Gå til innhold

Får ALLE babyer vondt i magen og urolige netter ved grøtstart ved 4mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min får mme og spiser MYE. Derfor anbefalte HS at jeg skulle begynne med litt grøt ved 4mnd som er denne uken. Men ALLE jeg kjenner som har barn sier at grøtoppstart kommer til å gi magevondt, urolige netter, urolig unge etc... Vi har nok urolige netter som det er og jeg kjenner jeg kvier meg for å starte med mat hvis alt bare blir verre....

HS derimot mente at han kanskje ville få bedre netter med grøtstart, men det har alle mine venner motsagt henne på...

Anonymous poster hash: 0b049...0af
Skrevet

Det kommer helt an på ungen, de er forskjellige på dette som på alt annet.

Grunnen til at man ikke anbefaler å begynne med grøt før ungen er 6 mnd er jo fordi mange barn har en umoden og sensitiv tarm som dermed reagerer negativt (smerter, ubehag, diare o.l.) på grøt.

Men barn som får flaske skal jo helst ikke opp i mer enn en viss mengde mme i døgnet og trenger ungen mer mat enn dette må de nødvendigvis få grøt. Jeg ville prøve meg frem og sett..

Har selv erfart begge deler. Eldste barnet mitt kunne jeg ikke amme pga medisinbruk så han fikk flaske, og måtte ha tillegg fra han var ca 4,5 mnd. Det gikk helt knirkefritt, ingen reaksjoner i det hele tatt.

Men tredje barnet mitt som jeg ammet fikk ikke grøt før vi startet med smaksprøver når hun var 5,5 mnd. Hun reagerte skikkelig negativt, det var masse gråt, diare og ubehag. Ikke før hun var nesten 7 mnd kunne hun få en porsjon grøt uten å få vondt i mage og diare, hun tålte ikke Sinlac grøten engang...

Anonymous poster hash: ada93...9e9
Skrevet

Når min datter begynte med grøt (4 måneder) så sov hun bare enda bedre enn hva hun gjorde i forhold til bare mm og mme. Mao så er det fullt mulig at barnet ditt føler seg mer tilfreds med en mettere mage og derfor kanskje begynner å sove bedre.

Skrevet

Min hadde ikke det. Startet med grøt ved 4 mnd. Ingen urolig netter eller vindt i magen. Har fått mme siden fødsel da jeg ikke hadde nok til han i puppene. Begynte med middag rundt 5 mnd og har heller ingen uro om nattrn eller magevondt.

Men babyer er forskjellige

Anonymous poster hash: 48366...0ee

Skrevet

Vi fikk ingen problemer ved introduksjon av fast føde, men vi begynte veldig gradvis mengdemessig, og han fikk mat på morgenen den første tiden. Vi måtte begynne en gang mellom 4 og 5 mndr fordi han ikke la på seg lenger med mye amming pluss én flaske mme per dag, nattesøvn var ikke en faktor i beslutningen vår.

Vi vekslet litt mellom grøt og moste frukter og grønnsaker, han fikk aldri like mye grøt og brødmat som det som er vanlig i Norge. Vi ventet til han var nærmere 6 mndr for å gi kjøtt og fisk.

Anonymous poster hash: a6180...e33

Skrevet

ALLe babyer får ikke det, men cirka halvparten gjør det. Har jo med modenhet av tarmer å gjøre. Om din babys tarmer er modne for grøt, så vil h*n ikke bli mer urolig. Men finnes jo en del matvarer som er snillere mot magen enn grøt da, om du bekymrer deg mye for det :) Mine to har ikke sovet bedre etter grøtstart, men ikke dårligere heller.

Anonymous poster hash: 2755f...b2e
Skrevet

begge mine har hatt stålmager.

nr 1 ble ammet, fikk grøt rundt 5 mnd uten problem.

nr 2 er mme barn. begynte med grøt rundt 4 mnd uten problem.

Skrevet

Min reagerte ikke på det i hele tatt,men min helsesøster abefalte kun på morgen når babyen var 4 mnd og på kvelden fra den var 6 mnd,men reagerte ikke på dag tid eller kveldstid når den tida kom,aldri fått vondt i magen av grøt

Skrevet

Nei, ingen av våre 3 barn har reagert ved oppstart av grøt.

Anonymous poster hash: 4bfe2...c92
Skrevet

Takk for svar :) Jeg gjør altså IKKE dette før at han skal sove om natta, men fordi han spiser så mye mme. Men var redd for at nettene skal bli enda verre enn det de er, det tror jeg ikke jeg hadde orket. 

Vi får starte forsiktig og ser hva som skjer... Han har fått mme siden fødsel så er kanskje litt mer herdet?

HI

Anonymous poster hash: 0b049...0af
Skrevet

Begynte så vidt med sinlac og mos til min på 5 mnd men kutta ut da refluxen har blitt myyyye værre!! Selv på medisin så har hun vært helt grusomt plaga, venter 1 mnd til jeg altså!!!

Anonymous poster hash: 7a1f9...a2f

Skrevet

Min fikk ingen mageproblemer av grøtstart. Hun var 6 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...