Gå til innhold

Hva gjør du når Jehovas vitner kommer på døra med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men HVEM i alle dager er Jehova?

Og HVA har disse folka vært vitne til?

Anonymous poster hash: 88668...6e9

Skrevet

Men HVEM i alle dager er Jehova?

Og HVA har disse folka vært vitne til?

Anonymous poster hash: 88668...6e9

Jehova er Gud, og de vitner om han - altså opplyser andre om hans budskap. 

Skrevet

Altså... Nå tok jeg spørsmålene til deg Annie seriøst. Kanskje du bare prøvde å være morsom. :P

Skrevet

Angående dette med "den som har han skal få" osv Det er jo slik at vi tiltrekker oss alt her i livet som er på bølgelengde med det vi sender ut av tanker og følelser (sender ut til universet eller Gud om du vil) jeg vil anta at det betyr noe som at han som sitter der i overflod er en slik som tar det som en selvfølge at han vil fortsette å motta goder. Derfor vil han også få. Han som sitter der og sier stakkars meg jeg har ingenting og vil heller aldri få, han vil universet (Gud) svare javel hvis det er sånn du vil ha det så la det så bli.

Anonymous poster hash: a8f12...6bb

Skrevet

Sist gang de var her (2 år siden) la jeg ut i det lange og brede om datteren vår som hadde fått blodoverføring, jeg var skilt og vurderte å ta en natt på byen for å skaffe søsken til jenta... Aldri sett dem siden :D

Anonymous poster hash: c4123...cff
Skrevet

Angående dette med "den som har han skal få" osv Det er jo slik at vi tiltrekker oss alt her i livet som er på bølgelengde med det vi sender ut av tanker og følelser (sender ut til universet eller Gud om du vil) jeg vil anta at det betyr noe som at han som sitter der i overflod er en slik som tar det som en selvfølge at han vil fortsette å motta goder. Derfor vil han også få. Han som sitter der og sier stakkars meg jeg har ingenting og vil heller aldri få, han vil universet (Gud) svare javel hvis det er sånn du vil ha det så la det så bli.

Du mener Jesus prater om materielle ting? Den som har mange materielle ting vil få enda flere materielle ting og den som har få materielle ting vil miste de ting vedkommende tror seg ha?

Det er bare et logisk problem. Hvordan kan man ta fra en som ikke har? Husk på, svaret er logisk.

Anonymous poster hash: 2a5c5...87f

Skrevet

Smiler , tar imot , skummer igjennom og kaster. De er alltid så hyggelige så da er jeg det selvfølgelig tilbake.

Skrevet

Sist de ville prakke på meg et blad og evig frelse, så sa jeg at jeg heller ville ta sjansen på å brenne i helvete enn å kaste vekk livet mitt på de, hvis det skulle vise seg at de hadde rett.

De såg helt sjokkert ut, og jeg fikk litt dårlig samvittighet etterpå, men ærligheten lenge leve. Anonymous poster hash: f8afc...289

De tror ikke på helvete da Anonymous poster hash: 80a26...20c

Nei, det vet jeg. Derfor jeg fikk dårlig samvittighet for å ha spottet de med en annen religions tro.

Anonymous poster hash: f8afc...289

Skrevet

Jeg hater alle som prøver å prakke på meg religion og andre dumme synspunkter så kommer de hit får de døra i trynet... Eventuelt så sender vi bikkjene ut først, veldig få av de liker schærere, rottiser og sånt har jeg hørt :P

Når jeg jobba i butikk kom det et par i kassa mi og samtalen gikk ca. sånn her: 

JV prøver å gi meg brosjyre

M: Trenger ikke den, jeg...

JV: Jo, alle trenger den!

M: Temmelig sikker på at jeg klarer meg uten... 

JV Alle trenger Jesus (før de dytter brosjyra over til meg)

M: Kaster i søpla og begynner å ekspedere neste kunde! 

Folk kan få tru hva de vil, men prøv ikke å dytte det over på meg!

Eg har fått mange schaefere og rottiser etter meg jeg når jeg gikk på dørene som lita jente sammen med min mor:) skjedde aldri noe skummelt, takket være min svært hundevante mor. Det var sånn jeg lærte meg å bli fortrolig med hunder, og har aldri vært redd for en eneste hund siden.

Når det er sagt synes jeg at dere som syns det er gøy å være frekk/ ufin whatever med JW bør tenke over at de ofte har med seg barn som er helt uskyldige oppi dette. Disse barna har ofte nok å bale med på skole fex så syns man kan oppføre seg anstendig . Jeg vet hva jeg snakker om nemlig. Er ikke JW nå.

