Gå til innhold

Hva er riktig oppdragelsesmåte, Må ungene spise opp all middag før dessert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller ikke? Jeg og samboer er uenig ( Han er forøvrig ikke biologisk far til barnet, men nå venter vi en felles også, til våren). De få gangene vi har dessert mener han jenta må spise opp all middag før hun får dessert. Jeg mener ikke, synes ikke man skal "straffe" barn med mat uansett. Jeg krever derimot at hun har smakt på maten først, ellers blir det ingen dessert. 

Anonymous poster hash: 48357...0de
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på, tenker jeg. Om ungen stapper en halv gulrotbit i munnen, for å erklære seg ferdig med middagen for å spise seg mett på sjokoladepudding, så er det ikke greit. Samtidig så er jeg tilhenger av at det er magen som sier fra når den er mett, og ikke maten på tallerkenen. Om ungen har spist det som er en rimelig grei porsjon middag, så hadde jeg ikke brydd meg om det var litt igjen.

Skrevet

Einig med deg, og det har eg lese at "ekspertar" er og, utan at eg kan vise til det her og no.  Me pressar ikkje borna til å ete opp når det er me som forsyner dei, men kan stille krav om at dei skal smake på, og ete ein del av det dei likar før dei får dessert, slik at dei ikkje et dessert på tom mage.

Skrevet

Hos oss er det slik at så lenge de voksne forsyner barna så må de ikke spise opp alt. Når de begynner å forsyne seg selv, er kravet at de spiser opp alt de tar. Dette for å forhindre at ett barn tar "alt" av en ting, slik at resten av oss ikke får, og så spiser en bitte liten brøkdel av det de har tatt. Selvsagt får de da hjelp i starten, råd og veiledning i forhold til at det er lurt å ta bare litt, og heller forsyne seg flere ganger.

Jeg husker med gru min barndom da jeg, småspist som jeg var, ofte ble sittende igjen ved bordet og "tenke på de sultne barna i Afrika" fordi de voksne hadde forsynt meg med en kjempeporsjon jeg ikke hadde sjans til å orke.

Skrevet

Dessert er ingen premie for å ha spist opp middag og tilbakehold av dessert er ingen straff for den som ikke spiser opp (og særlig ikke for små barn som ikke engang forsyner seg selv).

Når alle er mette er det dessert til alle :)

Anonymous poster hash: 86400...330
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke de må. Jeg tvinger aldri barn til å spise opp eller spise så og så mye. Men jeg har en jente med god apetitt som liker det meste, så her er det ikke noe problem. Men hvis hun hadde nektet å spise noe middag ville jeg nok ikke gitt dessert, litt middag må havne i magen først. Kan jo være sånn at hvis man bare orker bittelitt middag så får man heller ikke så stor porsjon dessert? Jeg vet ikke, men jeg tenker at det er i allefall ikke noe godt med dessert hvis man blir tvunget til å stappe i seg en stor porsjon middag og er stappmett.

Skrevet

Mat skal verken brukes som straff eller belønning.

Skrevet

Nei men de må smake. Liker de ikke kan de spytte ut. Å tvinge barn til å måtte spise kan føre til spiseforstyrrelser.

Anonymous poster hash: ded1e...a0e

Skrevet

Er det ikke bare å la vær å fortelle at det er dessert til middagen er spist?

Gjest Julia1984
Skrevet

Hos oss er det slik at så lenge de voksne forsyner barna så må de ikke spise opp alt. Når de begynner å forsyne seg selv, er kravet at de spiser opp alt de tar. Dette for å forhindre at ett barn tar "alt" av en ting, slik at resten av oss ikke får, og så spiser en bitte liten brøkdel av det de har tatt. Selvsagt får de da hjelp i starten, råd og veiledning i forhold til at det er lurt å ta bare litt, og heller forsyne seg flere ganger.

Jeg husker med gru min barndom da jeg, småspist som jeg var, ofte ble sittende igjen ved bordet og "tenke på de sultne barna i Afrika" fordi de voksne hadde forsynt meg med en kjempeporsjon jeg ikke hadde sjans til å orke.

