Gå til innhold

Hva gjør du når Jehovas vitner kommer på døra med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at JV ikke regnes som kristne utifra verdens kirkeråd. Er ikke uenig med dere der. Men religionsforskere og andre med litt peiling, som ser objektivt og historisk på dette spørsmålet, regner allikevel JV som et kristent trossamfunn.

Anonymous poster hash: cb2a2...185

Skrevet

Fremdeles uenig med dere som mener JV ikke er kristne. Har dere googlet dette? Ifølge bl.a store, norske leksikon er JV et "ungt kristent trossamfunn". De oppfyller ikke kravene til å kalle seg en kirke ifølge verden kirkeråd eller noe sånt, men kristne allikevel. At "den store hopen" av kristne mener de IKKE er det, er igrunn irrelevant. Bare å Google litt, så finner man hva som er riktig...

Dette er ikke en diskusjon om hva jeg mener, men hva som definerer et kristent trossamfunn

Anonymous poster hash: 3fb1e...542

Mnei, det er det heller ikke. Diskusjonen begynte med at jeg sa at jeg kan bevise at de ikke er kristne. Vedkommende mente at for å være kristen trenger man "tro på kristendommen og bibelen", uten at det gir noe spesifikt holdepunkt.

Jeg forklarte at bare kristne skjønner hva Jesus prater om i sine lignelser. Den som ikke er kristen skjønner ikke Jesus ord. Vedkommende mente at man trenger ikke skjønne det som står i bibelen, man trenger bare tro på det.

Det blir jo en heller meningsløs tro. Det er som å komme over en bok skrevet på et fremmed språk man aldri har sett før og si, "aha, denne boken tror jeg på fra i dag av!". Hvordan kan man tro på noe man ikke skjønner?

Det er her min definisjon skiller seg fra vedkommendes definisjon. Jeg mener man må forstå Jesus ord for å kunne følge Jesus filosofi, for å kunne forstå hva det er som er så viktig i følge Jesus.

Så parerte vedkommende med at man slettes ikke trenger å "tro på bibelen og kristendommen" lenger, nå skal det visst nok holde med at det står at man er kristen på google så er man det.

Hverken jeg eller vedkommende forstår helt hvordan motparten tenker. Så det får bli med det.

Anonymous poster hash: 2a5c5...87f

Men dette er din mening. At du er overbevist om dette, er en ting, men har lite eller ingenting om hva eller hvem som skal eller kan regnes som kristne å gjøre.

Skrevet

Anonym 01.10: tror du tillegger meg sitater og meninger jeg ikke har? Selv om DU mener du forstår hva Jesus snakker om i sine liknelser, og derfor er "ekte" kristen, er det mange som mener det samme. At de forstår hva Jesus snakker om. Bibelen har alltid blitt tolket på "ørten" forskjellige måter, og ingen kan bevise hvem som har rett. Derfor kalles det også "tro" og ikke "vitenskap".

Skrevet

Jeg vet at JV ikke regnes som kristne utifra verdens kirkeråd. Er ikke uenig med dere der. Men religionsforskere og andre med litt peiling, som ser objektivt og historisk på dette spørsmålet, regner allikevel JV som et kristent trossamfunn.

Du har rett i at flere mener dette, deriblant flere norske religionshistorikere, men jeg tenker nå engang en er nødt til å forholde seg til de som faktisk har myndighet til å definere og avgjøre. Da hjelper det lite om jeg er enig i at jv både bør og kan regnes som en kristen trosretning (det er jeg vel å merke ikke, i all den tid det vil bety at en må sette ny definisjon for hva kristendom er, og det er problematisk å skulle omdefinere religioner med en gang nye retninger dukker opp). Det er derimot fritt frem å kalle seg kristen, men en kan ikke argumentere for at det er tilfelle så lenge jv ikke står på medlemslisten til World Council of Churches

Skrevet

Sier at her i huset er vi katolikker, da løper de så fort at man skulle tro fanden selv var etter de.

