Gå til innhold

Diabetiker som nekter å ta insulin.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om de dør innen kort tid er individuelt, men de vil kunne få komplkasjoner som drålig syn, sår som ikke gror.

Om de ikke har andre diagnoser i tillegg som gjør at de kan havne under tvangsbehandling i psykiatrien (altså de neketer å ta for å begå suicid f.eks) kan man ikke tvinge noen til å ta insulin.

Anonymous poster hash: 30921...e2e

Tvangsinnlagt på psyk! Har selv vært med på å gjøre det. Var en pasient med nyoppdaget diabetes som nektet å ta til seg informasjon om sykdommen, og ville skrive seg ut fra sykehuset. Ble tvangsinnlagt for å få en vurdering om personen hadde nok innsikt i sin egen situasjon. Hva som skjedde videre vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: 86538...943

Hvis man ikke tar sin diabetes på alvor vil man med stor sannsynlighet få alle komplikasjoner som er i boka; dårlig syn, sår, amputasjoner grunnet sår som ikke vil gro og som det går betennelser i and the list goes on...

Man har all rett til å nekte helsehjelp i Norge, man kan ikke tvinges til behandling. Selv om å nekte potensielt kan være dødelig for en. Unntaket er ved alvorlige psykiske lidelser hvor man er til fare for seg selv eller andre.

Anonymous poster hash: 06eff...8d2

Ingen kan tvinge noen som har samtykkekompetanse (det har jo de fleste av oss). En person har rett til å nekte medisinsk behandling.

Konsekvensene kommer an på kostholdet til personen og hvor mye sukker/karbohydrater en får i seg.

De aller fleste vil dog etter en gitt tid utvikle komplikasjoner pga hyperglykemi.

Jeg vet om flere som har gått på insulin (diabetes 2) som har lagt om kostholdet og kunnet slutte helt med insulin. Men det er gjort i samarbeid med fagkyndige personer.

En diabetes 2 som endrer kostholdet sitt kan som regel blir bra igjen.

(Dette gjelder ikke diabetes 1, selv om også det hos disse visstnok er gjort store positive endringer i sykdomsbildet etter omlagt kosthold.)

Anonymous poster hash: 45358...b42

Annonse

Da kan man bruke nødparagraf 4a tror det er i pasient- og brukerrettighetsloven for å gi nødvendig helsehjelp om det er fare for liv og helse. Evt en nødparagraf i helsepersonelloven...? Mener den kan brukes uten at pasienten er tvangsinnlagt. Derimot kan man ikke tvangsmedisinere med antipsykotika med mindre en pasient er tvangsinnlagt på psyk.avd, (evt om det er fattet vedtak som følges opp poliklinisk)

Diabetikere må ha insulin, men mulig det går en grense på hva blodsukker må være før man kan gi.

Anonymous poster hash: 2f484...434

Takk for svar. H*n har allerede fått noen blå tær, og ligger som regel rett ut så jeg er drit bekymra, men vet ikke hva jeg kan gjøre. Er ikke i familie med vedkommende, og vedkommende har heller ikke noe familie. Kan jeg evt ta kontakt med legen for å forhøre meg ?

Anonymous poster hash: e0649...548

Vet ikke om dere over har diabetes, noen svar er hvertfall feil..

Jeg har diabetes type 1. Den insulinavhengige.

Hvis jeg ikke får tilstrekkelig med insulin, så øker blodsukkeret, jeg blir tørst, ofte tissetrengt, trøtt, kvalm..
Da jeg fikk diabetes hadde jeg gått ca 3 mnd med uoppdaget diabetes. Da var jeg på vei til å parkere tøflene. Heldigvis gikk det bra.

Det er derimot farligere å få for mye insulin. Da kan man havne i koma og få hjerneskade, evt dø.

Personer med føling skal IKKE HA INSULIN!!!!! Skal ha SUKKERholdig veske/mat!!!!!!!!