Seriøst?? Så hvis barna dessverre har tatt litt for mye på tallerken og er veldig mett, så må de spise opp til tross for det.

Sorry, men stakkars unger som straffes og må spise på full mage. Det å forsyne seg selv er en treningssak. Ofte jeg også tror jeg er mer sulten enn jeg er. Skal jeg fortsette å trykke i meg mat selv om jeg er mer enn forsynt?

Sorry, men stakkars unger

Skrevet

Nei, må ikke spise opp alt, men jeg skal se at de spiser en del av maten sin slik at de ikke bare sier at de er mette for å få dessert.

Kommer aldri til å tvinge mine barn til å spise opp alt. Det synes jeg er en uting og bidrar til overvekt hos barn. Er barnet mett og blir tvunget til å spise mer vil magesekken utvides mer og mer. Ikke bra i det hele tatt!!

Skrevet

Seriøst?? Så hvis barna dessverre har tatt litt for mye på tallerken og er veldig mett, så må de spise opp til tross for det.

Sorry, men stakkars unger som straffes og må spise på full mage. Det å forsyne seg selv er en treningssak. Ofte jeg også tror jeg er mer sulten enn jeg er. Skal jeg fortsette å trykke i meg mat selv om jeg er mer enn forsynt?

Sorry, men stakkars unger

Vil tro at barna til Superdolly fpr god veiledning på dette og kjapt lærer at det går an å forsyne seg flere ganger istedenfor å lesse på fatet med en gang

Anonymous poster hash: 86400...330

Skrevet

Jeg tvinger aldri barn til å spise etter at de er mette, så ubehagelig og kvalmende det er å måtte gjøre det, grusomt synes jeg selv.

Anonymous poster hash: 6f81f...5f4
Skrevet

Vi har dessert hver dag vi!

Mat skal ikke forbindes med følelser (mor blir glad hvis jeg spiser opp). Og det skal ikke brukes som straff eller belønning.

Hos oss får alle dessert uansett. Men er som oftest bare en porsjon til hver. Ingen som lar dette påvirke hvor mye de spiser til middag.

Anonymous poster hash: 7969f...169

Skrevet

Har barna tatt på mat på tallerkenen selv, må de spise opp. Har jeg tatt opp til de må de spise seg mette.

Det samme gjelder ift dessert, da de alltid er mette etter tre biter hvis de vet det er dessert etterpå.

Skrevet

Til barn bør ikkje dessert annonserast før middag synes eg, då det kan påverke middagsinntaket. Når middagen er ferdig kan desserten kome som ei overrasking, og då uavhengig av om ein har vore "flink" å ete middag eller ikkje.

Mat bør ikkje pregast av maktkamp, belønning og straff.

Skrevet

Generell regel - det du forsyner deg med, spiser du opp, men samtidig er det lite lurt å presse i seg mat etter at man er mett.

Vi pleier å forsyne barnet og har et minstekrav til hva hun skal spise (for å være mett de neste 3 timene når neste måltid kommer). Etter det er det gjerne dessert. Hos oss er det stort sett alltid det, men det er snakk om en tvistbit eller noe sånt. Litt søtt etter maten fullfører måltidet og er en god tradisjon.

Anonymous poster hash: 6654a...bf0
Skrevet

Her var jeg og samboer også uenig! Jeg mente hun skulle spise hvertfall halvparten av det som var blitt tatt oppå og han mente at så lenge hun smakte kunne hun få dessert.. skal også sies at hun får en porsjon tilpasset hva hun pleier å spise!

Så jeg sa at da får vi prøve oss frem: begynte med å la hun spise så mye hun ville.. det endte med at hun tok en bit og sa hun var mett.. og fikk dessert som hun ville ha både 2 og 3 porsjoner av..