Anonymous poster hash: 431b6...bb1

Skrevet

Vil tro svaret er; kjærlighet

Uten at jeg er kristen så slår dette meg som mest logisk

Anonymous poster hash: fffa1...881

Skrevet

Kan ikkje sei at eg har nåke i mot di. Men sist di kom, hadde eg nett vore i dusjen og hadde bare fått truse på. Stakk nett inn på kjøkkenet for å sjå ken som va på trappa og såg det var to godt voksne damer eg ikkje kjente. Då gikk eg og gjømte meg innafor ytterdøra slik at ingen skulle sjå at det var nokon i huset. (Hadde ingen vindu i den døra) Plutselig opna dama døra, gikk inn i gangen før ho bøyde seg ned for å legge frå seg dette bladet deiras. I det ho såg opp stod ho vel ca 1/2meter frå meg der eg stod ganske så lettkledd..

Ska lova dåke at dama kom seg fort utor huset og i full fart opp innkjørselen!! Detta e 4-5år si og det har ikkje dukka nokon opp her igjen :P

Ha ha ha, herlig!!

Anonymous poster hash: 5e2bb...231

Skrevet

Sier at jeg er et frafallent vitne. Da rygger de fort og går sin vei :D

Smart!

Skrevet

Kan ikkje sei at eg har nåke i mot di. Men sist di kom, hadde eg nett vore i dusjen og hadde bare fått truse på. Stakk nett inn på kjøkkenet for å sjå ken som va på trappa og såg det var to godt voksne damer eg ikkje kjente. Då gikk eg og gjømte meg innafor ytterdøra slik at ingen skulle sjå at det var nokon i huset. (Hadde ingen vindu i den døra) Plutselig opna dama døra, gikk inn i gangen før ho bøyde seg ned for å legge frå seg dette bladet deiras. I det ho såg opp stod ho vel ca 1/2meter frå meg der eg stod ganske så lettkledd..

Ska lova dåke at dama kom seg fort utor huset og i full fart opp innkjørselen!! Detta e 4-5år si og det har ikkje dukka nokon opp her igjen :P

Ha ha ha, herlig!!

Anonymous poster hash: 5e2bb...231

Haha :) Jeg gjorde nesten det samme for en del år siden. Jeg visste at kjæresten min var på vei til meg. Jeg hoppet i dusjen - og så ringte det på døra. Jeg tok det første og beste håndklet jeg fant (et lite et!!) foran meg og løp for å lukke opp døra. Var helt sikker på at det var kjæresten min som sto utenfor :D Men det var to godt voksne menn fra Jehovas. Den ene mumlet noe med at: "vi kom kanskje litt ubeleilig...!?!" Og så gikk de. Har ikke vært hos oss siden :D

Skrevet

Vil tro svaret er; kjærlighet

Uten at jeg er kristen så slår dette meg som mest logisk

Anonymous poster hash: fffa1...881

;)  Da har du i grunnen forstått mer av Jesus ord enn mange som kaller seg "kristne". Fariseerne kunne alle profetiske bøker (det vi kjenner som gamle testamente) utentatt. De levde et "lovisk" prikfritt liv

Alikevel kalte Jesus disse for "Satans avkom" (johannes 8:44). Det de manglet... Det Jesus alltid prater om... Kjærligheten. Hvorfor maser Jesus så mye om kjærligheten? Fordi Gud er kjærlighet (1 johannesbrev 4:7-8).

Det er ikke mulig å stjele fra et menneske av kjærlighet, det er ikke mulig å bedra et menneske ut av kjærlighet, det er ikke mulig å slå et menneske av kjærlighet, det er derfor Jesus sier at det høyeste bud, nest etter det første, er å elske sin neste som seg selv.

Jesus ord er faktisk veldig logiske når man først setter seg ned og leser de.

Takk for ditt korte og nøyaktige svar for øvrig. :)

Skrevet

Synes diskusjonen rundt bibelen og hvorvidt det er mulig å tolke eller ikke preges av liten grad av toleranse og forståelse for at vi oppfatter ting forskjellig. Selvsagt kan man lese mellom linjene og tolke jesus på forskjellig måte. Desverre er mange troende enten de tilhører den ene eller andre religionen lite åpne for andres tenkemåter. Kristne som mener at de har funnet "sannheten" hevder at de som har en annen oppfatning tar feil og dermed ikke kan kalle seg kristne. Det samme gjelder muslimer og andre religioner. Her ligger også opphavet til all dritten som er utført og utføres i guds navn begravet. Toleranse og forståelse for andres oppfattelser er nærmest fraværende hos de mest ekstreme. Dermed rettferdiggjøres de mest bestialske handlinger mot "vantro" og individet som gjennomfører handlingene har i egne øyne, ren samvittighet.

