Gå til innhold

Kunne alle sammen her inne tenkt seg til å be fremmede til seg på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp gjennom en varm og herlig tråd her inne- en sjelden av sitt slag egentlig når jeg på tenker etter;)

Ihvertfall- veldig mange både der og i andre tråder tilbyr fremmede å komme til dem for å feire jul. I den forbindelse lurer jeg på om noen her har hatt fremmede hos seg noen ganger på julaften? Og er det slik at alle kan tenke seg dette? Hvorfor/hvorfor ikke?

Selv tror jeg ikke at jeg kunne tenkt meg det. Hadde sikkert ombestemt meg om jeg kom i den sitasjonen at jeg ble forespurt eller "kom over" noen i nærmiljøet som ble ufrivillig hjemme alene på en slik dag. Jeg bor derimot i en liten by nord i landet så ser ikke den samme ensomheten som en ser i større byer.

Anonymous poster hash: 4cc70...eb2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne helt fint ha feiret jul med en ensom mamma og barna hennes, absolutt :) Eller en enke/enkemann fks.

Men som Nåje fremstilte det, du kan alltids risikere å få en gærning på døra. Hadde nok aldri sluppet tvilsomme menn inn. Så fordømmende er jeg. 

Anonymous poster hash: 090b5...7ac
Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: 4849d...2b7
Skrevet

Nei. Ikke fremmede som i "tildelt et navn fra Røde Kors". Men har hatt med bekjente som ellers ville vært alene.

Skrevet

Jeg er en av de som ikke hadde ville/turt å være den som kom på besøk. Ville synes det var flaut, og kanskje vært redd for om jeg ikke kom godt overens med familien, redd for om det ville blitt kleint.... Jeg er en person som fort føler meg utrolig dum og ''i veien''...

Anonymous poster hash: aef16...bb5
Skrevet

Nei desverre ikke fremmede, så åpen er jeg ikke .

Anonymous poster hash: 44a15...dab

Skrevet

Leste nettopp gjennom en varm og herlig tråd her inne- en sjelden av sitt slag egentlig når jeg på tenker etter;)

Ihvertfall- veldig mange både der og i andre tråder tilbyr fremmede å komme til dem for å feire jul. I den forbindelse lurer jeg på om noen her har hatt fremmede hos seg noen ganger på julaften? Og er det slik at alle kan tenke seg dette? Hvorfor/hvorfor ikke?

Selv tror jeg ikke at jeg kunne tenkt meg det. Hadde sikkert ombestemt meg om jeg kom i den sitasjonen at jeg ble forespurt eller "kom over" noen i nærmiljøet som ble ufrivillig hjemme alene på en slik dag. Jeg bor derimot i en liten by nord i landet så ser ikke den samme ensomheten som en ser i større byer.

Det sitter nok mange ensomme, gamle feks. i din by også. Du bare ser de ikke, de gjør lite av seg.

Jeg hadde gjerne bedt hjem noen på julaften, eller i romjula. Vi har evig nok mat og hjerterom til flere.

Anonymous poster hash: 14943...462

Skrevet

Nei av flere grunner.

Du vet jo ikke noe om personene på foran så er mye som kunne gått galt.

Ville ikke hatt noen som ble dritings her :P

Jeg er heller ikke så utadvent så å innvitere noen her hadde blitt katastrofe! Det hadde blitt pinlig stillhet den meste av tiden :P

Anonymous poster hash: 0535c...209
Skrevet

Ikke en hvem som helst tildelt av en frivillig organisasjon, men venner, bekjente eller familie som jeg visste ble alene kunne jeg godt bedd inn.

Skrevet

Jeg vet ikke helt. Hadde vært ganske selektiv på hvem det hadde vært... Hvertfall når ungene er så små som de er nå. Annerledes om de var eldre og forsto mer..

Jeg husker at min mormor tok inn en polakk som kom på døren julaften og ikke visste hvor han var.. Han fikk julemat, men det var en veldig spent stemming der... Alle var på vakt. Endte med at han ble hentet av politiet.. visste seg at det var en dement mann som var på besøk hos noen som bodde et stykke unna.. Det var kaldt ute og han var tynnkledd, så han var litt medtatt Han var egentlig ikke farlig, men man vet jo aldri.

