Tabitha Skrevet 6. desember 2013 #126 Skrevet 6. desember 2013 Da han og den lille gutten gikk igjen (vi hadde nok snakket sammen i 45-60 minutter!), så takket han for en usedvanlig interessant samtale, som hadde gitt ham mye å tenke på. At han aldri hadde følt et fellesskap til andre trossamfunn før. Han takket også for at jeg hadde tatt så godt imot ham og gutten hans, og at det betydde mye for ham som far. Han sa at jeg ikke trengte å omvendes til noe, for jeg hadde en god nok tro. De gikk derfra, den lille gutten - som hele tiden bare hadde lyttet - snudde seg og vinket og smilte til meg. Anonymous poster hash: fc813...f67 Rørende skrevet... men tror nok det er derfor JV alltid pleier å gå to og to voksne sammen. Det er et eldre medlem som passer på at det litt mindre erfarne medlemmet ikke "tråkker i salaten". Dersom denne mannen hadde vært sammen med et annet voksent vitne, ville han ikke kunnet innrømme disse tingene. Det var vel heller ikke helt etter boka at han besøkte en enslig kvinne, og hadde en nær og inderlig samtale... hehe. Har prøvd å kikke bakover i tråden for å finne "gåten", men klarer ikke å finne noen gåte. Hva dreier det seg om?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #127 Skrevet 6. desember 2013 Da han og den lille gutten gikk igjen (vi hadde nok snakket sammen i 45-60 minutter!), så takket han for en usedvanlig interessant samtale, som hadde gitt ham mye å tenke på. At han aldri hadde følt et fellesskap til andre trossamfunn før. Han takket også for at jeg hadde tatt så godt imot ham og gutten hans, og at det betydde mye for ham som far. Han sa at jeg ikke trengte å omvendes til noe, for jeg hadde en god nok tro. De gikk derfra, den lille gutten - som hele tiden bare hadde lyttet - snudde seg og vinket og smilte til meg. Anonymous poster hash: fc813...f67 Rørende skrevet... men tror nok det er derfor JV alltid pleier å gå to og to voksne sammen. Det er et eldre medlem som passer på at det litt mindre erfarne medlemmet ikke "tråkker i salaten". Dersom denne mannen hadde vært sammen med et annet voksent vitne, ville han ikke kunnet innrømme disse tingene. Det var vel heller ikke helt etter boka at han besøkte en enslig kvinne, og hadde en nær og inderlig samtale... hehe. Har prøvd å kikke bakover i tråden for å finne "gåten", men klarer ikke å finne noen gåte. Hva dreier det seg om? Du har sikkert rett i det - jeg har aldri ellers opplevd at det bare er én voksen, og heller aldri opplevd at de har hatt med seg barn. Kan hende de hadde gamle "registreringer" på leiligheten jeg bodde, for før meg hadde det bodd en der som slet med stoff, men som hadde samboer og et lite barn. Så de visste sikkert ikke at jeg var singel og bodde alene Men det du skriver er jo egentlig en tankevekker - at man ikke skal tillate at noen "tråkker i salaten". Det vil jo si at de ikke respekterer individets rett til å tenke selv, gjøre seg opp egne meninger og skape egne erfaringer. Hm, men det er vel ikke noen overraskelse, når jeg tenker meg om. Har en venninne som "brøt ut" som bare barn, mye pga dette. For meg ble det et møte som jeg har husket alle år i etterkant. Fra min forventning om et "sammenstøt" og en ubehagelig opplevelse hvor jeg måtte kjefte, så ble det en av de mer givende samtalene jeg noengang har hatt om tro. Under hele samtalen var det respekt og vilje til å lytte til den andre. I den samtalen var det ikke noe forsøk på å si at han kjente den virkelige sannheten, det var ingen fordømmelse. Bare en oppriktig interesse for hverandres syn og opplevelse av tro. Absolutt ikke det jeg hadde forventet. Hadde jeg kjeftet som jeg opprinnelig hadde forventet så hadde jeg gått glipp av det. Og underveis så var virket vi begge to overrasket stadig vekk over at vi "kom til enighet" rundt emner vi først trodde vi stod milevis fra hverandre. Men som du sier - det ville nok aldri ha skjedd hvis de var to voksen der. "Gåten" er noe en henviser til i tidligere innlegg - om de bibelsitatene, flere som sier omtrent det samme, som kan virke ulogiske, men som andre har prøvd å tolke. Du finner det om du blar det bakover en del sider. Anonymous poster hash: fc813...f67
scarecrow2011 Skrevet 7. desember 2013 #128 Skrevet 7. desember 2013 At de går to og to er vel mer med trygghet å gjøre? Her sier vi takk men nei takk, vi er ikke interessert. Det har blitt respektert hittil. Husker en gang det var to jenter i 14-15 års alderen som gikk alene, de bød vi på saft og kaker i Hagen, synes synd på dem for de var tydelig nervøse. Regnet med de ville få oppleve nok dritt fra andre.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2013 #129 Skrevet 7. desember 2013 Angående dette med "den som har han skal få" osv Det er jo slik at vi tiltrekker oss alt her i livet som er på bølgelengde med det vi sender ut av tanker og følelser (sender ut til universet eller Gud om du vil) jeg vil anta at det betyr noe som at han som sitter der i overflod er en slik som tar det som en selvfølge at han vil fortsette å motta goder. Derfor vil han også få. Han som sitter der og sier stakkars meg jeg har ingenting og vil heller aldri få, han vil universet (Gud) svare javel hvis det er sånn du vil ha det så la det så bli. Anonymous poster hash: a8f12...6bb Vil tro svaret er; kjærlighet Uten at jeg er kristen så slår dette meg som mest logisk Anonymous poster hash: fffa1...881 Da har du i grunnen forstått mer av Jesus ord enn mange som kaller seg "kristne". Fariseerne kunne alle profetiske bøker (det vi kjenner som gamle testamente) utentatt. De levde et "lovisk" prikfritt livAlikevel kalte Jesus disse for "Satans avkom" (johannes 8:44). Det de manglet... Det Jesus alltid prater om... Kjærligheten. Hvorfor maser Jesus så mye om kjærligheten? Fordi Gud er kjærlighet (1 johannesbrev 4:7-8). Det er ikke mulig å stjele fra et menneske av kjærlighet, det er ikke mulig å bedra et menneske ut av kjærlighet, det er ikke mulig å slå et menneske av kjærlighet, det er derfor Jesus sier at det høyeste bud, nest etter det første, er å elske sin neste som seg selv. Jesus ord er faktisk veldig logiske når man først setter seg ned og leser de. Takk for ditt korte og nøyaktige svar for øvrig. Anonymous poster hash: 2a5c5...87f Men du sa at bare ekte kristne kunne forstå versene du la fram. Jeg skrev tidligere at jeg kunne forstå det ut fra et new age-perspektiv, det er jo nøyaktig dette new age går ut på! Mange innen new age bekjenner seg også til Jesus, men bruker ikke Bibelen som eneste kilde til Guds ord, der ligger vel egentlig forskjellen. Anonymous poster hash: 1a425...bd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå