Anonym bruker Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 Jeg har generelt ikke noe imot feit mat, er naturlig slank og har aldri slanket meg. Men jeg synes tradisjonell norsk julemat renner for mye av fett, mye av det smaker ikke sååå godt at det er verdt alt fettet. Kakene smaker lite, ribba smaker bare fett, desserten er stort sett krem eller ris eller krem OG ris... Sild spiser jeg ikke, sylte blir for fett, rakfisk er råttent... Juleskinke er godt, men skiller seg ikke så mye ut fra vanlig skinke som vi har råd til å spise resten av året. Synes hele julegildet bærer preg av at man endelig har råd til å spise feit mat og lever på fattigmannskost resten av året. Og det er vel mest sannsynlig det det kommer av i fattige Norge frem til oljen gjorde oss rike. Har gått over i større og større grad til å droppe det tradisjonelle og lage litt nye vrier på ting. Ikke nødvendigvis for å fjerne fettet, men for å få mer smak på det. Er jeg sær? Anonymous poster hash: e5875...660
sug lut Skrevet 3. desember 2013 #2 Skrevet 3. desember 2013 Ja, du er sær, men det er jo ditt valg og om du og dine liker det er det jo greit. Personlig må jeg si at enhver "vri" på julematen bør straffes med henging.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2013 #3 Skrevet 3. desember 2013 Ja, du er sær, men det er jo ditt valg og om du og dine liker det er det jo greit. Personlig må jeg si at enhver "vri" på julematen bør straffes med henging. Oi... Anonymous poster hash: e5875...660
Cat_Woman Skrevet 3. desember 2013 #4 Skrevet 3. desember 2013 Jeg er helt enig med deg, jeg er heller ikke noe glad i den tradisjonelle julematen! Jeg spiser meg som regel mett på kjøttkaker og lefse, og smaker høflig på det andre, hehe.
Jallow B Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 Jeg er heller ikke fan av julematen, desverre...vi lager lam på julaften, med "juletilbehør". Mange av kakesortene er jeg glad i, så det hører med
♥Madam Mim♥ Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 Jeg liker den tradisjonelle julematen. Ribbe og hjemmelaget medisterkaker, julepølsa derimot, den kan de har for seg selv! Men så har jeg en samboer da som gjerne bare vil ha den forbaskede pølsa :-D
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Julemat er velikke noe man "skeier ut med"? Du sier man tar seg råd, fordi det er tradisjon? ER det noe som er billig, er det Norsk julemat.. VI har kalkun på juleaften, og det er je goppvokst med. Er født i 77. Mine foreldre kjøpte kalkun til 59 kr/kg i 72...Det tilsvarte visst nesten 400kr/kg i dag om kalkunen skulle kostet det samme....Ribbe og pinnekjøtt var også noe man "kostet på seg"... Jeg synes ikke den maten nørvendigvis er hverken feitere eller mer usunn enn annen mat. Vi lager,- og ser mange andre også, maten fra bunnen av, nesten hver dag i jula, det være seg hovedrett eller dessert,- og selv om det ser ut som enorme mengder smør og sukker, så tror jeg folk ville blitt overrasket over hvor mye fett, sukker og salt det finne i de dalige hel- og halvfabrikata vi spiser.:Selv posemat er det ofte en stor del fett i.... Hadde det ikke vært for MENGDEN mat og alkoholen og brusen i tilegg, tror jeg mange ville opplevd julematen som både helsefrembringende og slankende. Men det ER godt,- og det er deilig og tenke på at man i denne uka jula varer kan pakke innpå UTEN og tenke konsekvenser,- fordi når hverdagen kommer, så kommer både vekt og fysisk form tilbake til der den var,- SELV om det sklir helt ut... Problemet oppstår når jula begynner i november, og man "paker innpå" allerde i hverdagen fra da av og fortsetter til 20.dag jul, (her er det tradisjon med at jula varer til 20.dag jul, altså 13. januar og ikke 13.dag jul som er vanlig andre steder)...Det betyr for de verste nesten 2 måneder med juleutskeielse ri både matvei, drikkevaner og trenignsregime..... Anonymous poster hash: 2841e...098
rytme Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Jeg liker pinnekjøtt og lutefisk i alle fall. Det spiser vi på julaften. Har smakt ribbe et par ganger... Det var helt greit, men jeg plukket bort fett-laget da. De fleste av de tingene som nevnes, sylte, sild, rakfisk, juleskinke, medisterkake, julepøse er ikke vanlig her... Det beste måltidet jeg har i julen er 1. juledag. Da inviterer min bestemor på hjort og rype (og andre ting som mine onkler har skutt i løpet av høsten, har hatt både orrhøne og hare de siste årene). Jeg elsker vilt!!!