De kryptiske utsagnene som ble sitert i innlegg over som den "rettroende" hevdet at ingen som ikke er kristne kunne forstå er vel ikke så vanskelige å tolke uansett om man er kristen eller ikke. Kanskje "den rettroende" mener at kjærlighet ikke kan oppfattes av andre enn de som er godtatt av de kristnes høye herrer i rådet?

Bibelen prøver å forklare den ultimate kjærlighet ved at gud ga sin sønn for menneskene og det er jo fantastisk for menneskene, men jesus gjorde jo bare en kort opptreden på jorden og ble torturert og drept før han sto opp igjen. Gud ofret dermed ikke sin sønn, han bare lånte han bort for han skulle jo komme tilbake til himmelen igjen slik alle rettroende skal. Dette er et dårlig eksempel på kjærlighet. Ligner mer på manipulasjon spør du meg.

Den eneste ekte kjærlighet vi som mennesker kan oppleve er foreldres uendelige oppofring for barna sine. De fleste foreldre vil ikke nøle med å gi sitt eget liv for å redde sitt avkom. Derimot vil nesten ingen foreldre ofre noen av sine barn for at andre skal overleve. Å ofre noen for at flere skal overleve er ikke kjærlighet, det er en kalkulert avgjørelse gjort av en kyniker.

Det ble etterlyst en logisk forklaring på bibelens diverse sitater. Hvis man vil ha logiske forklaringer på saker er det bortkastet å søke innenfor religioner da de stort sett ikke bygger på logikk, men aksept av gitte svar.

Når det kommer vitner eller andre med diverse budskap på døren takker jeg høflig nei og lukker døren. Tidligere kunne jeg finne glede i å diskutere med noen av dem, men nå kaster jeg ikke bort hverken min egen eller deres tid på slikt lenger.

Anonymous poster hash: 2d854...dac
Skrevet

Jeg vokste opp som jv men gikk ut for mange år siden. Jeg sier jeg er utstøtt vis de kommer (bor i en annen by nå så ingen av de kjenner meg).

Selv gikk jeg på dørene fra jeg ble født. Fra 6 års alder fikk jeg ansvar for snakkingen. Og jeg har blitt skjelt ut, jagd med hagle og truet på livet. Fryktelig å bli tvunget til dette som barn. Gikk ut da jeg var 15 år.

Anonymous poster hash: d6fc4...d61

Skrevet

Jeg vokste opp som jv men gikk ut for mange år siden. Jeg sier jeg er utstøtt vis de kommer (bor i en annen by nå så ingen av de kjenner meg).

Selv gikk jeg på dørene fra jeg ble født. Fra 6 års alder fikk jeg ansvar for snakkingen. Og jeg har blitt skjelt ut, jagd med hagle og truet på livet. Fryktelig å bli tvunget til dette som barn. Gikk ut da jeg var 15 år.

Trasig å høre om dine opplevelser; det du sier er grunnen til at jeg ikke har mye til overs for de som er stygge mot JW. Må huske at barna ofte ikke har noe reelt valg. For meg var det annerledeshet og mobbing i forhold til skole og jevnaldrende som var verst.

Stort dilemma dette med barn og JW. Det skulle egentlig ikke vært lov å la barn vokse opp sånn, men det er jo religionsfrihet og de fleste JW er nok gode og adekvate foreldre sånn ellers......

Hilsen ei som også vokste opp i JW.

Skrevet

Trasig å høre om dine opplevelser; det du sier er grunnen til at jeg ikke har mye til overs for de som er stygge mot JW. Må huske at barna ofte ikke har noe reelt valg. For meg var det annerledeshet og mobbing i forhold til skole og jevnaldrende som var verst.

Stort dilemma dette med barn og JW. Det skulle egentlig ikke vært lov å la barn vokse opp sånn, men det er jo religionsfrihet og de fleste JW er nok gode og adekvate foreldre sånn ellers......

Ja enig at det var ille. Husker jeg møtte mine klassekamerater når vi gikk på feltet. Var flaut å måtte forkynne for de for så å bli mobbet for det på skolen etterpå.

