Gå til innhold

Hva er riktig oppdragelsesmåte, Må ungene spise opp all middag før dessert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har eldste noen dager hun ikke rører middagen, mens andre dager spiser hun som en hest. Dessert får hun uansett om hun har spist lite eller mye, men jeg krever at hun i det minste har smakt på de ulike tingene som ligger på fatet. 
Dessert er ikke noe belønning, det er noe man skal kose seg med- uavhengig om man har spist opp eller ikke. Men vi har som "regel" at det kun blir ei skål til hver med dessert. Da slipper vi at hun spiser seg mett på dessert etter middag, og dette er hun klar over. Har skjedd hun har bedt om mer middag etter dessert, og da får hun det. 
Når det kommer til mat er vi ikke strenge i det hele og store. Jenta har hatt perioder hvor hun har spist veldig lite, og da er det greit at hun får mat når hun ber om det. Spiser hun bare en halv skive, så er det bedre enn ingenting. Vi er derimot strenge med hvilket pålegg og hva hun får av frokostblandinger ol. 
Går mest i skive med leverpostei, prim, ost, skinke osv. Ikke nugatti, syltetøy ol. 

Jeg mener at mat skal være noe man skal kunne glede seg til, og ikke grue seg til å gå tilbordet i tilfelle man får noe man ikke liker og må presse i seg mat til man omtrent spyr bare fordi man på død og liv vil ha litt dessert eller holde ut til kvelds. 

Anonymous poster hash: 2d868...6d0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neh... De spiser det de vil ha, får dessert etterpå. Gidder ikke styr ved matbordet, da skal vi kose oss.

Skrevet

Tror aldri jeg hadde nektet barna mine dessrt uansett hvor lite de har spist. Hender selv jeg kan feilberegne mengden mat på tallekenen fordi jeg følte meg mer sulten enn jeg egentlig var.. Eller maten var mer mektig enn jeg trodde.

Jeg annonserer ikke dessert før middag, og får alltid lurt inn en eller annen bit før middag er ferdig. Jeg straffer ingen med å bli ekskludert fra kosen. Akkurat på samme måte synes jeg det er feil å straffe noen med å ta tilbake noe som allerede er lovt..

Gjest Julia1984
Skrevet

Har barna tatt på mat på tallerkenen selv, må de spise opp. Har jeg tatt opp til de må de spise seg mette.

Det samme gjelder ift dessert, da de alltid er mette etter tre biter hvis de vet det er dessert etterpå.

Seriøst? Så hvis barna faktisk er mette så må de spise opp? Du tvinger i barna mat? Har du aldri opplevd å bli stappmett før du har spist opp....og så er det noen som tvinger deg til å spise opp likevel??

Anonymous poster hash: 250aa...963

Selvfølgelig ser jeg an situasjonen. Men vi prøver å lære dem at man kan ta flere ganger istedenfor en kjempestor porsjon. De syns forøvrig det er kjempegøy å ta selv, og blir fort litt ivrig;)

Men vanlig høflig bordskikk er viktig for meg at dem lærer ja.

Bordskikk for meg er å sitte pent ved bordet, ikke leke/grise med maten osv osv.

Bordskikk for meg har ingenting med å tvinge i et mett barn mer mat selv om de aldri så mye har forsynt seg selv!

For meg er det viktig at barna lærer sult/metthetsfølelse. Man tvinger rett og slett ikke mat i mennesker

Skrevet

Har barna tatt på mat på tallerkenen selv, må de spise opp. Har jeg tatt opp til de må de spise seg mette.

Det samme gjelder ift dessert, da de alltid er mette etter tre biter hvis de vet det er dessert etterpå.

Seriøst? Så hvis barna faktisk er mette så må de spise opp? Du tvinger i barna mat? Har du aldri opplevd å bli stappmett før du har spist opp....og så er det noen som tvinger deg til å spise opp likevel??

Anonymous poster hash: 250aa...963

Selvfølgelig ser jeg an situasjonen. Men vi prøver å lære dem at man kan ta flere ganger istedenfor en kjempestor porsjon. De syns forøvrig det er kjempegøy å ta selv, og blir fort litt ivrig;)

Men vanlig høflig bordskikk er viktig for meg at dem lærer ja.

Bordskikk for meg er å sitte pent ved bordet, ikke leke/grise med maten osv osv.

Bordskikk for meg har ingenting med å tvinge i et mett barn mer mat selv om de aldri så mye har forsynt seg selv!

For meg er det viktig at barna lærer sult/metthetsfølelse. Man tvinger rett og slett ikke mat i mennesker

Skulle tro jeg bandt fast ungene og tvangsfora dem vettu.

Men fra spøk til alvor, bordskikk er også å spise riktig med kniv og gaffel, og å kunne forsyne seg uten å virke grisk.

Skrevet

Har dere dessert? Vi har da aldri dessert i hverdagene. Barnet spiser til det er mett. Man skal aldri tvinge barn til å spsie mere enn de vil. De skal lære seg å lytte til kroppen og slutte å spise når det er sultent.

Mange voksne som burde ha lært det samme når de var unge så kanskje de ikke hadde blitt så feite.

Anonymous poster hash: 11181...6dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...