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 I jula tenkte vi å ha et "verdens retter" tema Altså, for hver dag, er det et nytt land og en rett fra landet, må ikke være "nasjonalretten", men retten må stamme fra det landet Anonymous poster hash: e551e...cb2
Bustetroll Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Jeg syntes julemat er æsj,, Men sniker meg ikke unna da. Jeg spiser det jeg klarer. En halv potet med saus og litt tyttebær. Min julemat, hvert år. I år blir det nok knekkebrød eller en salat men.. Ikke heng meg, skal bare være hjemme!
mamma_til_verdens_beste Skrevet 4. desember 2013 #11 Skrevet 4. desember 2013 Ribbe koster jo ca 30 kg kiloen på Rimi, så jeg synes ikke det er noen dyr mat akkurat. Ikke noe å skeie ut med.Vi har ribbe, div julepølse, medisterkaker, kjøttkaker med diverse tilbehør. Jeg spiser bare svoren på ribba. Så det blir vel på en måte bare vanlig kjøttkakemiddag på meg på julaften. Men jeg synes det er helt greit jeg, storkoser meg med familie rundt julebordet.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 Enig med deg.Synes julemat ikke er noe særlig. pinnekjøtt kan gå an, men ribbe er alt for fett,medisterkaker er vonde, sossiser er jo bare MUK, rømmegrøt er bare rømme, rakfisk er bare ..!, lutfisk stinker noe så ...! Torsk er jo så hverdagslig at det kan man spise de andre 364 dagene i året!Rødkål og surkål er jo helt forferdelig... De syv sorter er så tørre at man må drikke vann for å få de ned. Risengrynspudding med rødsaus er jo for gæmliser og kun noe man skal spise som middag! Nei,jeg er ikke glad i julemiddag,alt for mektig og fettete for meg. Heldigvis er jeg oppvokst på gård, og der har vi hatt egne gjess. Så jeg har spist gås hver jul,kjempegodt! Og så en utradisjonell dessert av noe slag, eller bare hjemmelaga konfekt etc. Mamma laga sin egen versjon av tradisjonell jul,og det er jeg veldig glad for! Anonymous poster hash: 00603...0d8
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #13 Skrevet 4. desember 2013 Jeg elsker pinnekjøtt. Og lukten av punnekjøtt i huset, før julemiddagen. Da er det jul Anonymous poster hash: 1ba50...0f1
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #14 Skrevet 4. desember 2013 Hmm, må ha formulert meg litt uklart ang det med pris Det jeg mente er at før i tida (altså lenge før vår tid) hadde man dårlig råd i Norge (på generell basis selvfølgelig), og dårlig tilgang på feit mat. Dermed bærer den tradisjonelle julematen preg av at man sparte dette til den store utskeielsen i jula. Grisekjøtt som drypper av fett er nok ikke noe man ville ha kommet på som det store måltidet i året nå til dags. Og særlig siden det ikke er dyrt eller utilgjengelig. Dette med at annen mat er minst like feit - det kommer vel an på hva slags kosthold man vanligvis har. Jeg lager all mat fra bunnen og har bra kontroll over ingrediensene. Er ikke redd for å bli tjukk av julematen, men synes ikke det smaker noe godt, både pga alt fettet og generelt kjedelig smak Anonymous poster hash: e5875...660
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #15 Skrevet 4. desember 2013 Pinnekjøtt er forresten godt, da Anonymous poster hash: e5875...660
Mamalarma Skrevet 4. desember 2013 #16 Skrevet 4. desember 2013 Så godt at vi er forskjellige i matveien også. Jeg elsker julemat, ribbe, pinnekjøtt, kalkun. Lukten av pinnekjøtt på julafta - å så deilig. Kålrabistappe og poteter til. Jeg er i himmelen. Ribbe eller kalkun 1. juledag og restemat 2. juledag. Pinnekjøtt eller kalkun på nyttårsaften. Jeg er et tradisjonsmenneske og hadde julematen blitt byttet ut med noe med fancy - da hadde jeg blitt skuffa.
