Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får ikke gjort noe med at noen barn kommer fra hjem der viten, litteratur, kunst og samfunnsforståelse er naturlige elementer i oppveksten, mens andre kommer mindre bemidlet til skolegangen. Ergo må vi gjøre noe med det barna har felles, nemlig skolen og lærerne.

 

Jeg ønsker meg en prestisjetung lærerutdanning, der opptak og seleksjon er streng og ikke bare følger karakterer, men der personlig egnethet som leder og naturlig autoritet veier tungt, og mastergrad er en selvfølge, med tilsvarende lønnsmuligheter. Jeg ønsker meg en skole der lærers autoritetsutøvelse ikke er et tema, bare en selvfølge, både i faglige og disiplinære sammenhenger. Jeg ønsker meg også en skole der papirflyttings- og oppfølgingsansvaret ikke tilligger lærer utover eget fag og de mest rudimentære andre forhold vedrørende elevene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke problemet er lærerne. Selv om det finnes råtne epler så tror jeg de fleste lærerne våre er flinke nok. Jeg tror problemet derimot er at barn nå til dags ikke har respekt for hva de voksne sier, og sitter du i mattetimene og skravler med sidemannen, så sier det seg selv at du ikke får med deg en dritt av det som foregår på tavla. Dette er et resultat av dagens pedagogikk der alle skal dilles, dulles og koseprates med. 

Skrevet (endret)

Her kutter kommunen igjen i budsjettet for grunnskolen, kulturhus og fotballstadion virker å være viktigere. Jeg blir så hakke forbanna. I et av verdens RIKESTE land!

Helt enig i det du skriver forresten.

Er selv tålelig heldig med lærerene barna har akkurat nå, men feks guttungen har vært borti ymse lærere som ikke evner å holde en viss disiplin i klassen. Men hva forventer man når man stapper 30 unger inn i et klasserom? Det gir ikke optimale læringsforhold. Det er for jævlig at framtida vår blir nedprioritert til de grader.

Endret av Ugl@ er tilbake...
Skrevet

Jeg tror ikke problemet er lærerne. Selv om det finnes råtne epler så tror jeg de fleste lærerne våre er flinke nok. Jeg tror problemet derimot er at barn nå til dags ikke har respekt for hva de voksne sier, og sitter du i mattetimene og skravler med sidemannen, så sier det seg selv at du ikke får med deg en dritt av det som foregår på tavla. Dette er et resultat av dagens pedagogikk der alle skal dilles, dulles og koseprates med. 

Og der har du et av lutens poeng: Du kan ikke gjøre noe med at noen barn kommer fra hjem med udugelige foreldre, du må sørge for at lærere er tipp topp tommel opp med lederegenskaper og naturlig autoritet som Nelson Mandela. 

Skrevet

 

Jeg tror ikke problemet er lærerne. Selv om det finnes råtne epler så tror jeg de fleste lærerne våre er flinke nok. Jeg tror problemet derimot er at barn nå til dags ikke har respekt for hva de voksne sier, og sitter du i mattetimene og skravler med sidemannen, så sier det seg selv at du ikke får med deg en dritt av det som foregår på tavla. Dette er et resultat av dagens pedagogikk der alle skal dilles, dulles og koseprates med. 

Og der har du et av lutens poeng: Du kan ikke gjøre noe med at noen barn kommer fra hjem med udugelige foreldre, du må sørge for at lærere er tipp topp tommel opp med lederegenskaper og naturlig autoritet som Nelson Mandela. 

 

Jeg tror det er uhyre vanskelig for en lærer å ha autoritet i et klasserom med 30 selvopptatte, bortskjemte barn, når man ikke har en eneste sanksjonsmulighet. Jo vent, man kan sette ned oppførselseskarakteren, men det som skjer da er at illsinte foreldre skriver klage på læreren. For englebarnet deres, det er det ikke noe i veien med. Jeg har sett hvor totalt forskjellig mange barn oppfører seg i klasserommet og foran foreldrene. Mange av de som er de verste urokråkene på skolen, snakker til foreldrene sine med babystemme.