Pleide å spørre disse søstrene jeg gikk med om å få slippe å gå til de husene jeg visste var ungdommer/barn jeg kjente men det var ikke snakk om å få slippe. Hvordan kunne jeg være flau over sannheten, sa de. Og ja, jeg var flau. Føler hele barndommen ble røvet fra meg. Kjenner ingen som har opplevd det samme som meg. "Godt" å se at vi er fler.

Allw mine tidligere venner i jv er fortsatt med.de giftet seg i 17-18 års alder og har aldri snakket med de siden.

Skrevet

Informerer pent om mitt religiøse ståsted, samt at jeg er fornøyd med mitt valg. Ønsker vitnet så lykke til videre og ha en fin dag.

Skrevet

Ja enig at det var ille. Husker jeg møtte mine klassekamerater når vi gikk på feltet. Var flaut å måtte forkynne for de for så å bli mobbet for det på skolen etterpå.

Pleide å spørre disse søstrene jeg gikk med om å få slippe å gå til de husene jeg visste var ungdommer/barn jeg kjente men det var ikke snakk om å få slippe. Hvordan kunne jeg være flau over sannheten, sa de. Og ja, jeg var flau. Føler hele barndommen ble røvet fra meg. Kjenner ingen som har opplevd det samme som meg. "Godt" å se at vi er fler.

Allw mine tidligere venner i jv er fortsatt med.de giftet seg i 17-18 års alder og har aldri snakket med de siden.

Flau over sannheten ja ,de vet i hvertfall hvordan de skal svare i JW :P

" Det som ikke tar livet av deg gjør deg sterkere"- en klisje sikkert men synes den passer godt på oppveksten i JW. Mor meldte hele familien inn når jeg var 6- husker godt all den fine gamle julepyntwn som gikk i vedovnen.

Setter veldig pris på å kunne gi mine fire barn en normal oppvekst med normale minner, som følge av mine opplevelser. Hater alt som smaker av ekstremisme :)

Skrevet

Til gåte-anonym;

Jeg forstår det slik at det er tro det snakkes om.

Den som tror skal få i overflod, den som ikke gjør det skal miste alt han har.

Man kan også tolke det som kjærlighet, evt den som tror på Guds kjærlighet.

Eller no'.

Skrevet

Når dem spørr om du har funnet Jesus, så svarer jeg at jeg ikke viste at han var borte..... Så lukker jeg døra ;)

Anonymous poster hash: a4429...79f

Skrevet

Så da er jo Jehovas Vitner etter din definisjon kristne allikevel !!

Anonymous poster hash: cb2a2...185

Hvis de kan svare logisk på gåten så ja, for all del. :)

Så bra at vi ble enige til slutt! :D

Men hva er det logiske svaret på gåten da? Si meg det i klartekst, forklar dette svaret som du ville forklart en 5-åring..
Skrevet

Jeg har alltid forsøkt å svare høflig når jv komme på døra. Men det var noen som tydeligvis ikke tok mine høflige "avslag" alvorlig, for de fortsatte å komme. Så lukket jeg opp døren og utenfor stod en ny jv-mann. Jeg kjente at jeg tente på alle pluggene, for sist gang noen var der så hadde jeg bedt om at de heller brukte tiden på noen som hadde mer interesser for meg.

Meeen, så hadde mannen en liten gutt med seg, og jeg greide ikke å si det jeg mest hadde lyst å si. Jeg så på den lille gutten at han forventet seg en kommentar som han ville finne ubehagelig. Jeg fikk vondt av ham og tenkte at jeg ikke trenger å såre en liten gutt pga den troen de har. Sa høflig at jeg hadde hatt andre her tidligere, mannen unnskyldte seg da og lurte på om jeg ikke ønsket at de skulle komme. Jeg sa jeg hadde sagt at jeg har min tro og at jeg har et godt liv med det og ikke ønsker å endre det.

Det sa han at han respekterte. Så spurte han om han kunne få spørre hvilken tro jeg har.

Jeg sa at jeg er døpt og konfirmert i den norske kirken, men at jeg ikke går i kirken utenom spesielle anledninger. Jeg tror det finnes en gud eller en god makt, men at jeg ikke lenger tror det er avgjørende å være tilhenger av ett bestemt trossamfunn for å tro på denne guden. Jeg sa at jeg har vært i norske kirken, i katolske kirker jevnlig over tid, har vært i andre trossamfunns gudshus. Og jeg har konkludert med at det er ikke så nøye hva man kaller gud, og at selv om de definerer seg forskjellige fra andre og ønsker å holde seg klart adskilt fra andre trossamfunn, så er de mye mer like enn de tror.