mamma_til_verdens_beste Skrevet 4. desember 2013 #17 Skrevet 4. desember 2013 Hva med Grandiosa da? Det regnes vel snart som tradisjonell julemat det også, hehe.Synes ikke det smaker godt selv, men i mine yngre dager måtte vi lage det på julaften i tillegg til den andre maten pga et familiemedlem som kun ville ha pizza på julaften. (Ekstremt kresen!!!!)men da var alle fornøyde....
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #18 Skrevet 4. desember 2013 Hva med Grandiosa da? Det regnes vel snart som tradisjonell julemat det også, hehe. Synes ikke det smaker godt selv, men i mine yngre dager måtte vi lage det på julaften i tillegg til den andre maten pga et familiemedlem som kun ville ha pizza på julaften. (Ekstremt kresen!!!!) men da var alle fornøyde.... Hehe, æsj. Det går jo an å variere med god mat, da men smaken er som baken! Anonymous poster hash: e5875...660
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #19 Skrevet 4. desember 2013 Her i huset er det minimalt med julemat, ingen av oss er serlig glad i julemat. Jeg er nok den mest sære, for jeg er ikke glad i noe julemat. Kan spise det om jeg får det servert, men ikke glad i det. Siden ingen er spessielt glad i det, gidder vi ikke lage det bare pga det er jul. Julaften annenhvert år lag jeg medisterkaker siden det er enesete jeg syns er greit å spise. Svigermor kommer med pinnekjøtt, jeg takler ikke den lukta når det lages så da lager svigermor det. Mannen som elsker det syns lukta når den lager er grusom han også, så han vil helst slippe å lage det han også. Her er det ikke noe pga at vi skal ha ett sundt kosthold eller at det er feit mat, vi er bare ikke glad i det og det må ikke til for st bi skal få julestemning. I år er ikke ungene hjemme, så i år blir det ingen julemat her i huset. Middagene i romjulen blir vanlig mat vi har lyst på. Gjerne mat som vi ikke har så ofte, men ikke julemst i den forstan. For oss er julemat nystekte rundstykker med eggehakk. Sene frokoster siden vi må vente på rundstykkene skal bli stekt, masse forskjellig pålegg osv. Vi er ganske ensformige når det kommer til pålegg i t daglige. Ungene spiser gjerne det samme i flere mnd før de skifter til noe annet. Men til jul fyller vi opp med mye forskjellig, så dette er mer jul for oss en ribbe. Idag skal vi ha litt julemat, eller for noen er det julemat. Kalkunfilet, men jeg hadde lyst på det og har fri idag så kan lag middag som tar litt tid. Sik har vi ellers i året også, så ikke noe unormalt uten om at kalkunfileten har juleembalasje. Anonymous poster hash: 5a201...393
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #20 Skrevet 4. desember 2013 Før likte jeg ribbe godt, men har blitt så dårlig i magen hver eneste julaften nå så julemat er liksom ikke helt det store. Svigerfamilien som jeg alltid feirer med er pinnekjøtt-folk, men det har jeg egentlig heller ingen preferanser for. Kan godt spise begge deler altså, men blir fort uggen i magen pga alt fettet. Liker godt medisterkaker da:) Anonymous poster hash: 15eec...33a
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #21 Skrevet 4. desember 2013 Og Waldorfsalat uten mye majonessmak elsker jeg:) Anonymous poster hash: 15eec...33a
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #22 Skrevet 4. desember 2013 Ja...eeeelsker, men det holder med en maks to ganger i året. Anonymous poster hash: e0ebd...566
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå