weihnachtmarkblomstre Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Bruker De virkelig det, eller har De funnet en moderne erstatning? Jeg taler så klart om Deres peppernøtter! Lurer videre på: - hva slags sirup (lys/mørk)? - skollede mandler? - hvor meget saft er det i en sitron?... Har sjekket at min lokale apoteket har rosenolje. Så får man bare håpe at man får tid til overs! Endret 4. desember 2013 av weihnachtmarkblomstre
weihnachtmarkblomstre Skrevet 4. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2013 Hva ER pottaske? Aske i potta? Absolutt! Aske som kokes i en pot (engelsk vet du), da får man kaliumkarbonat (og kalium heter jo nettopp potassium på engelsk, altså pot-ash...)
amandine Skrevet 4. desember 2013 #4 Skrevet 4. desember 2013 Brukes selvfølgelig pottaske, innkjøpes på dertil egnet apotek. Man gjør som man får beskjed om, man tuller ikke med peppernøtter!
amandine Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 Ikke skoldede mandler(man kan seff om man gidder), jeg bruker alltid mørk sirup i bakst, synes den smaker best. Og saft fra en passelig sitron;-) Det er en oppskrift av det meget gamle, og lett omtrentlige slaget. Om jeg får si det selv, verdens beste peppernøtter.
weihnachtmarkblomstre Skrevet 4. desember 2013 Forfatter #6 Skrevet 4. desember 2013 Takk for ekspertråd! Da sjekker jeg apotekeren for pottaske også, og går utifra samme tommelfingelregel som for natron (2 ts sitron pr 1 ts natron).
weihnachtmarkblomstre Skrevet 8. desember 2013 Forfatter #8 Skrevet 8. desember 2013 Gleder meg til å høre fortsettelsen! Da er kjøkkenbordet fylt til randen av nøtter! Apotekeren hadde pottaske, og deigen var en drøm å jobbe med. Lurer dog på om jeg har vært litt for forsiktig med strekningen, de ble ikke så harde som forventet, men heldigvis KJEMPE gode
amandine Skrevet 9. desember 2013 #9 Skrevet 9. desember 2013 Så deilig! Kjennes nesten som et personlig kompliment:-)
amandine Skrevet 9. desember 2013 #10 Skrevet 9. desember 2013 Mine ble perfekte etter 9-10 minutter og avkjøling på rist. Nå pakkes porsjonsvis i små plastposer(avklipte brødposer, eller den minste typen) og legges i kakeboks. Ta opp en og en pose etter som folk stikker innom før jul. Ta med en pose på jobben, send en i posten til en venn. Jeg har bakt 9 brett à 42 peppernøtter i dag, og vet at det er tomt før nyttår:-) Mine synes jeg smakte mindre rose enn i fjor, men men
Musemorbr / Skrevet 9. desember 2013 #11 Skrevet 9. desember 2013 Jeg er lettet over at det ikke er sånn mariuana-aske.
Gjest pupp and go Skrevet 9. desember 2013 #12 Skrevet 9. desember 2013 Jeg leser alltid "poetiske Amandine", og min teflonhjerne er like spent på hvilke bevingede ord som vil åpenbare seg hver gang jeg åpner tråden. Men pottaske, ja, her lærte jeg noe nytt. Og siden hjernen er like teflonbelagt, har jeg faktisk lært dette nye ca fem ganger allerede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå