Gå til innhold

anbefaler ikke samsoving

Anbefalte innlegg

Skrevet

en ny svensk forskning viser til at de ikke anbefaler samsoving med baby under 3 mnd, med fare for krybbedød.

finner ingen link til dette, hørte det på nyhetne på radio Norge i dag.

hva tenker du om dette?

Anonymous poster hash: 5f22a...b5d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke overraskende i det hele tatt!

Har alltid vært skeptisk til å ligge med baby i sengen med tanke på at det blir varmt, kan få dyna over hodet osv.

Jeg har alltid sittet i senga med pute bak ryggennår jeg har ammet/ gitt flaske i frykt for å sovne. Hadde babyen heller i egen seng vedsiden av vår egen :-)

Skrevet

Glad jeg ikke hørte om dette før nå, da jeg har elsket hvert sekund jeg har hatt mine babyer inntil meg om natten ;) Den følelsen der ville jeg ikke byttet bort for noe… 

Anonymous poster hash: e97c4...f8f
Skrevet

jaja, da hadde ikke babyen min fått sove i det hele tatt dessverre, de første månedene av livet sitt var hun totalt avhengig av kroppskontakt for å finne roen. Dette gjaldt både dag og natt, så hva gjør man da....?

Anonymous poster hash: 3f4e9...fe4
Skrevet

Heldigvis stemte ikke den forskningen for oss....

Skrevet

Tror faktisk ikke på at det nødvendigvis er farlig å sove med babyen jeg, så lenge sengen er bred nok og man ikke går i søvne eller noe sånt. De små har godt av kroppskontakt med mamma/pappa og er mest trygge da. Fra naturens hånd er vel ikke babyer skapt til å klare seg selv og ligge i sin seng og sove alene hele natten?

For meg føltes det helt feil når ikke babyen var i nærheten i starten i hvert fall... Når han ikke lå der våknet jeg hver natt i månedsvis av at jeg lette etter ham inni dynetrekket. Vekket sambo i panikk for å spørre hvor ungen var henne, hehe... Da tenker jeg at det ligger i genene våre å ha fysisk kontakt.

Anonymous poster hash: df562...641
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hva var det som ikke stemte?

Skrevet

Man kan jo forebygge med å bruke egen dyne, ikke for myk madrass, bruke ammemadrass eller babynest. Jeg har tenkt å bruke babynest denne gang. Det er jo så deilig å samsove. mye bedre søvn både for mor og barn. :)

Skrevet

Er jo forskjell på trygg og utrygg samsoving da. Om babyen sover i foreldresengen og har sin egen dyne, og ingen av foreldrene røyker, så bør det jo bare være positivt. Når babyen hører foreldrenes pust og sovelyder så faller den jo ikke i for dyp søvn. Foreldrene merker fort om babyen trekker dyna si over hodet eller ruller over på magen, det merker man ikke dersom babyen sover i en egen seng i et hjørne eller på et annet rom. Med babyen nærme vil moren også ofte våkne om det er endringer i babyens pustemønster.

Høres ut som en forskningsartikkel jeg kunne tenke meg å lese. For det var et merkelig resultat... Tidligere forskning viser jo tross alt at de aller fleste babyer som har dødd i krybbedød, har sovet alene på rommet (og de fleste har ligget i mageleie når de ble funnet).

Anonymous poster hash: d98d2...405
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Man kan jo forebygge med å bruke egen dyne, ikke for myk madrass, bruke ammemadrass eller babynest. Jeg har tenkt å bruke babynest denne gang. Det er jo så deilig å samsove. mye bedre søvn både for mor og barn. :)

Kommer helt an på mor og ungen det ;)

Her var det ikke aktuelt å samsove, prøvde med sønnen, men jeg fikk ikke sove med han rett ved meg. Med lillesøster, så måtte vi sove med henne oppå oss, jeg sov ikke på natt de 2,5 mnd, sov 1 time morgen og kveld, mens samboeren tok seg av henne og eventuelt storebroren om han var våken.

Skrevet

Her var det ikke aktuelt å samsove, prøvde med sønnen, men jeg fikk ikke sove med han rett ved meg. Med lillesøster, så måtte vi sove med henne oppå oss, jeg sov ikke på natt de 2,5 mnd, sov 1 time morgen og kveld, mens samboeren tok seg av henne og eventuelt storebroren om han var våken.

