før den tas opp.  

Ellers er det topp med lekeland fra de begynner å krabbe, badeland med oppvarmede basseng er også topp!

Anonymous poster hash: 2ab25...b40

Jeg har en skrekkhistorie det er verdt å tenke på: mor og far tok med seg sin baby på pulktur da det var kaldt,men de glemte at kulden kommer nedenfra,så ungen fraus rett og slett ihejl pga den ikke lå på lammeskinn eller noe som kunne isolere under babyen(og da er ikke kun voksipose nok)...

Anonymous poster hash: b41a5...881

Skrevet

-kose deg sammen med sønnen din hjemme

-gå på trilleturer

-handle inn matvarer for uka og helga

-babysang

-åpen barnehage

-nyt en kopp kaffe når gutten sover /sov selv

-dra å bade i basseng

Anonymous poster hash: b41a5...881
Skrevet

Det er du nok, men det var ikke jeg som gav et svar til en villt fremmed og gav inntrykk av at jeg var ei "****kjærring". Det var poenget mitt.

Og ja, jeg regner med du gjorde mer. Hvorfor ikle bare gi meg de tipsene du har i stedet for å gå ut ifra at jeg aldri gjør husarbeid? :) forum brukes ofte av folk som har noe (menn??) å klage over.

Mitt tips til deg: svar hver person individuelt, ikke gi krasse svar fordi "det mest sannsynlig er sånn og sånn" :)

Det har du helt rett i og er noe jeg skal ta til meg. Prøver også å trappe med på tiden jeg bruker på disse nettsidene for har merket at de har påvirket meg i negativ retning.

Jeg har gjort mye av det som er blitt nevnt over.

Jeg brukte å gå lange turer hver dag 1-2 timer.

Åpen bhg ca. en gang i uken fra de var ca. 8-9 mnd

Barseltreff en gang hver 14 dag

Møtte gjerne venner i jobb til lunsj. Mannen jobbet for langt unna til at det var praktisk å møte han midt på dagen.

Var innom jobben min ca. en gang i mnd.

Handlet inn mat, vasket, osv  slik at mannen fikk frigjort tid på ettermiddagen og heller kunne være sammen med babyen og meg :)

Strikket

Og ellers litt småplukk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...