Senskader oppstår hvis man over lengre tid går med dårlig kontrollert blodsukker, enten mye høyt eller veldig svingende. Senskader kan være blindhet, amutasjon av bein, tenner dette ut

Anonymous poster hash: 3d116...21c

Hvis jeg ikke får tilstrekkelig med insulin, så øker blodsukkeret, jeg blir tørst, ofte tissetrengt, trøtt, kvalm..

Da jeg fikk diabetes hadde jeg gått ca 3 mnd med uoppdaget diabetes. Da var jeg på vei til å parkere tøflene. Heldigvis gikk det bra.

Det er derimot farligere å få for mye insulin. Da kan man havne i koma og få hjerneskade, evt dø.

Personer med føling skal IKKE HA INSULIN!!!!! Skal ha SUKKERholdig veske/mat!!!!!!!!

Senskader oppstår hvis man over lengre tid går med dårlig kontrollert blodsukker, enten mye høyt eller veldig svingende. Senskader kan være blindhet, amutasjon av bein, tenner dette ut

Feil!

Det er veldig sjelden at noen dør av for lavt blodsukker fordi kroppen har et lite lager som den kan "slippe ut" i nødstilfeller. Altså ikke så mye at den kam holde blodsukkeret i sjakk.

Det farlige er høyt blodsukker. Det kan man dø av og det skjer årlig at flere dør av det.

Og nekte å ta insulin ved type 1 diabetes vil drepe deg i løpet av noen dager. Så senkomplikasjoner er ikke det du burde bekymre deg for da...

Er dette en med type 2 så stiller det seg ofte annerledes og det er ikke like akutt.

Uansett bør ambulansen tilkalles!

Anonymous poster hash: 060fe...e05

Annonse

Det essensielle er: 

- Er det type 1 eller type 2 diabetes?

- Har pasienten innsikt i situasjonen sin? Innser pasienten hva det vil si å nekte å ta insulin?

Jeg ville tatt det opp med fastlegen til personen, legevakt, eventuelt hvis du finner personen bevisstløs/dårlig kontaktbar ville jeg tatt kontakt med 113. 

Hvis personen er våken og bevisst, kan han i utgangspunktet nekte. Er pasienten bevisstløs gir man insulin. Dette må helsepersonell vurdere. 

Anonymous poster hash: 742c6...3b4

Feil!

Det er veldig sjelden at noen dør av for lavt blodsukker fordi kroppen har et lite lager som den kan "slippe ut" i nødstilfeller. Altså ikke så mye at den kam holde blodsukkeret i sjakk.

Det farlige er høyt blodsukker. Det kan man dø av og det skjer årlig at flere dør av det.

Og nekte å ta insulin ved type 1 diabetes vil drepe deg i løpet av noen dager. Så senkomplikasjoner er ikke det du burde bekymre deg for da...

Er dette en med type 2 så stiller det seg ofte annerledes og det er ikke like akutt.

Mtja, dere har begge rett, egentlig. 

På kort sikt er (veldig) for mye insulin dødeligere fortere enn for høyt blodsukker. Høyt blodsukker er dog dødelig det og (kommer an på pasientens egenproduksjon av insulin). 

Hovedregelen er: Vet man ikke hva man holder på med, og vet man ikke hva blodsukkeret er: IKKE GI INSULIN, gi sukkerholdig væske hvis pasienten er våken, legg honning e.l mellom tenner og lepper hvis personen er bevisstløs (litt ekstra sukker for en som har for høyt blodsukker gjør lite forskjell, litt ekstra sukker for en som har for lite sukker kan gjøre all verdens forskjell). 

Bevisstløsheten ved for lavt blodsukker kommer raskere, og ukritiskheten kommer raskere. Er man bevisstløs risikerer man å bli kvalt av ufrie luftveier. 

Så summa summarum: Man dør av begge deler. 

Anonymous poster hash: 742c6...3b4

Feil!

FEIL!!!!!!!

Høyt blodsukker er farlig over tid, man trenger ikke ha lavt lenge før det går ille! Er man lav, blir bevisstløs, havner i koma, og i verste fall, morn'a! Det lille lageret er ikke nok til å kunne redde liv. F.eks etter trening er det ofte tomt.