Så sa jeg at for å få dessert skulle hun spise hvertfall halvparten så vi viste at hun fikk litt mat i magen men at hun ikke ble overmett og kvalm! Dette gjorde hun også uten problem men spsite ikke så mye dessert for hun var rett og slett mett :)

Min mening er at man skal ikke tvinge i barn mat for man vet selv at man kan føle seg kjempe sulten også bli fort mett! Men se det ann i forhold til hele dagen om de har spist godt eller ikke... også ha et minste krav som man vet de klarer avhening av alder og som de blir noe lunde mett av :)

Skrevet

Har barna tatt på mat på tallerkenen selv, må de spise opp. Har jeg tatt opp til de må de spise seg mette.

Det samme gjelder ift dessert, da de alltid er mette etter tre biter hvis de vet det er dessert etterpå.

Seriøst? Så hvis barna faktisk er mette så må de spise opp? Du tvinger i barna mat? Har du aldri opplevd å bli stappmett før du har spist opp....og så er det noen som tvinger deg til å spise opp likevel??

Anonymous poster hash: 250aa...963

Skrevet

smake litt på allt man får servert & spise det man orker så kan man få desert. sån gjorde alltid mine foreldre & det kommer jeg til å gjøre selv også :D viktig å så et sundt forhold til mat også ikke bare stappe i seg fordi det er mer på tallerknen...

Skrevet

Jeg synes det kommer an på alder på barnet, om barnet har forsynt seg selv, eller om den voksne har lagt mat på¨tallerken til barnet.

Men generelt har jeg hørt at man ikke bør tvinge barna til å spise opp maten. At man da lettere får overvektige barn, om tallerkenen MÅ tømmes. Man skal spise til man kjenner seg mett.

Anonymous poster hash: e45f8...c37
Skrevet

Seriøst? Så hvis barna faktisk er mette så må de spise opp? Du tvinger i barna mat? Har du aldri opplevd å bli stappmett før du har spist opp....og så er det noen som tvinger deg til å spise opp likevel??

Anonymous poster hash: 250aa...963

Selvfølgelig ser jeg an situasjonen. Men vi prøver å lære dem at man kan ta flere ganger istedenfor en kjempestor porsjon. De syns forøvrig det er kjempegøy å ta selv, og blir fort litt ivrig;)

Men vanlig høflig bordskikk er viktig for meg at dem lærer ja.

Skrevet

De må spise, men de trenger ikke sleike tallerkenen.

Av en eller annen merkelig grunn så er de aldri ordentlig sultne hvis jeg nevner ordet dessert før vi har begynt på middagen ;) 

Og for å unngå "kampen" med å få i dem den mengden middag som de vanligvis spiser, så har jeg sluttet å si at vi skal ha dessert :) :) Nevner ikke ordet dessert før etter alle er ferdig med middagen ;) 

Skrevet

Jeg ser det også an på hvor mye de har spist. De trenger ikke å ha spist opp alt. Men de blir mer motivert hvis de får noe konkret å forholde seg til. Jeg sier 3 skjeer til, så skal du få dessert. Da blir det lettere for dem å spise enn at jeg sier at de må spise opp eller spise litt til.

Det er som andre sier, forskjell på at de har smakt en tugge eller spist halve tallerken. Men de må ikke spise opp alt.  

Det vet jeg jo selv. Jeg kan være stappmett på middag, men likevel få plass til dessert. Altså uansett hvor mett jeg er på middag, så vil jeg ha noe søtt etterpå. Da syns jeg også barna skal få lov til å ha de på samme viset. At de ikke er stappmett er greit (det er ikke sunt det heller), men de bør ha fått i seg noe næring.

Anonymous poster hash: 8ee2c...55f
Skrevet

Her skal ungene spise til de er mette. Det er noe vi har lært de fra de er små, og vi vet sånn ca hvor mye de spiser før de er mette. Så prøver de å lure seg unne om vi har dessert må de spise mere, men igrunn ikke vært ett problem. Men vi har valgt å ta desserten litt etter mat somoftes, for da blir det ikke noe problem med at de ikke spiser nok middag. Vi rydder av bordet, setter over litt kaffe og ungene suser litt rundt før vi dekker på til dessert. Da fårvi en kosestund, ikke unger som er litt utolmodige etter å ha sitti ved middagsbordet enstund.

Anonymous poster hash: 33f89...5a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...