Gå til innhold

Hva gjør du når Jehovas vitner kommer på døra med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså... Når du ber meg finne svaret på tolkning av skriftsteder, så understreker du jo bare ennå mer mitt poeng... Jeg må nesten le... Jeg er ikke kristen og tilhører ingen menighet eller religion. Så "svaret" får du ikke av meg. Men det kreves svært lite intelligens for å skjønne OG respektere at det finnes mange tolkninger av Bibelen. Derfor finnes det også ulike menigheter, trossamfunn og kirker... At DU mener du besitter den eneste sannheten om Bibelen, noe INGEN kan vite, sier mye om deg. Ekstremt lite tolerant og trangsynt, ihvertfall når det kommer til religion.

Og, jeg har vært hos legen med min syke sønn, så derfor har jeg ikke svart.

Anonymous poster hash: cb2a2...185

Skrevet

De har aldri kommet på døra her, men de tusler ofte rundt i nabolaget og deler ut brosjyrer til forbipasserende. Et par ganger har jeg uforvarende tatt imot, før jeg skjønte hva det var, men stort sett sier jeg bare nei takk. De er alltid blide og høflige.

Skrevet

Jeg er ikke kristen...Så "svaret" får du ikke av meg.

Nettopp! :)

Anonymous poster hash: 2a5c5...87f

Skrevet

Det eneste du hang deg opp i var at jeg sa jeg ikke var kristen? Hehehe... Du skal få lov til å leve i din egen forskrudde verden, når du ikke klarer å nyansere svarene dine eller kommentere det som faktisk er viktig i mine svar.

Eller så begynner jeg å lure på om du er et troll? For så dum nekter jeg å tro at noen er!

Skrevet

Du anonyme som hardnakket påstår at man må være kristen for å forstå bibelen, og at det kun finnes en måte å gjøre det å¨: hvilken trostradisjon tilhører du da?

Skrevet

Jehovas vitner kommer aldri hit. En gang var  det en brosjyre klemt i dørsprekken, men jeg har aldri sett snurten av de. Litt synd, for jeg kunne godt tenkt meg å diskutere litt med dem :P

Skrevet

når du ikke klarer å nyansere svarene dine eller kommentere det som faktisk er viktig i mine svar.

Er ikke det et tolkningsspørsmål, hva det var som var viktig i det du skrev? ;)

Du har hevdet at det finnes ørten og så mange svar på gåten, likevel kan du ikke komme med ett eneste ett. Ikke en gang forsøke. Da kan det jo ikke være så mange muligheter når du ikke en gang klarer å komme med ett eneste svar. Hvis ikke-kristne ikke kan svare så understreker det mitt poeng, ikke svekker det, at ikke-kristne ikke kan svare logisk på gåten.

Hvis du mener det finnes ørten svar så får du komme med ett! :)

Skrevet

Det er som regel mannen som åpner. Han prater og diskuterer lenge med dem. Det gjør at de stadig kommer tilbake... Om vi ikke er hjemme legger de blader og håndskrevne lapper utenfor døra eller i postkassa vår...

Anonymous poster hash: 7a2a1...f82
Skrevet

Jeg blir så glad når de kommer før jul. De har ikke vært ennå i år, men håper de kommer. Bladet har sånne nydeluge jesusbilder i perfekt størrelse til å klippe ut og lime på fyrstikkesker. ;)

Mannen min er forresten katolikk. Det har aldri skremt dem. Hvorfor skulle det gjøre det? Vi behandler alle med respekt, enten de selger lodd vi ikke har kontanter til, eller en religionsgren vi ikke har interresse av. Snille folk er de uansett. :)

Jeg er også høflig, selvsagt. Og de blir ikke _skremt_ av at jeg sier jeg er katolikk. Men de innser vel at for å være katolikk i Norge i 2013 må man ta et aktivt valg, og at det da ikke er noe poeng i å forsøke å overbevise meg. Siden noen andre alt har gjort det.

Grunnen til at jeg gjør det, er at jeg tidligere opplevde at det var mer eller mindre umulig å bli kvitt dem. Sa jeg nei takk og lukket døra, ringte de på igjen. Derfor endte jeg med å velge en taktikk som lar meg være høflig (om enn løgnaktig) og slippe å være ufin og diskutere med dem. For jeg er ikke god til på-sparket-diskusjoner i døra mens sausen svir seg på komfyren og ungene raser rundt og er sultne og kranglete.

Skrevet (endret)

Så trist å høre hvor respektløse mange er mot dem. Dette er ikke mennesker som ønsker folk vondt, tvert i mot. 

Husker min dagmamma skremte livet av meg når de kom. Vi gjemte oss nedenfor kjøkkenvinduet, måtte være musestille i noe som føltes som en evighet for at hun skulle være sikker på at de vår gått når vi reiste oss opp. Jeg oppfattet det som om de var leiemordere, minst. 

De få gangene de har orket å komme hit har jeg snakket med dem, tatt i mot brosjyren og etterpå har jeg lest den. Samtidig har jeg forklart at jeg er ganske sterk i min kristne tro, har lest brosjyrene deres før uten og at de ikke trenger å kaste bort tiden sin på meg. Svigermor/far som er våre naboer er avvisende og uhøffelig på en slik måte at jeg blir skikkelig flau. Sa til henne at det gikk an å oppføre seg som folk. Hun var enig, men var lært opp til å vrake JV som om de var noe avskum.

Endret av Elsker livet
Skrevet

Jesus og Jesus, men det er greit, jeg akseptere at folk tror på det. Når det er sagt, leser jeg til eksamen nå, så versene skal jeg ikke søke opp. Vi kan snakke om det i morgen - men nå handler ikke kristendommen om at en tolkning er den riktige heller, hvis du har misforstått noe. Ellers har jeg flere studiepoeng i Bibelen, tekster og lesing, så jeg kan sikkert dra frem litt gammel kunnskap.

Anonymous poster hash: 3fb1e...542

Ingen fare, jeg kan søke de opp for deg. :)

Matteus 13:12 - For den som har, ham skal gis, og han skal ha overflod; men den som ikke har, fra ham skal endog tas det han har.

Matteus 25:29 - For hver den som har, ham skal gis, og han skal ha overflod; men den som ikke har, fra ham skal tas endog det han har.

Markus 4:25 - For den som har, ham skal gis, og den som ikke har, fra ham skal endog tas det han har.

Lukas 8:18 - Se derfor til hvorledes I hører! for den som har, ham skal gis, og den som ikke har, fra ham skal endog tas det han tykkes sig å ha.

Lukas 19:26 - Jeg sier eder at hver den som har, ham skal gis; men den som ikke har, fra ham skal endog tas det han har.

Nå har du sagt at det finnes ørten svar på hva det er Jesus sikter til her. Ikke gi meg ett svar nå, gi meg fire! Bare for å understreke poenget ditt. De skal alle sammen passe inn i sammenhengen, være logiske.

Hvis ikke må du bite i det sure eplet og medgi at du tok feil. Klarer du ikke komme med noe logisk svar i det hele tatt må du bite i det enda surere eplet og medgi at jeg har et poeng, for en som ikke er kristen så finnes det ingen logikk i disse sitatene i det hele tatt. ;)

Jeg kommer nå seilende inn fra sidelinjen i denne debatten, så beklager hvis jeg har gått glipp av viktige poeng, men ble oppriktig interessert i det du skriver ovenfor. Jeg kan vel ikke si jeg forstår det som står, men jeg kan forstå det ut fra et new age-perspektiv, faktisk.

Hva legger kristne i disse versene, da?

Anonymous poster hash: 1a425...bd7

Skrevet

At ikke-kristne ikke kan gi en tolkning av dine skriftsteder, er jo ikke så rart!! Jeg er ikke kristen! Men spør du et Jehovas Vitne kan jeg garantere deg at du får et svar! Eller hvem som helst som tilhører en eller annen menighet som tror på Bibelen. At de ikke kommer med det samme svaret som deg, betyr ikke at de har feil, men at de tolker Bibelen annerledes! Er det virkelig så vanskelig å forstå ?? Det er dette jeg mener er VIKTIG i mine svar, nemlig at mennesker tolker bibelen forskjellig, og at ikke DU sitter på svaret.

Skrevet

Jeg er JV, vokst opp i det, vært utenfor en tur og er innafor igjen.

Er gift med en som ikke er JV og barna våre vil naturlig nok måtte velge hva de vil når de blir eldre.

Vi har venner på begge sider begge to.

Står vel ikke skrevet i panna mi at jeg er relgiøs, men jeg er åpen om det når noen spør og jeg feirer ikke jul/bursdag.

Mannen min gidder ikke feire, så da blir det ikke noe.

Har et snev av sosial angst, så etter at jeg ble JV igjen har jeg ikke vært på noens dør :P

Anonymous poster hash: 76519...3ec
Skrevet

Jeg kommer nå seilende inn fra sidelinjen i denne debatten, så beklager hvis jeg har gått glipp av viktige poeng, men ble oppriktig interessert i det du skriver ovenfor. Jeg kan vel ikke si jeg forstår det som står, men jeg kan forstå det ut fra et new age-perspektiv, faktisk.

Hva legger kristne i disse versene, da?