Man kan faktisk dø, de kan få en føling som går over i en form for koma/sjokk.

Anonymous poster hash: 9f557...570

I teorien er det praktisk umulig. Det er jo insulin som gir deg føling!

Anonymous poster hash: 8236a...310

Etter en runde med omgangssyken eller annen faste, hard trening eller ved infeksjoner kan bl.s bli litt på bærtur og du kan fint få føling uten å ta insulin først.

Svar til deg over:

Ja, du vil få lavt blodsukker. Og lavt blodsukker kan gi føling.

Men som hi over spør om, hvis man ikke tar insulin får man høyt! Blodsukker og får dermed hyperglykemi som er det motsatte av det du snakker om

Oppklaring

Ubehandlet diabetes gir høyt blodsukker (hyperglykemi)

Insulin fjerner overflødig blodsukker (veldig kort fortalt), og er det stoffer pasienter med diabetes mangler.

For høyt blodsukker kan føre til en langsom død pga bivirkninger.

For lavt blodsukker kan føre til en kjapp død pga føling og koma. 

For lavt blodsukker opptrer vanligvis kun ved for mye insulin, for lite mat eller for høy aktivitet.

Kommer man til en dårlig pasient med diabetes gir man sukker hvis man er i tvil. Kroppen tåler bedre for høyt blodsukker enn for lavt!

Til Hi's spm.

Det er for de aller fleste fritt valg om man vil ta i mot behandling eller ikke. Er du usikker på om han vet sitt eget beste kan en vurdering hos lege hjelpe.

Anonymous poster hash: 6fa41...89e

Etter en runde med omgangssyken eller annen faste, hard trening eller ved infeksjoner kan bl.s bli litt på bærtur og du kan fint få føling uten å ta insulin først.

Eller som samboeren min som uforklarlig får føling uten insulin. Men som jeg skrev, så er det i teorien umulig, og alle disse tilfellene er ytterst sjeldne, og det blir direkte feil å gi denne informasjonen i denne sammenhengen. Og i dine eksempler er der oftest insulin i bildet, og en feilvurdering av dose.

Senskader oppstår hvis man over lengre tid går med dårlig kontrollert blodsukker, enten mye høyt eller veldig svingende. Senskader kan være blindhet, amutasjon av bein, tenner dette utAnonymous poster hash: 3d116...21c

Feil!

Uansett bør ambulansen tilkalles!Anonymous poster hash: 060fe...e05

Dette er fullstendig feil! I akuttforløpet er det farligere med hypoglykemi (lavt blodsukker) enn hyperglykemi (høyt blodsukker). Ved føling kan man koma inntre relativt raskt og man kan dø nokså kort tid etter. Ved høyt blodsukker vil man over lengre tid utvikle en tilstand som heter ketoacidose, med forskyvning av pH-verdien i blodet og ev alvorlige elektrolyttforstyrrelser. Dette er også dødelig uten tilførsel av Insulin og væske, men kan å over lengre tid enn ved føling. Ketoacidose kan opptre ved type 1 diabetes.

Anonymous poster hash: 497d3...ada

Hva skjer med diabetikere som nekter å ta insulin. Får ikke og finner ikke noe ordentlig svar. Vil vedkommende dø innen kort tid ?? Kan legen tvinge ? Noen som vet .... ?

Takknemlig for svar :)

Anonymous poster hash: e0649...548

Type 1 diabetikere som ikke tar Insulin vil etterhvert (innen noen få dager) utvikle en tilstand som heter ketoacidose, som ubehandlet er dødelig. Da vil en bli ekstremt dehydrert, få magesmerter, bli kvalm med brekninger. PH-verdien i blodet vil forskyves mot surere verdier og kaliumverdien i blodet kan bli alvorlig forhøyet.

Vil tro at tvangsbehandling er indisert da.

Anonymous poster hash: 497d3...ada

Om man ikke tar insulin får man ikke føling, man får høyt blodsukker.

Anonymous poster hash: 84394...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...