Hm, en gang hørte jeg at de prøvde å omvende en katolsk biskop! ;)

Skrevet

Anonym 01.10: tror du tillegger meg sitater og meninger jeg ikke har? Selv om DU mener du forstår hva Jesus snakker om i sine liknelser, og derfor er "ekte" kristen, er det mange som mener det samme. At de forstår hva Jesus snakker om. Bibelen har alltid blitt tolket på "ørten" forskjellige måter, og ingen kan bevise hvem som har rett. Derfor kalles det også "tro" og ikke "vitenskap".

Har jeg sitert deg feil? I så fall ber jeg virkelig om unnskyldning. Jeg skrev nøyaktig det du skrev i dine innlegg, jeg forsto det som at du mente det du skrev.

Nei, det kan ikke tolkes på ørten forskjellige måter. Det er et "god dag mann. Øksskaft!"-svar fordi du ikke har lest de bibelstedene jeg henviste til. Les de før du uttaler deg om hva som står der.

I Matteus 13:12, 25:29, Markus 4:25, Lukas 8:18 og 19:26 forteller Jesus at Gud vil ta fra de som ikke har og gis til de som har. Som du ser nevnes dette flere ganger i noen av gosplene, så det er noe Jesus har lagt vekt på, noe som var viktig å få frem. Med mindre du er kristen så fremstår dette som veldig rart og en merkelig gåte som er helt umulig å forstå. Men for en kristen er det innlysende. ;)

Skrevet

Trekker meg ut av diskusjonen når den er preget av debattanter som ikke evner å ha perspektiv. Det er klart det finnes flere måter å lese Bibelen på, det benekter ikke engang professorer i teologi, men det er vel en grunn til at enkelte ikke kommer dit.

Skrevet

Trekker meg ut av diskusjonen når den er preget av debattanter som ikke evner å ha perspektiv. Det er klart det finnes flere måter å lese Bibelen på, det benekter ikke engang professorer i teologi, men det er vel en grunn til at enkelte ikke kommer dit.

Samme hvordan du leser bibelen, opp ned, liggende på gulvet, på en iPad, i papirformat, okke som, så blir du svar skyldig, hva er det Jesus prater om i disse versene? Du har sagt at det finnes ørten svar. Så kom med et logisk svar?

Skrevet

Jeg pleier å være ærlig og si at jeg er lesbisk og har en sønn med min kone, da snur de som regel kjapt. Og kommer ikke tilbake :P Var et vitne en gang som prøvde å fortelle meg at det finnes frelse for meg også, da takket jeg pent og sa at jeg ikke var interessert.

Anonymous poster hash: 38d57...4bc
Skrevet

Samme hvordan du leser bibelen, opp ned, liggende på gulvet, på en iPad, i papirformat, okke som, så blir du svar skyldig, hva er det Jesus prater om i disse versene? Du har sagt at det finnes ørten svar. Så kom med et logisk svar?

Jesus og Jesus, men det er greit, jeg akseptere at folk tror på det. Når det er sagt, leser jeg til eksamen nå, så versene skal jeg ikke søke opp. Vi kan snakke om det i morgen - men nå handler ikke kristendommen om at en tolkning er den riktige heller, hvis du har misforstått noe. Ellers har jeg flere studiepoeng i Bibelen, tekster og lesing, så jeg kan sikkert dra frem litt gammel kunnskap.

Skrevet

Jesus og Jesus, men det er greit, jeg akseptere at folk tror på det. Når det er sagt, leser jeg til eksamen nå, så versene skal jeg ikke søke opp. Vi kan snakke om det i morgen - men nå handler ikke kristendommen om at en tolkning er den riktige heller, hvis du har misforstått noe. Ellers har jeg flere studiepoeng i Bibelen, tekster og lesing, så jeg kan sikkert dra frem litt gammel kunnskap.

Ingen fare, jeg kan søke de opp for deg. :)

Matteus 13:12 - For den som har, ham skal gis, og han skal ha overflod; men den som ikke har, fra ham skal endog tas det han har.

Matteus 25:29 - For hver den som har, ham skal gis, og han skal ha overflod; men den som ikke har, fra ham skal tas endog det han har.

Markus 4:25 - For den som har, ham skal gis, og den som ikke har, fra ham skal endog tas det han har.