Flott! :)

Du må gjerne lese disse versene inn i litt mer sammenheng (som i hva sa Jesus like før og like etter disse versene) for å prøve å forstå hva de betyr. Men selv om du ikke gjør det så er det dette som er kjernen i Jesus budskap. Den som har vil få i overflod, den som ikke har vil miste det lille den mener seg ha.

Skrevet

At ikke-kristne ikke kan gi en tolkning av dine skriftsteder, er jo ikke så rart!!

Så bra, da er vi enige om noe! :)

Ikke-kristne kan ikke svare på denne gåten. Hvis en som kaller seg kristen ikke kan svare på gåten så er den personen ikke kristen. Da er vi jo enige jo! :)

Skrevet

Men hva er det Jesus sikter til, da?!

Skrevet

Jepp, det er vi enige om. Du påstod imidlertid at Jehovas Vitner ikke kristne, og kom deretter med diss skriftstedene. Jeg vet imidlertid at et aktivt Jehovas Vitne med god kjennskap til Bibelen kan svar deg. Så da er jo Jehovas Vitner etter din definisjon kristne allikevel !!

Skrevet

Så da er jo Jehovas Vitner etter din definisjon kristne allikevel !!

Hvis de kan svare logisk på gåten så ja, for all del. :)

Så bra at vi ble enige til slutt! :D

Skrevet

Men hva er det Jesus sikter til, da?!

Det samme som Jesus ALLTID sikter til.

Skrevet

Sier fort Nei takk og lukker døra. Vil ikke ha søpla deres i huset, så tar ikke i mot brosjyrene.

Skrevet

Jeg hater alle som prøver å prakke på meg religion og andre dumme synspunkter så kommer de hit får de døra i trynet... Eventuelt så sender vi bikkjene ut først, veldig få av de liker schærere, rottiser og sånt har jeg hørt :P

Når jeg jobba i butikk kom det et par i kassa mi og samtalen gikk ca. sånn her: 

JV prøver å gi meg brosjyre

M: Trenger ikke den, jeg...

JV: Jo, alle trenger den!

M: Temmelig sikker på at jeg klarer meg uten... 

JV Alle trenger Jesus (før de dytter brosjyra over til meg)

M: Kaster i søpla og begynner å ekspedere neste kunde! 

Folk kan få tru hva de vil, men prøv ikke å dytte det over på meg!

Skrevet

Jeg er ikke religiøs. Jeg respekterer mennesker som tror annerledes. Men jeg er oppegående nok til å oppsøke ting jeg har behov for, på egen hånd. Det gjelder både telefonabonnement, strøm, omega 3-kapsler og religion. Unntak: barn som selger lodd, julekaker og andre ting til gode formål, samt bøssebærere. 

Jeg unngår å ta telefonen dersom det er en telefonselger som ringer. Og dersom jeg tilfeldigvis ser at de som ringer på døren er Jehovas Vitner, så unngår jeg å åpne. Skulle jeg åpne, avslår jeg selvfølgelig høflig. Ser ikke poenget i å lyve eller å ta i mot noe som bare går i søpla. 

Skrevet

Nå er ikke jeg fan av Jehovas Vitner, takker høflig nei takk og ønsker dem lykke til på ferden sin.

Anonymous poster hash: 8135f...f16
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Sist jeg hadde med de å gjøre, hadde vi nylig mistet tvillinger. Når de ringte på å tilbydde meg brosjyren, så sa jeg det enkelt: "Den dagen Jesus kan gi tilbake ungene mine, den dagen skal jeg tro på han". Fikk jo da spm hva som hadde hendt, og jeg sa de døde etter for fortidelig fødsel, de kondolerte stille og trakk seg tilbake. Etter dette har vi bodd i ødemarka, og der har de ikke vist seg.. Kommer de nå, så får vi se hva jeg gjør..

Jeg har faktisk ingenting imot de, men har heller ingen grunn til å la de prakke sin tro på meg. Ei av minne beste venninner er JV, og hun er da menneskelig for det, både hun og hele familien hennes.

Skrevet

Kan ikkje sei at eg har nåke i mot di. Men sist di kom, hadde eg nett vore i dusjen og hadde bare fått truse på. Stakk nett inn på kjøkkenet for å sjå ken som va på trappa og såg det var to godt voksne damer eg ikkje kjente. Då gikk eg og gjømte meg innafor ytterdøra slik at ingen skulle sjå at det var nokon i huset. (Hadde ingen vindu i den døra) Plutselig opna dama døra, gikk inn i gangen før ho bøyde seg ned for å legge frå seg dette bladet deiras. I det ho såg opp stod ho vel ca 1/2meter frå meg der eg stod ganske så lettkledd..

Ska lova dåke at dama kom seg fort utor huset og i full fart opp innkjørselen!! Detta e 4-5år si og det har ikkje dukka nokon opp her igjen :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...