De landene som har disiplin i klasserommet, er stort sett de landene som driver med fysisk avstraffelse. Ikke at jeg er for dette, overhodet ikke, men jeg tror at med det pedagogiske synet vi har i Norge, så er det komplett umulig for en lærer å holde styr på alle elevene sine til enhver tid. Og det er ikke på grunn av at læreren er dårlig.

Skrevet

Det er jeg som lærer som er ansvarlig for at elevene mine lærer det de skal. Dette på tross av at i opplæringsloven står det at det er det foreldrene som er ansvarlig for.

 

Problemet er bare det at barna kommer fra forskjellige hjem. Det er ikke alle barn som kommer fra ressurssterke hjem med familie rundt seg som kan hjelpe, støtte og veilede. Derfor havner dette over på skolen.

 

Når det gjelder elevene våre så kan de deles inn i tre grupper. De som kan og vil, de som vil men kan ikke, også har vi de som verken vil eller kan. Så ideelt sett vil jeg kunne dele klassen inn i disse gruppene og gi hver gruppe den veiledningen som er tilpasset de elevene i den gruppen. På det viset får jeg hjelpt, støttet og motivert hver enkel elev på det nivået de er.

 

Men, dette er i den idielle verden. I den virkelige verden stuer de 30 elever inn i et lite klasserom med dårlig luft. Her skal jeg som enslig lærer lære hver og en av elevene brøk, geometri og ligninger med flere ukjente. Det sier da seg selv at dette blir ikke bra. Eleven som vil og kan mister motivasjonen når jeg for ente gang går igjennom temaet de skjønte på første gjennomgang. De som vil, men ikke kan føler de er et irritasjonsmoment for resten av klassen, medan de som ikke vil eller kan lager uro for resten.

 

Så problemet ligger nok desverre alt for ofte på et økonomisk nivå. Skolen har ikke økonomi til å sette en tettere lærertetthet. Så å gi lærere en mer prestisjetung utdannelse hjelper desverre lite når man ikke klarer å rekke over alle elevene. En klasse med 30 elever har i snitt under 1 1/2 min med individuell veiledning hvis læreren ikke bruker noe av timen til veiledning.

 

Anonymous poster hash: cb03f...26a

Skrevet

 

 

Jeg tror ikke problemet er lærerne. Selv om det finnes råtne epler så tror jeg de fleste lærerne våre er flinke nok. Jeg tror problemet derimot er at barn nå til dags ikke har respekt for hva de voksne sier, og sitter du i mattetimene og skravler med sidemannen, så sier det seg selv at du ikke får med deg en dritt av det som foregår på tavla. Dette er et resultat av dagens pedagogikk der alle skal dilles, dulles og koseprates med.

 

Og der har du et av lutens poeng: Du kan ikke gjøre noe med at noen barn kommer fra hjem med udugelige foreldre, du må sørge for at lærere er tipp topp tommel opp med lederegenskaper og naturlig autoritet som Nelson Mandela.

Jeg tror det er uhyre vanskelig for en lærer å ha autoritet i et klasserom med 30 selvopptatte, bortskjemte barn, når man ikke har en eneste sanksjonsmulighet. Jo vent, man kan sette ned oppførselseskarakteren, men det som skjer da er at illsinte foreldre skriver klage på læreren. For englebarnet deres, det er det ikke noe i veien med. Jeg har sett hvor totalt forskjellig mange barn oppfører seg i klasserommet og foran foreldrene. Mange av de som er de verste urokråkene på skolen, snakker til foreldrene sine med babystemme.

De landene som har disiplin i klasserommet, er stort sett de landene som driver med fysisk avstraffelse. Ikke at jeg er for dette, overhodet ikke, men jeg tror at med det pedagogiske synet vi har i Norge, så er det komplett umulig for en lærer å holde styr på alle elevene sine til enhver tid. Og det er ikke på grunn av at læreren er dårlig.

Jeg har sett hva en dyktig lærer kan få til med en haug hormonelle "apekatter" av noen tenåringer, ungdommen er aldeles ikke så bortskjemte og håpløse som du framstiller, det er heller ikke alle foreldre som bare tror godt om egne barn. Behandler man ungdommen rettferdig og med respekt så kommer man et godt stykke på vei der.