Lukas 8:18 - Se derfor til hvorledes I hører! for den som har, ham skal gis, og den som ikke har, fra ham skal endog tas det han tykkes sig å ha.

Lukas 19:26 - Jeg sier eder at hver den som har, ham skal gis; men den som ikke har, fra ham skal endog tas det han har.

Nå har du sagt at det finnes ørten svar på hva det er Jesus sikter til her. Ikke gi meg ett svar nå, gi meg fire! Bare for å understreke poenget ditt. De skal alle sammen passe inn i sammenhengen, være logiske.

Hvis ikke må du bite i det sure eplet og medgi at du tok feil. Klarer du ikke komme med noe logisk svar i det hele tatt må du bite i det enda surere eplet og medgi at jeg har et poeng, for en som ikke er kristen så finnes det ingen logikk i disse sitatene i det hele tatt. ;)

Skrevet

Sist de ville prakke på meg et blad og evig frelse, så sa jeg at jeg heller ville ta sjansen på å brenne i helvete enn å kaste vekk livet mitt på de, hvis det skulle vise seg at de hadde rett.

De såg helt sjokkert ut, og jeg fikk litt dårlig samvittighet etterpå, men ærligheten lenge leve.

Anonymous poster hash: f8afc...289

De tror ikke på helvete da

Anonymous poster hash: 80a26...20c

Skrevet

Til deg som kom med en definisjon på hvorfor Jehovas vitner ikke er kristne: må innrømme at jeg ikke skjønner argumentet ditt. Og all relevant informasjon jeg finner, sier at Jehovas Vitner per def er kristne. Vel og merke finnes det de som er uenige, mye fordi JV ikke tror på treenighetslæren. Nå finnes ikke treenighetslæren beskrevet i bibelen, men er sammenfattet av en haug biskoper 3-400 år etter Jesu død... Så jo, JV er kristne.

Beklager til HI for avsporingen. For å svare på spørsmålet ditt: Jeg snakker med de som kommer på døra mi, tar imot brosjyrer, men de havner i søpla når jeg lukker utgangsdøra... Har aldri opplevd frekke eller innpåslitne Jehovas Vitner, aldri noen som stikker foten innenfor døra osv. Høflige og hyggelige har ihvertfall de jeg har truffet på vært! :)

Man trenger ikke Google så mye for å skjønne at Jehovas ikke er kristne. Les her f.eks: http://carm.org/er-jehovas-vitners-religion-kristen

Skrevet

Jeg har lest linken i innlegget over meg, og at andre kristne mener JV IKKE er kristne, er jo ikke nytt. For meg blir ikke meningene i denne linken objektive. Da kunne jeg linket til en tekst skrevet av et Jehovas Vitne, og presentert dette som en sannhet.

Skrevet

Mulig JV også sliter med late ungdom og overvekt???..Da jeg var liten kan jeg synes og erindre at det nå og da kom folk derifra på døra hjemme hos oss. Vi bor litt utpå landet vi, nemmelig.:Men i senere tid har vi ikke hatt noen her gitt ..De eneste som gidder komme hit er afrikanske og poslke studenter(????) som selger vissvass. Har jeg penger gir jeg til de..Synes de fortjener såpass for innsatsen.Ingen som går/sykler slike avstander på kødd altså :) Bakker er det flust av også:)

Men Jehovas?? Nope....Men når det er sagt, så har jeg inntrykk av at de har blitt en egen "trosretning" på samme måte som vi har ulike menigheter innenfor den protestantiske kirke, noen ltt mer "ektrem"/konservativ enn de andre, så er det også ulike grupperinger innenfor Jehovas vitner. Noen kler seg etter "regler" og må ut så og så mange dager i året og misjonere. Andre er bare med på gudstjenester og viser ikke utad på noen måte at de er med i Jehovas vitner. Har også opplevd at barn er med på fødslesdagsselskap, og at de "feirer" barna selv. Ikke med gaver og "full pakke"; men at de har venner av barna over  på besøk "rundt bursdagstider".... I en famile var en med i JEhovas, men ikke ektefelle eller barna. Men at dennehåpet barna ville velge Jehovas vitner når de ble gamle nok til og ta et valg selv:) Så vi skal være forsiktig med og dømme alle. Men de som kommer på døra hører vel til de mer konservative vil jeg tro:)