Det endte med en laaaang, hyggelig og interessant diskusjon for oss begge. Det virket faktisk som om denne jv-mannen fikk seg noen nye tanker underveis også (!) - til min store overraskelse.

Jeg snakket bl.a. om at hvis man ser på de ulike religionene så har de i bunn svært like grunnsetninger, man skal være snill med andre, respektere andre, ikke stjele, lyve osv. Jeg spurte hva han mente var viktigst i hans tro - og han svarte at det var disse tingene han prøvde å leve etter og oppdra sine barn etter, det og det med å ha en gud. Jeg spurte ham "hva da om det finnes bare en gud, at ulike kulturer bare har satt ulike navn og laget ulike tradisjoner rundt sin gudstilbedelse?".

Det var tydelig at han aldri hadde tenkt på, men at han faktisk ikke fant tanken avskrekkende.

Jeg sa at hvis han gikk ut fra Bibelen, så sier den at man "ikke skal ha andre guder enn meg", men at den også sier at "Gud er i alt" (eller noe tilsvarende). Det var han enig i. Da spurte jeg ham hva han mente om indianere i Amazonas som tror det finnes guder i alt - de mener de ser en gud i et tre, i en sten, i et dyr, i en plante osv. Og så spurte jeg ham om han kunne se at kanskje var dette ikke noe annet enn at de hadde innsett enda bedre enn oss at "Gud er i alt"? Og han medga at det kunne det faktisk være.

Jeg hevder absolutt ikke å ha noen fasit hva tro og religion innebærer, på ingen måte. Jeg har gjennom erfaring kommet frem til et felles ståsted mellom religioner, essensen i de fleste religioner er det samme, og at det er egentlig det eneste viktige.

Fremdeles hadde selvfølgelig jeg og jv-mannen visse uenigheter. Han sa og fortalte også mye som vi tilsynelatende var veldig uenige om til å begynne med, men som vi etter en stund fant ut at vi - når vi så bort fra de religionsspesifikke uttrykkene - faktisk var ganske enige i likevel, når vi strippet av all staffasjen rundt.

Det var en opplevelse å kunne diskutere slik med en som jeg på forhånd hadde nærmest hadde dømt å være "fanatisk" i sin tro. Men denne mannen var en mann som selv om han tydeligvis var dypt forankret i sin tro, også evnet å diskutere det og være åpen for andres syn.

Da han og den lille gutten gikk igjen (vi hadde nok snakket sammen i 45-60 minutter!), så takket han for en usedvanlig interessant samtale, som hadde gitt ham mye å tenke på. At han aldri hadde følt et fellesskap til andre trossamfunn før. Han takket også for at jeg hadde tatt så godt imot ham og gutten hans, og at det betydde mye for ham som far. Han sa at jeg ikke trengte å omvendes til noe, for jeg hadde en god nok tro.

De gikk derfra, den lille gutten - som hele tiden bare hadde lyttet - snudde seg og vinket og smilte til meg.

Etter det så jeg dem igjen, de vinket til meg og smilte, men kom ikke tilbake.

Når jeg har bodd andre steder senere og har fått besøk av jv, så har jeg alltid bare sagt at jeg har min personlige tro og at jeg respekterer alle andre som har sin egen tro. De spør gjerne om de kan få legge igjen et blad, jeg sier at det kan de gjøre, at kanskje ser jeg på det også, men at det ikke vil endre min tro.

Uten unntak er dette blitt respektert, har aldri fått besøk flere ganger på samme adresse.

Til deg som ikke vil "avsløre" gåten - du vet det at det er en hersketeknikk? ;)

Du vil ikke avsløre den. Men hvis du er så kristen så burde du jo leve etter å forkynne troen, forklare slik at andre også har muligheten til å finne Gud!?

Anonymous poster hash: fc813...f67
Skrevet

brosjyrene sine?

Smiler og takker pent nei?

Anonymous poster hash: 58c47...ef0

Elsker å få besøk av de! Hender vi har blitt stående å diskutere i opptil en time. Elsker å diskutere. Og enkelte av de jeg har hatt på besøk av er jo fullstendig hjernevasket. De to siste årene har de dessverre gått forbi (de er her som regel på sommeren) Spørs om jeg er beryktet  :fnise:

Anonymous poster hash: 40e0f...1a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...