Skrevet

Det er jeg som lærer som er ansvarlig for at elevene mine lærer det de skal. Dette på tross av at i opplæringsloven står det at det er det foreldrene som er ansvarlig for.

 

Problemet er bare det at barna kommer fra forskjellige hjem. Det er ikke alle barn som kommer fra ressurssterke hjem med familie rundt seg som kan hjelpe, støtte og veilede. Derfor havner dette over på skolen.

 

Når det gjelder elevene våre så kan de deles inn i tre grupper. De som kan og vil, de som vil men kan ikke, også har vi de som verken vil eller kan. Så ideelt sett vil jeg kunne dele klassen inn i disse gruppene og gi hver gruppe den veiledningen som er tilpasset de elevene i den gruppen. På det viset får jeg hjelpt, støttet og motivert hver enkel elev på det nivået de er.

 

Men, dette er i den idielle verden. I den virkelige verden stuer de 30 elever inn i et lite klasserom med dårlig luft. Her skal jeg som enslig lærer lære hver og en av elevene brøk, geometri og ligninger med flere ukjente. Det sier da seg selv at dette blir ikke bra. Eleven som vil og kan mister motivasjonen når jeg for ente gang går igjennom temaet de skjønte på første gjennomgang. De som vil, men ikke kan føler de er et irritasjonsmoment for resten av klassen, medan de som ikke vil eller kan lager uro for resten.

 

Så problemet ligger nok desverre alt for ofte på et økonomisk nivå. Skolen har ikke økonomi til å sette en tettere lærertetthet. Så å gi lærere en mer prestisjetung utdannelse hjelper desverre lite når man ikke klarer å rekke over alle elevene. En klasse med 30 elever har i snitt under 1 1/2 min med individuell veiledning hvis læreren ikke bruker noe av timen til veiledning.

 

Anonymous poster hash: cb03f...26a

Du glemte de som kan men ikke vil...

 

De er det også mange av, særlig ettersom de har gått på skolen noen år og ikke møtt utfordringer.

 

Anonymous poster hash: 5873c...582

Skrevet

 

 

 

Jeg tror ikke problemet er lærerne. Selv om det finnes råtne epler så tror jeg de fleste lærerne våre er flinke nok. Jeg tror problemet derimot er at barn nå til dags ikke har respekt for hva de voksne sier, og sitter du i mattetimene og skravler med sidemannen, så sier det seg selv at du ikke får med deg en dritt av det som foregår på tavla. Dette er et resultat av dagens pedagogikk der alle skal dilles, dulles og koseprates med.

Og der har du et av lutens poeng: Du kan ikke gjøre noe med at noen barn kommer fra hjem med udugelige foreldre, du må sørge for at lærere er tipp topp tommel opp med lederegenskaper og naturlig autoritet som Nelson Mandela.
Jeg tror det er uhyre vanskelig for en lærer å ha autoritet i et klasserom med 30 selvopptatte, bortskjemte barn, når man ikke har en eneste sanksjonsmulighet. Jo vent, man kan sette ned oppførselseskarakteren, men det som skjer da er at illsinte foreldre skriver klage på læreren. For englebarnet deres, det er det ikke noe i veien med. Jeg har sett hvor totalt forskjellig mange barn oppfører seg i klasserommet og foran foreldrene. Mange av de som er de verste urokråkene på skolen, snakker til foreldrene sine med babystemme.

De landene som har disiplin i klasserommet, er stort sett de landene som driver med fysisk avstraffelse. Ikke at jeg er for dette, overhodet ikke, men jeg tror at med det pedagogiske synet vi har i Norge, så er det komplett umulig for en lærer å holde styr på alle elevene sine til enhver tid. Og det er ikke på grunn av at læreren er dårlig.

Jeg har sett hva en dyktig lærer kan få til med en haug hormonelle "apekatter" av noen tenåringer, ungdommen er aldeles ikke så bortskjemte og håpløse som du framstiller, det er heller ikke alle foreldre som bare tror godt om egne barn. Behandler man ungdommen rettferdig og med respekt så kommer man et godt stykke på vei der.

 

Hvor mange lærere har du sett, som har fått til dette? En eller to? Fra min tid i skolen husker jeg to lærere, som har den naturlige autoriteten. Vi har ikke nok mennesker i dette landet med slike egenskaper, til å få til dette i alle klasserom landet over. Det nytter ikke å stille strengere personlige krav til lærerutdanning, og så er det bare tre stykker i året som kommer gjennom nåløyet. Først og fremst har vi et problem med holdninger til skolen og læreren.

Skrevet

 

 

Jeg tror ikke problemet er lærerne. Selv om det finnes råtne epler så tror jeg de fleste lærerne våre er flinke nok. Jeg tror problemet derimot er at barn nå til dags ikke har respekt for hva de voksne sier, og sitter du i mattetimene og skravler med sidemannen, så sier det seg selv at du ikke får med deg en dritt av det som foregår på tavla. Dette er et resultat av dagens pedagogikk der alle skal dilles, dulles og koseprates med. 

Og der har du et av lutens poeng: Du kan ikke gjøre noe med at noen barn kommer fra hjem med udugelige foreldre, du må sørge for at lærere er tipp topp tommel opp med lederegenskaper og naturlig autoritet som Nelson Mandela. 

 

Jeg tror det er uhyre vanskelig for en lærer å ha autoritet i et klasserom med 30 selvopptatte, bortskjemte barn, når man ikke har en eneste sanksjonsmulighet. Jo vent, man kan sette ned oppførselseskarakteren, men det som skjer da er at illsinte foreldre skriver klage på læreren. For englebarnet deres, det er det ikke noe i veien med. Jeg har sett hvor totalt forskjellig mange barn oppfører seg i klasserommet og foran foreldrene. Mange av de som er de verste urokråkene på skolen, snakker til foreldrene sine med babystemme.

De landene som har disiplin i klasserommet, er stort sett de landene som driver med fysisk avstraffelse. Ikke at jeg er for dette, overhodet ikke, men jeg tror at med det pedagogiske synet vi har i Norge, så er det komplett umulig for en lærer å holde styr på alle elevene sine til enhver tid. Og det er ikke på grunn av at læreren er dårlig.

 

Så gammel at det fantes fysisk avstraffelse i skolen er jeg dog ikke. Men vi var 32 i klassen en periode, hvorav tre som stort sett har brukt de snart førti årene siden på utforskende opposisjon, kriminalitet, barnevern, politijakt og fengsel, og resten helt vanlige unger. Det var likevel ikke noen som kødda i timene til de lærerne som hadde det lærere må ha, nemlig medfødt autoritet og formidlingsevne. Og jeg har ikke skjønt før lenge etter at jeg må ha vært sinnsykt heldig med lærerne mine. Inkl de par-tre som var "faste vikarer", stort sett eldre kvinnelige sådanne. En veik vikar eller faglærer  var derimot toast, og det på rekordtid. Enda sanksjonsmulighetene deres var de samme - i verste fall ble du sendt til rektor. Jeg har gått inn i klasserom som vikar selv uendelig mange ganger uten problemer. Kan du faget ditt, har fagglede og projiserer en klar forventning om at dette skal lykkes og her skal det jobbes, vel, så jobbes det.

Skrevet

Jeg tror ikke problemet er lærerne. Selv om det finnes råtne epler så tror jeg de fleste lærerne våre er flinke nok. Jeg tror problemet derimot er at barn nå til dags ikke har respekt for hva de voksne sier, og sitter du i mattetimene og skravler med sidemannen, så sier det seg selv at du ikke får med deg en dritt av det som foregår på tavla. Dette er et resultat av dagens pedagogikk der alle skal dilles, dulles og koseprates med. 

Klasseledelse. Ikke noe annet. Et klasserom er som en hver annen scene, du må fange publikum og våge å holde på dem. 

Skrevet

 

Jeg tror ikke problemet er lærerne. Selv om det finnes råtne epler så tror jeg de fleste lærerne våre er flinke nok. Jeg tror problemet derimot er at barn nå til dags ikke har respekt for hva de voksne sier, og sitter du i mattetimene og skravler med sidemannen, så sier det seg selv at du ikke får med deg en dritt av det som foregår på tavla. Dette er et resultat av dagens pedagogikk der alle skal dilles, dulles og koseprates med. 

Klasseledelse. Ikke noe annet. Et klasserom er som en hver annen scene, du må fange publikum og våge å holde på dem. 

 

Meget godt sagt.

Skrevet

 

 

 

 

Jeg tror ikke problemet er lærerne. Selv om det finnes råtne epler så tror jeg de fleste lærerne våre er flinke nok. Jeg tror problemet derimot er at barn nå til dags ikke har respekt for hva de voksne sier, og sitter du i mattetimene og skravler med sidemannen, så sier det seg selv at du ikke får med deg en dritt av det som foregår på tavla. Dette er et resultat av dagens pedagogikk der alle skal dilles, dulles og koseprates med.

Og der har du et av lutens poeng: Du kan ikke gjøre noe med at noen barn kommer fra hjem med udugelige foreldre, du må sørge for at lærere er tipp topp tommel opp med lederegenskaper og naturlig autoritet som Nelson Mandela.
Jeg tror det er uhyre vanskelig for en lærer å ha autoritet i et klasserom med 30 selvopptatte, bortskjemte barn, når man ikke har en eneste sanksjonsmulighet. Jo vent, man kan sette ned oppførselseskarakteren, men det som skjer da er at illsinte foreldre skriver klage på læreren. For englebarnet deres, det er det ikke noe i veien med. Jeg har sett hvor totalt forskjellig mange barn oppfører seg i klasserommet og foran foreldrene. Mange av de som er de verste urokråkene på skolen, snakker til foreldrene sine med babystemme.

De landene som har disiplin i klasserommet, er stort sett de landene som driver med fysisk avstraffelse. Ikke at jeg er for dette, overhodet ikke, men jeg tror at med det pedagogiske synet vi har i Norge, så er det komplett umulig for en lærer å holde styr på alle elevene sine til enhver tid. Og det er ikke på grunn av at læreren er dårlig.

Jeg har sett hva en dyktig lærer kan få til med en haug hormonelle "apekatter" av noen tenåringer, ungdommen er aldeles ikke så bortskjemte og håpløse som du framstiller, det er heller ikke alle foreldre som bare tror godt om egne barn. Behandler man ungdommen rettferdig og med respekt så kommer man et godt stykke på vei der.

 

Hvor mange lærere har du sett, som har fått til dette? En eller to? Fra min tid i skolen husker jeg to lærere, som har den naturlige autoriteten. Vi har ikke nok mennesker i dette landet med slike egenskaper, til å få til dette i alle klasserom landet over. Det nytter ikke å stille strengere personlige krav til lærerutdanning, og så er det bare tre stykker i året som kommer gjennom nåløyet. Først og fremst har vi et problem med holdninger til skolen og læreren.

 

 

Du tar feil. Autoritet kan fint læres, det samme kan teknikker for klasseledelse. Dersom det er som du sier så er jo skolen dømt allerede. Klart det hjelper om ungene har gode holdninger hjemmefra, men om de ikke har det, så må vi jobbe med det da. Jeg tror faktisk ikke at det å snakke stygt om læreren og skolen er noe man gjør i de fleste hjem. 

 

Og pisa-undersøkelsen viser jo at vi har blitt bedre i klasserommet, sikkert på grunn av økt fokus på det. Det er utallige opplegg på klassemorsledelse der ute, og de fleste skoler har sett på ett. 

Skrevet

Så rart at så få her inne engasjerer seg i en tråd som denne. Er det ikke viktig for dere som alle har barn hvor norsk skole går?



Anonymous poster hash: 8f6c7...13c
Skrevet

Problemet er vel ikke at lærerene ikke kan faget sitt. Problemet må vel være å formidle kunnskapen videre til elevene. Men jeg kan ikke si at jeg selv ser problemet i hverdagen. Jeg har selv to barn som går på barneskolen og jeg er mektig imponert av de lærerne vi har vært borti og kunnskpasnivået til barna. De lærer mye mer nå en da jeg gikk på skolen. En anna ting, barna synest det er gøy, selv om de nå har gått 4 og 6 år i skolen. Da jeg var barn lærte vi at skolen var kjedlig nesten før vi begynte.



Anonymous poster hash: 959be...f77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...