Anonymous poster hash: 41f7a...52e
Skrevet

Nei, jeg kunne aldri tenkt meg å invitere en fremmed hjem på julaften.

Jeg kunne gjerne laget mat og gitt en gave til en fremmed - skal det via her ikke (gi gave). Men å åpne hjemmet mitt, nei.

Med så mye som skjer og så mange "gale" mennesker tør jeg rett og slett ikke.

I mitt hode kan en galning melde seg som ensom for så å komme inn til en familie og finne på masse galt (ran, herverk osv). Og du som inviterer har da ingenting å stille opp med og får heller ikke dekket noe på forsikringen fordi du inviterte inn.

Selvfølgelig er det liten sannsynlighet for at det skjer, men jeg er så skeptisk at jeg tør ikke.

Anonymous poster hash: 585b0...8fb
Skrevet

det kommer veldig ann på situasjonen. nå, med små barn i hus må jeg si at nei, ikke fremmede. delvis pga sikkerhet/trygghet og delvis fordi julaften er en ganske hektisk dag og kveld og jeg er redd for at jeg ikke ville hatt energi/mulighet/tid til å sørge for at denne gjesten ville føle seg komfortabel i mitt hjem... (ser for meg at det ikke er enkelt å være den som kommer heller, så da ville jeg jo helst kunne vie denne personen en del oppmerksomhet...

MEN dersom jeg selv skulle være alene eller når ungene blir eldre, så ville jeg vært villig til å ta imot en fremmed (med familie) med åpne armer og juleglede!

jeg passer alltid på at der ikke er noen blandt mine venner og familie som er alene. min far er en av dem som har veldig lite familie. av den grunn feirer vi alltid jul hjemme hos oss, slik at han alltid har noen å feire sammen med (vi reiser ikke til svigers, for da ville ikke han vært komfortabel med å være med. selvfølgelig er svigers hjertelig velkomne hos oss)

jeg pleier å ta med meg ungene og en kurv med småkaker til gamlehjemmet en gang i løpet av romjula (nissemasker/drakter og julebukk stemning)

Skrevet

Jeg kunne gjort det! Regner med de bakgrunnssjekker menneskene de sender rundt litt og at man har et "nødnummer" man kan ringe om det blir helt jævlig :) 

For det kan jo skje at man får en gærning i hus selvfølgelig og det er vel med det her som med alt annet: Noen som ikke fortjener det kommer til å ødelegge det :/

Skrevet

hadde jeg feiret i eget hus så kunne jeg fint gjort det da =)

Anonymous poster hash: 0f59e...186
Skrevet

Nei. Men det er først og fremst av hensyn til den fremmede.

Vi har tre små så det er til tider kaos, høylydt bråk og litt trass! :) Tror det ville bli en slitsom feiring for en som ikke er vant til barn.

Anonymous poster hash: f26a1...830

Skrevet

Ikke helt fremmede som jeg ikke aner noen ting om. Men dette handler jo også om at vi har mye verdier i huset, og egne barn vi må ta hensyn til.
Man vet jo aldri...

Anonymous poster hash: 1c051...3b0
Skrevet

Dette var den dårligste unnskyldningen jeg har sett! Tror ikke noe på det.

Anonymous poster hash: 1c051...3b0
Skrevet

Det sitter nok mange ensomme, gamle feks. i din by også. Du bare ser de ikke, de gjør lite av seg.

Jeg hadde gjerne bedt hjem noen på julaften, eller i romjula. Vi har evig nok mat og hjerterom til flere.

Jeg bor i en veldig liten by(skal ikke mye til for å få bystatus;)) og jobber som sykepleier i nattpatruljen. Har kjennskap til de fleste eldre i denne byen og ingen sitter alene julaften. De som ikke har familie har tilbud om å feire på forskjellige baser utfra hvor de bor.