Såklart gjør det det. jeg snakket for min egen del når jeg sa det med bedre søvn for mor og barn, for det var det vi opplevde. skrev det kanskje litt klønete! :) Det passer ikke for alle. men om det passer for meg, så velger jeg å ta noen forhåndsregler slik at faren for krybbedød minker til et minimum.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Såklart gjør det det. jeg snakket for min egen del når jeg sa det med bedre søvn for mor og barn, for det var det vi opplevde. skrev det kanskje litt klønete! :) Det passer ikke for alle. men om det passer for meg, så velger jeg å ta noen forhåndsregler slik at faren for krybbedød minker til et minimum.

Her lå ungene i egen seng, men helt inntil senga vår, så hørte pusten deres, også våknet jeg panisk hver natt i nesten 4 mnd for å sjekke de.. Leste nok "litt" for mye om krybbedød før sønnen kom til.. Fikk angst for at noe skulle hende

Skrevet

Husk også at madrassen ikke skal være for myk. Vi har samsovet med begge våre. Var herlig. :)

Anonymous poster hash: e9bff...69d

Skrevet

100 % enig, de sover og er bedre for både baby og mor&far , er kun sine egene hensyn moren har, babyen sover bedre i egen seng på rommet til foreldrene

Anonymous poster hash: c1df8...6b3
Skrevet (endret)

er kun sine egene hensyn moren har, babyen sover bedre i egen seng på rommet til foreldrene

Anonymous poster hash: c1df8...6b3

Haha, du skulle ha fått første ungen min. Han sov INGENTING om han ikke kjente kroppsvarme og hjerteslag... Merkelige greier det altså, at han ikke etter 9 mnd i ei varm, trang og brummende livmor syns det var naturlig å ligge putt aleine i ei diger sprinkelseng? ;) Jeg hatet samsoving og sov elendig, men jeg hadde rett og slett ikke noe valg. Heldigvis vokste han seg mer robust og fra 3-4 mnd alder så fikk jeg endelig litt armslag igjen! :)

Endret av Madolyn
Skrevet

Anbefalingen om ikke å samsove kom fra svenske helsemyndigheter. 

Fikk ikke med meg hvem, men en representant for norske helsemyndigheter som ble bedt om kommentar, sa at de norske anbefalingene ikke vil bli endret, fordi tallene i Norge ikke tilsier at det skulle være nødvendig. Hun mente at de gangene man i Norge har sett krybbedød i forbindelse med samsoving har det vært andre faktorer inne i bildet. Hun spekulerte i om forskjellen kunne komme av at de norske rådene har vært tydeligere på hva som er trygg samsoving.

(Min kilde er radio Norge i dag)

Ut fra dette regner ser jeg ingen problemer med å fortsette samsoving så sant man gjør det på den anbefalte måten, hard madrass, egen dyne.

Anonymous poster hash: 883e3...1ad
Skrevet

Samsovingen jeg har hatt med mine har vertfall ikke vært egoistisk fra min side... De hadde begge behov for myyye kroppskontakt, kanskje ekstra mye siden de begge kom tre uker for tidlig? De ville begge sove oppå meg de første ukene/månedene. Jeg sover konsekvent på siden og har et stort behov på å snu litt på meg før jeg faller til ro, så det å ligge stille på ryggen i flere timer var ikke direkte behagelig.

Eldste er født midt på vinteren og vi hadde kaldt hus, så hun sov direkte på meg under min dyne. Yngste er født en varm sommer, så hun lå oppå dyna mi (men kun en klut mellom hodet hennes og brystet mitt) med sin egen dyne oppå der igjen. Jeg holdt på å renne vekk, men hun hadde det akkurat passe ;)

Man gjør det beste ut av situasjonen tenker jeg, prøver å følge rådene, men tilpasse dem til hvert enkelt barn

Anonymous poster hash: a4764...d50

Skrevet

Ikke nok info til å kunne ta et standpunkt. Her samsover vi for 3. Gang. Stor seng! Fast madrass, baby egen dyne, ingen drikker eller røyker. Jeg sover så lett at det er irriterende. Fortsetter med det:-)

Anonymous poster hash: 58a1b...7a2

Skrevet

har stooor seng der bare meg og baby skal sove.. i babynest eller i vognbagen.... egen dyne

etter hvert blir det i senga si rett på siden av min !

Anonymous poster hash: 62d65...4c4
Skrevet

Forskningen stemmer nok selv om dere ble ikke utsatt for krybbedød. Risikoen var der hos dere også, men dere ble bare ikke rammet.

Anonymous poster hash: 33eef...21f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...