Anonymous poster hash: 49070...d2d
Skrevet

Jeg har lest linken i innlegget over meg, og at andre kristne mener JV IKKE er kristne, er jo ikke nytt. For meg blir ikke meningene i denne linken objektive. Da kunne jeg linket til en tekst skrevet av et Jehovas Vitne, og presentert dette som en sannhet.

Men "sannhetene" til JV har jo ikke grunnlag i bibelen.

Skrevet

De gjør bare "jobben " sin.

De har vært på døra vår en gang. Jeg smilte og takket høflig nei og sa ar jeg er kristen men mannen humanist.

Ønsket de en fin dag videre. De takket for at jeg var høflig og ønsket meg en fin dag videre.

Selv om de er jehovas vitner så kan man være hyggelig mot de og vise de respekt

Skrevet

"Sannhetene" til JV har like mye opphav i Bibelen som "sannhetene" til andre kristne. Det er kun forskjellige tolkninger. Treenighetslæren er et eksempel på en slik tolkning.

Skrevet

"Sannhetene" til JV har like mye opphav i Bibelen som "sannhetene" til andre kristne. Det er kun forskjellige tolkninger. Treenighetslæren er et eksempel på en slik tolkning.

Hvordan kan man kalle seg kristen når man ikke skjønner Kristi ord?

Skrevet

Er det mulig...???!! At DU mener at DU skjønner Kristi ord, er ikke mer sant eller logisk enn at en fra JV mener det samme. Skjønner du hva tolkning betyr?? Tror jeg avslutter diskusjonen her, for det nytter ikke å diskutere med en som ikke skjønner at det går an å tolke Bibelen på flere måter...

Skrevet

Er det mulig...???!! At DU mener at DU skjønner Kristi ord, er ikke mer sant eller logisk enn at en fra JV mener det samme. Skjønner du hva tolkning betyr?? Tror jeg avslutter diskusjonen her, for det nytter ikke å diskutere med en som ikke skjønner at det går an å tolke Bibelen på flere måter...

Så fortell meg din "tolkning"? Hva mener du svaret er?

Skrevet

Så fortell meg din "tolkning"? Hva mener du svaret er?

Hvis du ikke kan svare understreker du mitt poeng, ikke-kristne kan ikke svare. ;)

Skrevet

Er det mulig...???!! At DU mener at DU skjønner Kristi ord, er ikke mer sant eller logisk enn at en fra JV mener det samme. Skjønner du hva tolkning betyr?? Tror jeg avslutter diskusjonen her, for det nytter ikke å diskutere med en som ikke skjønner at det går an å tolke Bibelen på flere måter...Anonymous poster hash: cb2a2...185

Så fortell meg din "tolkning"? Hva mener du svaret er?Anonymous poster hash: 2a5c5...87f

Hvis du ikke kan svare understreker du mitt poeng, ikke-kristne kan ikke svare. ;)Anonymous poster hash: 2a5c5...87f
Hei til anonym som vet hva de versene du siterte tidligere betyr, og som sier at kun kristne vet hva de betyr: Kan du ikke være så snill å øse av din visdom og tolke dem for oss da? Eller er det hemmelig? Versene kan jo også tolkes som en slags tidlig form for kommunisme.

Hilsen ei som er oppvokst i JW, og som nå regner seg som hverdagskristen.

Anonymous poster hash: 431b6...bb1

Skrevet

Jeg er ikke troende, mens mannen er muslim. Sist de banket på, sa jeg de var kommet til en muslimsk husstand, siden det er den eneste trosretningen som praktiseres. De ønsket meg en fin dag videre, jeg sa takk det samme.

Man trenger ikke være uhøflig, men å rope på sin lesbiske samboer ser jeg humoren i ;)

Skrevet

smiler, tar imot, kaster...

Anonymous poster hash: 53ded...595

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...