Flott at du kan åpne hjemmet ditt. Mitt neste spørsmål blir da: hvorfor gjør du det ikke?

Mange tilbyr seg når slike tråder dukker opp, og som du selv sier: de er mange men gjør lite av seg. Hvorfor går en ikke aktivt ut da og tilbyr  noen å komme hjem til seg?:)

Skrevet

Ja, dersom vi kunne blitt litt kjent før julaften, sånn at det ikke blir en pinlig stemning på julaften. Synes det er ganske trist at noen skal sitte mutters alene på julaften. Var selv alenemor i flere år, men har alltid hatt noen å feire med, familien min.. Ikke alle er like heldige. Hadde jo såklart vært påpasselig med hvem jeg slipper inn i huset, ikke narkomane eller rusmisbrukere f.eks.. Men en eldre person eller en aleneforelder med eller uten barn, ja helt klart! :) Kanskje en student som er langt hjemmefra og ikke har råd å reise hjem? Jobber på sykehjem hvor det er mange pasienter som ikke har barn eller pårørende. Hadde de ikke vært på sykehjem ville de kanskje vært helt alene i huset sitt i en sånn høytid. Og det synes jeg er trist. Jula handler også om å tenke på andre som ikke har det så veldig bra. 

Anonymous poster hash: ae384...318

Skrevet

Jeg pleier ikke feire hjemme hos meg selv, men hadde jeg gjort det kunne jeg gjerne åpnet dørene for noen. De jeg pleier feire med hadde en ukjent dame på besøk en jul for noen år siden.Det gikk veldig bra, og var en hyggelig opplevelse både for oss og henne. 

Tror også det å åpne hjemmet på denne måten er sunt for barn, som har godt av å se at alle ikke er like privilegere. Men ville selvsagt selv vært tilstede hele tiden, så barna ikke var alene med en fremmed person. 

Anonymous poster hash: 7866c...b1a
Skrevet

Nå er det ikke så aktuelt her, ettersom vi er mange som feirer sammen, og jeg vet flere av dem ikke hadde ønsket det.

Men om bare jeg skulle bestemme, så hadde jeg nok likevel ikke gjort det dessverre, ettersom jeg har sosial angst og er livredd for pinlige stillheter, misforståelser osv.

Hvis vi kunne fjernet de to faktorene, så skulle jeg med glede gjort det. Men det måtte vært f.eks. en mor med barn for å redusere risikoen for å få gærninger i hus.

Anonymous poster hash: f7fb8...26c
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jeg selv har ikke invitert hjem til meg, men jeg har en tante som har åpne dører på juleaften, hun har gjort dette hvert år i 8 år nå :) Nå har det gått så langt at hun leier lokal for å ha plass til alle :)

Jeg skulle gjerne gjort det, men samboeren synes ikke helt om å ha totalt ukjente hos oss i jula.

Skrevet

Dersom jeg hadde vært i en situasjon der jeg var ufrivillig alene på julaften, ville jeg vært mer komfortabel med å være sammen med andre i min situasjon. Altså ikke hjemme hos en fremmed familie. Jeg ville følt meg ekstremt brydd. 

Gjest Frøken Regine
Skrevet

Inviterer ikke totalt fremmede, men har invitert naboen min, som jeg ikke kjenner så godt og som blir alene i jula, til oss på julaften

Skrevet

Jeg bor i en veldig liten by(skal ikke mye til for å få bystatus;)) og jobber som sykepleier i nattpatruljen. Har kjennskap til de fleste eldre i denne byen og ingen sitter alene julaften. De som ikke har familie har tilbud om å feire på forskjellige baser utfra hvor de bor.

Flott at du kan åpne hjemmet ditt. Mitt neste spørsmål blir da: hvorfor gjør du det ikke?

Mange tilbyr seg når slike tråder dukker opp, og som du selv sier: de er mange men gjør lite av seg. Hvorfor går en ikke aktivt ut da og tilbyr  noen å komme hjem til seg? :)

Vi skal gjøre det i år. Første gang vi feirer jul hjemme, så har ikke hatt anledning før. Har som regel feiret i et annet land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...