Gå til innhold

Baby og samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan dele noen erfaringer ang liten baby(6 måneder i dette tilfellet) og samlivsbrudd? Hva skjer med samvær? Hvordan foregår det? Hvem får ansvar/daglig omsorg? Hva med pappa som egentlig skal ut i permisjon?

Anonymous poster hash: 98a2c...032

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fars permisjon overføres til mor. Man anbefaler ikke delt foreldreansvar til barn under to år.

Anonymous poster hash: 90c3a...714

Skrevet

Dere blir selv enig.

Går ikke det kan dere bli enig på Familivernkontoret. Det er gratis og tilbyr mekling blandt annet ved samlivsbrudd.

De har noen standard anbefalinger når det gjelder små barn som ditt.

Husker de ikke detaljert men når barnet er så liten er mor den viktigste personen og langt fravær (uke uke - delt omsorg) er traumatisk. De vil vel anbefale en opptrapping av samvær etter det er ferdig med å bli ammet. Angående pappapermisjon er jeg usikker. Hør med NAV rundt dette.

Anonymous poster hash: 727d6...515

Skrevet

Babyen blir hos den personen den har sterkest tilknytting til, som regel mor. Og da blir permisjonen til far overført til mor. Det anbefales ikke overnatting hos den andre forelderen for barn under 2 år (har også hørt 3). Men hyppig samvær på dagtid noen dager i uken det stedet barnet er kjent. Dere må også til mekling på familievernkontoret.

Anonymous poster hash: 85e8f...a5a
Skrevet

Takk for svar. Står dette med overføring av permisjon noen steder, så jeg kan vise til dette? Og hvordan går jeg fram for å ordne det?

Skrevet

Tror du alene kan ta kontakt med Familivernkontoret der vil du få den hjelp du trenger.

Lykke til. :-)

Anonymous poster hash: 727d6...515

Skrevet

Fars permisjon overføres til mor. Man anbefaler ikke delt foreldreansvar til barn under to år.

Vet du hva foreldreansvar er?

Begge har dette så lenge de bodde sammen da barnet ble født.

Du mener sikkert samvær.

Anonymous poster hash: a0880...c7a

Skrevet

Mannen min og eksen gjorde det slutt når deres baby var drøyt to måneder. Av en eller annen mystisk grunn delte de opp samværet slik at han hadde henne hver helg, og moren alle ukedagene. Jeg syntes noe slikt høres helt høl i hodet ut, og baby burde sove hos mor til han eller hun er eldre enn som så.

Det gikk veldig fint altså, men det strider jo mot alle anbefalinger.

Anonymous poster hash: e4c53...b85

Skrevet

har ei venninne som nylig gikk fra samboeren sin og de har en datter på 6 mnd.

der gjorde de slik :

Far hadde samvær hver dag i 3 timer,men babyen bodde med mor og hun har full foreldre rett,men faren får se baby hos henne så mye han vil. de er ganske gode venner,men ble slutt fordi de vokset fra hverandre

Skrevet

Takk for svar. Står dette med overføring av permisjon noen steder, så jeg kan vise til dette? Og hvordan går jeg fram for å ordne det?

Ta kontakt med nav etter at dere har vært på familivernkontoret. Bestill time der så fort som mulig om du ikke har gjort det. Lykke til!

Anonymous poster hash: 85e8f...a5a

Skrevet

NAV og familievernkontor vil kunne hjelpe dere. Hol din sti så ryddig og ren som mulig. Ikke la barnet bli taperen oppi det her. Ikke straff far ved å nekte ham å se babyen, den eneste du straffer da er barnet. Men det anbefales altså ikke delt samvær før barnet er minst to år. Hold deg saklig, ta vare på evt sms/mail fra barnefar om han blir usaklig/sint. Dett kan hjelpe deg i evt barnefordelingssak senere.

Skrevet

Dere må til obligatorisk mekling på familievernkontoret. Der kan dere ta opp disse tingene

Anonymous poster hash: 227b7...adf
Skrevet

Fars permisjon overføres til mor. Man anbefaler ikke delt foreldreansvar til barn under to år.Anonymous poster hash: 90c3a...714

Vet du hva foreldreansvar er?Begge har dette så lenge de bodde sammen da barnet ble født. Du mener sikkert samvær. Anonymous poster hash: a0880...c7a

Ja, hun mener sikkert delt omsorg/samvær. Men dette er heller ikke anbefalt før barnet er 7 år, og ikke 2...

Hi, først må dere til mekling på familivernkontoret. Der får du en meklingsattest som du tar med på nav. Der får du overført permisjonen til deg om det er det du ønsker.

Bare vær klar over at mekling på fvk er nettopp det, mekling. Saksbehandlerene der skal ikke bestemme/ presse igjennom noe, kun komme med anbefalinger. Ikke signer en samværsavtale du ikke er enig i..

Anonymous poster hash: 6ffa9...e2b

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg har ringt familievernkontoret i dag, og nå ringer det en mekler i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...